نگاهی به آواتار

کارگردان: جیمز کامرون/ تهیه کننده: جان لاندو، جیمز کامرون/ بازیگران: سام ورتینگتون، زو سالدانا، استفن لانگ، میشل رودریگز، سیگورنی ویور/ موسیقی: جیمز هورنر/ تدوین : جیمز کامرون، جان ریفوآ، استفن ریویکین/ توزیع کننده: فاکس قرن بیستم/ تاریخ انتشار : ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹ ( ۲۷ آذر ۱۳۸۸ )/ مدت زمان: ۱۶۲ دقیقه/ بودجه: ۲۳۷
شنبه، 20 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به آواتار

نگاهی به آواتار
نگاهی به آواتار


 






 

کارگردان: جیمز کامرون/ تهیه کننده: جان لاندو، جیمز کامرون/ بازیگران: سام ورتینگتون، زو سالدانا، استفن لانگ، میشل رودریگز، سیگورنی ویور/ موسیقی: جیمز هورنر/ تدوین : جیمز کامرون، جان ریفوآ، استفن ریویکین/ توزیع کننده: فاکس قرن بیستم/ تاریخ انتشار : ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹ ( ۲۷ آذر ۱۳۸۸ )/ مدت زمان: ۱۶۲ دقیقه/ بودجه: ۲۳۷ میلیون دلار/ فروش: ۲/۵ میلیارد دلار
امتیاز منتقدان از ۱۰۰: ۴۸
امتیاز تماشاگران از ۰۱: ۱ ۸
 

نگاهی به آواتار

جمله تبلیغاتی :
 

ناممکن ها را نه از زندگی، که از سینما بخواهید!

خلاصه داستان :
 

داستان فیلم مربوط به سال ۴۵۱۲ در پانادورا است. پانادورا سیاره ای است که انسانها آن را استعمار کرده و معادن آن را استخراج می کنند و موجب خشم ساکنان این سرزمین که آواتارها هستند، شده اند. آواتارها برای خارج شدن از مستعمرگی زمین، شروع به جنگ می کنند و ...
«تاریخ نژاد بشری با خون نوشته شده و قدمت طولانی دارد. ما انسانها ترجیح می دهیم بی آنکه از کسی اجازه بگیریم، هر چیزی را که می خواهیم، به دست بیاوریم. انسانها یک جورهایی حس می کنند حق دارند. ما اینجا هستیم، ما بزرگ هستیم، ما اسلحه داریم، ما فناوری داریم، ما مغز داریم، بنابراین همه چیز این سیاره متعلق به ماست.» /جیمز کامرون
آواتار به راستی مهمترین و جنجالی ترین فیلم سالهای اخیر سینمای جهان است. طرح فیلم از سال ۷۷۹۱ یعنی حدود ۳۳ سال پیش توسط جیمز کامرون ریخته شده بوده است. کامرون که گویا همواره می خواهد جلوتر از زمان خود قدم بردارد، برای طرحش با متخصصان مختلف جلوه های ویژه و فیلمبرداری مشورت نمود، اما همگان براین امر متفق بودند که امکان ساخت چنین فیلمی با فناوری فعلی وجود ندارد. سرانجام پس از بیش از سه دهه انتظار، جهان به کامرون می رسد تا او بتواند ایده قدیمی خود را به تصویر در بیاورد و رکورد خودش را بشکند.
در جهان امروز که فناوری حرف اول را می زند و هر نوع تجربه ای در آن تکرار مکررات قلمداد می شود، کامرون فیلمی را ساخت که شبیه هیچ فیلمی نیست.
داستان فیلم این گونه است که سال ۴۵۱۲ است. زمین بسیاری از منابع ارزشمند خود را از دست داده و اکنون به دنبال جایگزینی این منابع حیاتی است. خارج از کره خاکی سیاره ای وجود دارد به نام پاندورا، سرشار از منابع حیات بخش برای انسانها. بنابراین، انسانها برای به دست آوردن این منابع به پاندورا هجوم می برند.پاندورا موجوداتی بومی دارد به نام ناوی ها؛ موجوداتی بسیار شبیه انسان،اما در شمایلی چندین برابر انسان.هوای پاندورا برای انسان قابل تنفس نیست، پس انسانها شروع به شبیه سازی از روی دی ان ای ناوی ها و ترکیب آن با دی ان ای انسانها می کنند و برای هر یک از سربازان مهم خود، موجودی شبیه سازی شده (یا همان آواتار) با ناوی ها می سازند تا بتوانند در این سیاره سیاحت کنند. جیک سالی یکی از این سربازان است که در جنگی معلول شده و حالا جایگزین برادر کشته شده اش می شود.
برای وی نیز آواتاری می سازند، اما وی به طور اتفاقی در جنگل پاندورا گم می شود و با ناوی برخورد می کند. وی کم کم تحت تأثیر آنها قرار می گیرد و با آنها رابطه برقرار می کند
راجر ایبرت منتقد سرشناس آمریکا به این فیلم ۴ ستاره داد. او جایزه ویژه سال خود را به این فیلم سینمایی اهدا کرده و در این باره نوشته است: آنها که مرا می شناسند، می دانند هر سال یک جایزه ویژه هیأت داورانم را اهدا می کنم. جایزه امسال می رسد به فیلم ساختارشکن کامرون. گرچه «آواتار» را بهترین فیلم سال نمی دانم، اما فیلم، شایسته دریافت جایزه ویژه است.
آواتار با فروش دو و نیم میلیارد دلار، توانست پس از گذشتن از مرز یک میلیاردی فیلمهای «شوالیه تاریکی»، «دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده»، «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه»، «تایتانیک» را هم پشت سر بگذارد و پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما لقب بگیرد.
و اما نشریه های مختلف جهان در رابطه با این فیلم چنین گفته اند:
* بوستون گلاب: فیلم سرگرم کننده ای که صرفاً برای سرگرمی ساخته نشده است. فیلم به تجربه کلی انسانی بسیار نزدیک است.
* شیکاگو سان تایمز (راجر ایبرت): یکبار دیگر کامرون شبهه های پیرامونش را با ساخت فیلم فوق العاده ای بست. هنوز یک مرد در هالیوود وجود دارد که خوب می داند چطور ۰۵۲ میلیون دلار را هزینه کند.
* پریمیر: این فیلم به راحتی جزو برترین فیلمهای زندگی تان قرار خواهد گرفت.
* هالیوود ریپورتر: فیلمی کاملاً باورپذیر که به راحتی می توان با آن همذات پنداری کرد. هر چند عملاً فضای آن مرتبط با جامعه انسانی نیست. عشق قلب تپنده آواتار است.
* لس آنجلس تایمز: آواتار واقعاً مخاطبش را شوکه می کند. شما هیچ گاه چنین چیزی را تجربه نکرده اید.
* رولینگ استون: زیاد به آهنگ موسیقی آن توجه نشده است، اما بی شک و به شدت هیجان انگیز است.
* ریل ویوز: آواتار به بهترین شکل مخاطب را درگیر خود می سازد. این بهترین فیلم سال ۹۰۰۲ است.
* امپیر: پس از دوازده سالی که از تایتانیک گذشت، کبوتر پادشاهی جهان بار دیگر بر شانه های کامرون نشست.
* آستین کرونیکل: به واقع، هیجان انگیز و دوست داشتنی است. اما باید حتماً در سالن سینما و به صورت سه بعدی فیلم را ببینید تا این را باور کنید.
* سان فرانسیسکو کرونیکل: وسیع، زیبا و با دقت بر جزئیات.
* دنیای تصویر: آواتار بر خلاف بسیاری از همتایان هالیوودی خود، داستانگویی و شخصیت پردازی را قربانی صحنه های اکشن نکرده است؛ هرچند از حیث داشتن صحنه های اکشن هیچ کم و کسری ندارد.
* همشهری آنلاین: سالها سپری شد و همه در انتظار فیلمی با موضوع جنگ علیه ترور بودند، اما کمتر کسی تصور می کرد این فیلم- آواتار- جیمز کامرون باشد.
"آواتار" جوایز سینمای سه بعدی را تصاحب کرد :
فیلم سینمایی "آواتار" ساخته جیمز کمرون برنده اصلی جوایز اتحادیه جهانی سینمای سه بعدی شد.
در مراسمی که سه شنبه شب برگزار شد فیلم علمی، تخیلی "آواتار" شش جایزه این اتحادیه ( موسوم به لومی یر) و همچنین جایزه فیلم برگزیده تماشاگران در ژانر اکشن را به خود اختصاص داد.
این فیلم حماسی به دو شیوه موشن کپچر و اکشن زنده ساخته شده است. انیمیشن"بالا" هم جایزه بهترین فیلم انیمیشنی را به دست آورد. در مراسم اهدای جوایز که در تئاتر چینی گرومن لس آنجلس برگزار می شد جووانی ریبیزی بازیگر فیلم "آواتار" جوایز این فیلم را به کارگردان و تهیه کننده و بازیگران همکار خود اهدا کرد.
برندان فریزر نیز جایزه استعداد برگزیده سینمای سه بعدی را به خود اختصاص داد.اتحادیه جهانی سینمای سه بعدی همچنین جایزه ویژه تصویر سه بعدی خود را به جفری کتزنبرگ مدیر بخش انیمیشن استودیوی پیکسار اهدا کرد.
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : hamidrezaghaedamini



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.