سيگارهاي وارداتي و عنصر راديواکتيو

تحقيقات نشان مي‌دهد سيگار با هر مارك و برندي که به بازار بيايد، به‌هر حال حاوي 4 هزار ماده سمي است که ماهيت همه آنها سرطان‌زا است.اين درحالي است که خبر آلوده بودن برخي از سيگارهاي وارداتي به خون خوک بسيار جنجال به‌پا کرد و پس از آن نيز خبر آلوده بودن دو برند معروف سيگار به مواد راديواکتيو به گوش مي‌رسد. البته به گفته مسوولان، اين سيگارها به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شوند و هيچ نظارتي بر آنها صورت نمي‌گيرد.
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيگارهاي وارداتي و عنصر راديواکتيو

سيگارهاي وارداتي و عنصر راديواکتيو
سيگارهاي وارداتي و عنصر راديواکتيو


 

نويسنده:مهديه آقازماني




 
تحقيقات نشان مي‌دهد سيگار با هر مارك و برندي که به بازار بيايد، به‌هر حال حاوي 4 هزار ماده سمي است که ماهيت همه آنها سرطان‌زا است.
اين درحالي است که خبر آلوده بودن برخي از سيگارهاي وارداتي به خون خوک بسيار جنجال به‌پا کرد و پس از آن نيز خبر آلوده بودن دو برند معروف سيگار به مواد راديواکتيو به گوش مي‌رسد. البته به گفته مسوولان، اين سيگارها به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شوند و هيچ نظارتي بر آنها صورت نمي‌گيرد. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد سالانه 20 ميليارد نخ سيگار وارد کشور مي‌شود که معلوم نيست چند درصد آنها از فيلتر نظارت مسوولان عبور مي‌کند. وزارت بهداشت و شرکت دخانيات به‌عنوان مرجع نظارت بر سلامت سيگارهاي وارداتي تاکنون به‌طور جدي وارد چرخه نظارت نشده‌اند. اين در حالي است که ميزان مرگ و مير حاصل از مواد دخاني بيش از مرگ و مير ناشي از مصرف الکل، سوانح و حوادث، ايدز و مواد مخدر است. اگر مي‌خواهيد اطلاعات دقيق‌تري در مورد سيگار‌هاي وارداتي و آلودگي آنها بدانيد اين مقاله را بخوانيد.
سالانه بيش از 20 ميليارد نخ سيگار به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود و نظارتي روي آنها وجود ندارد. مهندس خديجه محصلي، مسوول دبيرخانه کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت با تاييد آلوده بودن برخي سيگاري‌هاي وارداتي به مواد راديواکتيو مي‌گويد: «اين آلودگي بيشتر مربوط به سيگار‌هايي است که به صورت قاچاق وارد مي‌شوند و نظارتي بر مواد آنها وجود ندارد.» وي ادامه مي‌دهد: «با وجود اينکه هيچ منبع مشخصي مبني بر مواجهه با اشعه راديواکتيو در افراد سيگاري وجود ندارد ولي مصرف‌کنندگان سيگار مواد راديواکتيو را استنشاق مي‌کنند و نه تنها خودشان از اين خطر در امان نيستند بلکه به نزديکان‌شان که در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار آنها قرار مي‌گيرند نيز آسيب‌هاي جدي وارد خواهد شد.» مهندس محصلي با اشاره به نتايج تحقيقات جهاني در مورد سيگار‌هاي قاچاق‌ تاکيد کرد: «اين تحقيقات نشان مي‌دهد سيگار‌ها بدون توجه به مارک و برند آنها، حاوي مواد راديواکتيو هستند و وزاررت بهداشت آلودگي اين سيگارها به مواد هسته‌اي يا راديواکتيو را دنبال مي‌کند.» اما نکته حايز اهميت آن است که عناصر راديواکتيو چگونه وارد سيگار‌ مي‌شوند؟ مسوول دبيرخانه کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت پاسخ مي‌دهد: «عناصر راديواکتيو به شکل لايه‌اي نازک روي برگ‌هاي گياه تنباکو تجمع کرده و همزمان با رشد گياه، اين مواد هم رفته‌رفته افزايش مي‌يابد.» اين عناصر راديواکتيو در طول مراحل و روند ساخت سيگار در کارخانه‌هاي توليدکننده همچنان با برگ گياه تنباکو باقي مي‌مانند و تبديل به سيگار مي‌شوند. محصلي توضيح مي‌دهد: «علاوه بر اين عناصر کودهاي شيميايي فسفاته که شامل راديوم، سرب 210 و پلوتونيوم 210 است مواد راديواکتيو گياه تنباکو را افزايش مي‌دهد. اين در حالي است که ذرات سرب 210 و پلوتونيوم 210 در ريه افراد سيگاري به واسطه مصرف سيگار تجمع کرده و مي‌تواند ده‌ها سال بين بافت‌هاي ريه باقي بماند. به عنوان نمونه سرب 210 طول عمري برابر با 3/23 سال دارد» به اعتقاد محصلي، اين ذرات و عناصر حبس شده مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به بافت‌هاي ريه رسانيده و در نهايت به سرطان ريه منجر شود.
سيگار و هموگلوبين خوک
علاوه بر آلوده بودن برخي از سيگار‌‌هاي وارداتي به مواد راديواکتيو، خبر وجود هموگلوبين خون خوک در فيلتر سيگار هم بسيار نگران‌کننده بود. دکتر اکبر رنجبرزاده، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس و رييس فراکسيون مبارزه با دخانيات وزارت بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: «براساس تحقيق‌هاي اخير دانشمندان وجود هموگلوبين خون خوک تاييد شده و اين ماده در استحکام فيلتر سيگار و همچنين مزه سيگار تاثير مثبت دارد و باعث افزايش مصرف فرد سيگاري مي‌شود.» وي خاطرنشان مي‌کند: «هموگلوبين خون خوک ممکن است حاوي انواع ميکروب‌ها، باکتري‌ها و ويروس‌هايي باشد که براي سلامتي انسان بسيار مضر است.» دکتر رنجبرزاده با اشاره به اهميت نظارت بر سيگار‌هاي وارداتي مي‌گويد: «از آنجايي که وزارت بهداشت مسوول سلامت مردم است تاکنون ورود جدي به بحث نظارت بر سيگارهاي وارداتي نداشته و اعتبارات لازم نيز در اختيار نداشته است.» رييس فراکسيون مبارزه با دخانيات مجلس به اهميت نقش شرکت دخانيات نيز اشاره کرده و تاکيد مي‌کند: «شرکت دخانيات با وجود داشتن آزمايشگاه‌هاي مجهز با همکاري وزارت بهداشت بايد نظارت دقيق‌تري بر محصولات دخاني داشته باشد.» وي با بيان اينکه سيگار‌هاي وارداتي اعم از قاچاق و غيرقاچاق خيلي قابل اعتماد نيستند، مي‌گويد: «اما اين درحالي است که نمي‌توان گفت همه آنها آلوده به مواد راديواکتيو و هموگلوبين خوک هستند ولي به‌طور کلي اکثر آنها داراي آلودگي به مواد راديواکتيو هستند.»

سيگارهاي وارداتي و عنصر راديواکتيو

انتخابي بين بد و بدتر
دکتر محمدرضا معدني، دبير اجرايي جمعيت مبارزه با دخانيات با بيان اينکه ذات سيگار بيماري‌زا است، مي‌گويد: «از آنجايي که شرکت دخانيات براي توليد سيگار داراي برخي استانداردها و ضوابطي است تا سيگار بهتري توليد کند، سيگاري که توليد مي‌کند بهتر از سيگاري‌هاي وارداتي است که نظارت درستي روي آنها صورت نمي‌گيرد.» همان‌طور که مي‌دانيد سيگار داراي چهار هزار ماده سمي است اما سيگار‌هايي که حاوي مواد راديواکتيو هستند، مضرات بيشتري دارد. دکتر معدني در اين باره مي‌گويد: «وقتي سيگار توسط فرد سيگاري روشن مي‌شود، 900 درجه در مرکزيت نوک سيگار حرارت ايجاد مي‌شود و باعث فعل و انفعالات هسته‌اي روي توتون و برگ سيگار مي‌شود که از اين فعل و انفعالات 4 هزار ماده سمي ايجاد مي‌شود که يکي از آنها پلونيوم 210 است.» وي ادامه مي‌دهد: «تشعشات مواد راديواکتيو مثل پلونيوم 210 سبب چروکيدگي زودرس پوست در زنان مي‌شود. سرطان ريه، سرطان دهان و سرطان گردن رحم را افزايش مي‌دهد و علاوه بر آن برخي از زنان سيگاري در زمان بارداري سيگار را ترک مي‌کنند و بعد از زايمان دوباره سيگار مي‌کشند که باعث سوزش چشم، سرفه، تهوع و آلرژي در کودکان آنها مي‌شود و اختلالات يادگيري و بيش‌فعالي و همچنين سرطان ريه را در کودکان افزايش مي‌دهد.» دکتر معدني با بيان اينکه افرادي که در معرض دود سيگار اطرافيان‌شان هستند 30 تا 40 درصد، به بيماري‌هاي افراد سيگاري دچار مي‌شوند، مي‌گويد: «دود سيگار بعد از مدتي در وسايل خانه و دستگيره در نشست مي‌کند و به طور نمونه زماني که کودک با اسباب‌بازي خود بازي مي‌کند مواد مضر سيگار روي اسباب‌بازي او وجود دارد و بر سلامت کودک تاثير مي‌گذارد. »
در معرض دود سيگار قرار نگيريد
با مطالبي که در اين مقاله توسط کارشناسان مطرح شد حتما نگراني‌تان نسبت به کشيدن سيگار بيشتر از قبل شده است. اما جهت کاهش اثرات زيانبار عناصر راديواکتيو مهندس محصلي نکات زير را بيان مي‌کند: «هيچ‌گاه سيگار و ساير محصولات دخاني را نجويد يا دود نکنيد (به‌خصوص بدون فيلتر) و حتي‌الامکان در معرض دود سيگار افراد سيگاري قرار نگيريد يا ميزان تماس خود را با دود سيگار افراد سيگاري به حداقل برسانيد.»
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.