چه اسباب‌بازي‌‌هايي براي چه سني؟

اگر فکر مي‌کنيد با خريد اسباب‌بازي‌هاي مربوط به سنين بالاتر به رشد سريع‌تر فرزندتان کمک مي‌کنيد در اشتباه‌ايد. خريد اين‌گونه اسباب‌بازي‌ها نه تنها به موفقيت او کمک نمي‌کند بلکه براي او جذاب نبوده و حتي چون نمي‌تواند از آنها استفاده کند ممکن است تاثير منفي بر روان او بگذارد. به اين نکته هم توجه کنيد که گروه سني درج شده روي بسته‌بندي تنها ملاک انتخاب نيست بهتر است برحسب IQ و قدرت ذهني کودک اسباب‌بازي انتخاب کنيد.
يکشنبه، 22 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه اسباب‌بازي‌‌هايي براي چه سني؟

چه اسباب‌بازي‌‌هايي براي چه سني؟
چه اسباب‌بازي‌‌هايي براي چه سني؟


 

نويسنده:سميه مقصودعلي




 

راهنماي خريد اسباب‌بازي‌ براي کودکان
 

وقتي قرار است براي کودکي هديه جشن تولد بخريد، معمولا چه کادويي انتخاب مي‌کنيد؟ لباس؟ اسباب‌بازي؟ بازي‌هاي هوش؟ اسباب‌بازي‌ جزو پرطرفدارترين هديه‌هاست؛ اما براي انتخاب آن بايد به چه مسايلي توجه کرد: بي‌خطر بودن؟ زيبا بودن؟ کارآمد بودن؟ يا مطابق سن کودک بودن؟ اين نوشته قرار است به همين پرسش‌ها پاسخ بدهد.
توجه به سليقه کودکان، هر چند بچگانه باشد، مهم است. انتخاب اسباب‌بازي‌اي که مورد علاقه او نيست، هر چند زيبا باشد يا جزو اسباب‌باز‌ي‌هاي مورد علاقه دوران بچگي شما باشد، بي‌فايده است.

سن کودک را مدنظر داشته باشيد
 

اگر فکر مي‌کنيد با خريد اسباب‌بازي‌هاي مربوط به سنين بالاتر به رشد سريع‌تر فرزندتان کمک مي‌کنيد در اشتباه‌ايد. خريد اين‌گونه اسباب‌بازي‌ها نه تنها به موفقيت او کمک نمي‌کند بلکه براي او جذاب نبوده و حتي چون نمي‌تواند از آنها استفاده کند ممکن است تاثير منفي بر روان او بگذارد. به اين نکته هم توجه کنيد که گروه سني درج شده روي بسته‌بندي تنها ملاک انتخاب نيست بهتر است برحسب IQ و قدرت ذهني کودک اسباب‌بازي انتخاب کنيد.

تنوع را فراموش نکنيد
 

هر نوع اسباب‌بازي مي‌تواند توانايي‌هاي متفاوتي را در کودکان شکوفا کند. وقتي قرار است چند نوع اسباب‌بازي تهيه کنيد بين اسباب‌بازي‌هاي تفريحي و آموزشي تعادلي ايجاد کنيد. ترجيحا خيلي به دنبال خريد اسباب‌بازي‌هاي متحرک موزيکال نباشيد. توجه بيش از حد کودکان به اين اسباب‌بازي‌هاي مانع از فعاليت قدرت تخيل و تجربه آنها مي‌شود و در واقع به جاي آنکه کودکان مجبور به فعاليت باشند صرفا خيره به آنها مي‌مانند.

اسباب‌بازي‌‌هاي ايمن بخريد
 

برحسب سن کودک بايد توجه کنيد که يک اسباب‌بازي قطعات جدا شونده ريز نداشته باشد چون کودکان به راحتي آنها را شکسته و داخل‌ دهان مي‌برند. در ضمن نوشته شدن آدرس کارخانه توليدکننده و علامت استاندارد مي‌تواند نشانه سالم بودن و ايمن بودن يک اسباب‌بازي باشد.

يادتان باشد اسباب‌بازي‌ براي بازي است
 

دنبال خريد اسباب‌بازي‌هاي شيک و گران نباشيد که بعد از هديه کردن به فرزندتان براي پيشگيري از خراب شدن‌شان، آنها را داخل ويترين يا کمد قرار دهيد. اين کار، هيچ سودي براي فرزندتان ندارد. اسباب‌بازي‌هاي ارزان ولي ايمن بخريد و اجازه بدهيد کودکان به راحتي بازي کنند.

چه اسباب‌بازي‌‌هايي براي چه سني؟

اگر کودک‌تان زير 8 ماه است
 

کودکان زير 3 ماه کم‌کم قدرت تشخيص‌ رنگ‌ها را پيدا مي‌کنند. اگرچه در اين سن، کودکان زياد مي‌خوابند اما در حين بيداري توجه زيادي به محيط اطراف خود دارند. رنگ‌هاي تند و شاد مثل قرمز، سبز و زرد و رنگ‌هاي کنتراست مثل سفيد و سياه توجه آنها را به خود جلب مي‌کند. از 4 ماهگي به بعد توجه آنها به اشيا جلب شده و دوست دارند همه چيز را به دهان ببرند. در 6 ماهگي توانايي گرفتن اشياء‌ را در دست پيدا مي‌کنند، در 8 ماهگي مي‌توانند اشيا را با دو انگشت اشاره و شست حس کنند. براي خريد اسباب‌بازي براي کودکان زير 8 ماه بهترين چيز خريد آويزهاي رنگي بالاي تخت، جعبه‌هاي موسيقي، کتاب‌هاي موزيکال با رنگ‌هاي شاد، اسباب‌بازي‌هاي مناسب براي به دهان بردن و توپ است.

اگر کودک‌تان 8 تا 18 ماهه است
 

بين 8 تا 9 ماهگي کودکان کم‌کم مي‌توانند بنشينند، 4 دست و پا حرکت کنند و براي ايستادن تلاش کنند. آنها علاقه شديدي به گرفتن اشياء با دست و پرتاب کردن آنها دارند. در 10 ماهگي مي‌توانند بايستند، پله‌ها را چهار دست و پا بالا و پايين بروند و براي گرفتن يک وسيله، وسيله ديگري که در دست دارند را بدهند. در 12 ماهگي راه رفتن را به تدريج آغاز مي‌کنند و بعد مي‌دوند و شروع به شناسايي دنياي اطراف مي‌کنند. در اين سن خريد اسباب‌بازي‌هايي که مثلا نخ دارند و با کشيدن نخ آنها شروع به حرکت مي‌کنند، اسباب‌بازي‌‌هاي ابتدايي حمام مثل قايق، مکعب‌هايي که روي هم چيده مي‌شوند البته از نوع بسيار ساده، توپ و کتاب‌هاي پلاستيکي يا پارچه‌اي مفيد است.

اگر کودک‌تان 18ماهه تا 3 ساله است
 

در اين سن کودک مي‌تواند بفهمد هر چه از چشم او دور شد الزاما از بين نرفته است و همين قدرت درک سبب ايجاد امنيت دروني در او مي‌شود. اين سن شروع «نه» گفتن‌هاي کودکان هم هست. کودکان در اين سن به تدريج دست‌شويي رفتن را آغاز مي‌کنند و به اسباب‌بازي‌هاي متحرک و پر سر و صدا که راه مي‌روند يا مي‌پرند علاقه نشان مي‌دهند. در اين سن کم‌کم جملات را ادا مي‌کنند و مي‌توانند نقاشي يا کاردستي ساده درست کنند. در ضمن مي‌توانند به تنهايي لباس بپوشند گرچه با دکمه‌ها هنوز مشکل دارند. بهترين اسباب‌بازي براي اين سن وسايل موتوردار يا اسباب‌بازي‌هايي است که مي‌توان آنها را تغيير شکل داد. حيوانات پلاستيکي و عروسک، وسايل شن‌بازي، خانه‌هاي کوچک و مدادهاي رنگي بهترين گزينه است. توجه به اين نکته ضروري است که از اين سن به بعد اسباب‌بازي‌هاي دختر و پسرها با هم متفاوت است پس بايد به جنس کودک در حين خريد اسباب‌بازي‌ توجه کرد.

اگر کودک‌تان 3 تا 5 ساله است
 

از اين به بعد کودک به جنس خود توجه کرده و اگر دختر است مثل مادر و اگر پسر است مثل پدر رفتار مي‌کند. کنجکاوي جنسي در آنها بيدار مي‌شود و علاقه به خاله‌بازي يا دکتربازي در آنها بيدار مي‌شود. در اين سن براي پسرها مي‌توان ماشين، هواپيما، تلفن و براي دخترها، عروسک، وسايل اسباب‌بازي‌ آشپزخانه و... خريد. لوگوها، حيوانات پلاستيکي سه‌چرخه يا توپ هم مناسب است. در بين عروسک‌ها کودکان به شخصيت‌هاي مورد علاقه‌شان توجه زيادي دارند و مثلا دخترها دوست دارند موهاي عروسک‌شان را همان‌طور که مادر موهاي آنها را مي‌شويد و مي‌بندد، شانه کنند.

اگر کودک‌تان 5 تا 6 ساله است
 

به کمک وسايلي که به کمک والدين و اطرافيان درست مي‌کند به سمت دنياي خارج گرايش مي‌يابد و دوست دارد دوستان جديدي پيدا کرده و با آنها بازي کند. در اين سن او به اسباب‌بازي‌هايي که اجزاي‌شان به هم وصل و ساخته مي‌شوند و بازي‌هاي دست‌جمعي علاقه زيادي دارد. بازي‌هايي با موضوع گاراژ، تعميرگاه، زمين‌بازي، خانه، مزرعه و... که داراي عروسک‌هايي هستند که بايد در محيط چيده شوند. ماشين‌هاي متحرک، عروسک‌بازي، عروسک‌بازي جنگجو، کتاب قصه و پازل‌هاي 500 قطعه‌اي براي اين سن مناسب‌اند.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.