خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

گروه خودروسازي ب ام و که با عرضه ميني الکتريکي و ب ام و سري 7 هيدروژني در زمينه سوخت هاي پاک و جايگزين ، فعاليت گسترده اي داشته ،محصول جديدي با نام Active E کانسپت بر پايه ب ام و سري يک کوپه آماده نموده که با کمک باتري و جذب انرژي هاي جنبشي هدر رفته، نيروي خود را تأمين مي کند. ب ام و با کاهش چشمگير
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و
خودروي مفهومي ديگري از ب ام و


 





 
گروه خودروسازي ب ام و که با عرضه ميني الکتريکي و ب ام و سري 7 هيدروژني در زمينه سوخت هاي پاک و جايگزين ، فعاليت گسترده اي داشته ،محصول جديدي با نام Active E کانسپت بر پايه ب ام و سري يک کوپه آماده نموده که با کمک باتري و جذب انرژي هاي جنبشي هدر رفته، نيروي خود را تأمين مي کند. ب ام و با کاهش چشمگير مصرف سوخت و دي اکسيد کربن ،پا به عرصه گذاشته و بازار هدف خود را براي کمتر از يک دهه آينده ،اروپا و آمريکاي شمالي معرفي کرده است.
گروه خودروسازي ب ام و مي گويد چنين خودروهايي براي Megacity يا شهرهاي ميليوني آينده ساخته شده اند، لذا دست به فضاي اتاق و بار 200 ليتري سري يک عليرغم استفاده از باتري نزده و توانسته به صورت کاملاً مناسبي در اکسل هاي عقب پيشرانه 170 اسب بخاري نصب کند که مي تواند 250 نيوتن متر گشتاور توليد نموده و سري يک را به شتاب اوليه 8/5 ثانيه برساند.

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

همانند تمامي خودروهاي الکتريکي، يک منبع تغذيه براي انتقال انرژي وجود دارد وآن باتري ليتيوم است که ب ام و با همکاري شرکت Limotive SB ساخته که Active E مفهومي را قادر به پيمودن 160 کيلومتر با يک شارژ مي کند، اين باتري به کمک يک سيستم مديريت هوشمند، مي تواند در هر دما و شرايط جوي، راندماني يکسان از خود بروز دهد که در کشورهاي اروپا با برق 50 آمپر،230يا 240 ولت شاررژ آن 2 ساعت و در ايالات متحده با برق 32 آمپر، 4/5 ساعت به طول مي انجامد و انرژي را در حالي به چرخ هاي عقب منتقل مي کند که هيچ گونه ماده آلايندگي از منبع اگزوز سري يک کوپه خارج نمي شود .ب ام و که برپايه استراتژي کاهش مصرف سوخت و سود بردن از موتورهاي پاک رو به استفاده از پيشرانه هاي الکتريکي سينکرونيزه آورده، توانسته مجموعه اي 125 کيلوواتي را براي Active E در نظر بگيرد که در کمتر از 4/5 ثانيه سري يک الکتريکي را به سرعت 60 کيلومتر و در نهايت حداکثر سرعت محدود شده 145 کيلومتر در ساعت برساند.

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

ب ام و دراين خودرو با کنترل کاهش و يا افزايش سرعت، درحين فشردن يا برداشتن پا از پدال توانسته انرژي هاي جنبشي در حال هدر رفتن را جمع آوري و آن را به سوي مجموعه باتري رهنمون کند که اين مسئله سبب افزايش راندمان موتور به ميزان 20 درصد مي شود. درهمين حال که موتور مشغول انجام چنين پروسه اي است، ترمز گشتاور سبب به وجود آمدن تأثيري کنترل شده بر کاهش سرعت مي شود که اين حالت در هر سرعتي رانندگي را براي راننده سهل و آسان مي کند و در ترافيک شهري بيش از 75 درصد کاهش سرعت ها بدون استفاده از پدال ترمز براي جلوگيري از اتلاف انرژي صورت مي پذيرد که البته درحين احياء مجدد انرژي چراغ ترمز روشن مي شود تا به ساير رانندگان اطلاع دهد خودرو در حال کم کردن سرعت است.اين سبک ترمز تنهاروي چرخ هاي عقب انجام مي شود. اگر دراين حين راننده نياز به ترمز با شدت بيشتري داشته باشد، سيستم هيدروليکي ترمز با فشردن پدال به کار آمده و درصورتي که نياز به انجام يک مانور از سوي ترمز ويژه باشد، سيستم کنترل ثبات پايداري وارد عمل مي شود و مرکز مديريت موتور با اندازه گيري فشار، ميزان مشخصي از نيرو را روانه پدال ترمز وديسک ها مي کند.

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

اما درباره باتري که اشاره اي کوتاه پيش از اين کرديم، بايد اضافه شود که ب ام و از تجربيات دو شرکت بوش و سامسونگ SDI هم استفاده کرد. زيرا توليد باتري هاي ليتيومي نيازمند در نظر گرفتن فضاي زيادي در بخش تحتاني (پاييني) است که اين مسئله در لپ تاپ و تلفن هاي همراه به چشم مي خورد. ولي به کمک تکنولوژي جديد شرکت SB ليموتيو نه تنها اين مشکل حل شده بلکه راندمان آن نيز افزايش يافته است .اين باتري ليتيومي خود داراي سيستم خنک کننده مايع و سيستم هوشمند مديريت باتري است که از المان هاي کليدي در کاهش اندازه آن و افزايش دوامش استفاده شده است . چنين شرايطي سبب شده تا اين باتري ليتيومي عليرغم حجم کم، انرژي بالايي توليد کند که اگر با يک سرعت يکنواخت با خودرو حرکت کنيد خواهيد توانست تا مسافت 240 کيلومتر را نيز طي نماييد. مکان قرار گيري باتري نيز دقيقاً جايي است که پيشرانه و مخزن سوخت واقع شده و عليرغم سنگيني تمامي اين باتري وزن خودرو را به 1800 کيلوگرم رسانيده است . البته با هوشمندي مهندسين ب ام و ، اين نيرو به صورت 50-50 در اکسل عقب و جلو تقسيم گرديده وهمين مسئله سبب شده تا در توانايي هاي حرکتي سري يک کوپه عليرغم اينکه ابعاد فضاي پا و سر در اتاق نظير مدل بنزيني است ، کاهش کششي احساس نشود.

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

ب ام و از يک شبکه برقي خودرويي سود برده ،يعني يک شري يک کوپه الکتريکي مي تواند در هرجاي شهر شارژ شود و اين امکان دست راننده را باز مي گذارد که در هرجا اقدام به تجديد قواي خودرو نمايد. همچنين براي اين مدل، از کولر و بخاري هم استفاده شده که قابليت شارژ جداگانه را داراست که اين مسئله سبب مي شود تا سيستم تهويه مطبوع از انرژي باتري که براي مصرف موتور در نظر گرفته شده استفاده نکند. در اين ميان سيستم کنترل دما هم در Active E کانسپت وجود دارد که توط تلفن همراه فعال مي گردد.اين آپشن شامل يک تايمر است که راننده مي تواند با تنظيم آن پيش از سوار شدن، داخل خودرو را به فراخور اوضاع جوي سرد وگرم کند واين ارتباطات تماماً توسط سامانه Connected Drive ب ام و صورت مي پذيرد . در کنار اينها و به کمک همين تکنولوژي ب ام و دست به نوآوري زده واين امکان را در اختيار راننده قرار داده تا با کمک ريموت کنترل هوشمند از شرايط خودرو شامل ميزان شارژ باتري با تمامي جزئيات ، تخمين ميزان مسافتي که توسط نيروي باقي مانده طي خواهد شد و يا قابليت جستجو براي يافتن نزديک ترين ايستگاه شارژ آگاه شود.حتي اين سيستم قادر به برنامه ريزي حرکت هاي روزانه راننده به مراکز مختلف کاري يا خريد است و مي تواند راننده را در صورتي که از خودرو دور باشد، به مرکز مديريت باتري مرتبط نموده و سپس از طريق تلفن همراه به آن اطلاع دهد که خودرو چه ميزان شارژ دارد.

خودروي مفهومي ديگري از ب ام و

ب ام و حتي در بحث آيروديناميک اين مدل هم فعال بوده وبا افزودن يک ابروي کوچک به عقب، ضريب آيروديناميک آن را کاهش داده و در سرتاسر بدنه از خطوط آبي يخي سود برده شده است. در داخل اتاق نيز از چرم طبيعي روي صندلي ها استفاده شده ، در دورشمارهاي موتور نيز يک نشان دهنده دوار قرمز، نمايان گر سرعت و يک نشان دهنده آبي براي ميزان اسب بخار توليدي است که معمولاً در خودروهاي الکتريکي به کيلووات نوشته مي شود. در بخش مياني نيز در کنار دکمه سيستم Start/Stop که سبب کاهش مصرف انرژي مي گردد، يک نمايشگر سه بعدي نصب شده که وظيفه اش نشان دادن شرايط باتري، قواي موتور و يا سيستم بازيابي نيروي ترمز است . ب ام و که با سري 7 هيدروژني گام گذاشتن به دنياي خودروهاي پاک را سال ها پيش تجربه کرد،توانسته 600 دستگاه ميني الکتريکي توليد نموده و به صورت محدود به دست مالکاني در کاليفرنيا، نيوجرسي، نيويورک و چند شهر اروپايي ديگر برساند و مطمئناً سري يک کوپه الکتريکي با نام Active کانسپت، قدم بزرگ بعدي ب ام و دراين زمينه است.
منبع:ماهنامه ي نوآور، شماره ي 67.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.