بعد از ورزش، عضلاتتان مي‌گيرد؟

وقتي براي نخستين بار ورزش مي‌كنيد و با بازگشتن به خانه دوش مي‌گيريد، تفريح و ورزش، كم‌كم مزه خود را از دست داده و جايش را به درد عضله مي‌دهد، به طوري كه تكان خوردن را برايتان غيرقابل تحمل مي‌كند. با وجود اينكه ورزش كردن محاسن بسياري دارد اما شما كه براي نخستين بار ورزش كرده‌ايد، به مشكلي دچار شده‌ايد كه
شنبه، 20 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بعد از ورزش، عضلاتتان مي‌گيرد؟

بعد از ورزش، عضلاتتان مي‌گيرد؟
بعد از ورزش، عضلاتتان مي‌گيرد؟


 





 
وقتي براي نخستين بار ورزش مي‌كنيد و با بازگشتن به خانه دوش مي‌گيريد، تفريح و ورزش، كم‌كم مزه خود را از دست داده و جايش را به درد عضله مي‌دهد، به طوري كه تكان خوردن را برايتان غيرقابل تحمل مي‌كند. با وجود اينكه ورزش كردن محاسن بسياري دارد اما شما كه براي نخستين بار ورزش كرده‌ايد، به مشكلي دچار شده‌ايد كه هركس هم جاي شما بود، گرفتارش مي‌شد. آيا با توجه به اينكه مدت‌هاي مديد عضلات‌تان را كم‌تحرك بار آورده‌ايد، انتظار داريد كه با حركت‌هاي سنگيني كه به يك باره به او تحميل كرده‌ايد، عكس العمل نشان ندهد. مي‌دانيد براي جلوگيري از اين قبيل دردها و يا براي درمان آن بايد چه‌کار کرد؟
بهترين راه براي شما اين بود كه ورزش را به طور مداوم ادامه مي‌داديد تا دچار چنين شوك‌هايي نشويد كه راه رفتن را برايتان بسيار مشكل سازد، به شكلي كه انگار تصادف سنگيني كرده‌ايد.
حال براي رفع اين دردهاي عضلاني، چند راه آسان پيشنهاد مي‌شود كه شايد دردتان را بهبود بخشد و در ضمن بدانيد كه از اين پس چطور ورزش كنيد و با عضلات‌تان كنار بياييد.
يكي از راه‌هايي كه اغلب به ورزشكاران توصيه مي‌شود، آن است كه پيش از ورزش كردن، نقاطي را كه مي‌دانند ممكن است دچار گرفتگي شود، بپوشانند. پوشيدن پوشاكي از نوع چسبان كمك زيادي مي‌كند.
اگر در حال ورزش كردن هستيد و احساس مي‌كنيد كه ماهيچه‌هايتان درد گرفته‌اند، سعي نكنيد آن را ناديده بگيريد. بايستيد و ادامه ندهيد زيرا ممكن است به شدت آسيب ببينيد.
کشش عضلاني
اگر احساس مي‌كنيد كار از كار گذشته و عضله شما به شدت گرفته است، عضله را بكشيد و آن را محكم ماساژ دهيد. اگر ماهيچه پشت پايتان گرفته است، با يك دست آن را بكشيد و با دست ديگر آن را ماساژ دهيد. حتما متوجه گرفتگي به شكل يك گره سفت شده زير پوست‌تان مي‌شويد. آن را به سمت مخالف گرفتگي با دستان‌تان لمس كنيد و بكشيد.
ورزش سنگين، ممنوع!
مراقب باشيد. اگر دچار گرفتگي عضله شده بوديد و اكنون حال‌تان بهتر است، فراموش نكنيد چه دردي را تحمل كرده‌ايد و به سرعت سراغ ورزش سنگين نرويد. آرام آرام از نو شروع كنيد.
اگر مي‌دانيد كه هنگام ورزش از ماهيچه‌هايتان بيش از حد كار كشيده‌ايد، بلافاصله يك دوش آب سرد بگيريد.
استفاده از حوله داغ
ممكن است گذاشتن حوله داغ روي منطقه عضله گرفته احساس خوبي داشته باشد اما مطمئن باشيد بدترين كاري است كه مي‌توانيد در حق خود انجام دهيد، گرما دردتان را در محل بيشتر مي‌كند و اگر اصرار داريد كه آن را گرم كنيد، بيش از 20 دقيقه اين كار را ادامه ندهيد.
شوک به محل درد
كار ديگري كه مي‌توانيد بكنيد، شوك دادن به محل است. چهار دقيقه گرم كردن محل و يک دقيقه گذاشتن يخ پس از چهار روز جواب مي‌دهد. آن گاه مي‌توانيد دوش آب گرم بگيريد.

بعد از ورزش، عضلاتتان مي‌گيرد؟

مصرف داروهاي ضددرد
خوردن مسكن‌هايي همچون «ايبوپروفن» مي‌تواند به دردتان كمك كند و آن را كمي ‌تسكين ببخشد. از كرم‌هاي گرم يا سردكننده استفاده نكنيد. آنچه در داروخانه ها به عنوان كرم‌هاي ورزشي براي گرفتگي عضلات فروخته مي‌شود، به جز آنكه روي سطح پوست‌تان اثر بگذارد، هيچ كاري براي عضله شما نمي‌كند و در ضمن ممكن است پوست شما به آنها حساسيت داشته باشد.
حركت كنيد
وقتي عضله شما گرفته است، سخت‌ترين كار برايتان تكان خوردن است اما بدانيد كه بسيار برايتان مفيد است. پس بلند شويد و به آرامي‌ براي 20 دقيقه راه برويد.
شنا كنيد
يكي از راه‌هاي بسيار مفيد شنا كردن است. آب سرد به عضله شما كمك بسياري مي‌كند و حركت عضله در آب بسيار مفيد است.
ماساژ دادن، راهکاري موثر
به طور معمول ماساژ دادن عضلات گرفته به شما كمك خواهد كرد. اگر هوا سرد است حتما عضله گرفته را خوب بپوشانيد.
در طول روز يك يا دو موز بخوريد. پتاسيم موجود در آن مي‌تواند از گرفتگي‌هاي عضله جلوگيري كند. نوشيدن شير و آب به مقدار زياد در طول روز را فراموش نكنيد.
منبع: http://www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.