10روش عالي براي شادابي در کار

گاهي اوقات ايجاد شادابي در محيط کار، دشوار است. ايرادها و سرزنش هاي مديران به خاطر تأخير کارها يا نحوه ي رفتار همکاران و يا حتي طرز نگرش منفي خودتان ، مانعي جدي در مسير شادابي است اما واقعيت اين است که دست يابي به شادابي يا دست کم خرسندي در محيط کار، خيلي مشکل نيست اگر به توصيه هاي زير توجه
چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10روش عالي براي شادابي در کار

 10روش عالي براي شادابي در کار
10روش عالي براي شادابي در کار


 

ترجمه وتنظيم: سيروس آقايار



 

شاد باش اي عشق خوش سوداي ما
اي طبيب جمله علت هاي ما

اي دواي نخوت و ناموس ما
اي تو افلاطون و جالينوس ما

جسم خاک از عشق بر افلاک شد
کوه در رقص آمد و چالا ک شد
«مولانا»

گاهي اوقات ايجاد شادابي در محيط کار، دشوار است. ايرادها و سرزنش هاي مديران به خاطر تأخير کارها يا نحوه ي رفتار همکاران و يا حتي طرز نگرش منفي خودتان ، مانعي جدي در مسير شادابي است اما واقعيت اين است که دست يابي به شادابي يا دست کم خرسندي در محيط کار، خيلي مشکل نيست اگر به توصيه هاي زير توجه کنيد:
1) سعي کنيد خوش بين باشيد:
خوش بيني ، داشتن نگاه مثبت و اميدواري حتي در بدترين شرايط است. خوش بيني، قابل يادگيري ست. گاهي اوقات تظاهر به خوش بيني، موجب تقويت و رشد آن مي شود خوش بيني ، نوعي تصميم گيري ست که کمک مي کند از شغل تان راضي باشيد.
2) نگرش تان را تغيير دهيد:
علت نارضايتي بسياري از کارکنان، نگرش منفي آنان به کار است. اين افراد، هميشه درگير يک جنگ رواني دروني هستند که آيا عضو موثري براي سازمان محسوب مي شوند يا خير؟ با اين ذهنيت که عضو مفيدي براي سازمان هستيد، حس غرورتان را تقويت کنيد.
3) قدرشناس شغل تان باشيد:
زندگي شما از طريق شغل تأمين مي شود. اگر بي کار بوديد، نمي توانستيد نيازهاي زندگي تان را بر طرف کنيد. بنابراين بايد از شغل تان سپاس گزار باشيد.
4) از انتقاد به خود بپرهيزيد:
بسياري از افراد وقتي مرتکب خطايي مي شوند، احساس گناه و شرمساري مي کنند. به جاي تأسف، سعي کنيد از اين خطا در جهت بهبود و رشد، درس بگيريد. از انتقاد منفي به خود بپرهيزيد و سعي کنيد خود را به خاطر موفقيت هاي هر چند جزئي تحسين کنيد.
5) با همکاران تان با نرمش و گذشت رفتار کنيد:
گذشت در هر شرايط به ويژه براي افرادي که همه روزه آنان را مي بينيم - دشوار است. اگر کسي شما را آزرده خاطر يا ناراحت کرد، او را ببخشيد چرا که کينه ورزي بر سلامت جسم و روان، اثر منفي مي گذارد.
 

 10روش عالي براي شادابي در کار

6) از خودتان حمايت کنيد:
انسان وقتي زير فشار رواني و انتقاد ديگران است ، به ندرت مي تواند شاد باشد. بيش تر افراد ترجيح مي دهند که در چنين شرايطي، به جاي مقابله با مثل ، سکوت کرده يا اتاق را ترک کنند اما شما چنين کاري را نکنيد؛ اجازه ندهيد استرس و انتقادها، نااميدتان کند. محکم بايستيد و از خودتان حمايت کنيد. اين اقدام، موجب تقويت اعتماد به نفس مي شود.
7) شايعه سازي نکنيد:
شايعه، اعتماد به نفس، روابط و اتحاد را از بين مي برد و در عوض، خصومت، کينه و بدبيني به وجود مي آورد و مي تواند بهره وري را کاهش دهد. شايعه، هيچ جنبه ي مثبتي ندارد. افراد وقتي شايعه مي سازند، نمي دانند چه عواقبي به دنبال دارد. اگر مي خواهيد درباره ي شما شايعه اي نسازند، اجازه ندهيد که براي ديگران شايعه بسازند.
8) صميمي باشيد:
اين يک واقعيت است که کار، وقتي جذاب تر مي شود که همکاران خود را دوست داشته باشيد. وقتي با ديگران رفتاري دوستانه و مسالمت آميز داشته باشيد، محيطي همراه با محبت و صميميت به وجود مي آوريد.
9) انتظار تغيير داشته باشيد و خود را براي آن آماده کنيد:
کارکنان، بيش تر از هر زمان ديگري در معرض تغييرات قرار دارند. اين تغييرات شامل سازگاري با خط مشي ها و رويه ها ، فن آوري هاي جديد و رشد سريع کوچک سازي ست. وقتي تغييرات رخ مي دهد، افراد به لحاظ مسؤوليت پذيري و توسعه ي فن آوري جديد، احساس خطر مي کنند.
10) درخواست انتقال کنيد:
اگر به همه ي توصيه ها عمل کرديد و فايده اي نداشت، آن گاه تصميم بگيريد که تقاضاي مرخصي بلند مدت يا انتقال کنيد. اگر شغل تان جذابيت و نشاط کافي نداشت، آن را رها کنيد و به دنبال مشاغل جذاب تري باشيد.
همواره به خاطر داشته باشيد که شادماني در محيط کار، نيازمند تلاش هاي مستمر است. شما نمي توانيد نظاره گر اطراف باشيد و هيچ کاري نکنيد و فقط با آرزوي شادي، انتظار رخ دادن آن را داشته باشيد. رضايتمندي و شادماني در محيط کار، نيازمند برداشتن گام هاي اساسي ست که روزانه بايد انجام دهيد. شادماني را بايد ايجاد و سپس آن را حفظ کرد. با استفاده از اين استراتژي ها و تلاش آگاهانه ، به سادگي مي توانيد شادي را در محيط کارتان به ارمغان آوريد.

 

منبع:نشريه شادکامي، ش77




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط