براي آنهايي که پوستي حساس دارند

آيا شما جزء آن دسته از افرادي هستيد که پوست تان به راحتي آسيب مي بيند و دچار خارش و سوزش مي شود؟ آيا پوست شما خشک است؟ يا اينکه بسيار نازک و حساس است؟ آيا پوست شما در برابر سرما، گرما، باد، تغييرات دماي هوا و يا حتي آلودگي ، تحمل کمي دارد؟اگر پاسخ شما به هر يک از سوالات فوق، مثبت باشد، جزء آن دسته از افرادي هستيد که پوستي حساس دارند.
يکشنبه، 1 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براي آنهايي که پوستي حساس دارند

براي آنهايي که پوستي حساس دارند
براي آنهايي که پوستي حساس دارند


 

نويسنده:اعظم اسلامي مجد




 
آيا شما جزء آن دسته از افرادي هستيد که پوست تان به راحتي آسيب مي بيند و دچار خارش و سوزش مي شود؟ آيا پوست شما خشک است؟ يا اينکه بسيار نازک و حساس است؟ آيا پوست شما در برابر سرما، گرما، باد، تغييرات دماي هوا و يا حتي آلودگي ، تحمل کمي دارد؟اگر پاسخ شما به هر يک از سوالات فوق، مثبت باشد، جزء آن دسته از افرادي هستيد که پوستي حساس دارند.

پوست حساس چيست؟
 

پوستي را که به راحتي تحريک شده و آسيب مي بيند، پوست حساس مي گويند. پوست صورت بعضي افراد بسيار حساس و پوست ساير قسمت هاي بدن شان بسيار معمولي است. حساسيت هاي مربوط به پوست مي توانند در اثر عوامل ژنتيکي و يا محيطي ايجاد شوند و به شکل قرمز شدن پوست، ورم، خارش و خشکي پوست بروز کنند. يکي از وظايف اصلي پوست خاصيت ضد آبي آن است. اين وظيفه به طور عمده برعهده لايه سطحي پوست است. اين لايه از پوست با توليد چربي و پروتئين روي سطح پوست مانع از بين رفتن آب پوست مي شود.

علائم و نشانه هاي پوست حساس عبارتند از:
 

-خارش و سفتي پوست بدون وجود يک علامت مشخص
-حساسيت هاي بسيار شديد پوست به هنگام مصرف لوازم آرايشي
-حساسيت در برابر اصلاح کردن پوست و سايرعوامل، مثل استرس فيزيکي

اما براي مقابله با حساسيت هاي پوستي چه بايد کرد؟
 

ادکلن ها و کرم هايي که حاوي مواد معطر هستند، مي توانند موجب حساسيت پوست شوند. بعد از استفاده از محصولات پاک کننده، پوست خود را به خوبي بشوييد. اين محصولات نبايد حاوي صابون و مواد شيميايي زيادي باشند تا تمام و بخش اعظم چربي هاي سطح پوست را از بين نبرند. از مرطوب کننده ها و کرم هاي ضد آفتاب که مخصوص پوست هاي حساس ساخته شده اند، استفاده کنيد. پوست صورت خود را بيش از اندازه نشوييد. دماي آبي که براي شست و شوي پوست تان استفاده مي کنيد، بايد ملايم باشد(نه خيلي گرم و نه خيلي سرد)،در مورد دماي هوا در فصل هاي مختلف سال، هوشيار باشيد. خشکي ناگهاني هوا در زمستان موجب خارش و خشکي پوست مي شود و البته اين مسأله تا زماني ادامه دارد که پوست نسبت به اين اتفاق غير منتظره عکس العملي نشان ندهد. بهتر است تا آماده شدن پوست تان براي شرايط جديد آب و هوايي، از محصولات چرب بيشتراستفاده کنيد تا آب کمتري از بدن تان دفع شود. به هنگام جوش زدن و پوسته پوسته شدن پوست از تميزه کننده هاي پوستي که حاوي اسيد سالسيليک هستند، استفاده کنيد.

حساسيت در برابر استرس
 

دليل استرس و تأثير آن روي بدن هنوز به طور کامل شناخته نشده است؛ اما در اغلب افراد استرس سيستم هاي بدن را که مسؤول بازسازي کنترل پوست هستند، دچار اختلال مي کند. استرس، آنتي اکسيدانت هاي طبيعي بدن را از بين مي برد و به اين ترتيب پوست پيرتر و فرسوده تر به نظر مي رسد. هورمون هاي استرس سبب ترشح هيستامين در پوست و در نتيجه باعث ناهمواري، قرمزي و به وجود آمدن جوش هاي درشت پوستي مي شوند. 46/6درصد زناني که پوست حساس دارند، از خشکي پوست شان در عذابند. پوست حساس بايد بيشتر مورد توجه و مراقبت قرار گيرد. به اين معني که مصرف غذاهاي پرادويه و پرکافئين، تميزکننده هاي پوستي، مرطوب کننده ها، لوازم آرايشي، نرم کننده ها را بايد حتماً مورد توجه قرار داد و از محصولات توليد شده براي پوست هاي حساس استفاده کرد. اگر پوست حساسي داريد، به هيچ وجه از محصولاتي که حاوي«اکس فوليانت»هستند، استفاده نکنيد. اين محصولات باعث از بين رفتن سلول هاي مرده پوستي و در عين حال موجب خارش، قرمزي و التهاب پوستي نيز مي شوند. اين علائم ممکن است در افرادي که پوست حساس دارند، بسيار شديد باشد. هنگام خريد لوازم آرايشي بهتر است محصولاتي که فاقد چربي هستند و پايه آب دارند، خريداري کنيد. اين محصولات مانع جوش زدن پوست دراثر چربي زياد آن مي شوند و از طرفي هم چربي طبيعي و مناسب پوست را محفوظ نگه مي دارند.هرگز از شامپوها، صابون ها و ساير کرم هاي و پاک کننده هاي تند و بسيار قوي استفاده نکنيد.

روش هاي پاک کردن پوست
 

شست و شوي پوست با اب خالي مي تواند برخي آلودگي ها و ميکروب ها را از بين ببرد؛ اما حدود40درصد از چربي ها و آلودگي هاي روي پوست با آب تنها از بين نمي روند؛ خصوصاً اگر روي پوست تان آرايش داشته باشيد. پاک کننده هاي پوستي اين باکتري ها و آلودگي ها را از سطح پوست پاک مي کنند. و به سلول هاي پوستي فرصت نفس کشيدن مي دهند.

آيا براي شست و شوي پوست، صابون بهترين انتخاب نيست؟
 

نه لزوماً صابون هاي بسياري که توليد مي شوند، بسيار قوي هستند و مي توانند چربي اصلي پوست را نيز از بين ببرند و موجب خشکي پوست شوند. پاک کننده هاي بدون صابون براي اين منظور مناسب ترند. اما دقت داشته باشيد که نبايد پوست تان را بيش از دو بار در روز با صابون يا ساير تميزکنندها بشوييد تا پوست تان در اثر از دست دادن چربي هاي مورد نيازش به مکان مناسبي براي رشد باکتري هاي مضر تبديل نشده و خشک و پوسته پوسته نيز نشود.

چه نوع پاک کننده هايي براي پوست مناسب ترند؟
 

وقتي که پوست خود را تميز مي کنيد، آلودگي ها، باکتري ها، دودها، چربي هاي اضافي و سلول هاي مرده پوست را از بين مي بريد. بهترين پاک کننده هاي پوستي آنهايي هستند که ايجاد خارش، حساسيت و سوزش نکنند و پوست تان را مرطوب نگاه دارند. اغلب محصولاتي که براي پوست هاي جوش دار استفاده مي شود، براي پوست هاي چرب نيز مناسبند.
منبع:نشريه دنياي زنان، شماره62



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.