هر دقيقه طناب بازي = 10 كيلوكالري

طناب‌بازي يکي از روش‌هاي مناسب براي افزايش مصرف انرژي است و تمامي فوايد هر فعاليت فيزيکي هوازي را دارد. اين ورزش مفرح كه خانم يكرنگيان از آن به‌عنوان ورزشي كارآمد ياد مي‌كند از تنوع بسياري در تکنيک‌هاي ورزشي برخوردار بوده و حتي داراي فدراسيون جهاني است. جالب است بدانيد كه هر دقيقه طناب‌بازي در يک فرد به‌طور متوسط باعث مصرف حدود 10 تا 12 کيلوکالري انرژي مي‌شود. اين انرژي معادل انرژي مصرفي در ورزش دو با سرعت حدود 10 کيلومتر در ساعت است که سرعت بالايي به حساب مي‌آيد.
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر دقيقه طناب بازي = 10 كيلوكالري

هر دقيقه طناب بازي = 10 كيلوكالري
هر دقيقه طناب بازي = 10 كيلوكالري


 

نويسنده:دکتر رامين کردي*




 
طناب‌بازي يکي از روش‌هاي مناسب براي افزايش مصرف انرژي است و تمامي فوايد هر فعاليت فيزيکي هوازي را دارد. اين ورزش مفرح كه خانم يكرنگيان از آن به‌عنوان ورزشي كارآمد ياد مي‌كند از تنوع بسياري در تکنيک‌هاي ورزشي برخوردار بوده و حتي داراي فدراسيون جهاني است. جالب است بدانيد كه هر دقيقه طناب‌بازي در يک فرد به‌طور متوسط باعث مصرف حدود 10 تا 12 کيلوکالري انرژي مي‌شود. اين انرژي معادل انرژي مصرفي در ورزش دو با سرعت حدود 10 کيلومتر در ساعت است که سرعت بالايي به حساب مي‌آيد. البته لازم به ذکر است كه بهترين راه لاغري محدود كردن مواد غذايي دريافتي بوده و ورزش تنها به‌عنوان مکمل در کنار رژيم غذايي توصيه مي‌شود.
اين ورزش باعث افزايش ظرفيت قلبي تنفسي شده و به دليل فشاري که بر استخوان‌هاي اندام تحتاني وارد مي‌کند، خاصيت ضدپوکي استخوان دارد و موجب تقويت عضلات و تاندون‌ها مي‌شود. بسياري از افرادي که دچار مشکلات طبي ناشي از بي‌تحرکي هستند، مي‌توانند ناراحتي خود را به کمک طناب‌بازي درمان يا از بروز آن پيشگيري کنند. طناب‌بازي براي افراد سالم ضرري نداشته اما توصيه مي‌شود کساني که مشکل ارتوپدي اندام تحتاني دارند، خانم‌هاي باردار و دارندگان پروتزهاي پزشکي مختلف که امکان جابه‌جايي‌شان وجود دارد، بدون مشورت پزشک معالج‌شان طناب‌بازي نکنند.
درضمن، تصور اينکه طناب‌بازي باعث شل شدن اندام‌هايي مانند سينه مي‌شود درست نيست اما پوشيدن تاپ‌هاي چسبان مي‌تواند تاثيرات احتمالي تروماهاي وارده را در خانم‌ها کمتر کند. هرکس متناسب با توانايي هوازي‌اش مي‌تواند براي خود برنامه‌اي را در نظر بگيرد اما در غيرورزشکاران 5 دقيقه پياده‌روي و 1 دقيقه طناب زدن به دنبال آن مناسب است و فرد مي‌تواند اين مجموعه (5 دقيقه پياده‌روي و 1 دقيقه طناب زدن) را به هر تعداد که مي‌تواند تکرار کند. اصولا اين ورزش را مي‌توان يک روز در ميان انجام داد و رعايت تعادل در شدت، مدت و دفعه‌هاي ورزش متناسب با وضع آمادگي جسماني فرد ضروري است.

هر دقيقه طناب بازي = 10 كيلوكالري

استفاده از کفش مناسب نيز مهم‌ترين موضوع در ورزش طناب‌بازي بوده و معمولا کفش‌هاي cross-training که داراي کفي انعطاف‌پذير هستند براي اين منظور مناسب‌اند. بايد توجه داشت که علاوه بر کفش، سطح زمين هم بايد پوشش مناسبي داشته باشد. به همين دليل استفاده از متد‌هاي ورزشي توصيه مي‌شود. به ياد داشته باشيد که داشتن کفش مناسب، پوشش کف محل انجام تمرين و يادگيري تکنيک فرود آمدن روي نوک انگشتان پا مي‌تواند صدمات احتمالي ناشي از اين ورزش را به حداقل ممكن برساند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص پزشکي ورزشي

منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.