سفر به دنياي ماقبل تاريخ

با وجود اين که شايد سابقه ي بشر بر روي کره ي خاکي به 200 هزار سال هم نرسد، اما ميليون ها سال پيش، زمين ساکنان بزرگ و عجيبي داشت که هنوز راز و رمزهاي زيادي در مورد آنها وجود دارد. دايناسورها و حيوانات عظيم الجثه اي که امروزه نسل اغلب آنها منقرش شده است، با اين وجود دانشمندان و محققان با بررسي فسيل ها و
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفر به دنياي ماقبل تاريخ

سفر به دنياي ماقبل تاريخ
سفر به دنياي ماقبل تاريخ


 

ترجمه و نوشته: سميه پرياني




 
با وجود اين که شايد سابقه ي بشر بر روي کره ي خاکي به 200 هزار سال هم نرسد، اما ميليون ها سال پيش، زمين ساکنان بزرگ و عجيبي داشت که هنوز راز و رمزهاي زيادي در مورد آنها وجود دارد. دايناسورها و حيوانات عظيم الجثه اي که امروزه نسل اغلب آنها منقرش شده است، با اين وجود دانشمندان و محققان با بررسي فسيل ها و نشانه هاي باقي مانده از اين موجودات، به نتايج جالب توجهي در مورد زندگي و حتي شکل آنها دست يافته اند. يکي از کارهاي جالب و البته سختي که دانشمندان و هنرمندان با همکاري يکديگر انجام داده اند، شبيه سازي و نقاشي دايناسورهاست. به اين ترتيب که محققان و ديرينه شناسان با ارائه ي جزئيات و مشخصات اين جانوران به هنرمندان، به آنها کمک کرده اند تا طرحي از آنها ترسيم کنند. در اين مطلب گونه هايي از اين موجودات ماقبل تاريخ را معرفي مي کنيم.

1-خزنده دريايي
 

طرح فوق يک جانور خونسرد و از تيره ي خزندگان را نشان مي دهد که درون درياها زندگي مي کرده است. نام اين جانور plesiosaur است و اولين بار بقاياي آن در قطب جنوب کشف شد. اين جانور همان طور که از ظاهرش پيداست، داراي گردني دراز و 4 باله بود. بررسي دندان هاي کوسه يافت شده درون استخوان هاي اين موجود نشان مي دهد که بعد از مرگ به طعمه اي عالي براي ساير موجودات دريايي تبديل شده است.

2-دايناسور گوشتخوار
 

طرح فوق متعلق به يک دايناسور گوشتخوار با نام Aerosteon است که در حدود 85 ميليون سال قبل بر روي کره زمين مي زيسته است. درون عکس شش هاي اين دايناسور به رنگ قرمز نمايش داده شده اند. تحقيقات و بررسي ها بر روي بقاياي اين دايناسور نشان مي دهد که سيستم تنفسي آنها بسيار شبيه پرندگان امروزي بوده است.
اين موضوع مي تواند نظريه ارتباط تکاملي بين دايناسورها و پرندگان را تقويت مي کند.

3-پرنده زميني
 

تحقيقات نشان مي دهند که يک پرنده ي ماقبل تاريخ با قدي حدود 2 متر سال ها پيش از آمريکاي جنوبي به آمريکاي شمالي مهاجرت کرد. اين پرنده گوشتخوار که پرواز هم نمي توانسته بکند، از طريق جزاير ما بين دو قاره که امروزه به پاناما معروف شده اند، طي ساليان طولاني به آمريکاي شمالي آمده است. طرح ترسيم شده نشان دهنده ي وضعيت مکاني در شمال فلوريدا در حدود 2 ميليون سال قبل است. اين پرنده در سمت چپ پايين تصوير به چشم مي خورد.

4-ماموت
 

ماموت ها يکي از معروفترين حيوانات ماقبل تاريخ هستند. جالب است بدانيد که تا همين 10 هزار سال پيش نيز اين موجودات بر روي زمين زندگي مي کردند اما خيلي زود نسل آنها منقرض شد. نظريه هاي متفاوتي در مورد دليل انقراض نسل ماموت ها ارائه شده است. تغييرات شديد آب و هوايي در زمين (پايان عصر يخبندان) شکار بي رويه توسط انسان ها و حتي برخورد ستاره دنباله دار از جمله دلايل احتمالي هستند.

سفر به دنياي ماقبل تاريخ

5- اجساد مارهاي آناکوندا
 

60 ميليون سال قبل و در قلب جنگل هاي آمريکاي جنوبي، نوعي مار زندگي مي کرده که مارهاي آناکوندا در فيلم هاي هاليوودي نيز در برابر آن بچه اي بيش نبوده اند. اين مارهاي غيرسمي به طور متوسط 13 متر طول و بيش از يک تن وزن داشته اند و چيزي در حدود 60 ميليون سال قبل بر روي زمين مي زيسته اند.

6-جد لاک پشت ها
 

قديمي ترين لاک پشت هاي روي زمين حدود 220 ميليون سال قبل بر روي اين کره خاکي زندگي مي کرده اند. اين لاک پشت ها در زير شکم خود يک لايه ي ضخيم داشتند اما همانند فرزندان امروزي خود، خبري از لاک بر روي کمر آنها نبود. نام اين موجودات Odontochelys semitestacea است و بيشتر در آب هاي سواحل چين زندگي مي کرده اند.

7- پرنده گياهخوار
 

فسيل يافت شده مربوط به اين پرنده گياه خوار نشان مي دهد که چطور در پرندگان امروزي، دست ها به بال تبديل شده اند. اين پرنده با نام Limusaurus inextricabilis داراي دو دست کوچک در طرفين بدنش بوده است که احتمالاً براي کمک به بلند شدن از روي زمين مورد استفاده قرار مي گرفته اند. هرکدام از دستها نيز داراي 2 انگشت بزرگ و يک انگشت کوچک بوده اند.

8-دايناسور مهاجم
 

Giganotosaurus با طولي معادل 16 متر و 8 تن وزن يکي از بزرگترين دايناسورهاي 95 ميليون سال قبل بود. هر چند اين دايناسور بسيار عظيم الجثه بوده اما عنوان بزرگترين دايناسور آن عصر به Spinosaurus با حدود 19 متر طول تعلق دارد.

سفر به دنياي ماقبل تاريخ

9-پرنده شکارچي
 

پرنده ي شکارچي بسياري در دوران دايناسورها زندگي مي کردند. يکي از اين پرندگان Darwinopterus modularis نام دارد و از پرندگان کوچکتر تغذيه مي کرده است. اين پرنده حدود 160 ميليون سال قبل در کره زمين زندگي ساکن بوده است.

10-گوريل عظيم الجثه
 

اين گوريل با طولي بالغ بر 3 متر و وزني حدود 500 کيول سال ها در کنار انسان هاي اوليه زندگي مي کرده است .اسکلت هاي يافت شده از اين حيوان نشان مي هد که آنها در حدود 200 هزار سال قبل پا به کره زمين نهاده اند.

11-کرگدن
 

کرگدن هاي بزرگ و پشمالو سال ها پيش در جايي در شمال آلمان امروزي زندگي مي کرده اند و به آب و هواي سرد خو گرفته بودند.

12-جانور سم دار
 

اين جانور حدود 48 ميليون سال قبل در شبه قاره هند زندگي مي کرده است. ساختار استخوان بندي اين حيوان بسيار شبيه به وال هاست. بررسي شيميايي دندان هاي آن نيز نشان مي دهد که اين حيوان بيشتر وقت خود را

13-ماهي پيرانا
 

ماهي هاي گوشتخوار پيرانا هنوز هم در برخي از نقاط دنيا نظير رودخانه هاي آمريکاي لاتين زندگي مي کنند. اين عکس نيز جد 1 متري اين ماهي ها با نام Megapiranha را نشان مي دهد.

14-جد سوسمارها
 

اين دايناسور با نام Camarasaurus چيزي در حدود 100 ميليون سال قبل بر روي کره ي زمين زندگي مي کرده و مي توان آن را از اجداد سوسمارهاي امروزي به شمار آورد. فسيل هاي اين جانور عظيم الجثه در صحراي بزرگ آفريقا کشف شده اند.

15-وال ماقبل تاريخ
 

وال بزرگترين موجود دنياست و بررسي ها نشان مي دهند که اين موجود از حدود 25 ميليون سال قبل نيز درون اقيانوس هاي زمين زندگي مي کرده است. اين موجود با چشمان بزرگ و دندان هاي ترسناک، يکي از مهاجم ترين شکارچيان اقيانوس ها بوده است.

سفر به دنياي ماقبل تاريخ

16-پرنده اي به اندازه ي يک هواپيما
 

پرنده اي را تصور کنيد که اندازه اي همانند يک هواپيماي کوچک داشته و حدود 50 ميليون سال قبل در انگلستان امروزي زندگي مي کرده است. اين پرنده با بال هاي بسيار بزرگ خود Pelagornithid نام دارد.

17-موجود عجيب
 

اين عکس موجودي عجيب و غريب با نام Hurdia victoria را نشان مي دهد که حدود 500 ميليون سال قبل در اقيانوس ها زندگي مي کرده است. طول اين موجود کمي بيشتر از 50 سانتي متر بوده و اطلاعات زيادي نيز در مورد آن وجود ندارد.

18-دايناسور با هوش
 

دايناسورهاي Troodon يکي از بزرگترين مغزها نسبت به سايز جثه را در بين ساير دايناسورها داشته اند و مي توان آنها رايکي از هوشمندترين دايناسورهاي تمام اعصار کره زمين دانست. اين موجود با داشتن چشم هاي بزرگ و متمايل به جلو، شب ها به شکار مي پرداخته و حدود 70 ميليون سال پيش بر روي زمين زندگي مي کرده است.

19-جد گورکن ها
 

آرماديلوها (نوعي گورکن) از جمله جانوراني هستند که هنوز هم بر روي زمين زندگي مي کنند. خصوصيات ويژه ي اندامي اين حيوان، آنها را از بسياري از خطرات مصون نگه داشته است. موجودي که در تصوير مي بينيد با نام Septentrionalis چيزي در حدود 18 ميليون سال قبل در شمال شيلي زندگي مي کرده و با وزني نزديک به 100 کيلوگرم، مي توان آن را از اجداد گورکن هاي فعلي دانست.

20-گربه دندان بلند
 

اين گربه با وزني نزديک به 250 کيلوگرم و دندان هاي بلند Smilodon fatalis نام دارد و قدرت آرواره هاي آن بر خلاف آنچه پيشتر تصور مي شد کمتر از شيرهاي امروزي است. برخي نيز آنها را به اشتباه پلنگ مي خواندند.

سفر به دنياي ماقبل تاريخ

21-دايناسور قطب جنوب
 

190 ميليون سال قبل، قطب جنوب به ساير قاره هاي زمين متصل بود و آب و هواي آن نيز همانند امروز سخت و خشن نبود. در اين عکس يک دايناسور با نام Glacialisaurus hammeri را مي بينيد که بر روي يک درخت قرار دارد.

22-گودزيلا
 

موجودي با 4 متر طول و آرواره اي بزرگ به اندازه حدود 50 سانتي متر در شکل فوق نمايش داده شده است. اين موجود ترسناک دندان هاي بسيار تيز و بلندي داشت که طول هر کدام از آنها حدود 10 سانتي متر بود. اين حيوان ماقبل تاريخ را مي توان ترکيبي از کروکوديل ها، دايناسور تيرکس و حتي موجود افسانه اي فيلم هاي هاليوودي با نام گودزيلا دانست.

23- عقاب
 

عقابي که در تصوير بالاي صفحه 42 مي بينيد مربوط به حدود 700 سال پيش (حدود 7 قرن قبل) بوده که در نيوزيلند زندگي مي کرده است. اين پرنده نسبت به عقاب هاي امروزي 40 درصد بزرگتر بوده و نامش نيز Haast است. دراين عکس صحنه ي حمله اين عقاب به يک حيوان محلي با نام موآ به تصوير درآمده است. اين پرنده آنقدر بزرگ بود که تقريباً به مرزهاي محدوديت فيزيکي براي پرواز نزديک شده بود.
منبع:ماهنامه ي نوآور، شماره ي 67.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.