بي‌حوصله مسواک نزنيد

بعضي از مردم به دندان‌پزشکان مراجعه مي‌کنند و با تعجب مي‌پرسند چرا با اينکه ما به سلامت دندان‌مان اهميت مي‌دهيم و مسواک مي‌زنيم، مشکلات لثه داريم؟! شايد شما هم ندانيد مسواک زدن با تميز کردن دندان‌ها تفاوت دارد. بايد اين 2 تا را از هم جدا کنيد. خيلي‌ها هستند که مسواک مي‌زنند اما قادر نيستند پلاک‌هاي ميکروبي سطوح
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بي‌حوصله مسواک نزنيد

بي‌حوصله مسواک نزنيد
بي‌حوصله مسواک نزنيد


 

نويسنده:دکتر عباس منزوي، استاد و رييس دانشکده دندان‌پزشکي




 
بعضي از مردم به دندان‌پزشکان مراجعه مي‌کنند و با تعجب مي‌پرسند چرا با اينکه ما به سلامت دندان‌مان اهميت مي‌دهيم و مسواک مي‌زنيم، مشکلات لثه داريم؟! شايد شما هم ندانيد مسواک زدن با تميز کردن دندان‌ها تفاوت دارد. بايد اين 2 تا را از هم جدا کنيد. خيلي‌ها هستند که مسواک مي‌زنند اما قادر نيستند پلاک‌هاي ميکروبي سطوح دندان را تميز کنند و مواد قندي روي پلاک‌هايي که در سطح‌هاي گوناگون دندان و در زير شيار لثه هستند، مي‌چسبند و باعث پوسيدگي مي‌شوند. در واقع، وقتي پلاک ميکروبي در خط لثه روي ريشه‌ دندان بيايد، بيماري لثه شروع مي‌شود. با انتقال پلاک به قسمت‌هاي عميق‌تر، شاهد بروز التهاب و قرمزي خواهيد بود و ممکن است بدتر شود و بافت‌هاي نگهدارنده دندان و استخوان اطراف دندان هم آسيب ببيند و حتي دندان لق شود.

بي‌حوصله مسواک نزنيد

اگر ياد بگيريد چطور اين پلاک ميکروبي را تميز کنيد، پيشگيري از بيماري لثه خيلي ساده است. پلاک ميکروبي با يکي‌دو بار مسواک نزدن ايجاد نمي‌شود و به عبارت ديگر، به وجود آمدن جرم روي دندان‌هاي شما به اين راحتي نيست و اگر فردي، حتي روزي يک بار هم با دقت مسواک بزند و با نخ دندان سطوح بين دنداني را تميز کند، سلامت دندان‌هايش را حفظ مي‌کند. اما اگر قرار باشد با بي‌حوصلگي اين کار را انجام بدهيد، بي‌فايده است. ديدن پلاک دنداني با چشم غيرمسلح، مشکل است و برخي رنگ‌هاي آشکارساز به صورت قرص يا محلول در داروخانه‌ها هستند که موجب رنگي‌شدن پلاک دنداني و قابل‌رويت شدن آن مي‌شوند تا با مسواک و نخ دندان آن را برطرف کنيد.
پس اگر به مشکلات لثه يا دندان دچاريم، احتمالا تا حدي هم تقصير خودمان است ـ گفتم تا حدي ـ چون ژنتيک و وراثت هم ‌جنس دندان‌ها را مشخص مي‌کند و در بعضي خانواده‌ها اين مشکل وجود دارد که البته آنها نيازمند توجه بيشتري براي حفظ دندان‌هايشان هستند. نوع تغذيه هم مهم است؛ اينکه عادت داريم از مواد قندي و شکلات زياد استفاده کنيم؟ تغذيه‌مان سالم است يا ناسالم؟
اگر تا حالا به اين موضوع بي‌توجه بوده‌ايد يعني به بهداشت دندان‌هايتان توجه نمي‌کرده‌ايد و الان مشکل لثه داريد، نگران نباشيد چون با آموزش بهداشت و رعايت صحيح آن مي‌توانيد سلامت دهان و دندان‌تان را باز يابيد. با جرم‌گيري خوب، خيلي از مشکلات لثه‌تان حل مي‌شود و پس از مدتي با رعايت بهداشت و مراجعه مکرر و چکاپ اين مشكلات به کلي مرتفع خواهد شد.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.