زندگي ديجيتال مبتني بر تلفن همراه

اين دستگاه همانند کيف پول يا کليد منزل نزد افراد، با امکانات و کارايي‌هاي بسيار از جمله تماس تلفني، گشت‌زني در اينترنت، ارسال و دريافت اي‌ميل‌ها و پيامک‌ها، گرفتن عکس يا فيلم، گوش دادن به موزيک، سيستم...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي ديجيتال مبتني بر تلفن همراه

زندگي ديجيتال مبتني بر تلفن همراه
زندگي ديجيتال مبتني بر تلفن همراه


 





 
اين دستگاه همانند کيف پول يا کليد منزل نزد افراد، با امکانات و کارايي‌هاي بسيار از جمله تماس تلفني، گشت‌زني در اينترنت، ارسال و دريافت اي‌ميل‌ها و پيامک‌ها، گرفتن عکس يا فيلم، گوش دادن به موزيک، سيستم ناوبري، تجارت و کاربردهاي بسيار ديگر، سفير غم يا شادي انسان‌ها در زندگي است. با تلفن همراه، کاربران در هر زمان و هر مکاني در دسترس هستند.
در عمل ثابت شده که مشترکان، بيشتر تمايل به دريافت اطلاعات از طريق تلفن همراه دارند. پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‌اند که گشت‌زني از طريق تلفن همراه به‌تدريج محبوب‌تر از گشت زني با رايانه شده است. تلفن همراه همواره روشن است و کاربر مي‌تواند به سرعت اطلاعات را دريافت کند.
کاربراني که از تلفن همراه فقط به‌منظور تلفن‌زدن يا ارسال پيام کوتاه استفاده مي‌کنند، خيلي از چيزها را از دست مي‌دهند.در اين مقاله، نقش تلفن همراه در افزايش بهره‌وري در زندگي روزمره مورد بحث قرار مي‌گيرد.

تجارت از طريق تلفن همراه
 

تجارت الکترونيک و تلفن همراه در جهان، به‌تدريج جايگزين تجارت سنتي و فرايند پرداخت الکترونيک، جانشين پرداخت با پول يا چک شده است.از مزاياي اينگونه تجارت، مي‌توان به صرفه جويي در زمان، کاهش مصرف سوخت، عدم‌نياز به جابه‌جايي، کاهش استرس، آلودگي هوا و امنيت اشاره کرد. تجارت تلفن ‌همراه بخشي از تجارت الکترونيک است که به کمک دستگاه‌هاي انتهايي مانند تلفن‌هاي همراه مدرن در هر زمان و هر مکان صورت مي‌گيرد.امروزه سفارش کتاب در مطب پزشک، خريد و سفارش گل درون قطار يا تاکسي و سفارش کالا و خدمات در حال پياده‌روي يا درون مغازه رقيب از طريق تلفن همراه، امکان پذير است. با فراهم‌شدن ابزار و امکان سفارش کالا روي دستگاه‌هاي تلفن همراه و PDAها امکان دسترسي به مشتري براي خريد کالا و دريافت خدمات در هر زمان و هر مکاني فراهم مي‌شود. شرکت‌هاي بزرگ تجاري از اين کانال‌هاي ارتباطي نهايت استفاده را کرده‌اند. به‌نظر مي‌رسد که در آينده تجارت از طريق تلفن ‌همراه، بتواند سهم بسيار بالايي را در دنياي تجارت به‌خود اختصاص دهد.

مزاياي تجارت تلفن ‌همراه
 

1-وابسته نبودن به يک مکان: مهم‌ترين مزيت تجارت تلفن ‌همراه در مقابل تجارت الکترونيکي (به‌طور مثال تجارت از طريق اينترنت) اين است که کاربر در هر مکاني قادر به انجام تجارت است و نياز به يک رايانه مستقر شده ندارد. کاربر مي‌تواند با هر دستگاهي در حال پياده‌روي يا در قطار در هنگام سفر اطلاعات را دريافت کند و فرايند تراکنش را انجام دهد. او مي‌تواند به‌طور مثال، بر سهام خود در بورس نظارت کند و به‌سرعت سهام را بخرد يا به فروش برساند.
2- قابليت در دسترس بودن: به اين معني است که کاربر در هر زمان و در هر مکاني در دسترس است و مي‌تواند اطلاعات را توسط SMS دريافت کند و به اين ترتيب قادر به نشان دادن سريع واکنش نسبت به وقايع است.
3- سرعت دستگاه‌هاي تلفن همراه: بر خلاف PCها، دستگاه‌هاي تلفن همراه همواره روشن و قابل استفاده هستند. با افزايش پهناي باند، گشت‌زني در اينترنت به سادگي صورت مي‌گيرد. اطلاعات با سرعت به اطلاع کاربران رسيده و توسط آنها پردازش و ارسال مي‌شوند. کاربر مطمئن است که اطلاعات ارسالي او به سرعت به‌طور مثال توسط SMS به مقصد ارسال شده است.
4- منطقه‌اي کردن با کمک فناوري‌هايي مثل GPS، E-OTD، اين امکان را به‌وجود خواهد آورد که بتوان محل تردد کاربر را جست‌وجو کرد؛ به‌طور مثال مي‌توان اطلاعاتي در باره نزديک‌ترين مکان سرويس خودرو را به او ارسال کرد.
در هنگام رخداد يک سانحه، مي‌توان به‌صورت خودکار، کمک‌هاي اضطراري را فعال کرد. درصورتي که سانحه براي يک همکار خارج از اداره رخ دهد، وقت ملاقات او کنسل‌شده و رخداد به اطلاع رئيس مي‌رسد.
5- به‌دليل وجود سيم کارت، معتبر بودن هويت کاربر احراز مي‌شود.
6- سادگي کار: تلفن همراه در سطح وسيعي در دسترس است. به‌دليل ساده‌بودن کار با تلفن همراه به‌طور مثال تراکنش با تلفن همراه ساده‌تر از اينترنت است.
7- قيمت مناسب: بر خلاف رايانه‌هاي ميزي تمامي کاربردها در يک دستگاه ادغام شده‌اند. علاوه بر صرفه‌جويي در فضا در هنگام تمديد قرارداد يا عقد قراردادهاي جديد، اپراتورها پاداش‌هايي را براي جذب مشتريان اعمال مي‌کنند.
8- شخصي بودن: به معني اين است که کاربر با ارسال شماره تلفن خود به ‌طور واضح شناسايي مي‌شود. از اين طريق مي‌توان اطلاعات مختص يک کاربر را در هر مکان و در هر زماني به او ارسال کرد.

آينده تجارت تلفن ‌همراه
 

رشد روزافزون ضريب نفوذ تلفن همراه با قابليت ارتباط با اينترنت، به‌خصوص در اروپا باعث رشد صنعت تجارت با تلفن همراه خواهد شد. پيش‌بيني‌هايي که توسط مؤسسات پژوهش بازار صورت گرفته بر اين باور است که حجم تجارت با تلفن همراه از مرز 50 ميليارد دلار نيز فراتر خواهد رفت.

دولت سيار
 

با رشد فناوري ارتباطات تلفن همراه و افزايش ضريب نفوذ آن و امکان ارائه خدمات راحت تر، در هر زمان و مکاني با هزينه کمتر انديشه دولت سيار به‌وجود آمد. همانند دولت الکترونيک، دولت سيار در راستاي ارائه خدمات به مشتريان خصوصا سرويس G2C که سرويس دولت به مردم است به‌طور وسيعي فعاليت مي‌کند. به‌دليل قابليت‌هاي بيشتر MMS نسبت به SMS که امکان ارسال عکس، متن، فايل‌هاي صوتي و تصويري را فراهم مي‌کند، اين سرويس نقش گسترده‌تري نسبت به SMS در ارائه خدمات دولت سيار ايفا خواهد کرد.

بانکداري با تلفن همراه
 

بانکداري با تلفن ‌همراه به معني ارائه خدمات بانکداري غيرحضوري در بانک، مثل انجام معاملات حساب‌هاي سپرده، واريز وجه، خريد و فروش اوراق بهادار و اعلام موجودي با به‌کارگيري دستگاه‌هاي مدرن تلفن همراه، PDAها و تلفن‌هاي همراه هوشمند و ساير دستگاه‌هاي انتهايي، مانند رايانه‌هاي قابل‌حمل است.در کشورهاي پيشرفته صنعتي بخش بزرگي از تجارت مبتني بر تجارت با تلفن همراه است. بانکداري از طريق تلفن ‌همراه، از بانکداري اينترنتي پيشي گرفته، که مسلما روند اين رشد در آينده بيشتر نيز خواهد شد. بانکداري با تلفن همراه يک کاربرد است که به کمک SMSيا با به‌کارگيري تلفن همراه با قابليت WAP به‌صورت زنده اجرا مي‌شود و با فشردن چند دکمه به کاربر اجازه انجام عمليات بانکي را مي‌دهد.
با کمک بانکداري با تلفن همراه کاربر قادر به اجراي اين امور است:
مديريت انجام امور مالي در هر ساعت از شبانه روز در هر زمان، روزهاي تعطيل و زمان تعطيلي بانک‌ها در منزل، اداره، در زمان سفر بدون نياز به مراجعه به بانک، بررسي تغييرات حساب‌هاي بانکي، انتقال مطمئن پول از يک حساب معتبر به حساب‌هاي معتبر ديگر، مشاهده پرداخت صورتحساب‌هاي پرداخت شده ، بازنگري تاريخچه تراکنش حساب‌ها، اجازه دسترسي همزمان به چند بانک، حساب و سرويس‌هاي مالي با يک تقاضا، مشاهده مانده حساب، 3گردش آخر حساب، پرداخت قبوض آب، برق، تلفن، درخواست دسته چک، خدمات چک مثل استعلام و آگاهي از وضع چک.
منبع:www.gonbadweb.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط