اینترنت و فرهنگ استفاده از آن

وقتی یک تکنولوژی و فناوری بصورت بومی؛ بمرور زمان تکمیل می شود و جامعه کم‌کم با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شود . خود را برای استفاده صحیح از آن آماده می‌کند. در مقابل وقتی کشوری از یک دانش و فناوری مهم و در عین حال جذاب و تاثیر گذار کاملاً دور بوده باشد، بمحض وارد کردن آن تکنولوژی بدلیل افزایش بیش از حد تقاضا، گسترش
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اینترنت و فرهنگ استفاده از آن

اینترنت و فرهنگ استفاده از آن
اینترنت و فرهنگ استفاده از آن


 

نویسنده : محسن قهرمانی




 
رایانه
وقتی یک تکنولوژی و فناوری بصورت بومی؛ بمرور زمان تکمیل می شود و جامعه کم‌کم با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شود . خود را برای استفاده صحیح از آن آماده می‌کند. در مقابل وقتی کشوری از یک دانش و فناوری مهم و در عین حال جذاب و تاثیر گذار کاملاً دور بوده باشد، بمحض وارد کردن آن تکنولوژی بدلیل افزایش بیش از حد تقاضا، گسترش تکنولوژی جدید با سرعت فوق‌العاده زیادی در مدت کوتاهی انجام می‌پذیرد و درعمل مانند یک شوک به جامعه می‌باشد بدون آنکه عموم مردم هنوز تمرین و آمادگی لازم برای هضم و برخورد صحیح با این تکنولوژی را داشته باشند.
اينترنت فضايي مجازي و بسيار گسترده است که استفاده از آن روز به روز در حال افزايش مي باشد. اينترنت در ابتدا با هدف تبادل اطلاعات خاص از به هم متصل شدن چند شبکه ي کامپيوتري در ارتش ايالات متحده ي آمريکا متولد شد و بعد از مدتی به بخشهاي خصوصي آن کشور و کشورهاي ديگر رسيد. در سال 1372 به همت مرکز تحقيقات فيزيک نظري و ریاضیات تهران ( IPM ) اينترنت وارد ايران شد. در حال حاضر موارد استفاده از اينترنت بسيار زياد شده و روز به روز هم در حال افزايش است. حال که اين تکنولوژي را وارد کرده ايم بايد در اين زمينه آموزشهاي لازم را هم به کاربران آن بدهيم و سياستهاي فرهنگي جامعه را براي استفاده صحيح از آن تطبيق دهيم تا کمتر شاهد آسيب پذيري در اين زمينه باشيم. در حال حاضر فرهنگ استفاده از اينترنت به کاربران آموزش داده نشده است. چرا که بايد در اينترنت هدفمند وارد شد و استفاده کرد. اينترنت يك بازار جهاني براي خريد و فروش اطلاعات است. مي‌توان از اين بازار به نحو مطلوب استفاده شود يا به جهت عدم فرهنگ‌سازي و وجود محدوديت‌هاي اجتماعي و سياسي تاثيرات منفي جبران ناپذيري ايجاد كرد.داشتن دانش اطلاعاتی لازم و مناسب در مورد هر فناوری جدید در بین عموم مردم ، خود یکی از مهم ترین عوامل موثر در دارا بودن فرهنگ درست برای استفاده از آن فناوری می باشد.
يکي از مهمترين عوامل فرهنگ سازي خود وب سايتهاي اينترنتي هستند که بايد سازماندهي شوند و کنترل لازم روي آنها اعمال شود،که متأسفانه در حال حاضر قوانين کاملا ً مشخصي براي وب نويسان تعريف نشده است.عدم وجود قوانین مشخص در فضای اینترنت کشور باعث شده تا هر فرد با هر طرز فکر و سطح اطلاعاتی ، مطالب خود را در اینترنت منتشر کند و فضای اینترنت را با چالش هایی روبرو سازد.البته منظور مقابله با جریان آزاد اطلاعات نیست ولی همان گونه که تمامی امورات، دارای قوانین و محدوده هایی است باید دنیای وب نیز از این قوانین مستثنی نباشد.
برخي از وب سايتها براي جذاب تر نمودن صفحه وبشان از لينکها و صفحات وب غير اخلاقي و يا بي فايده استفاده مي کنند که از جمله اثرات منفي اينگونه لينکها و صفحات وب:
1) بد جلوه دادن اينترنت ايران در سطح جهاني و داخلي
2) اتلاف وقت و پرداخت هزينه اينترنت اضافي به خاطر بهره برداری غیر مفید
3) ایجاد انحرافات اخلاقی و فکری در جامعه
4) وارد شدن کدهاي مخرب و ويروسهاي رايانه اي به رایانه (که به بيش از 3 ميليون رسيده) و ... .
قطعاً بايد اعتراف کرد که جاي تدريس و آموزش فرهنگ صحيح استفاده از اينترنت در مدارس و دانشگاه ها و حتی در درون خانواده های ما خالي است. شاید دلیل اصلی نبود این آموزش ها را می توان عدم آشنایی کافی خانواده ها و توجه نکردن کافی به اثرات مخرب فناوری های جدید در جامعه دانست. اتاق هاي گفتگو مجازی يا همان چت روم ها، فضايي براي وقت گذراني جوانان شده در صورتي که مي توان از اين ابزار براي تبادل اطلاعات علمي، فرهنگي، ديني و ... مفيد استفاده کرد. وب گردي معضل فراگير شده، کاربران به جاي جستجوي هدفمند در ايتنرنت، بدون هدف از صفحه وبي به صفحه وب ديگر براي وقت گذراني سير مي کنند. تجارت الکترونيک يکي از فعاليتهايي است که روز به روز در حال گسترش است و مي توان به جاي وب گردي و اتلاف وقت به اين تجارت پرسود روي آورد. آمارها نشان مي دهد کاربران اينترنت در ايران حدوداً 75 درصد زمان اينترنت خود را استفاده تفريحي اعم از وب گردي، اتاقهاي گفتگو،بازی های آنلاین و... مي کنند و اين زنگ خطريست براي برنامه ريزان فرهنگي کشور.
فرهنگ سازي نياز به برنامه ريزي دارد، نمي شود با فيلترينگ و ترمينيشن تعداد معدودي سايت با هزينه هاي گزاف، که کاربران نيمه حرفه اي هم به راحتي با روشهاي تونلي آن را دور مي زنند، فرهنگ سازي کرد.زیرا که اصل خود تکنولوژی اینترنت بر آزادی اطلاعات است و نمی توان با محدود کردن، فرهنگ استفاده از آن را اصلاح کرد.البته نمی توان به طور کامل بی اثر بودن فیلترینگ در اینترنت را اعلام کرد به حتم ایجاد موانع در مقابل سایت های غیر مفید می تواند ثمربخش باشد ولی هرگز نمی توان این نوع مقابله ها را در برابر سیل عظیم اطلاعات غیر مفید موجود در وب کافی دانست. اميدواريم براي ايجاد بستري سالم جهت استفاده کاربران در اينترنت برنامه ريزهاي لازم صورت گيرد و جوانان هم با آگاهي و بصيرت بيشتر با استفاده صحيح از اينترنت در جهت پيشرفت خود و کشور گام بردارند.البته قابل ذکر است که در سال های اخیر فعالیت های قابل تقدیری نظیر برخورد با وب نویسانی که با انتشار مطالب غیر اخلاقی و پوچ باعث آلوده شدن فضای اینترنت کشور شده بودند انجام گرفته است.همان طور که بحث شد ما نمی توانیم با کنترل و محدود سازی هر نوع فناوری اعم از اینترنت، فرهنگ مناسب استفاده از آن فناوری را ایجاد کنیم.متاسفانه کشور ما در زمینه استفاده مناسب از دانش و فناوری های بیگانه جدید، همواره با مشکلاتی روبرو بوده است.که جا دارد برای فناوری هایی که حداقل در آینده با آنها روبرو خواهیم شد برنامه ریزی مناسب و دقیق داشته باشیم.که این امر نیز ، نیاز به توجه برنامه ریزان فرهنگی کشور دارد. /
منبع :
www.fardamg.blogfa.com

ارسال توسط کاربر محترم سایت : fardamg




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.