آرايش چشم‌ها عليه سلامت چشم‌ها

وقتي محصولات آرايشي به‌صورت غيراستاندارد مورد استفاده قرار گيرند، مي‌توانند انواع آلرژي‌هاي پوستي که شامل پلک هم مي‌شود، در فرد ايجاد کنند. اين مواد شامل استفاده از محصولات آرايشي استاندارد نيز مي‌شود و البته تعداد موارد آن بسيار کم بوده و بيشتر از نوع حساسيت‌ فردي است. اما مصرف بعضي از مواد
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرايش چشم‌ها عليه سلامت چشم‌ها

آرايش چشم‌ها عليه سلامت چشم‌ها
آرايش چشم‌ها عليه سلامت چشم‌ها


 

نويسنده: دکتر فيروزه رحيمي*




 
وقتي محصولات آرايشي به‌صورت غيراستاندارد مورد استفاده قرار گيرند، مي‌توانند انواع آلرژي‌هاي پوستي که شامل پلک هم مي‌شود، در فرد ايجاد کنند.
اين مواد شامل استفاده از محصولات آرايشي استاندارد نيز مي‌شود و البته تعداد موارد آن بسيار کم بوده و بيشتر از نوع حساسيت‌ فردي است. اما مصرف بعضي از مواد آرايشي بهداشتي غير استاندارد به دليل استفاده از ترکيبات شيميايي ناشناخته، به آلرژي پلک منجر مي‌شود که عوارض آن ماه‌ها براي بيمار باقي مي‌ماند.
بعضي از اين مواد به صورت اسپري يا به صورت موادي که روي پلک ماليده مي‌شود، با تعريق و چربي پوست وارد چشم مي‌شود و مي‌تواند حساسيت‌هايي مانند خارش چشم، سوزش چشم، حساسيت به نور و حتي زخم قرنيه براي فرد ايجاد کند. با اين حال نمي‌توان گفت که کدام ترکيب، اين حالت را در فرد ايجاد مي‌کند چون ترکيبات شيميايي اين محصولات غيراستاندارد، شناخته شده نيستند.

آرايش چشم‌ها عليه سلامت چشم‌ها

گاهي اوقات هم يک سري از افراد با آلرژي‌هاي چشمي که در طول سال از آن رنج مي‌برند، مراجعه مي‌کنند و وقتي مورد بررسي قرار مي‌گيرند تا علت آن مشخص شود که آيا آلرژي‌هاي فصلي است يا خير، متوجه مي‌شويم که بعضي از افراد به دليل شغل‌شان با اين مواد آرايشي سر و کار دارند. به عنوان مثال، بسياري از آرايشگرها به دليل اينکه در محيط کاري خود با اين مواد کار مي‌کنند مواد ناشي از اسپري‌ها براي مدتي در هواي محيط پخش شده که مي‌تواند بر سطح چشم آنها بنشيند و باعث آلرژي شده و در طولاني‌مدت علايم آلرژي (مثل سوزش، خارش، قرمزي و خشکي چشم) را ايجاد مي‌کند.
مشکل ديگري که در فصل تابستان با آن مواجه هستيم، استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب است که به صورت تعريق و چربي پوست وارد چشم شده و باعث آلرژي در فرد مي‌شود، هرچند که اين محصولات استاندارد شده باشند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص چشم عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.