زیبایی فراموش شده

واما مشکل بشر از آنجایی شروع شد که حقیقت وجود خود نایندیشید. آری چندی است نوعی آرایش در کشور عزیز و اسلامی مان , باب شده است با نام "تاتو" که ریشه غیر اسلامی وغیر ایرانی دارد.
شنبه، 31 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زیبایی فراموش شده

زیبایی فراموش شده
زیبایی فراموش شده


 

نويسنده: انوش لطفی
منبع : اختصاصي راسخون



 
دمه
انسان به کجا می رود؟
آیا تعالی بخش روح انسان تمدن غرب و وارداتی است ؟
آیا ما زیبایی را را برای خود می خواهیم یا برای دیگران ؟
آیا زیبایی ای خداوند متعال به ما عنایت فرموده ما را کفایت نمی کند ؟
آیا برای پر کردن جای خالی کمبود های روحی واجتماعی در زندگی می شود به هر کار غیر منطقی و غیر عقلانی دست زد؟
آیا دین اسلام با زیبایی مخالف است؟
آیا احکام دین به خاطر زیبایی(غیر طبیعی وکاذب) باید سبک شمرده شود؟
و ده ها سوال دیگر .
هنگامی به فردی که خود را به گونه ای نا متعارف (نسبت به طبیعت انسانی ) تزیین نموده است بر می خوریم اگر اندکی در مورد حقیقت بشر فکر کرده باشیم سوالات بالا در ذهنمان نقش می بندد.
واما مشکل بشر از آنجایی شروع شد که حقیقت وجود خود نایندیشید.
آری چندی است نوعی آرایش در کشور عزیز و اسلامی مان , باب شده است با نام "تاتو" که ریشه غیر اسلامی وغیر ایرانی دارد.
شاید جواب به پرسش های بالا در طی تحقیق کوتاهی که در این مورد از منابع مختلف انجام شد حاصل شود .
من قصد دارم این پدیده نامبارک را طی چند موضوع به شما معرفی کنم که به شرح زیر می باشد:

1-تاریخ تاتو وکاربرد آن در میان اقوام

2-نام های دیگر تاتو واعمال شبیه به آن

3-روش انجام این عمل

4-مراقبت های بعد از عمل

5-خطرات ومضرات

6- ازبین بردن اثر تاتو

7-تبلیغات این عمل در میان رسانه های داخلی وخارجی به صورت مستقیم وغیر مستقیم

8-حکم فقهی این عمل

1-تاریخ تاتو،چیستی وکاربرد آن در میان اقوام:

تاتو یا تاتوایج واژه ای فرانسوی است که در جامعه ایران ازآن به آرایش دائم یاد می کنند ومفهوم علمی اش جراحی رنگدانه است .تاتو قدمتی بیش از 4000 هزار سال دارد(ژاپن ,چین ومصرباستان) ولی در غرب نوظهور است. خـالکـوبـی در فـرهنـگـهـای مـخـتلف معنی و مفهوم متفاوت و مخصوص به خود را دارد.
1- خـالـکوبی می تواند بعنوان آرایش دایم بکار برده شود مانند تاتو ابرو.
2- خالکوبی میتواند بعنوان تشخیص هویت و نشانگر پایگاه اجتماعی فرد بکار رود مثلا رومیان باستان برده ها و تبهکاران را برای شناسایی خالکوبی میکردند.
3- بعنوان مناسک گذر یعنی هنگامی که فرد از یک مقطع زندگی وارد دوره تازه ای در زندگی میگردد (مانند بلوغ جنسی و ازدواج کردن) در برخی از فرهنگها مانند مردمان جزیره هاییتی اقدام به خالکوبی افراد میکنند.
4- بعنوان تزیین.
5- برای برخی افراد تاتو تعیین کننده هویت آنها است.
تاتو و آرایش دائم سال‌ها در فرهنگ‌ها و میان ملل مختلف مرسوم بوده است. اما امروزه در میان زنان و مردان مُد شده است.
تاتو کردن ابرو، چشم و لب به صورت‌ آرایش دایم و ترسیم نقوش مختلف بر روی بدن، این روزها طرفداران زیادی دارد. بعضی افراد آن را به‌عنوان راهی برای زیباتر شدن برگزیده‌اند، ولی برای بعضی دیگر راهی برای مطرح کردن خود در میان مردم و کسب هویت می باشد. تاتو کردن ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد. امّا قبل از آن بهتر است درباره‌اش تحقیق شود تا ، دچار پشیمانی نشویم.
-نام های دیگر تاتو واعمال شبیه به آن:
تاتو همان خال كوبي است كه درقديم انجام مي شده است، با اين تفاوت كه در زمان هاي قديم از تصاوير شير و اژدها براي اثبات پهلواني استفاده مي شد و امروزه صرفاً جهت آرايش، خط باريكي روي پلك چشم ، داخل ابرو يا دور لب تاتو مي شود .
3-روش انجام این عمل:
تاتو توسط تزریق جوهر به زیر پوست صورت میگیرد.تزریق توسط یک سوزن که به یک ابزار مخصوص متصل می باشد انـجـام می گیرد. این ابزار سوزن را 3000 -50 بار در دقیقه به سـمـت بـالا و پـایــین مرتعش کرده و جوهر را تا عمق 1 مـیلی متر به درون پوست تزریق میکند. جوهر را در خارجی تریـن لایه پـوست یـا هــمان اپیدرم تزریق نمیکنند زیرا این لایه از پو ست مرتبا در حال ریزش و جایگزینی می بـاشـد. بنابراین تاتو را نمیتواند به مدت طولانی حفظ کند. جــوهر در لایه میانی پوست یا درم تزریق میگردد که سلولهای ثابتی داشته و باعث میگردد تاتو برای همیشه دست نخورده باقی بماند.
ساز وکاری همچون چرخ خیاطی: تاتو نشانه یا طرحی دائمی است که با کاشتن رنگ‌دانه‌ها داخل پوست به‌وجود می‌آید. سوزن یک میلی‌متری داخل پوست می‌شود. یک سوزن به سر یک ابزار دستی که با برق کار می‌کند، متصل می‌شود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ سوراخ می‌کند و رنگ را داخل پوست تزریق می‌کند، تقریباً مثل کاری که سوزن چرخ خیاطی انجام می‌دهد. این ابزار قطرات کوچک جوهر را به داخل سلول‌های لایه درم پوست تزریق می‌کند. سلول‌های این لایه پایدارند، بنابراین تاتو به صورت دائمی روی پوست باقی می‌ماند. اگر این جوهر فقط در خارجی‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم تزریق شود، چون سلو‌ل‌های این لایه مرده‌اند، از سطح پوست برداشته شده و رنگ تاتو باقی نخواهد ماند. در ابتدا محل تاتو ممکن است پوست متورم شود در ۲۴ساعت اول پس از تاتو مقداری خون از پوست تراوش می‌کند و تراوش مایع شفاف و زردرنگی تا چند روز طبیعی است. تاتو کردن برای بعضی افراد درد کمی دارد، ولی شاید برای دیگران تجربه‌ای دردناک باشد.
4-مراقبهای بعد از عمل:
بعد از انجام تاتو، ۱۲- ۲ ساعت محل آن را با بانداژ بپوشاند. ۲ بار در روز به وسیله صابون آنتی باکتریال زخم تاتو را به آرامی بشوید و خشک کند و مرطوب‌کننده بزند.
بهتر است پس از تاتو، به محل آن پماد آنتی‌بیوتیک بزند تا خطر عفونت پوستی را کاهش دهد. وتا جایی که می‌تواند روی آن را نپوشاند و از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید و شنا کردن خودداری کند.
اگر وسایل تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل می‌شوند.
5-خطرات ومضرات: طرح‌های تاتو از آرایش‌های دایم ابرو تا نقوش پُرآب و تابی که تمام سطح پشت یا بازو را می‌پوشاند، متفاوت است. انجام تاتو ممکن است بسیار گران تمام شود، چون در این فرآیند، سوزن می تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند. رنگ‌های تاتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کند.

واکنش‌های آلرژیک (حساسیت)

رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کند. در این صورت پوست محل انجام تاتو قرمز می‌شود و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شود.

بیماری‌های خونی وسایر بیماری ها

اگر وسایل تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزازو ايدز هم به این روش منتقل می‌شوند.
تحقيقات اخير انجمن خيريه حمايت از بيماران كبدي در ايران نشان مي دهد كه يكي از بيماري هاي شايع عفوني و مسري در كشور ما هپاتيت است . اغلب اوقات هپاتيت نوع C و گاهي نيز هپاتيت نوع B به صورت مزمن باقي مانده و مي تواند به نارسايي كبد و نيز سرطان اين عضو حياتي منجر شود .
هر دو نوع اين هپاتيت از طريق خون منتقل مي شوند ، ولي تحقيقات گسترده نشان مي دهد كه تاتو مي تواند يكي از روشهاي انتقال هپاتيت به خصوص هپاتيت نوع C باشد.
همچنين كساني كه خال كوبي مي كنند ۹ برابر بيشتر از ساير افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتيت C قرار دارند، در حالي كه در افراد بدون خال كوبي اين بيماري بسيار كمتر ديده مي شود.
انجام خال كوبي در محلهاي سنتي و آلوده ، اندازه و بزرگي خال كوبي ، همچنين استفاده از رنگهاي سفيد، زرد ، نارنجي ، قرمز، احتمال ابتلا فرد به اين بيماري ها را افزايش مي دهد.
ساير بيماري هاي عفوني مثل هپاتيت B ، سيفيليس، جذام و سل نيز مي تواند از طريق خال كوبي يا تاتو منتقل شوند.
متاسفانه امروزه خال كوبي ظريف و تاتو در ميان جوانان و نوجوانان ما رايج شده است، در حالي كه اكثر اين افراد از خطر انتقال بيماري هاي خطرناك عفوني از اين طريق بي اطاع هستند.
در خصوص ايدز نيز ثابت شده است، ويروسي كه موجب ابتلا به اين بيماري مي شود، از سه راه اصلي آميزش جنسي ، انتقال خون و فرآورده هاي خوني آلوده و مادر آلوده به بدن افراد سرايت مي كند.
تحقيقات نهادهاي علمي نشان داده است كه به واسطه تماس سوزن با خون در عمل خال كوبي ، خطر ابتلاي فرد به ايدز زياد است و اين دسته از افراد در مجموعه گروه هاي پرخطر قرار مي گيرند.
پزشكان تاكيد مي كنند كه حتي با رعايت نكات بهداشتي ، خطر ابتلا به ايدز و ديگر بيماري هاي عفوني در كساني كه خال كوبي مي كنند ، زياد است و اين ادعا كه در تاتو از وسايل مخصوص استفاده مي شود، به هيچ وجه يك ادعاي منطقي و علمي نيست

مشکلات پوستی

در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تاتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ است که تلاش می‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تاتو حاوی جوهر قرمز باشد. هم‌چنین در محل تاتو ممکن است KELOID )برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد به آن هستند.

عفونت پوستی

تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است.
ازبین بردن اثر تاتو:
پس از مدتی رنگ تاتو تغییر می‌کند و قرمز یا زرد می‌شود یا اینکه محو و بی‌رنگ می‌شود و ظاهری زشت پیدا می‌کند. گاهی نیز به اقتضای سن، تاتو می‌کنیم، اما با بالا رفتن سن، طرز فکر ما عوض می‌شود و دیگر دوست نداریم نقش‌های تاتو روی پوست ما باشد.
راه های زیر برای زدودن رنگ ها از بدن وجود دارد:
-سایش پوست
ابتدا پوست را تا حد انجماد سرد می کنند تا بی‌حس ‌شود،سپس توسط ابزارهای ویژه‌ای لایه سطحی پوست را که حاوی رنگ‌های تاتو است می سایند. این روش درد و خونریزی دارد و اسکار (جای زخم) به جا می‌گذارد.
جراحی
با چاقوی جراحی، پوست را می شکافند و تاتو را بر می دارند و مجدداً پوست را بخیه می‌کنند. در این روش هم جای زخم ممکن است باقی بماند.
-لیزر
این روش آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای برطرف ساختن تاتوی دائمی است، امّا هزینه آن زیاد است. پالس‌های نور لیزر، رنگ‌دانه‌های تاتو را می‌شکند و بدن به صورت طبیعی، محل را از بقایای رنگ پاک می‌کند. ممکن است شما ۱۲بار درمان با لیزر را برای از بین بردن کامل تاتوی خود احتیاج داشته باشید، ولی باز هم امکان باقی ماندن رنگ وجود دارد. تاتوی سیاه راحت‌تر از سایر رنگ‌های تاتو پاک می‌شود.
7-تبلیغات این عمل در میان رسانه های داخلی وخارجی به صورت مستقیم وغیر مستقیم :
کافیست سری به اینترنت بزنید تاشاهد موسساتی که این عمل را انجام می دهند ویاسی دی های آموزشی با همان تبلیغات کذایی معروف باشید یا این که به برخی آرایشگاه ها بروید تاشاهد تبلیغات گسترده این عمل باشید متاسفانه گاهی اوقات شاهد این هستیم که برخی برنامه های تلویریونی از قبیل فیلم ها(داخلی وخارجی) ومسابقات ورزشی تبلیغ کننده خاموش این عمل منفور هستند.
وباید گفت که (با کمال پوزش از شما خواننده محترم ) از این نوع آرایش که بیشتر روی سایر اعضای بدن انجام می شود در فیلم های مبتذل و شوهایی که با هدف ترویج فساد جنسی ساخته می شود دیده شده است .

8-حکم فقهی این عمل:

متاسفانه احکم فقهی زیادی در این باب پیدا نشد وکار استفتاء این عمل از حوصله این گفتار خارج است ولی با این حال به چند حکم فقهی در این باره اشاره خواهد شد.
آيا تاتو كردن و خالكوبي روي اعضا بدن اشكالي دارد ؟
خالکوبي هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عكسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جايز است و در هرحال براى وضو و غسل مشكلى ايجاد نمى‏كند.(با تعییر در لفظ جمله)
منابع:
1-رساله توضیح المسائل
2-آنچه همگان باید در مورد تتو یا خالکوبی بدانند ! (امیر دیوانی/سامانه شبکه ای مقالات نمایه)
2-سایت پزشکان ایران
3-سایت مردمان
4-تحقیقات میدانی



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.