اگرازخستگي مي ناليد، بخوانيد

درست غذا خوردن مساله بسيار مهمي است، خصوصاً براي افرادي که دچار احساس کوفتگي و خستگي زياد مي شوند. فرقي نمي کند که خستگي هاي شما ناشي از فشارهاي زياد روحي، جسمي و يا احساسي باشند. احساس خستگي و کوفتگي فقط در يک مقطع زماني کوتاه شما را آزار نمي دهد، بلکه اگر درصدد درمان آن نباشيد، اثرآن
دوشنبه، 2 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگرازخستگي مي ناليد، بخوانيد

 اگرازخستگي مي ناليد، بخوانيد
اگرازخستگي مي ناليد، بخوانيد


 

نويسنده : اعظم اسلامي مجد




 
غذاهايي که با خستگي بدن مقابله مي کنند
درست غذا خوردن مساله بسيار مهمي است، خصوصاً براي افرادي که دچار احساس کوفتگي و خستگي زياد مي شوند. فرقي نمي کند که خستگي هاي شما ناشي از فشارهاي زياد روحي، جسمي و يا احساسي باشند. احساس خستگي و کوفتگي فقط در يک مقطع زماني کوتاه شما را آزار نمي دهد، بلکه اگر درصدد درمان آن نباشيد، اثرآن شديدتر خواهد شد و بيماري هاي مختلف را درشما افزايش مي دهد.
اما نکته اصلي اين است که شما مي توانيد با خستگي مبارزه کنيد، مي توانيد با هر لقمه اي که گاز مي زنيد آن را از بين ببريد. در اينجا به ذکر پنج نوع ماده غذايي فوق العاده که اين قابليت را دارند و البته هضم آنها را نيز بسيارآسان است، مي پردازيم:

جو دو سر
 

جو دوسر در ميان غلات بهترين است. پزشکان و متخصصان تغذيه براي بيماراني که ديابت دارند، توصيه مي کنند جودو سر بخورند، زيرا اين ماده غذايي ميزان قند خون را در حد نرمال نگاه مي دارد.
جو دو سر با محتويات فيبري که دارد، سبب طولاني ترشدن عمر، جلوگيري از پرخوري در طول روز، از بين رفتن تنبلي، کندي و خستگي مي شود.
فيبر موجود درجو دو سر، سبب هضم غذا مي شود. به غيرازفيبر، جو حاوي مقدار قابل توجهي منيزيم، پروتئين و فسفراست. اين سه نوع ماده مغذي، در بالا بردن سطح انرژي بسيار موثرند. علاوه بر اين مواد جو دو سرحاوي ويتامين B1 است. اين ويتامين در توليد انرژي نقش مهمي ايفا مي کند. کمبود ويتامين B1 سبب کاهش انرژي و از دست دادن اشتها مي شود. ويتامين B1 در چرخه تجزيه مواد غذايي و تبديل آنها به انرژي موثراست.
بهتر است جو دو سر صبح ها خورده شود. در بين وعده هاي غذايي، صبحانه از بقيه مهم تراست، زيرا خوردن صبحانه، سبب تنظيم دوباره بدن و سوخت گيري آن مي شود.

ماست
 

ماست غالباً به عنوان دسر استفاده مي شود و سرشارازپروتئين است. از آنجايي که ماست بافت نرمي دارد، جذب آن توسط بدن بسيار سريع تر و آسان تر از ساير غذاهاي سفت و منجمد انجام مي شود. ماست حاوي مقدار زيادي پروبيوتيک است. پروبيوتيک از بدن در برابرعوامل بيماريزا محافظت مي کند و باکتري هاي زيان آور را از بين مي برد. پروبيوتيک ها نيز همانند فيبرها به هضم غذا کمک مي کنند.
مي توان آن را به عنوان يک عصرانه دلچسب يا اسنک قبل از رفتن به سر کار ميل کرد، زيرا ماست اين قدرت را دارد که سريعاً به شما انرژي بدهد. از ماست مي توانيد در کنارغذاهاي ديگر نيز استفاده کنيد، مثلاًَ سرميزشام همراه با غذايي که مي خوريد يک پياله ماست هم ميل نماييد. البته بهتر است غذايي که به همراه ماست ميل مي کنيد، منبع آهن غيرهم نباشد.
سعي کنيد دست کم هفته اي سه بار ماست بخوريد.بهتراست از ماست کم چرب استفاده کنيد.

 اگرازخستگي مي ناليد، بخوانيد

اسفناج
 

اسفناج سرشار از مواد مغذي و دشمن سرسخت خستگي مي باشد و عملکرد بدن را به نقطه اوج مي رساند. اسفناج نه تنها سرشارازآهن است، بلکه حاوي منيزيم و پتاسيم نيز مي باشد.
اسفناج حاوي ويتامين C نيز هست که به جذب آهن کمک مي کند.
منيزيم، يک ماده معدني ديگر است که در توليد انرژي نقش عمده اي دارد و به طور مستقيم، بر روي سيستم اعصاب، گوارش و عروق کرونر تاثير مي گذارد. کمبود منيزيم در بدن موجب کندي ذهن و جسم مي شود. علايم کمبود منيزيم دربدن عبارتند از عدم تعادل ميزان قندخون، افسردگي، ضعف عضلاني، انقباض ماهيچه ها، تنش هاي جسمي، انرژي کم، خستگي، بدخوابي، گيجي و کاهش اشتها. براي جذب منيزيم، آهن، پتاسيم وويتامين C کافي در بدن، تا حد کافي، ازاسنفاج در کنار غذاهاي خود استفاده کنيد. شما مي توانيد اسفناج را بخارپزنموده و به همراه تخم مرغ، براي داشتن يک صبحانه کامل، ميل نماييد. اسفناج بعد از طبخ بسيار نرم مي شود و مي توان از آن درکنارهرغذايي استفاده کرد.

آجيل و دانه ها
 

آجيل ها و دانه ها سرشاراز پروتئين و اسيدهاي چرب امگا -3 هستند و بسته به نوع آجيلي که انتخاب مي کنيد، مقادير زيادي منگنز، منيزيم، پتاسيم و فسفر دارند که تمامي اين مواد توليد کننده انرژي هستند. دانه هاي کدوتنبل، بادام و فندق نيز منبع منيزيم مي باشند که از خستگي و کوفتگي عضلات جلوگيري مي کنند. تخم هاي گل آفتابگردان، کدو تنبل و بادام نيز با احساس خستگي مبارزه مي کنند و موجب بهبود وضعيت خواب مي شوند.
مصرف به اندازه و مرتب آجيل و دانه ها مي تواند به سلامت جسم کمک بسياري کند. شما مي توانيد مقداري آجيل در داخل کشو، جيب و يا کيف خود بريزيد و هر از چند گاهي با احساس گرسنگي ازآنها ميل کنيد. به اين ترتيب مطمئن مي شويد که به جاي استفاده از مواد غذايي بي خاصيت و در بيشتر موارد مضر، خوراکي سالمي ميل کرده ايد. مقدار مصرف آنها نيز بهتر است روزانه در حدود يک مشت کوچک باشد.

حبوبات
 

حبوبات را غذاهاي معجزه گر مي نامند که علاوه بر داشتن خواص فراوان، در صف اول مبارزه با خستگي و کوفتگي بدن قرار دارند. ترکيب غذايي حبوبات به گونه اي است که انرژي را به صورت پيوسته و ثابت به مصرف بدن مي رساند. تمام انواع حبوبات، چربي بسيارکم، فيبر بالا و کربوهيدرات و پروتئين مناسب و مفيدي دارند. حبوبات حاوي پتاسيم، منيزيم، فسفر، مس و آهن هستند (البته آهن آنها در مقايسه با گوشت ها کمتر است و جذب کمتري هم دارد). پروتئين و فيبر موجود در حبوبات سبب ايجاد تعادل در ميزان قند خون و کمک به هضم غذا مي شوند و ازافزايش وزن نيز پيشگيري مي کنند. حبوبات مي توانند جايگزين هاي مناسبي براي گوشت قرمز باشند، اما ميزان کالري آنها کمتر از گوشت است.
منيزيم موجود در حبوبات، سبب استراحت و آرامش اعصاب مي شود، گردش خون را تنظيم مي کند و خستگي هاي روحي و جسمي را از بين مي برد.
حبوبات را در کنار همه غذاها مي توان خورد، البته بهتراست حبوبات را يک غذاي کامل به حساب آوريد. مقداري روغن زيتون و کمي پودر سير به حبوبات طعم بهتري مي دهد و شما مي توانيد در هر وعده غذايي آن را با اشتهاي بيشتري ميل کنيد.
درجمع بندي بايد يادآوري نمود که در يک رژيم غذايي کامل و مناسب، رعايت تعادل و تنوع غذايي بسيار اهميت دارد. به اين ترتيب، لازم است از کليه مواد غذايي از قبيل غلات، سبزيجات، ميوه ها، لبنيات و گوشت ها در حد مناسب استفاده شود، ولي حبوبات را نيز به ميزان کافي در برنامه غذايي خود بگنجانيد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه، شماره 98.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.