داشتن ماهواره آزاد است یا خیر؟

در دنیای جدید که دنیای اطّلاعات و ارتباطات نامگذاری شده، ماهواره یکی از وسایل ارتباط می باشد، که برای انتقال اطّلاعات، تبادلات فرهنگی، علمی و سیاسی بکار می رود. اما در حال حاضر عمدتاً این وسیله ارتباطی در اختیار کمپانی ها و کشورهای استکباری و صهیونیستی قرار دارد؛ و این کشورهای ابرقدرت از این وسیله برای استحالة
يکشنبه، 28 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داشتن ماهواره آزاد است یا خیر؟

 داشتن ماهواره آزاد است یا خیر؟
داشتن ماهواره آزاد است یا خیر؟


 






 
در دنیای جدید که دنیای اطّلاعات و ارتباطات نامگذاری شده، ماهواره یکی از وسایل ارتباط می باشد، که برای انتقال اطّلاعات، تبادلات فرهنگی، علمی و سیاسی بکار می رود. اما در حال حاضر عمدتاً این وسیله ارتباطی در اختیار کمپانی ها و کشورهای استکباری و صهیونیستی قرار دارد؛ و این کشورهای ابرقدرت از این وسیله برای استحالة فرهنگی کشورها، و دستیابی به اهداف استعماری خود بهره می برند. از اینرو لازم است از استفاده بی قید وشرط از این وسیلة ارتباطی، جلوگیری به عمل آید.
مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به سؤالی که در همین زمینه از ایشان پرسیده شده، می فرمایند :
"برنامه های قرآنی و مانند آن، هر چند فی نفسه مانعی ندارد، ولی به دلیل این که برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت های غربی، و بیشتر کشورهای همسایه پخش می شود، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده، تحریف حقایق و همچنین برنامه های لهو و لعب و فساد است،‌و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآنی از طریق آنها، موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد، استفاده از آنتن های ماهواره ای برای دیدن برنامه ها، شرعاً حرام است. مگر آن که برنامه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند، و مشاهدة آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامی نباشد. البته اگر قانونی باشد، باید مراعات شود."

استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه های علمی
 

لازم به ذکر است که طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، استفاده از ماهواره برای مردم مجاز نمی‌باشد؛ و تنها برای ارگانهای خاصی مجاز می باشد و البته این نه به این معنی باشد که آنها می توانند در هر جهتی استفاده کنند بلکه استفاده آنها هم محدود و در حوزه و محدوده کاریشان می باشد.
آیت ا... العظمی مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید نیز در خصوص استفاده از ماهواره می فرمایند : "با توجه به این که برنامه های مخرب ماهواره بیش از برنامه های مفید آن است، قرار دادن آن در اختیار عموم جایز نیست."
و چون دفع ضرر محتمل(ضرری که احتمال وقوع آن هست) واجبه: یعنی وقتی که حتی دیوانه ای به شما بگوید که در محلی خطری متوجه شما هست آن وقت شما اگرچه فرد دیوانه باشد اما به حرف او اعتبار می دهید تا چه برسد به این که این همه افراد کارشناس و جامعه شناس و حتی مراجع هم به ضرری بودن ماهواره بارها و بارها اشاره کرده اند و ضرری که از جانب ماهواره در حال حاضر به جوامع بشری می رسد که فعلا دامن کشور و خانواده های ما را هم گرفته چیزی است که از مسلمات شده. لذا هر کسی باید خود به این تفکری داشته باشد و در جهت مقابله با آن اقدام نماید و نمی شود برای هر کسی یک نگهبان قرار داد و کسی هم که نخواهد چیزی را قبول کند نمی شود به زور و اجبار با او مقابله کرد و به علاوه این که تاثیری که کار از روی اختیار دارد هیچ گاه اجبار این تاثیر را ندارد و من هم قبول دارم که ماهواره هم چیزهای خوبی دارد اما به دیدن این چیزهای خوب به چه قیمت؟آیا می ارزد؟کلاه خودمون را واقعا قاضی کنیم و واقعا در این مورد تفکری داشته باشیم و خانواده خودمون را به کام هلاکت ندهیم.
منبع: مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج3، ص190



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.