تأثير سيگار بر ريزش موي مردان

مصرف يک پاکت سيگار در طول يک روز، خطر ريزش مو و طاسي را به مقدار بسيار چشم‌گيري افزايش مي‌دهد. پژوهشگران در تايوان با بررسي 740 مرد از نژاد آسياي شرقي که از نظر ژنتيکي از نژاد اروپايي کمتر به طاسي مبتلا مي‌شوند، تاثير سيگار را در ريزش مو ارزيابي کردند. براساس اين بررسي که در نشريه Archive چاپ شده، سيگار، اين
شنبه، 28 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثير سيگار بر ريزش موي مردان

تأثير سيگار بر ريزش موي مردان
تأثير سيگار بر ريزش موي مردان


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده




 
مصرف يک پاکت سيگار در طول يک روز، خطر ريزش مو و طاسي را به مقدار بسيار چشم‌گيري افزايش مي‌دهد. پژوهشگران در تايوان با بررسي 740 مرد از نژاد آسياي شرقي که از نظر ژنتيکي از نژاد اروپايي کمتر به طاسي مبتلا مي‌شوند، تاثير سيگار را در ريزش مو ارزيابي کردند. براساس اين بررسي که در نشريه Archive چاپ شده، سيگار، اين تفاوت را از بين مي‌برد.
کشيدن سيگار يکي از بزرگ‌ترين علل مرگ و ناتواني در کشورهاي توسعه يافته است و از مسايل مهم اجتماعي محسوب مي‌شود. طبق تحقيقات به عمل آمده 31 درصد از مردان و 7/6 درصد از زنان ايراني سيگاري هستند. در حالي که ارتباط قوي و شناخته‌شده‌اي بين سيگار و بسياري از بيماري‌هاي قلبي‌عروقي و بيماري‌هاي ريوي و سرطان‌ها وجود دارد، کشيدن سيگار به يک‌سري از تظاهرات پوستي نيز منجر مي‌شود از جمله پيري و تيرگي پوست، ريزش مو، سفيد شدن مو و... که توجه مجامع پزشکي را به خود معطوف کرده است.
حداقل 94 درصد از مردان دچار درجاتي از پسرفت خط رويش مو در پيشاني بعد از بلوغ مي‌شوند. اين مساله در زنان و مردان متفاوت است و فقط 32 درصد از زنان 80 ساله و بالاتر هستند که شواهدي از الگوي ريزش موي زنانه را نشان نمي‌دهند. علاوه بر مسايل روحي‌رواني، سالانه وقت و هزينه هنگفتي صرف درمان و پيشگيري از ريزش مو مي‌شود.

تأثير سيگار بر ريزش موي مردان

کشيدن سيگار با مکانيسم‌هاي گوناگون موجب ريزش مو مي‌شود؛ از جمله:
• اثر بر مويرگ‌هاي ريز تغذيه‌کننده فوليکول مو.
• اثر مواد سمي سيگار در آسيب DNA فوليکول مو.
• اثر سيگار بر عدم تعادل آنزيمي موثر در بازسازي بافت مو و تاثير بر روند سيکل رشد مو.
• اثر راديکال‌هاي آزاد اکسيژن در ايجاد التهاب ناحيه اطراف فوليکول مو.
• اثر سيگار بر فعاليت آنزيمي هورموني که با کاهش استروژن (هايپواستروژن) مرتبط است.
در حقيقت، ريزش مو در ارتباط با سيگار از نوع مردانه است که به فاکتورهاي ژنتيکي هم بستگي دارد. در افراد سيگاري موها زودتر به رنگ خاکستري در مي‌آيد. سيگار با افزايش هورمون‌هاي اندروژنيک ريزش مو را تسريع کرده و باعث کاهش ضخامت زير پوست و لايه فوقاني مي‌شود.
افراد سيگاري اشتهاي کمتري نسبت به غذا دارند و مواد مغذي و ويتامين‌ها کمتر به بدن‌شان مي‌رسد. به همين دليل حتي ترميم زخم در افراد سيگاري کندتر از ساير افراد است.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.