موفقيت در کسب و کار اتفاقي نيست(1)

آرزوي شغلي اول و آخر کساني که کسب و کار مستقلي دارند اين است که در کارشان موفق شوند و به مرحله سودآوري برسند. رسيدن به اين هدف به عوامل مختلفي بستگي دارد که داشتن سرمايه کافي فقط يکي از آنهاست. عوامل مهم ديگري در موفقيت يک کسب و کار دخالت دارند که برخي از آنها عبارتند از: مديريت قوي، داشتن محل
دوشنبه، 2 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقيت در کسب و کار اتفاقي نيست(1)

موفقيت در کسب و کار اتفاقي نيست(1)
موفقيت در کسب و کار اتفاقي نيست(1)


 

نويسنده :آذين صحابي




 
آرزوي شغلي اول و آخر کساني که کسب و کار مستقلي دارند اين است که در کارشان موفق شوند و به مرحله سودآوري برسند. رسيدن به اين هدف به عوامل مختلفي بستگي دارد که داشتن سرمايه کافي فقط يکي از آنهاست. عوامل مهم ديگري در موفقيت يک کسب و کار دخالت دارند که برخي از آنها عبارتند از: مديريت قوي، داشتن محل کار مناسب، داشتن کارمندان دلسوز و توانمند و با انگيزه، داشتن روحيه نوآوري و خلاقيت، برخورداري از وجدان کار قوي، برقراري ارتباطات مؤثر و گسترده با کسب و کارها و منابع ديگر، رضايتمندي کارمندان از کارفرما و وضعيت کاري شان و چندين عامل ديگر که در اين مقاله به آنها خواهيم پرداخت. داشتن کسب و کار موفق کار آساني نيست و راه و روش خاص خود را دارد و اگر مديري با اين روش ها آشنا نباشد؛ نخواهد توانست کسب و کار نوپاي خود را حفظ کرده و آن را در مسير موفقيت هدايت کند. در اينجا به برخي از راه و رسم هاي موفقيت در کسب و کار اشاره مي کنيم.

داشتن انگيزه و علاقه به کار
 

شايد اين عامل مهم ترين عامل براي موفقيت در هر کاري باشد و اين تنها به موفقيت در کسب و کار محدود نمي شود. شما بايد براي راه اندازي يک کسب و کار انگيزه کافي داشته باشيد و اين انگيزه براي خودتان به طور واضح تعريف شده باشد. به عبارت ديگر، بايد بدانيد براي چه داريد يک کسب و کار مستقل راه مي اندازيد. عامل مهم ديگر، علاقه است. شما بايد کاري را شروع کنيد که به آن علاقه داريد. اگر فقط به خاطر سود آور بودن کاري را که به آن علاقه نداريد شروع کنيد، موفق چنداني در آن به دست نخواهيد آورد.

جسارت براي امتحان روش هاي مختلف
 

به خاطر داشته باشيد که روش مشخص و تعريف شده اي براي موفقيت در يک کسب و کار وجود ندارد و شايد مجبور شديد راه هاي مختلفي را امتحان کنيد تا به روش پاسخگو دست يابيد. براي موفقيت در کسب و کار بايد جسارت امتحان راه و روش هاي مختلف انجام يک کار را داشته باشيد. اگر با امتحان اولين راه و عدم دريافت پاسخ مناسب مايوس شويد و دست از کار بکشيد، موفق نخواهيد شد.

تحقيق و بررسي کافي پيش از شروع کار
 

بيش از 75درصد از کسب و کارهاي تازه در همان سه سال اول منحل مي شوند و اين عمدتا به دليل عدم تحقيق درباره بازار و اطلاع ناکافي از مشکلات احتمالي پيش از راه اندازي کسب و کار است. قبل از اينکه سراغ کسب و کاري برويد، با افراد با تجربه مشورت کنيد و درباره وضعيت کار جديد در بازار اطلاعاتي به دست آوريد.

برقراري ارتباطات موثر و گسترده
 

اين ارتباطات مي تواند با افراد خانواده و بستگان هم برقرار شود و حتما لازم نيست طرف شما يک شرکت تجاري بزرگ باشد. ارتباطات موثر در هر مقياسي که باشد، در هر زماني به کمک شما مي آيد . مثلا يکي از اعضاي فاميل مي تواند براي شروع يک پروژه جديد به شما پول قرض دهد يا در مواقع بحراني از يکي از دوستان تان مشاوره بخواهيد. در اين بين اعضاي درجه اول خانواده را هم از ياد نبريد. گاهي اوقات همين والدين يا خواهر و برادر شما مي توانند نقش موثري در بهبود وضعيت کسب و کار شما داشته باشند. لازم است روش هاي برقراري ارتباطات موثر و تعامل سازنده با ديگران را بدانيد. اگر مي بينيد که اين هنر را نداريد، در پي يادگيري آن باشيد.

آموختن از بازار
 

بسياري افراد از راه اندازي کسب و کار در يک بازار کوچک مي ترسند، چون نمي توانند سودهاي نهفته را در آن ببينند. در واقع، از همين بازارهاي کوچک است که شما مي توانيد راه و رسم کسب و کار و تداوم حضور در آن را بياموزيد و با توسعه ايده هاي مربوط به آن کسب و کار، سابقه بازار را از دست رقبا دربياوريد. مثلا اگر در بازار کوچک منطقه شما کسي نان فانتزي توليد مي کند، شما مي توانيد با ارتقاي کيفيت همين محصول و افزودن چند محصول جانبي و ارائه آن در کنار محصول اوليه وارد بازار شويد و با موفقيت رقابت کنيد. اين کار از راه اندازي يک کسب و کار کاملا جديد راحت تر است و به واقع تقليد کامل از يک کسب و ديگر هم نيست.

آگاهي از همه جزئيات
 

يکي از رموز موفقيت در کسب و کار اين است که از تمامي ويژگي هاي کارتان با خبر باشيد و رموز کار را به خوبي بدانيد. صاحب يک کسب و کار بايد همه چيز را، از چگونگي توليد کالا يا ارائه خدمات گرفته تا قيمت ها و حساب ها بداند تا هر گونه بي نظمي و اشکال در هر کدام از اين فرايندها او را دستپاچه و گيج نکند و سررشته کار از دستش خارج نشود. به صرف اينکه شما تحصيلکرده يا با تجربه هستيد، نبايد دست روي دست بگذاريد. آستين هاي تان را بالا بزنيد و وارد مراحل کار شويد. حتي اگر مجبور شويد براي سر درآوردن از برخي جزئيات و ريزه کاري ها دوره آموزشي جديدي هم ببينيد. اين سختي را به جان بخريد و اين کار را بکنيد. در ضمن به اين نکته هم توجه کنيد که اگر کارمندان شما-هر چند تعدادشان اندک باشد-بدانند که کافرماي شان از مراحل کارها آگاه است تا امکان سوء استفاده هاي احتمالي آنها کاهش يابد.

مديريت مالي توانمند
 

يکي از بزرگ ترين و شايد مهم ترين چالش هاي پيش روي يک کسب و کار جديد، تامين منابع مالي لازم براي شروع و حفظ آن است. پيش از شروع کارتان از داشتن پول کافي براي راه اندازي و مديريت اوليه آن تا زمان کسب درآمدهاي اوليه اطمينان حاصل کنيد. زماني که مي خواهيد توان مالي و سود و زيان هاي احتمالي تان را بررسي کنيد، با بدبيني هر چه بيشتر اين کار را انجام دهيد؛ به اين معنا که تا حد ممکن مخارج و زيان هاي احتمالي را زياد و توان مالي تان را محدود فرض کنيد. به اين ترتيب مي توانيد با ارقامي که با اين فرض تنظيم شده اند، کسب و کارتان را با موفقيت مديريت کنيد.
تا اينجا درباره شرايط و ملاحظات پيش از شروع کسب و کار مستقل صحبت کرديم. حالا درباره برخي ملاحظاتي که بايد در حين مديريت يک کسب و کار در حال جريان رعايت کنيد، مي خوانيد:

کيفيت کالا يا خدمات شما بايد بالا باشد
 

مردم هميشه خواهان بهترين ها هستند. بايد کيفيت کالا يا خدماتي که ارائه مي کنيد، بسيار بالا باشد تا پيام هاي بازاريابي شرکت شما مردم را به بهترين ها دعوت کند. در غير اين صورت فقط براي شرکت تان تبليغ منفي کرده ايد. تمام توان تان را براي رسيدن به اين هدف خرج و اين پيام را که شرکت بايد براي بهترين ها تلاش کند، در بين کارمندان تان نهادينه کنيد. در يک شرکت، کار گروهي موفق است که نتيجه مطلوب به بار آورد و اگر حتي يکي از اين کارمندان به اين هدف معتقد نباشد، کيفيت کالا يا خدمات شما افت خواهد کرد.

تصوير مثبتي از کالا يا خدمات شرکت در بين کارمندان ايجاد کنيد
 

اين کار هم در راستاي رسيدن به هدف قبلي است. وقتي کارمندان از کاري که مي کنند تصوير مثبتي در ذهن داشته باشند، آن را مفيد تلقي کرده و به آن علاقه پيدا مي کنند و با انگيزه اي دو چندان آن را به بهترين شکل انجام مي دهند. فضا را طوري فراهم کنيد که آنها چه در بيرون از شرکت و چه بين خودشان درباره شرکت حرف هاي منفي نزنند و البته درباره رقيب هم بد نگويند. اينها از فلسفه هاي کاري شرکت است که بايد با سياست هاي موثر بين کارمندان جا بيفتد.

از نيازهاي مشتريان آگاه باشيد
 

وقتي مشتريان به دنبال خدماتي هستند، اتنظارات زير را از شرکت هاي ارائه دهنده کالا يا خدمات دارند:

قابل اعتماد بودن
 

نها مي خواهند وقتي شرکت قول ارائه خدماتي را مي دهد، آن را بدون کم و کاستي انجام دهد و آنها را راضي کند.

اطمينان بخشي
 

برآوردن اين انتظار بر عهده کارمندان است تا با برخورد گرم و دوستانه خود اعتماد مشتريان را جلب کنند.

همدلي
 

مشتريان دوست دارند کارمندان شرکت به مشکلات آنها توجه کرده و آنها را درک کنند.

پاسخگويي
 

مشتريان انتظار دارند که کارمندان هميشه آماده پاسخگويي و حل مشکلات و برآوردن نيازهاي آنها باشند.

ظاهر مناسب
 

کساني که به يک شرکت مراجعه مي کنند، دوست دارند با ساختمان و دفتر کاري منظم و آراسته روبه رو شوند و کارمندان با ظاهري مناسب و منظم از آنها استقبال کنند. ممکن است بسياري از صاحبان شرکت ها به اين نکته توجهي نداشته باشند، ولي نکته بسيار مهمي است؛ زيرا برخورد اول براي مشتريان بسيار مهم است و يکي از معيارهاي آنها براي قضاوت درباره شرکت همين است.
منبع: نشريه ي دنياي سلامت، شماره ي 53.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط