مراقبت هاي بهاري از نيم وجبي ها

اگر فرزندتان با عطسه هاي بامزه اش به استقبال بهار رفته پس احتمالا به آلرژي مبتلا است. البته علايمي مانند عطسه، خارش گلو و آبريزش بيني به معناي آلرژشي نيستند و مي توانند نشان دهنده يك سرماخوردگي خفيف باشند.
شنبه، 7 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت هاي بهاري از نيم وجبي ها

مراقبت هاي بهاري از نيم وجبي ها
مراقبت هاي بهاري از نيم وجبي ها


 

نويسنده:ياسمين ثريا




 
در اين مقاله به شما والدين عزيز نكاتي در مورد آلرژي بهاري فرزند عزيزتان و راه هاي ساده ي مراقبت و پيشگيري از اين بيماري را توضيح مي دهيم.

آلرژي بهاري
 

اگر فرزندتان با عطسه هاي بامزه اش به استقبال بهار رفته پس احتمالا به آلرژي مبتلا است. البته علايمي مانند عطسه، خارش گلو و آبريزش بيني به معناي آلرژشي نيستند و مي توانند نشان دهنده يك سرماخوردگي خفيف باشند.

علائم حساسيت فصلي در كودكان:
 

-عطسه هاي پي در پي
-آبريزش رقيق و بي درنگ
-گرفتگي بيني
-خارش بيني، گوش ها، چشم ها، گلو
-اشك آلود شدن چشم ها
هر كدام از اين علام مي توانند براي كودكي شديدتر و براي ديگري خفيف تر باشند.

عوامل موثر در واكنش هاي آلرژيك
 

علاوه بر گرده هاي نا به كار كه عطسه بچه بي گناه را در مي آورند، دود سيگار، انواع عطرها و مواد خوشبو كننده؛ ادويه جات و برخي آجيل ها مي توانند حساسيت كودك را آغاز كنند. گاهي اشيايي كه كودك به طور روزمره با آنها سر و كار دارد مي تواند سبب واكنش هاي آلرژيك در او شود مثلا غبار و مايت هايي كه در لحاف، تشك و ملحفه ها ساكن هستند مي توانند سبب عود حساسيت شوند. اگر در حياط گربه يا سگ نگاه مي داريد، شوره اين حيوانات مي تواند حساسيت كودك را تحريك كند.

وظايف والدين يك كودك مبتلا به آلرژي فصلي
 

بهترين لطفي كه مي توانيد در حق فرزندتان كنيد اين است كه يك دفترچه خاطرات براي او درست كنيد. چه ربطي دارد؟ ربطش اين است كه شما بايد با ظهور علايم آلرژي در فرزندتان برويد سراغ اين دفتر و زمان بروز علايم، نو علايم و عوامل ايجاد كننده اي كه به آنها مشكوك هستيد را ثبت كنيد. عوامل محرك حساسيت را در طول همان روز يا روز قبل جست و جو كنيد.
سپس هنگامي كه به پزشك مراجعه كرديد اطلاعات دقيقي از بيماري فرزندتان داريد و مي توانيد با پزشك در ميان بگذاريد.

در اين فصل درها و پنجره هاي خانه را باز نگذاريد
 

لباس ها و ملحفه هاي كودكتان را مرتب بشوييد و خوب در خشك كن خشك كنيد (با قرار دادن اين پارچه ها در آفتاب و هواي آزاد گرده ها را به لباس و ملحفه هاي او مي چسبانيد).
-اير كانديشنر (تهويه كننده هوا) مي تواند مايت ها را از بين ببرد.
-كاهش رطوبت هواي منزل باعث از بين رفتن مايت ها و كپك هاي محرك حساسيت مي شود.
-غبارزدايي منظم از لوازم و مبلمان منزل.

لباس بهاره
 

-تغيير فصل از زمستان به بهار تغييراتي را به كمد لباس نوزادتان مي دهد. ديگر بايد آن لباس هاي گرم و پتوهاي ضخيم را جمع كنيد. با بالا رفتن مايع قرمز درون دماسنج فرزندتان بايد لباس هايي مناسب با آب و هواي بهاري بپوشد. براي فرزندتان لباس ها و ملحفه هايي كتاني سبك تهيه كنيد.
-سعي كنيد لباس هايي كه براي كوچولوي تان انتخاب مي كنيد خنك و در عين حال پوشيده باشند تا پوست نوزاد در برابر اشعه مستقيم آفتاب صدمه نبيند. در فروشگاه هاي لباس كودك به دنبال رنگ هاي روشن مثلا سفيد، ليمويي، صورتي، آبي آسماني و سبز روشن باشيد.
-آب و هواي بهاري غير قابل پيش بيني است. يك روز از گرما مي پزيد، يك روز آنقدر سرد مي شود كه مجبوريد وسايل گرمازا راهم روشن كنيد. بنابراين اگر به مدت طولاني قرار است خارج از منزل باشيد يك ژاكت و شلوار گرم هم براي فرزندتان به همراه داشته باشيد.
-با گرم شدن هوا پشه ها هم بيرون مي آيند و از هواي بهاري و پوست نرم و لطيف فرزندتان لذت مي برند بنابراين يك توري ظريف يا پشه بند براي گهواره يا تخت نوزادتان آماده كنيد تا پشه ها پوست زيبايش را خال خالي نكنند.

اگر آلرژي درمان نشود
 

-اگر بيني كودك هميشه گرفته باشد خواب شبانه براي او مشكل شده و بايد مرتب از دهان تنفس كند. استخوان هاي فك و صورت كودك در حال رشدند و تنفس مداوم از دهان باعث تغيير شكل و رشد نا به هنجار دندان و استخوان هاي فكي مي شود و پاي شما را به مطب ارتودنتيست باز خواهد كرد.
-ممكن است عطسه هاي كودك باعث خجالت زدگي او شود.
-احتمال عفونت هاي گوش و سينوسي در كودكان مبتلا به آلرژي بيشتر است.
-اگر كودك آسم داشته باشد آلرژي مي تواند آسم او را تشديد كند.
-آلودگي مي تواند سبب ايجاد پوليپ بيني شود.
متأسفانه بسياري از كودكان از احتقان بيني رنج مي برند اما در مورد آن شكايتي نمي كنند. پس دقت لازم شما به علايم ناراحتي فرزندتان و مراجعه به موقع به پزشك او را از خطرات جدي نجات خواهد داد.

حشرات خبيث
 

-حشرات چه در محيط خانه چه بيرون از خانه معضلي اجتناب ناپذيرند كه در هر موقعي از سال انواعي از آنها وجود دارند.
-براي نجات نوزادتان و كم كردن احتمال گزيدگي توسط حشرات سعي كنيد در حياط و كنار پنجره ها آب راكد نگهداري نكنيد.
-صابون ها و مواد شوينده معطر هم مي توانند سبب جذب حشرات شوند.
-مراقب باشيد از پمادهاي دور كننده حشرات (repellant) براي فرزندتان استفاده كنيد كه بيش از 10 درصد DEET نداشته باشند اين ماده خطرناك است و توسط پوست جذب مي شود و گاهي ممكن است وارد دهان شود.
-در عوض مي توانيد از مواد دفع كننده حشرات كه ماده اصلي آنها سيترونلا است كمك بگيريد. بعضي شركت هاي توليد كننده مواد آرايشي و دارويي ضد آفتاب هايي توليد مي كنند كه حاوي مواد دفع كننده حشرات هستند.
-در خانه مي توانيد از روغن گياه سرو، روغن اكاليپتوس، نعناع صحرايي، گورگياه و گل شمعداني براي دفع حشرات استفاده كرد.
-اكثر نيش ها نياز به مراقبت پزشكي ندارند اما اگر تورم و قرمزي ناحيه نيش بيشتر و بيشتر شود بايد فرزندتان را به پزشك نشان دهيد.
-در طول بهار و تابستان بايد هر شب تمام قسمت هاي بدن فرزندتان را مشاهده كنيد و مراقب نشانه هاي زير باشيد:
ضايعات سفيد يا سياه روي بدن
-خواب نرفتن كودك از ناراحتي جاي نيش
-دهانه باز در مركز جاي نيش(كه نشانه گزش عنكبوت است)
-تب
-تورم بيش از حد
-نشانه هاي مشابه آنفلوانزا (كه مي توانند بيانگر، يك نيش خطرناك باشند.)
-پاها را خوب بررسي كنيد به خصوص خطوط چروك دار پا را كه در كفش قرار مي گيرند.
-اگر بعد از گزش توسط زنبور فرزندتان به نظر گيج آمد در بلع مشكل داشت و علايم ديگر نظير استفراغ و غش، سريعا با اورژانس تماس بگيريد.
-اگر فرزندتان را زنبور نيش زد بلافاصله محل را به دقت بررسي كنيد و ا گر نيش در بدن كودك مانده با لبه يك كارت بانك يا هر وسيله باريك ديگري كه دم دست تان است مالش دهيد تا نيش بيرون بياييد. به هيچ عنوان نيش زنبور را كه در پوست كودك مانده فشار ندهيد زيرا سم آن آزاد شده و درون بدن ترشح مي شود.
-سپس محل گزش را بشوييد و با جوش شيرين و آب نمك بپوشانيد تا دردش كمتر شود. سپس او را نزد پزشك ببريد. و كاملا مراقب كودك باشيد و اگر علايمي را نشان نداد دستپاچه نشويد تا به درمانگاه برسيد.
-براي آرام كردن سوزش جاي نيش پشه كمي يخ در پارچه يا كيسه بريزيد و روي آن بگذاريد. پماد هيدروكورتيزون يك درصد هم مي تواند خارش نيش را آرام كند و به بهبود آن سرعت بخشد.
-اگر فرزندتان توسط كنه گزيده شده است سريعا حشره را با موچين تميزي از بدن او جدا كنيد. به اين منظور با دقت سر را با موچين گرفته و با حركت آرام و مداومي از پوست بيرون بكشيد. دقت كنيد كه تمام سر كنه از بدن فرزندتان خارج شده باشيد زيرا مي تواند سبب عفونت شود. محل گزش را با آب و صابون بشوييد.
لازم نيست از بردن فرزندتان براي گردش در طبيعت بترسيد، اينها را برايتان گفتيم كه اگر خداي نكرده براي فرزندتان اتفاق افتاد بدانيد چه كار كنيد و گيج دور خودتان نچرخيد.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره 19.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.