![بکش يا بمير! بکش يا بمير!](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images700/article/b66483e3-51a9-436c-ba06-eb163420144a.jpg)
بکش يا بمير!
نويسنده:مهيار ميرزاپور
گلادياتورها، برده هاي خونخوار روم باستان بودند که زندگي هاي عجيب و متفاوتي داشتند
براي بشر امروزي غيرممکن است که احساس گلادياتورهاي مبارز«کلزيوم» بزرگ روم باستان را درک کنند. تماشاگران تشنه خون و خشونت از يک سو تو را وادار مي کنند براي گذران اوقات فراغتشان آدم بکشي و برده داري بي رحم از سوي ديگر تهديدت کرده اگر نتواني رضايت امپراتور و همراهانش را جلب کني تو را زنده زنده در آتش مي سوزاند! برخلاف تصوير زيبا و حماسي اي که از گلادياتورهاي عصر باستان نشان داده مي شود، اين برده هاي بيچاره زندگي مشقت باري داشتند و هميشه بازنده بودند؛ چه در ميدان جنگ برنده مي شدند و با شمشيري خونين به سلول خود بازمي گشتند و چه شکست مي خوردند و خونشان با خاک کلزيوم در هم مي آميخت! به همين دليل است که بيشتر گلادياتورهاي جنگاور پس از مدتي نمايش با استفاده از کوچک ترين فرصتي فرار مي کردند تا زندگي را مثل يک انسان تجربه کنند، نه يک حيوان خونخوار! هر چند همچنان زندگي اين برده هاي جنگجو سوژه خوبي است براي پرده سينما يا صفحه تلويزيون؛ فيلم سينمايي «گلادياتور» ساخته ريدلي اسکات با بازي راسل کرو و سريال آمريکايي«اسپارتاکوس» که هم اکنون طرفداران زيادي در جهان دارد، معروف ترين نمونه هاي اين گونه محصولات هستند!
در آن روزها رومي ها آمفي تئاترها و مبارزات گلادياتورها را نشانه تمدن خود مي دانستند. پرورش گلادياتورها هم سرمايه گذاري هاي مطمئني به شمار مي آمدند که داشتن قوي ترين آنها افتخار هر اشراف زاده اي بود. جالب است که در آن دوران هيچ کس در مورد اخلاق انساني و حقوق بشر حرف نمي زد و مخالفتي با اين مبارزات وحشيانه نداشت. برده داران رومي هم با افتخار از شغل خود سخن مي گفتند.اولين مراسم رسمي مبارزه گلادياتورها در مراسم يادبود امپراتوري به نام جونيوس بروتوس پرا در سال 264 قبل از ميلاد برگزار شد. البته بعدها کاربرد اين گونه مبارزات عوض شد. با رونق گرفتن مبارزات گلادياتوري و استقبال زياد مردم، امپراتوران رومي از اين مراسم براي تهييج احساسات عمومي قبل از شروع جنگ استفاده مي کردند. يعني با برگزاري چند مبارزه هيجان انگيز بين گلادياتورهاي معروف، حس خشونت را بين سربازان و مردم عادي رواج مي دادند تا جامعه بتواند هزينه هاي مالي، اجتماعي و سياسي يک جنگ خونين جديد را بپذيرد. گاهي هم برخي امپراتوران رومي براي سرپوش گذاشتن بر مشکلات سياسي يا اقتصادي خود، چنين مراسمي را برگزار مي کردند تا توجه عموم از موضوعات مورد بحث روز دور شود و همه به تماشاي گلادياتورهاي بخت برگشته اي بروند که براي زنده ماندن مجبورند همنوعان خود را بي رحمانه به قتل برسانند! البته مالکان گلادياتورهايي که در صحنه مبارزه کشته مي شدند مبلغي به عنوان خونبها دريافت مي کردند! جالب است که بدانيد حتي در برخي مراسم گلادياتوري، زنان نيز در ميدان مبارزه حاضر مي شدند و براي رسيدن به جوايز بزرگ شمشير مي زدند. البته در مورد گلادياتورهاي زن اطلاعات و اسناد اندک و پراکنده اي وجود دارد ولي به هر حال بيشتر مورخان معتقدند در دوران بعد از اسپارتاکوس، گلادياتورهاي زن هم در صحنه کلزيوم حاضر مي شدند و اما فهرست معروف ترين گلادياتورها:
منبع:همشهري سرنخ، شماره 74.
براي بشر امروزي غيرممکن است که احساس گلادياتورهاي مبارز«کلزيوم» بزرگ روم باستان را درک کنند. تماشاگران تشنه خون و خشونت از يک سو تو را وادار مي کنند براي گذران اوقات فراغتشان آدم بکشي و برده داري بي رحم از سوي ديگر تهديدت کرده اگر نتواني رضايت امپراتور و همراهانش را جلب کني تو را زنده زنده در آتش مي سوزاند! برخلاف تصوير زيبا و حماسي اي که از گلادياتورهاي عصر باستان نشان داده مي شود، اين برده هاي بيچاره زندگي مشقت باري داشتند و هميشه بازنده بودند؛ چه در ميدان جنگ برنده مي شدند و با شمشيري خونين به سلول خود بازمي گشتند و چه شکست مي خوردند و خونشان با خاک کلزيوم در هم مي آميخت! به همين دليل است که بيشتر گلادياتورهاي جنگاور پس از مدتي نمايش با استفاده از کوچک ترين فرصتي فرار مي کردند تا زندگي را مثل يک انسان تجربه کنند، نه يک حيوان خونخوار! هر چند همچنان زندگي اين برده هاي جنگجو سوژه خوبي است براي پرده سينما يا صفحه تلويزيون؛ فيلم سينمايي «گلادياتور» ساخته ريدلي اسکات با بازي راسل کرو و سريال آمريکايي«اسپارتاکوس» که هم اکنون طرفداران زيادي در جهان دارد، معروف ترين نمونه هاي اين گونه محصولات هستند!
در آن روزها رومي ها آمفي تئاترها و مبارزات گلادياتورها را نشانه تمدن خود مي دانستند. پرورش گلادياتورها هم سرمايه گذاري هاي مطمئني به شمار مي آمدند که داشتن قوي ترين آنها افتخار هر اشراف زاده اي بود. جالب است که در آن دوران هيچ کس در مورد اخلاق انساني و حقوق بشر حرف نمي زد و مخالفتي با اين مبارزات وحشيانه نداشت. برده داران رومي هم با افتخار از شغل خود سخن مي گفتند.اولين مراسم رسمي مبارزه گلادياتورها در مراسم يادبود امپراتوري به نام جونيوس بروتوس پرا در سال 264 قبل از ميلاد برگزار شد. البته بعدها کاربرد اين گونه مبارزات عوض شد. با رونق گرفتن مبارزات گلادياتوري و استقبال زياد مردم، امپراتوران رومي از اين مراسم براي تهييج احساسات عمومي قبل از شروع جنگ استفاده مي کردند. يعني با برگزاري چند مبارزه هيجان انگيز بين گلادياتورهاي معروف، حس خشونت را بين سربازان و مردم عادي رواج مي دادند تا جامعه بتواند هزينه هاي مالي، اجتماعي و سياسي يک جنگ خونين جديد را بپذيرد. گاهي هم برخي امپراتوران رومي براي سرپوش گذاشتن بر مشکلات سياسي يا اقتصادي خود، چنين مراسمي را برگزار مي کردند تا توجه عموم از موضوعات مورد بحث روز دور شود و همه به تماشاي گلادياتورهاي بخت برگشته اي بروند که براي زنده ماندن مجبورند همنوعان خود را بي رحمانه به قتل برسانند! البته مالکان گلادياتورهايي که در صحنه مبارزه کشته مي شدند مبلغي به عنوان خونبها دريافت مي کردند! جالب است که بدانيد حتي در برخي مراسم گلادياتوري، زنان نيز در ميدان مبارزه حاضر مي شدند و براي رسيدن به جوايز بزرگ شمشير مي زدند. البته در مورد گلادياتورهاي زن اطلاعات و اسناد اندک و پراکنده اي وجود دارد ولي به هر حال بيشتر مورخان معتقدند در دوران بعد از اسپارتاکوس، گلادياتورهاي زن هم در صحنه کلزيوم حاضر مي شدند و اما فهرست معروف ترين گلادياتورها:
کوموديوس، خونخوارترين گلادياتور تاريخ
فلاما، گلادياتور خاموش
پريسکوس و وروس، مثل دو برادر
کريکسوس
اسپارتاکوس، شماره 1 گلادياتورها
اونومائوس
هادريانوس، امپراتور محبوب
مارکوس آتيليوس
منبع:همشهري سرنخ، شماره 74.
/ج