علل سوزش ادرار شيرخواران

وقتي يک شيرخوار هنگام ادرار کردن ناراحتي و گريه مي‌کند، آيا مي‌توان گفت که دچار سوزش ادرار است؟ معمولا شايع‌ترين علل سوزش ادرار در کودکان، التهاب پوست ناحيه کهنه شيرخوار (در محل پوشک) در اثر عفونت‌هاي قارچي و التهاب‌هاي پوستي ناشي از حساسيت‌هاي تماسي است.همچنين التهاب مجرا در زمينه عوامل شيميايي و عفونت‌هاي ادراري نيز از عوامل شايع سوزش ادرار است. اما نمي‌توان گفت سوزش ادرار شيرخواران تنها دليل گريه کردن آنهاست زيرا در چند ماه اول زندگي، شيرخواران مستعد قولنج (کوليک) زياد گريه مي‌کنند.
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل سوزش ادرار شيرخواران

علل سوزش ادرار شيرخواران
علل سوزش ادرار شيرخواران


 

نويسنده:دکتر عليرضا ناطقيان فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني




 
وقتي يک شيرخوار هنگام ادرار کردن ناراحتي و گريه مي‌کند، آيا مي‌توان گفت که دچار سوزش ادرار است؟ معمولا شايع‌ترين علل سوزش ادرار در کودکان، التهاب پوست ناحيه کهنه شيرخوار (در محل پوشک) در اثر عفونت‌هاي قارچي و التهاب‌هاي پوستي ناشي از حساسيت‌هاي تماسي است.
همچنين التهاب مجرا در زمينه عوامل شيميايي و عفونت‌هاي ادراري نيز از عوامل شايع سوزش ادرار است. اما نمي‌توان گفت سوزش ادرار شيرخواران تنها دليل گريه کردن آنهاست زيرا در چند ماه اول زندگي، شيرخواران مستعد قولنج (کوليک) زياد گريه مي‌کنند. در آنهايي که نفخ شکم دارند، هنگام زور زدن براي ادرار و مدفوع ممکن است گاز زياد شکم و اتساع آن باعث درد و ناراحتي شود که مي‌تواند با سوزش ادرار اشتباه گرفته شود. در شيرخواران پسر، تنگي‌هاي سر آلت، مجراي تناسلي يا تنگي‌ها و پرده‌هاي ناقص که گاهي به طور مادرزادي در مسير مجراي ادرار وجود دارد، ممکن است به قطره‌قطره ادرارکردن منجر شود که اين مساله بسيار مهم است زيرا در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع ممکن است فشار تدريجي اما قابل ملاحظه‌اي را به کليه‌هاي کودک وارد کند. بنابراين هر نوع درد و ناراحتي هنگام ادرار کردن را بايد مهم دانست و پيگيري کرد. باقي ماندن هر نوع جسم خارجي، حتي تکه‌هاي نخ يا مدفوع در محل تناسلي دختربچه‌ها نيز مي‌تواند به احساس ناراحتي و سوزش منجر شود. گذشته از اينها، در فصل گرما اگر به کودک آب و مايعات کافي ندهيد يا پوشش زياد داشته باشد، ميزان آب بدنش کاهش يافته و ادرارش غليظ مي‌شود که علاوه بر اينکه خطر سنگ کليه افزايش مي‌يابد، مي‌تواند به سوزش ادرار نيز منجر شود. در برخي از مطالعه‌ها، نشستن کودکان به خصوص دختربچه‌ها در وان حمام داخل آب و کف صابون، خطري براي بروز عفونت‌هاي اداري تلقي شده است.
علاوه بر اين، باقي ماندن کف صابون يا تماس آن با مخاط مجرا و ناحيه تناسلي چه در پسرها و چه در دخترها مي‌تواند به سوزش ادرار موقتي منجر شود و به والدين توصيه مي‌کنم در انتخاب جنس پوشک دقت کنند.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.