بهترين و بدترين غذاها براي فشار خون

سالانه 7ميليون نفر در سراسر جهان در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست مي دهند!بنا به نظر پژوهشگران ، رژيم غذايي ناسالم يکي از دلايل عمده ابتلا به بيماري فشار خون بالاست.عادات غذايي غلط و ناسالم که امروزه در اکثر شهرها رواج يافته برسلامت شهر نشينان تأثيرعمده اي گذاشته است؛ در حالي که ساکنان روستاها حتي در
دوشنبه، 2 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترين و بدترين غذاها براي فشار خون

بهترين و بدترين غذاها براي فشار خون
بهترين و بدترين غذاها براي فشار خون


 

نويسنده :منيره توري فرد




 
سالانه 7ميليون نفر در سراسر جهان در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست مي دهند!بنا به نظر پژوهشگران ، رژيم غذايي ناسالم يکي از دلايل عمده ابتلا به بيماري فشار خون بالاست.عادات غذايي غلط و ناسالم که امروزه در اکثر شهرها رواج يافته برسلامت شهر نشينان تأثيرعمده اي گذاشته است؛ در حالي که ساکنان روستاها حتي در سنين بالا نيز کمتر به اين بيماري مبتلا مي شوند. بعضي مواد غذايي مي توانند اين بيماري را تشديد کنند و بعضي ديگر آن را کنترل کرده و در پايين آوردن فشارخون موثرند.
بهترين غذاها
افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه با رنگ هاي مختلف(سبز، قرمز، زرد،...)را در فهرست مواد غذايي روزانه خود قرار داده و آنها را ميل کنند. رژيم غذايي کمک زيادي به کنترل فشارخون مي کند.
ماهي
ماهي يکي از سالم ترين غذاهاي حيواني است؛ زيرا پروتئين بالا و چربي کمي دارد. اسيدهاي چرب امگا-3موجود در ماهي که سبب بالارفتن چربي خوب خون(HDL)مي شود و همچنين ساير ترکيبات مغذي در ماهي مي تواند از گرفتگي و تنگ شدن عروق خوني جلوگيري کرده، و التهاب عروق خوني را کاهش دهد و در نتيجه از بالا رفتن فشارخون جلوگيري نمايد.
روغن تخم کتان
تخم کتان(بزرگ)مانند ماهي ، سرشار از اسيدهاي چرب امگا-3بوده و از گرفتگي و تنگ شدن عروق خوني جلوگيري مي کند.
آب کرفس
يکي از مواد غذايي که مورد توجه و استفاده زياد در طب چين قديم بوده، آب کرفس مي باشد که مي توان آن را با آبميوه گيري و يا مخلوط کن تهيه کرد. نوشيدن روزانه 2تا3فنجان آب کرفس به مدت يک ماه، مي تواند از افزايش فشارخون جلوگيري کرده و يا فشارخون بالا را به حد طبيعي برساند. اين ماده غذايي همچنين مي تواند از بروز نقرس و آرتروز(ورم مفاصل)جلوگيري کند. تحقيقات نشان داده کرفس سرشار از ترکيبات ضد التهابي است و مانند داروهاي ضد التهابي عمل مي کند. بنابراين کرفس چيزي بيش از نوعي سبزي است و مي تواند به عنوان يک دارو و مسکن مورد استفاده قرار گيرد.
روغن زيتون
روغن زيتون يکي از پرمصرف ترين اقلام مواد غذايي در رژيم غذايي مديترانه اي (شامل ميوه، سبزي، زيتون، روغن زيتون و غذاهاي دريايي)و يکي از سالم ترين رژيم هاي غذايي است . مطالعات نشان داده اند روغن زيتون تأثير زيادي برميزان چربي خون دارد و سبب کاهش فشار خون بالا مي شود. يک تحقيق جديد حاکي از آن است که روغن زيتون مي تواند هردو نوع فشار خون «diaslolic»«systolic»را کنترل کند. ازاين رو مي توان براي پخت و پز در سالاد استفاده کرد.
خيار
خيار از ميوه هاي مدر(ادرار آور)بوده و مي تواند ضمن آبرساني به بدن فشار خون را در رگ ها کاهش دهد. روزي دوعدد خيار به مدت دو هفته ميل کنيد تا اثر آن را ببينيد.
سرکه سيب
سرکه سيب با قليايي کردن بدن، سبب کاهش فشارخون بالا مي گردد. يک قاشق غذاخوري سرکه سيب را همراه با يک قاشق غذاخوري عسل در يک ليوان آب گرم مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا ميل کنيد. عسل سبب تقويت حرکات روده شده و از يبوست جلوگيري مي کند و از آنجايي که يبوست مي تواند سبب افزايش فشار خون شود، مخلوط سرکه سيب همراه و عسل بسيار مؤثراست.
بدترين غذاها
به طورکلي، براي داشتن فشار خون طبيعي بايد مصرف مواد غذايي مانند:نمک ، کافئين، آرد سفيد و محصولات تهيه شده از اين نوع آرد، مانند نان لواش، الکل،غذاهاي سرخ شده پرچرب، نيکوتين، شکر و مواد قندي، غذاهاي کنسرو شده، اسانس ها و رنگ هاي افزودني را به حداقل رساند.
نمک
سديم، هميشه يکي از عوامل مضر و مؤثردر بروز بيماري هايي مانند ناراحتي هاي قلبي، فشارخون، و استئوپروز بوده و هست . علاوه بر اين، تحقيقات اخير نشان مي دهد مصرف بيش از حد نمک مي تواند موجب افزايش احتمال ابتلا به سرطان هاي معده، مري، و مثانه شود. براي مزه دار کردن غذا به جاي نمک مي توان از ادويه و چاشني هايي مانند زنجفيل، سير، فلفل سياه، رازيانه، ريحان و ترخون استفاده کرد. هر يک ازاين گياهان معطر داراي ترکيبات موثري براي پايين آوردن فشارخون هستند. سرکه نيز مي تواند چاشني خوبي براي مزه دار کردن غذا باشد.
قهوه
افرادي که گاه و بيگاه و نه به طور دائم ، از مواد غذايي حاوي کافئين، مانند قهوه استفاده مي کنند، کافئين مي تواند سبب بالا رفتن ناگهاني فشارخون در آنها شود. بعضي محققان معتقدند کافئين با تنگ تر کردن رگ هاي خوني و جلوگيري از ترشح هورمون آدنوسين(هورموني که موجب انبساط و بازشدن رگ هاي خوني مي شود)سبب افزايش فشارخون مي گردد . اين ماده همچنين مي تواند با تحريک غده آدرنالين در خون شود که اين به نوبه خود موجب افزايش فشارخون مي گردد.
چاي سبز، جايگزين قهوه
مطالعات علمي نشان مي دهد چاي سبز مي تواند برخي عوامل خطرزاي بيماري هاي قلبي مانند فشارخون بالا و لخته شدن خون را کاهش دهد. بيشتر اين تحقيقات در کشور ژاپن صورت گرفته است؛ جايي که مردم روزانه مقدار زيادي چاي سبز مي نوشند و مشاهده شده که کم ترين بيماري هاي قلبي -عروقي را دارند.
شکر تصفيه شده (شکر سفيد)
هر آمريکايي به طور متوسط تقريباً 120کيلو شکر در سال مصرف مي کند!قندهاي اضافي در بدن تبديل به چربي شده وانباشته مي شوند؛ در نتيجه موجب افزايش وزن و همچنين افزايش بيماري هاي قلبي و سرطان مي گردند. قند و شکر همچنين فشار خون را خصوصاً در افراد داراي اضافه وزن بالا مي برد.
عسل؛ جايگزين شکر
عسل حاوي ويتامين ها و مواد معدني است، در حالي که شکر تصفيه شده ويتامين و مواد معدني ندارد. بنابراين عسل به مراتب سالم تر از شکر بوده و مي تواند جايگزين مناسبي براي آن باشد. سعي کنيد به جاي استفاده از انواع شيرين کننده هاي مصنوعي، از ميوه هاي خوشمزه و تازه که دراي عطر و بوي مطبوعي هستند استفاده کنيد.
الکل
مطالعات متعددي نشان داده است مصرف نوشيدني هاي الکلي مي تواند سبب افزايش فشارخون شود. از طرفي، مواد الکلي داراي کالري زيادي بوده و مي تواند موجب افزايش وزن شوند. که اضافه وزن خود يکي از عوامل مؤثردر بروز فشارخون بالاست. بدتر از همه اينکه الکل مي تواند روي داروهاي پايين آورنده فشارخون اثر گذاشته و در اثر تداخل با اين داروها، عوارض جانبي و سوء داروهاي فشار خون افزايش مي يابد.
آب با ليمو ترش
آب معدني همراه با کمي ليموترش براي سلامتي بسيار مفيد است. فشارخون بالاي بيماري است که با اثرات زيانباري همراه مي باشد. هرگز خودسرانه داروهاي تجويز شده توسط پزشک را قطع نکنيد و قبل از هرگونه تغييرناگهاني در رژيم غذايي خود حتماً با پزشک مشورت نماييد.
منبع:نشريه دنياي سلامت، شماره 52



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.