بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي

خالکوبي از زمان‌هاي خيلي دور رواج داشته و در نقاطي از دنيا جزو رسوم قبيله‌اي مردم بوده و حتي در بعضي نقاط کشور خودمان هم برخي آن را داراي آثار ضددرد مي‌دانسته‌اند و مي‌دانند! عده‌اي نيز از خالکوبي به عنوان ابزاري براي تزيين و آرايش استفاده مي‌کرده‌اند و تمام اين عادات تاکنون کم و بيش ادامه داشته است.تا قبل از به کارگيري ليزر براي از بين بردن خالکوبي، روش‌هاي مختلفي متداول بوده‌ که برداشتن خالکوبي با مواد سوزاننده‌اي همچون اسيدهاي مختلف و داروهاي گياهي مثل سير و حتي سوزاندن محل خالکوبي با روش‌هاي غيرطبي، از آن جمله‌اند.
دوشنبه، 8 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي

بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي
بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي


 

نويسنده:نازنين دربندي




 

بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي در گفتگو با دکتر محمدجواد ناظمي متخصص پوست و مو
 

خالکوبي از زمان‌هاي خيلي دور رواج داشته و در نقاطي از دنيا جزو رسوم قبيله‌اي مردم بوده و حتي در بعضي نقاط کشور خودمان هم برخي آن را داراي آثار ضددرد مي‌دانسته‌اند و مي‌دانند! عده‌اي نيز از خالکوبي به عنوان ابزاري براي تزيين و آرايش استفاده مي‌کرده‌اند و تمام اين عادات تاکنون کم و بيش ادامه داشته است.
تا قبل از به کارگيري ليزر براي از بين بردن خالکوبي، روش‌هاي مختلفي متداول بوده‌ که برداشتن خالکوبي با مواد سوزاننده‌اي همچون اسيدهاي مختلف و داروهاي گياهي مثل سير و حتي سوزاندن محل خالکوبي با روش‌هاي غيرطبي، از آن جمله‌اند. با دکتر محمدجواد ناظمي، متخصص پوست و مو درباره بهترين روش‌هاي برداشتن خالکوبي از روي پوست به گفتگو نشسته‌ايم.

مي‌گويند ليزر براي برداشتن خالکوبي حرف اول را مي‌زند. درست است؟
 

خب، امروزه براي از بين بردن خالکوبي‌ها ليزر‌هاي مختلفي رواج پيدا کرده‌ که هر کدام مشخصات خاص خود را داشته و با طول موج‌ها و رنگ‌هاي مختلف جهت درمان ضايعات رنگي و خالکوبي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اين به آن معني است که گاه ممکن است در يک خالکوبي که رنگ‌هاي گوناگوني دارد ناچار به استفاده از ليزرهاي متفاوتي شويم که روي آن رنگ به خصوص تاثير دارد. از آنجا که عمق نفوذ ليزرهاي مختلف و نيز تاثير آنها بر رنگ‌هاي به‌خصوص متفاوت است، لذا آگاهي از مشخصات و کارايي آنها به مهارت و تجربه‌ طبيب بستگي دارد. هدف نور ليزرها در خالکوبي‌ها خرد کردن و شکستن ذره‌هاي کوچک جوهرهاي خالکوبي است که در داخل سلول‌هاي بيگانه‌خوار بافت و نيز در لابه‌لاي لايه‌هاي پوست قرار دارند.

بهترين روش‌هاي رفع خالکوبي

برداشتن کدام خالکوبي‌ها آسان‌تر است؟
 

خالکوبي‌ها به طور کلي به 3 دسته حرفه‌اي، آماتور و تروماتيک (ناشي از حوادث) تقسيم مي‌شوند که از بين بردن خالکوبي‌هاي حرفه‌اي به دليل نفوذ عميق‌تر، مشکل‌تر از نوع آماتور است و به دفعات بيشتر ليزر نياز دارد.
امروزه خالکوبي آرايشي در بين نوجوانان و بالغان جوان رواج پيدا کرده؛ به خصوص انواع حرفه‌اي آن که به علت وجود رنگ‌هاي مختلف لزوما درمان آنها را مشکل‌تر از انواع آماتور مي‌نمايد. در مواردي که خالکوبي عميق است، عملا با درمان‌هاي رايج ليزر از بين بردن کامل آنها امکان‌پذير نيست لذا انتخاب بيماران جهت ليزر و آگاهي دادن به آنها جهت نتايج و عوارض درمان و همچنين تجربه پزشک اهميت زيادي دارد و لازم است به بيماران تاکيد شود که دفعات ليزر به خصوص در انواع حرفه‌اي ممکن است به 20 نوبت برسد و شايد بتوان تمام رنگ‌هاي موجود را به طور کامل از بين برد.

رنگ پوست هم مهم است؟
 

بله؛ اين مهم است که بدانيد در پوست‌هاي تيره و کساني که برنزه کرده‌اند و يا حتي از کِرِم‌هاي اتوبرنزه استفاده مي‌نمايند، ليزر ممکن است موجب عوارضي چون کم‌رنگي يا پررنگي محل ليزر شود که مي‌تواند موقت و يا حتي دايمي باشد زيرا نور ليزر همان‌گونه که توسط ذره‌هاي خالکوبي جذب مي‌شود، مي‌تواند توسط رنگدانه‌هاي پوست نيز جذب شده و عوارض گوناگوني به وجود آورد که در مورد پوست‌هاي تيره شايع‌تر است. لذا ليزر ضايعات رنگي و خالکوبي‌ها در پوست‌هاي خيلي روشن و آنهايي که برنزه نکرده‌اند، بهتر جواب مي‌دهد.

رنگ خالکوبي چه‌طور؟
 

خالکوبي‌هاي قديمي‌تر و همچنين خالکوبي‌هاي آبي تيره و سياه جواب بهتري نسبت به خالکوبي‌هاي اخير (کمتر از يک سال) به درمان با ليزر مي‌دهند که اين نيز ناشي از وجود سلول‌هاي بيگانه‌خوار در خالکوبي‌هاي قديمي‌تر است که مي‌توانند ذره‌هاي شکسته شده توسط ليزر را از جريان بافت خارج کنند و اين مکانيسم دفاعي بيانگر آن است که چرا خالکوبي‌هاي قديمي به مرور کم‌رنگ شده و حدود آنها وضوح کمتري پيدا مي‌کنند. نکته مهم اين است که حتي بعد از انجام دفعات فراوان ليزر ممکن است خالکوبي به طور کامل از بين نرفته و يا حتي در مواردي هم که کاملا برطرف مي‌شود، امکان وجود هاله‌اي بسيار کم‌رنگ از شکل آن در پوست باقي مي‌ماند. خالکوبي‌هاي آبي تيره و سياه به ليزر بهتر جواب مي‌دهند، در صورتي که خالکوبي‌هاي زرد و قرمز و سبز جواب درماني کم و يا خيلي مختصر دارند که اين مساله در مورد رنگ زرد و سبز نوميدکننده‌تر است. خالکوبي‌هاي سفيد و يا خالکوبي‌هايي همرنگ پوست در اثر ليزر ممکن است بلافاصله تبديل به رنگ خاکستري يا سياه شوند که اجتناب از انجام ليزر و تست اوليه در چنين مواردي ضروري است.

و اين که در ميان صحبت‌هاي‌تان گفتيد خالکوبي ناشي از حوادث، منظورتان چه بود؟
 

خب، گاهي خالکوبي ناخواسته است و در اثر درمان پزشکي (راديوتراپي بدخيمي‌هاي داخلي) و يا در اثر تصادفات مختلف و برخورد با آلفا و يا انفجار بعضي دستگاه‌ها به وجود مي‌آيد که در اين موارد نيز بر حسب نوع ماده خالکوبي ليزرهاي مختلف و نيز درمان‌هاي ديگري غير از ليزر لازم است.

اگر کسي بخواهد براي پاک کردن خالکوبي‌اش پيش پزشک برود، قبل و بعد آن بايد چه نکاتي را رعايت کند؟
 

بهتر است هميشه قبل از انجام کامل ليزر دو جلسه اول نقاطي کوچک از خالکوبي بيمار تست شده و بعد از 6 تا 8 هفته با معاينه و مشاهده اثرات تست تصميم به انجام ليزر در سطح وسيع گرفت. کساني که از رتينوييدهاي خوراکي استفاده مي‌کنند، لازم است تا يک سال بعد از قطع آن از انجام ليزر خودداري نمايند، چرا که ممکن است بهبودي در آنها به تعويق افتاده و يا اسکارهاي بدشکل ايجاد شود. تجويز داروهاي ضدويروس تبخال به عنوان پيشگيري در کساني که سابقه تبخال داشته‌اند و به خصوص در انجام ليزر در نواحي مجاور ابتلاي به تبخال ضروري است و در صورت وجود تبخال فعال بهتر است انجام ليزر تا بعد از بهبود کامل به تعويق افتد. در مواردي، خالکوبي موجب واکنش آلرژيک به صورت برجستگي‌هايي (گرانولوم) در محل خالکوبي مي‌شود که اين مورد به خصوص، در رنگ قرمز مشاهده مي‌شود. در اين‌گونه موارد ضمن درمان‌هاي طبي از ليزرهاي تخريبي براي از بين بردن ضايعه استفاده مي‌شود و به کار بردن ليزرهاي رايج در ضايعات رنگي در اين موارد ممنوع است زيرا ممکن است موجب بدتر شدن ضايعه شود. در بسياري از خالکوبي‌هاي زيبايي مثل لب بالا و پايين و يا ابروها و حتي بعضي نقاط ديگر براي طبيعي جلوه دادن خالکوبي از ترکيب رنگ‌هاي مختلف چون سفيد (تيتانيوم) قرمز (اکسيدفريک) استفاده مي‌شود که در صورت ليزر بلافاصله به رنگ خاکستري تيره و سياه درمي‌آيند لذا انجام يک يا چند تست ليزر توصيه مي‌شود و در صورت بروز چنين پديده‌اي پرهيز از انجام ليزر ضروري است.
انجام ليزر در پوست‌هاي تيره نيز احتياج به تست و بررسي مجدد محل آن بعد از 6 تا 8 هفته دارد زيرا همان‌گونه که ذکر شد توجه نکردن به رنگ پوست، محل ليزر، انتخاب بيماران و نوع ليزر و رنگ‌هاي گوناگون خالکوبي‌ها ممکن است عوارض ناخواسته شديدي داشته باشد که آگاهي دادن به احتمال چنين عوارضي به بيماران بسيار حايز اهميت است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما