مجموعه ی Adobe Creative Suite 5

سرانجام زمان موعود فرا رسید. نزدیک به 18 ماه پس از آخرین عرضه مهم شرکت Adobe، مجموعه Creative Suite از راه رسیده است تا کلاس تازه ای را در حوزه محصولات مرتبط با خلاقیتهای حرفه ای برای صفحات و نمایشگرها، ایجاد نماید.
شنبه، 4 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مجموعه ی Adobe Creative Suite 5

مجموعه ی Adobe Creative Suite 5
مجموعه ی Adobe Creative Suite 5


 






 
سرانجام زمان موعود فرا رسید. نزدیک به 18 ماه پس از آخرین عرضه مهم شرکت Adobe، مجموعه Creative Suite از راه رسیده است تا کلاس تازه ای را در حوزه محصولات مرتبط با خلاقیتهای حرفه ای برای صفحات و نمایشگرها، ایجاد نماید.
با در نظر گرفتن ارتقاءهای مهم برای محصولات صدرنشین و معتبر بازار نظیر Flash Professional، Dreamwaver، InDesign، Photoshop و After Effect، می توان مطمئن بود که موضوعات فراوانی برای بحث و بررسی در این عرضه جدید وجود خواهد داشت. در واقع Creative Suite 5 با معرفی یک نرم افزار کاربردی کلیدی دیگر یعنی Flash Catalyst، شاهد عرضه همزمان 16 نرم افزار کاربردی می باشد. ما در طول این مقاله به بررسی مجموعه ای از نرم افزارهای کاربردی عرضه جدید Adobe خواهیم پرداخت که بیشترین ارتباط را با چاپ و طراحی وب دارند. بعبارت دیگر، پوشش ابزارهای تولید ویدیوئی در شماره های بعدی ما انجام خواهد شد. اما این تمام ماجرا نیست. دو برنامه پشتیبان بسیار مهم دیگر یعنی Device Central CS5( برای آزمایش نحوه رفتار مضمون بر روی دامنه گسترده ای از امولاتورهای ابزارهای موبایل) و Bridge( که یک ابزار مدیریت رسانه به حساب می آید) نیز در این عرضه حضور دارند. Adobe در عین حال از عرضه مجموعه Creative Suite 5 برای حرکت به سمت سرویسها استفاده می کند. اکثر این سرویسها در هنگام آماده سازی این مقاله هنوز فعال نشده بودند، البته به استثناء BrowserLab.

کدام مجموعه را خریداری کنیم؟
 

برای آنکه به تمام سرویسهای CS5، نرم افزارهای کاربردی مستقل و پشتیبان دسترسی داشته باشید، بایستی خود را برای خرید مجموعه Master Collection آماده کنید. این مجموعه با قیمت نزدیک به 3500 دلار اصلاً ارزانقیمت به نظر نمی رسد. با اینحال، کاربران هریک از مجموعه های CS4 و CS3 اکنون می توانند ارتقاء به نسخه جدید را با نصف این مبلغ انجام دهند.
با اینحال، Master Collection با یک مشکل عمده مواجه است: بسیار بعید خواهد بود که یک کاربر واحد، بطور همزمان مشغول انجام پروژه های چاپ تجاری، طراحی سایتهای وب، نرم افزارهای کاربردی غنی اینترنت و پخش ویدیوئی باشد. اکثر کاربران متوجه خواهند شد که خرید یکی از ویرایش های اختصاصی این مجموعه برایشان منطقی تر خواهد بود. در عین حال، خرید ترکیبی از مجموعه ها( با استفاده از الگوهای مجوزدهی انبوه Adobe) برای بنگاه های تجاری گزینه بهتری به حساب می آید.
ارزانترین و متمرکزترین ویرایش، مجموعه CS5 Design Standard است. این مجموعه نرم افزارهای کاربردی Illustrator CS5، Photoshop CS5، InDesign CS5 را در اختیار شما قرار می دهد. کافی است Acrobat 9 Professional را به این مجموعه اضافه نمائید تا به یک ترکیب تأثیرگذار تبدیل گردد که با یک گستردگی بی نظیر از ارتقائها، بیش از پیش جذابیت پیدا خواهد کرد.
برای افرادی که به دنبال ترکیب طراحی وب و چاپ هستند، Adobe مجموعه Design premium CS5 را عرضه می کند و به لطف الگوی قیمت گذاری نرخ ثابت ارتقاء از مجموعه CS4 به این نسخه، می تواند یک معامله پر سود برای کاربران فعلی Design Standard به حساب آید. در اینجا، قابلیتهای InDesign در حوزه Flash به یک ویژگی مرکزی تبدیل شده است، زیرا یک پل فوق العاده مابین طراحی« مبتنی بر کاغذ» سنتی و ارائه « مبتنی بر نمایشگر» را فراهم می کند.
Adobe در عین حال مسیر دیگری به سمت ارائه مبتنی بر Flash را با Flash Catalyst CS5 باز می کند. این نرم افزار کاربردی، کارهای هنری تولید شده با ابزارهای خلاقانه را گرفته و آنها را به نرم افزارهای کاربردی تعاملی AIR و Flash تبدیل می نماید. در نهایت، Design premium شامل نسخه قدرتمند و جدید Dreamweaver CS5 می باشد.
اما طراحان اختصاصی وب چه می شوند؟ خبر بزرگ این است که Adobe ویرایش Web Standard را از فهرست خود حذف نموده، با این توضیح که کاربران فعلی باید به ویرایش Web Premium ارتقاء پیدا کنند. این موضوع برای توسعه دهندگان وب در مقیاسهای کوچک به معنای یک دردسر واقعی است، اما ارتقاء دهندگان متوجه خواهند شد که Web Premium چهار نرم افزار کاربردی هسته ای ویرایش Web Standard را دو برابر می نماید، آن هم با یک قیمت بسیار جذاب. البته تصمیم Adobe مبنی بر حذف مجموعه Web Standard و ترویج مجموعه Web Premium تا حدودی منطقی به نظر می رسد، زیرا صفحات وب ساده ای که توسط Webmasterها آماده می شوند، به پایان کار خود نزدیک می شوند. با خاتمه دورانی که از مدل قدیمی مبتنی بر صفحات استاتیک استفاده می شد و سپس تأمین مسیری نسبتاً ساده به یک آینده مبتنی بر Flash، شرکت Adobe می تواند این توجیه را مطرح نماید که تصمیم گیری مذکور به طراحان کمک خواهد کرد تا با طبیعت متغیر وب همگام بمانند. با اینحال، توسعه یک RIA در Flash Builder فاصله بسیار زیادی با سر هم بندی یک صفحه وب ساده مبتنی بر HTMA دارد و این بدان معنی است که ارتقاء به Design Premium برای اکثر طراحان ارجحیت خواهد داشت.
البته یک راه حل جایگزین نیز وجود دارد. خیزش سیستمهای مدیریت محتوا( CMS) در کنار پشتیبانی جدید Dreamweaver از آنها، به معنای آن خواهد بود که اگر شما یک کاربر Web Standard CS4 هستید شاید بهتر باشد که تنها به Dreamweaver ارتقاء یافته و زمان خود را در مقابل برای کسب مهارت در کار با Joomla، WordPress و یا Drupal صرف نمائید.
در نهایت، بهترین گزینه در رابطه با نحوه دسترسی شما به قدرت مذکور، به این بستگی خواهد داشت که شما از کجا آمده اید و مهمتر اینکه می خواهید به کجا بروید. با اینحال، در بین ویرایشهای مختلف مجموعه جدید، نرم افزارهای کاربردی مستقل و گزینه های ارتقائی موجود، هیچ تردیدی نیست که Creative Suite 5 باز هم کاملاً موفق بوده و یک دامنه شگفت آور از قدرت خلاقانه جدید را فراهم می کند.

Adobe Photoshop CS5
 

نرم افزار کاربردی Adobe Photoshop از زمان عرضه اولیه خود در سال 1990 به بعد، بر دنیای ویرایش حرفه ای عکسها تسلط پیدا کرده است. طبیعت Computing در طول این 20 سال بطور چشمگیری تغییر نموده و Photoshop CS5 این واقعیت را با درج هر دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی( که نسخه دوم عملکرد سریعتری را بر حسب مقدار حافظه نصب شده بر روی سیستم شما نوید می دهد)، منعکس می کند.
ویرایش عکس نیز با پیشرفتهای مهمی مواجه بوده و از کار بر روی اسکنهای گاه و بیگاه به هزاران عکس تهیه شده با دوربینهای دیجیتال تبدیل شده است. CS5 با بهبودهای کلیدی همراه است که بیانگر تشخیص این واقعیت هستند. عنصر اصلی مدیریت تصویر یعنی Bridge CS5 همچنان در جای خود حضور دارد و تا حدود زیادی در این حوزه بدون تغییر باقی مانده، اما در داخل نرم افزار کاربردی قدمهای بزرگی به سمت جلو برداشته شده است. پانل جدید Mini-Bridge اکنون به شما امکان می دهد تا به سرعت و مستقیماً به جستجوی عکسها و مشاهده پیش نمایش آنها بپردازد، بدون آنکه با شلوغی پانلهای متادیتا درگیر شده و یا مجبور باشید نرم افزار کامل Bridge را بارگذاری نمائید.

فرمت RAW
 

یک انتقال قابل توجه دیگر در حوزه عکاسی مدرن، افزایش اهمیت فرمتهای فایل RAW است که دامنه کامل داده های پردازش نشده، دوربین را ذخیره می کنند. در این رابطه، Camera Raw 6 Plugin در Photoshop CS5 بطور چشمگیری بهبود یافته است. این مؤلفه اکنون بیش از 275 فرمت RAW را تحت پوشش خود قرار داده و کنترل بیشتری بر روی Vignetting و Sharpening را فراهم می سازد. در عین حال کنترل بیشتری بر روی کاهش نویز و همچنین توانائی بالاتری برای اضافه کردن عمدی نویز بعنوان دانه بندی( به خودی خود یک افکت بسیار جذاب که می تواند انبوهی از اشتباهات را مخفی نماید) تأمین شده است.
برای بهره گیری از ویژگیهای جدید، شما الزاماً نباید در حال استفاده از فرمتهای RAW باشید. فرمان Merge to HDR PRO در Photoshop CS5( که به شما امکان می دهد عکسهای Bracketed در هر فرمتی را گرفته و آنها را برای تولید تصاویری با نورپردازی بی نقص ترکیب نمائید) نیز ارتقاء پیدا کرده است. عکسها اکنون بطور کارآمدتری ترازبندی می شوند و گزینه جدید Remove Ghosts نیز به حذف تأثیر تار شدگی که آیتمهای متحرک می توانند ایجاد نمایند، کمک می کند. جعبه محاوره ای Merge to HDR Pro در عین حال کنترل پیشرفته نگاشت سایه رنگ بر روی گاما، نوردهی و جزئیات و همچنین کنترل رنگ بر روی Vibrance و اشباع( Saturation) را اضافه می کند. کنترل بر روی شعاع و قدرت درخشش حاشیه ها را به این مجموعه اضافه کنید تا تمام قدرتی که برای ایجاد تصاویری با تأثیر بالا نیاز دارید را بدست آورید، آن هم با یک Styling که می توانید ذخیره سازی نموده و بعداً مجدداً اعمال کنید. امکانات خلاقانه مشابهی اکنون از طریق تنظیمات رنگی HDR toning برای تصاویر 8 بیتی استاندارد نیز در دسترس قرار گرفته اند.

از پشت لنز
 

عنوان بعدی در فهرست، فیلتر Lens Correction( که برای تصحیح Pin-cushion و Barrel distortion مورد استفاده قرار می گیرد) است که با یک برگه Auto Correction جدید بهسازی شده و قدرتمندتر گردیده است. این برگه امکان انجام اصلاحات براساس ترکیبی از متادیتاهای تصویر، دوربین و یا پروفایلهای لنز را فراهم می سازد. شما می توانید پروفایلها را مستقیماً از فیلتر بارگذاری کنید اما یک ابزار Profiling رایگان نیز برای بارگذاری در دسترس می باشد که به کاربران فنی تر امکان می دهد تا تجهیزات خودشان را پروفایل بندی نمایند.
در قسمت دیگری، فرمان جدید Straighten ابزار خط کش کار صاف کردن عکسهای شما و بدست آوردن ترکیبهای بهتری در هنگام برش آنها را آسانتر می سازد. تغییر پیش تنظیمهای فضای کاری Photoshop که همه آنها اکنون تغییرات را تا زمان Reset صریح حفظ می کنند نیز یک تنظیم خصوصاً مفید دیگر به حساب می آید.

ایجاد هیاهو
 

پیشرفتهای کوچک در زمینه بازدهی می توانند یک تفاوت بزرگ شگفت انگیز را در زندگی کاری شما به همراه داشته باشند، اما Adobe در عین حال می خواهد کمی عامل تعجب را نیز به هر نسخه جدید Photoshop اضافه کند. قابلیت جدید Puppet Warp یقیناً در این فهرست قرار می گیرد: کافی است بر روی یک لایه تصویر کلیک نموده و پایه های middle، top و end را تنظیم کنید تا امکان دستکاری سوژه بصورتی که انگار یک عروسک خیمه شب بازی متصل بوده است را بدست آورید. با سه حالت اعوجاج به همراه تنظیماتی برای چگالی Mesh و عمق پایه، انبوهی از کنترلها برای ارائه وجود خواهند داشت.
Photoshop CS5 در عین حال با ارتقاء قابلیتهای هنری خود به یک قلمروی خلاقانه جدید قدم می گذارد. در گذشته، قلمهای Photoshop مبتنی بر یک نوک ساده بودند، اما اکنون شما می توانید به قلمهای واقعی تری با Bristleهای متعدد دسترسی داشته باشید. شما سپس با استفاده از پالت Brush می توانید خصوصیات Bristle نظیر شکل، چگالی و سختی را با هر دو روش پیش نمایش ضربه و بازسازیهای قلم بر روی صفحه نمایش که بطور منطبقی بروزرسانی می شوند، به دقت تنظیم نمائید.
بزرگترین پیشرفت هنری، معرفی Mixer Brush است. این قلم، رنگ Reservoir را با رنگهای Pickup که بطور پیوسته از تصویر زیرین نمونه برداری شده اند، ترکیب می نماید. با تغییر تنظیمات Load، Wet و Mix، شما می توانید گستره ای که قلم شما با رنگهای موجود در تصویر تعامل می کند و همچنین عواملی نظیر اینکه قلمتان با چه سرعتی رنگ خود را از دست می دهد، کنترل نمائید. یک نوک مبتنی بر Bristle و گزینه مربوط به تمام لایه های زیرین را انتخاب کنید تا بتوانید به سرعت یک احساس و ظاهر هنری و جذاب را در عکسهای فعلی خود ایجاد نمائید.

بهبودهای هسته ای
 

با اینحال، تمرکز اصلی Photoshop هنوز بر عکاسی است و قدرت ویژه آن در حوزه ترکیب عکسها باقی می ماند. ترکیب عکس موفق به حاشیه های بدون درز آبجکتها نیاز دارد و حالا تولید این حاشیه ها به لطف جعبه محاوره ای بازنگری شده Refine Edges در Photoshop CS5 آسانتر شده است. گزینه جدید Smart Radius که بصورت خودکار روش انتخاب خود را برگزیده و آن را براساس طبیعت حاشیه زیرین تغییر می دهد( برای مثال، Hard برای یک کت چرمی و Soft برای یک بلوز موهر)، بطور اخص قابل توجه است.
امکان تنظیم دقیق حاشیه آبجکت با ابزارهای Refine Radius وجود دارد و شما اکنون کنترل بیشتری بر روی نحوه نمایش ماسک بر روی صفحه در اختیار دارید. هنگامیکه از نتیجه کارتان راضی شدید، می توانید مستقیماً از ماسک خود بعنوان یک Selection، یک سند و یا یک لایه جدید خروجی بگیرید. در مورد آخر، گزینه ای برای Decontaminate Colours وجود دارد که به حذف حاشیه های رنگی ناخواسته کمک می کند.
با اینحال، Content-Aware Fill برجسته ترین ویژگی جدید Photoshop CS5 به حساب می آید. کافی است یک انتخاب را انجام داده و سپس این فرمان را انتخاب کنید تا Photoshop پیکسلهای احاطه کننده ناحیه انتخاب را آنالیز نموده و بطور هوشمندانه ای برای پر کردن فضای مورد نظر تلاش نماید. البته ناحیه پیرامون ناحیه انتخاب باید برای این تکنیک مناسب باشد تا چنین ترمیم نامرئی بخوبی کار کند.
به هر حال، تعداد دفعاتی که فرمان Content-Aware Fill بطور کارآمدی ناحیه مورد نظر را پر می کند واقعاً شگفت آور است. حتی زمانیکه این کار را انجام نمی دهد، نقطه شروع خوبی برای تنظیمات بیشتر را در اختیار شما می گذارد و با حذف عناصری ناخواسته می تواند به یک ابزار پاکسازی معتاد کننده برای عکسهایتان تبدیل گردد. رتوش( Retouching) محدوده ای است که فناوری واقعاً به جایگاه اصلی خود می آید. ابزار Spot Healing Brush را در حالت جدید Content Aware آن قرار داده، سپس قلم خود را بر روی عناصر ناخواسته ای نظیر سیمهای برق و یا نواقص عکس کلیک نموده و بکشید تا بطور یکپارچه ای ناپدید شوند.
چه چیز بیشتری می توانید بخواهید؟ با پیشرفتهای بدست آمده در حوزه بازدهی که در همه جا به چشم می خورند و قابلیتهای مهم جدید در حوزه های کلیدی راندوی هنری، تصحیح تصویر و رنگ، ترکیب عکسها و نهایتاً رتوش تصویر، این یک عرضه بسیار مهم به حساب می آید. بهترین خبر این است که Photoshop CS4 که اکنون به سن قابل احترام 20 سالگی رسیده، هنوز می تواند شما را با جادوی پردازش تصویر خود غافلگیر کرده و برایتان لذتبخش باشد.

Adobe Photoshop CS5 Extended
 

نام Photoshop Extended بسیار تأثیرگذار به نظر می رسد، اما در واقع قدرت بیشتری برای ارائه در حوزه بیت مپ ندارد، بلکه توانائی مدیریت و راندوی پیکسلها در فضای 3 بعدی را فراهم می نماید.
در نسخه های قبلی، شما می توانستید مدلهای 3 بعدی را Import نمائید اما قابلیتهای ایجاد مدلهای 3 بعدی در Photoshop به تولید کارتهای پستی 3 بعدی« تخت» و شکلهای ابتدائی عجیب و غریب محدود می شدند. این نسخه به بعد دیگری حرکت کرده و به شما اجازه می دهد تا متن، شکلهای برداری و یا محدوده انتخاب شده پیکسلهای خود را Extrude نموده یا به شکل دیگری دستکاری کنید.
برای انجام اینکار، شما یک آبجکت را انتخاب کرده و سپس بر روی فرمان جدید 3D Repousse کلیک می نمائید. شما سپس می توانید گزینه مورد نظر خود را از میان دامنه گسترده ای از پیش نمایشهای Preset انتخاب کرده و کنترل دقیقی بر روی عمق، مقیاس، خمیدگی، برش، پیچش و تورم Extrusion و همچنین نوع Bevel آن داشته باشید.
بعلاوه، Photoshop CS5 Extended گزینه های تکمیل کننده Finishing را در مقایسه با گذشته جدی تر گرفته است. دامنه ای از Presetها می توانند مستقیماً از منوهای dropdown در جعبه محاوره ای Repousse و یا از پانل 3D اصلی اعمال شوند و شما می توانید مواد مختلفی را برای سطوح جداگانه انتخاب نموده و مستقیماً نقشه های بافت تشکیل دهنده آنها را ویرایش کنید.
از سوی دیگر، چندین Preset نورپردازی نیز پیش بینی شده اند و CS5 به شما اجازه می دهد تا منابع نوری Spot، Point و Infinite را اضافه کنید. شما اکنون می توانید تصاویر ( از جمله عکسهای HDR) را بعنوان منابع نوری بارگذاری نموده و یک Groud Plane Shadow Catcher را تنظیم کنید.
هنگامیکه صحنه شما در نهایت ( با استفاده از موتور جدید Adobe Ray Tracer 2) راندو می شود، نتایج بدست آمده می توانند تأثیرگذار باشند. اما اگرچه قدرت 3 بعدی که Photoshop Extended در اختیار شما قرار می دهد واقعاً برای یک نرم افزار ویرایشگر بیت مپی فوق العاده است، هنوز در مقایسه با یک نرم افزار کاربردی 3 بعدی اختصاصی بسیار کند و سرهم بندی شده به نظر می رسد.
Photoshop CS5 Extended دست کم اکنون به کاربران امکان می دهد تا عناوین و لوگوهای 3 بعدی ساده ای را ایجاد کنند که جاه طلبی 3 بعدی آنها را تا اندازه ای پوشش می دهند. با اینحال، این روش گرانتر و سر هم بندی شده تر از آن است که بعنوان یک گزینه عملی در نظر گرفته شود و از آنجائیکه شما می توانید همان کارها را با هزینه کمتر و بصورت بسیار آسانتری با گزینه هائی نظیر Xara Xtreme 4 انجام دهید، دلیل چندانی برای پرداخت این هزینه اضافی وجود نخواهد داشت.

Adobe INDesign CS5
 

Adobe INDesign عموماً بعنوان برترین محصول در حوزه نشر حرفه ای شناخته می شود، اما جنگ هنوز به پایان نرسیده است. مدتی کوتاهی پس از عرضه CS4، نرم افزار قدرتمند QuarkXPress 8 توانست InDesign را تحت الشعاع پیشرفتهای تأثیرگذار خود در زمینه بازدهی و بهره وری و همچنین خروجی Flash خود که به طور نگران کننده ای( برای Adobe) فوق العاده بود، قرار دهد.
InDesign CS5، پاسخ Adobe به حساب می آید و بلافاصله یک نقطه ضعف مهم را برطرف می نماید، زیرا به شما امکان می دهد تا صفحاتی با اندازه های مختلف را در یک نشر ترکیب و منطبق نمائید. Adobe یک ابزار غیر ضروری و گیج کننده را در این فرآیند اضافه کرده، اما حداقل اکنون می توان اندازه صفحه را از یک منوی Dropdown بر روی پانل Pages تنظیم نمود.
ویژگی خوشایند بعدی، اداره بهتر عناصری است که هر صفحه را تشکیل می دهند. پانل Layers اکنون یک نمای سلسله مراتبی به سبک Illustrator از آبجکتها را نمایش می دهد که باعث می شود پنهان نمودن و یا قفل کردن عناصر مجزا، آسانتر باشد. این نما در عین حال بازچینی عناصر و اضافه کردن آبجکتها به گروه های موجود را آسانتر می نماید. بهترین نکته این است که شما می توانید مؤلفه های داخل یک گروه را تفکیک( Isolate) نمائید، بدون آنکه مجبور باشید ابتدا آنها را Ungroup کنید.
جذاب ترین ویژگی جدید، نحوه اداره گرافیکهای قرار گرفته بر روی صفحه است. پانل جدید Mini-Bridge به شما اجازه می دهد تا فایلها را بر اساس Thumbnail مرور و انتخاب کرده، فایلهای متعددی را برای روی صفحه کشیده( Drag) و آیتمهائی را در یک شبکه Grid قرار دهید، آنهم تنها با کلیک بر روی کلیدهای پیکان راست و چپ برای ایجاد ستونها و ردیفها. پس از استقرار، شما می توانید یک شبکه را با استفاده از ابزار Gap که فریمهای متعددی را بطور همزمان با تغییر فضای سفید مابین آنها بروز رسانی می نماید، تصحیح کنید.
دامنه گسترده گزینه های Fitting و همچنین Modifierهای صفحه کلید نرم افزار کاربردی InDesign به حیات خود ادامه می دهند، اما در یک وضعیت مشابه با ابزار Gap، حالا شما می توانید کارها را با تنظیمات Auto-Fit( که تضمین می کند اندازه مضمون با فریم آن تغییر خواهد کرد) تسهیل نمائید. CS5 در عین حال یک Widget ابتدائی On-Picture Content Grabber را برای استقرار مجدد اضافه می کند.
سایر اصلاحات انجام شده در زمینه اداره فریمها عبارتند از اضافه شدن امکان تنظیم مستقیم افکتهای گوشه ها بر روی خود فریم و همچنین اداره هر گوشه بطور جداگانه. شما می توانید Captionهائی نظیر داده هائی که مستقیماً از خود تصویر دریافت شده اند را ایجاد کرده و بطور خودکار استقرار دهید. در عین حال، هر Caption می تواند زنده باشد، بصورتی که وقتی تصویر را تغییر می دهید بطور خودکار بروزرسانی گردد.
در مورد چیدمان متن، اکنون می توانید یک شبکه از چند فریم متنی را با استفاده از کلیدهای مکان نما ایجاد کرده و یا به تقسیم یا گسترش ستونها بپردازید. عملکرد دوم می تواند بر روی یک Style و یا بر مبنای پاراگرافها اعمال گردد و متن می تواند ستون خودش، تمام ستونها و یا تعداد معینی از ستونها را پوشش دهد. یک قابلیت تأثیرگذارتر، توانائی تقسیم متن در داخل ستون جاری است.
CS5 در عین حال تلاش زیادی انجام می دهد تا تصدیق نماید که کار نشر یک تلاش مشارکتی به حساب می آید و به همین دلیل یک کپی از CS Review را برای راه اندازی پیش نمایشها و دریافت بازخورد مسقتیم در داخل نرم افزار کاربردی، درج کرده است.
بقیه ویژگیهای جدید بر روی نشر تعامل( Interactive Publishing) متمرکز شده اند. InDesign مدتها است که پشتیبانی ناقصی را از این قابلیت عرضه می کند، اما CS5 سرانجام حوزه مذکور را جدی گرفته است. این موضوع بیش از هر جائی در فضاهای کاری اختصاصی تعاملی و 5 پانل جدید قابل مشاهده است.
اولین پانل یعنی Animation، به شما اجازه می دهد تا دامنه عظیمی از انیمیشنهای Preset نظیر Fadeها، Growها، Fly-inها و Bouncها را پیاده سازی کرده و سفارشی نمائید. پانل دوم یعنی Timing، به شما اجازه می دهد تا انیمیشنها را با افکتهای Linking و Delaying هماهنگ کنید. پانل سوم یعنی Object State، به شما اجازه می دهد تا وضعیتهای متفاوتی نظیر فرمت بندی و یا چیدمان صفحه را تنظیم نمائید که بعداً می توانید آنها را با گزینه های Action از پانل Buttons موجود، هدف قرار دهید. پانل Media به شما اجازه می دهد تا یک تصویر پوستر و همچنین پوسته کنترلر را برای فایلهای ویدیوئی جاسازی شده( نظیر SWF و FLV) انتخاب کرده و حتی نقاط هدایتی را تنظیم نمائید که امکان پرش Actionها به آنها وجود داشته باشد. آخرین پانل یعنی Preview به شما نشان می دهد که نشرتان چگونه رفتار خواهد کرد، بدون آنکه مجبور باشید ابتدا آن را Export نمائید.
اگر تمام این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهید، می توانید نتیجه بگیرید که InDesign CS5 صرفنظر از ملزومات شما یک ابزار تألیف تعاملی و آنلاین بسیار قدرتمند به حساب می آید. اگر تمام چیزی که به آن نیاز دارید مشاهده ساده آنلاین است، می توانید بلافاصله از یک نشر چاپی موجود بصورت SWF خروجی بگیرید که با هدایت توکار صفحه تکمیل می شود.برای ارزش افزوده و پخش و مطالعه آفلاین، می توانید ویدیو و صدا را به نشر خود اضافه کرده و از آن بصورت PDF تعاملی خروجی بگیرید. برای دستیابی به حداکثر تأثیر، می توانید بطور کامل نشرهای خود را برای تعامل مبتنی بر صفحه نمایش با رسانه های غنی، بازسازی کنید.
در نهایت، برای رسیدن به حداکثر قدرت و سرگرم کننده ترین نشرها ( و یک ویژگی که QuarkXPress قادر نیست به آن رقابت نماید)، InDesign CS5 به شما اجازه می دهد تا از نشرهای خود به فرمت Flash Professional CS5 عمق بیشتری را به آن بیفزائید.
نقطه قوت واقعی InDesign CS5 در این است که تمام این قدرت اضافی با قربانی کردن توسعه در سایر بخشها بدست نیامده. حتی اگر هیچ علاقه ای به موضوعات فراتر از چاپ نداشته باشید، InDesign CS5 یک ارتقاء ضروری برای شما و یک پاسخ دندان شکن به QuarkXPress به حساب می آید.

Adobe Illustrator CS5
 

تاریخچه Adobe Illustrator که اولین بار در سال 1988 معرفی گردید، حتی از Photoshop نیز طولانی تر است. از سوی دیگر، در بخش عمده ای از این دوران، قابلیتهای خلاقانه Illustrator بطور مؤثری با PostScript( زبان تشریح صفحه Adobe) تعریف و تعیین شده اند.
Illustrator CS5 هنوز با PostScript تعریف شده( اینکار به منظور دستیابی به خروجی برداری کاملاً مقیاس پذیر با تفکیک پذیری بالا، الزامی است)، اما Adobe هرچه در توان داشته برای گسترش قابلیتهای این محصول خود انجام داده است. این بار، Illustrator با کنترل بهتری بر روی سرهای پیکانی و خطوط منقطع( Dashed) همراه است.
تغییر بزرگ این است که Illustrator CS5 یک ابزار Width را اضافه می کند تا به شما امکان دهد از نقاط متعددی در امتداد یک مسیر « Drag-out» نموده و پهنای آن را بطور تعاملی تغییر دهید. این ویژگی بطور جالب توجهی یکی از محدودیتهای بزرگ PostScript را برطرف می نماید: مسیرهائی که تنها در یک پهنای ثابت قابل ترسیم بودند.
برای ارائه Strokeهای گویاتر، Illustrator CS5 در عین حال نحوه اداره قلمها را با تأمین کنترل بر روی نحوه بسط شکلها در امتداد یک مسیر و نحوه اداره گوشه های تنگ، ارتقاء می دهد. این نسخه در عین حال Bristle Brush را معرفی می کند. با مدیریت عواملی نظیر شکل، چگالی، سختی و شفافیت( Opacity)، این قلم ترسیماتی را تولید می کند که بطور وهم انگیزی به نمونه های ایجاد شده توسط قلم موی یک هنرمند شباهت دارند. این یک موفقیت شگفت انگیز در داخل یک محیط برداری به حساب می آید.
درست همانند ترسیم مسیرهای باز، PostScript به شما اجازه می دهد تا شکلهای بسته را پر کنید. در اغلب موارد، بهترین روش برای ایجاد دقیق شکل مورد نظرتان این است که آبجکتهای موجود را ترکیب نمائید و Illustrator CS5 برای کمک به این فرآیند یک ابزار ShapeBuilder اختصاصی را اضافه می کند. با اینحال، ابزار مذکور چندان مبتنی بر درک مستقیم نمی باشد و اکثر کاربران همچنان به یک بازدید گاه و بیگاه از پانل Pathfinder ادامه خواهند داد.
یک تلاش موفقیت آمیزتر برای اضافه نمودن یک جنبه خلاقانه به قدرت موجود، معرفی حالتهای Drawing است. حالت اول یعنی Draw Behind تمام ترسیمات را وادار می کند تا در پشت انتخاب جاری ظاهر شوند در حالیکه حالت دوم یعنی Draw Inside هرگونه ترسیمی خارج از انتخاب جاری را مخفی می کند. هر دو افکت مذکور قبلاً نیز از طریق ماسکهای Clipping قابل دستیابی بودند، اما این روش جدید احساس یک جریان خلاقانه تر را ایجاد می کند.
قدیمی ترین محدودیت مبتنی بر PostScript/EPS در Illustration، محدودیت آن به صفحات منفرد بود. این مشکل سرانجام در عرضه CS4 قبلی تا حدودی از طریق معرفی Artboardها تا حدودی عجیب به نظر می رسید. CS5 روش اداره آشناتر سبک صفحه را از طریق یک پانل Artboards معرفی می کند که در آن شما می توانید به سرعت Artboardهای خالی را ایجاد کرده و یا Artboardهای موجود را بازچینی نمائید. شما همچنین می توانید Artboardهای مجزا را ( بصورت فایلهای AI Export نموده و آبجکتها را در میان تمام Artboardها Paste کنید.
هر Artboard جدید اکنون مبداء مختصات خودش می باشد که کار استقرار آبجکتها را بسیار آسانتر می نماید. خبر بهتر در این زمینه، گزینه جدید Align to Pixel Grid در Illustrator CS5 است که تضمین می کند Strokeهای تک پیکسلی در نهایت بطور نامطلوبی هموارسازی ( Antialiasing) نخواهند شد. چهار گزینه Antialiasing جدید برای متن، واضح ترین خروجی ممکن برای وب را فراهم می سازند.
هیجان انگیزتر از تمام این موارد، ضمیمه بزرگ جدید Illustrator CS5 است: اداره پرسپکتیو. اگر ابزار جدید Perspective Grid را انتخاب کنید، یک شبکه( Grid) بر روی فضای کاری شما ظاهر می شود که می توانید آن را با کشیدن نقاط کنترل به اطراف دستکاری کرده و شبکه های راهنمای پرسپکتیو 1، 2 و یا 3 نقطه ای ایجاد نمائید.
شما سپس می توانید از این شبکه راهنما بعنوان کمکی برای ترسیمات خود استفاده کنید، اما قدرت واقعی از توانائی اتصال آبجکتها به یک صفحه خاص، سرچشمه می گیرد. صفحه Right، Left و یا Ground را بر روی On-screen Plane Switching Widget انتخاب کرده و سپس یک شکل را اضافه نمائید تا بطور خودکار با پرسپکتیو همان صفحه انطباق پیدا کند. آبجکتهای تخت موجود را با ابزار Perspective Select بکشید تا آنها نیز همین انطباق را بدست آورده و با حرکت بر روی صفحه مربوطه کوچکتر یا بزرگتر شوند.
ترسیم پرسپکتیو واقعگرایانه، یک ضرورت همیشگی برای بسیاری از طراحان به حساب می آید و این ابزارها مطمئناً انجام آن را آسانتر خواهند نمود. برای مثال، اکنون ایجاد ساختمانهای واقعی با پنجره های متعددی که همگی از پرسپکتیو دقیق برخوردارند، بسیار ساده و آسان شده است.
با اندکی تفکر جانبی، کنترل خلاقانه ای که Adobe از معماری زیربنائی Illustrator استخراج کرده است واقعاً شگفت انگیز به نظر می رسد اما علیرغم این واقعیت که چنین راه حلهائی می توانند بسیار مؤثر باشند، تنها کاربران واقعاً حرفه ای خواهند توانست پتانسیل کامل خود را تحقق بخشند و حتی در چنین شرایطی نیز آنها یک جریان آزاد و استفاده آسان را فراهم نخواهند کرد. به این ترتیب، در حالیکه بهره گیری کامل از پتانسیل خلاقانه Photoshop CS5 غالباً به یک جادو شباهت دارد، انجام همین کار در Illustrator CS5 عموماً به یک کار سخت شباهت پیدا می کند.

Adobe Dreamweaver CS5
 

Dreamweaver تا حدود زیادی وب را به آن صورتی که ما می شناسیم ساخته است، البته از طریق توانائی خود برای ایجاد صفحات وب سفارشی و نرم افزارهای کاربردی وب سفارشی. با اینحال، طبیعت وب همیشه در حال تغییر است و با گسترش سیستمهای مدیریت محتوای مبتنی بر سرور (CMS)، این احتمال واقعی بوجود آمده است که Dreamweaver مبتنی بر دسک تاپ به پایان راه خود رسیده باشد.
برای آنکه از بحث اصلی خارج نشویم، باید بگوئیم اولین چیزی که Dreamweaver CS5 در اختیار شما قرار می دهد، آغاز ساده تر طراحی سایتهای وب است و البته این شروع را بخوبی انجام می دهد. در گذشته، شما مجبور بودید برای تعریف یک سایت مابین چند حلقه( Hoop) جهش نمائید. اکنون شما صرفاً باید یک نام را مشخص کرده و سپس مستقیماً کار خود را آغاز نمائید. هنگامیکه برای حرکت به مرحله بعدی آماده شدید ( مثلاً راه اندازی یک سرور آزمایشی)، Dreamweaver اطلاعات اضافی را از شما درخواست خواهد کرد.
Dreamweaver CS5 در عین حال فرمان New Document خود را کاملاً بازسازی کرده و اکنون یک دامنه کاملاً بازنگری شده از چیدمانهای CSS را در بر می گیرد. این چیدمانها نه تنها از بهترین تجربیات مدرن نظیر Selectorهای تسهیل شده و کد Starter برای منوها پیروی می کنند، بلکه مملو از توضیحات کمکی می باشند.
گزینه چیدمانهای CSS در Dreamweaver صرفنظر از اینکه مشغول ایجاد صفحات استاتیک مبتنی بر HTML هستید یا صفحات دینامیک مبتنی بر JSP، ColdFusion، ASP و یا PHP قابل دسترسی خواهد بود، اما در این نسخه یک تأکید متمایز بر روی PHP به چشم می خورد. اشارات کد PHP هسته ای بطور چشمگیری با تجزیه و فیلترگذاری شناور، پشتیبانی از آبجکتها و همچنین توابع و اطلاعات بیشتر در صفحه Description، بهبود یافته اند. صفحه Description با یک لینک مستقیم به صفحه راهنمای PHP.net تکمیل می شود.
نکته تأثیرگذارتر، پشتیبانی جدید Dreamweaver CS5 از اشارات ( Hints) کد ویژه سایت، خصوصاً برای سه سیستم Open source بزرگ مدیریت محتوای مبتنی بر PHP یعنی Joomla، WordPress و Drupal است. تمام کاری که باید انجام دهید، هدایت Dreamweaver به فولدرهای حاوی چارچوب کاری خودتان است تا اشارات بطور مقتضی تنظیم شوند. برای مثال، اگر یک سایت را براساس WordPress راه اندازی کرده، ترکیب Ctrl+Space و سپس wp را تایپ نمائید، اشارات مرتبط برای متدهای WordPress ظاهر خواهند شد که با ادامه تایپ محدودتر می شوند.
بزرگترین تغییرات در Dreamweaver CS5 زمانی ظاهر می شوند که شما به حالت LIVE View این برنامه سوئیچ می کنید. این حالت به شما اجازه می دهد تا صفحه خود را به همان صورتی که در موتور مرورگر WebKit(Open-Source) راندو خواهد شد، مشاهده نمائید. Split View و LIVE Code را فعال کنید تا بتوانید کدی که مرورگر برای راندوی صفحه از آن استفاده می نماید را نیز ببینید. هنگامیکه ماوس خود را بر روی صفحه حرکت می دهید، Dreamweaver CS5 هرگونه تغییری در کد را برجسته می نماید که باعث می شود بازرسی و اشکال زدائی آن بسیار آسانتر از گذشته باشد.
فرمان Inspect، قدرت مشابهی را برای CSS فراهم می کند. برای شروع، این فرمان با برجسته نمودن Borderها، Padding و Marginها با رنگهای مختلف به شما کمک می کند تا نحوه کنترل استقرار عناصر خود توسط مدل جعبه CSS را درک نمائید. سپس هنگامیکه ماوس خود را بر روی صفحه حرکت می دهید، پانل CSS Style بطور بلادرنگ بروزرسانی می شود تا قواعد CSS مربوطه و خصوصیات آنها را نمایش دهد. شما در عین حال می توانید پارامترها را به سرعت تغییر داده یا خصوصیات CSS را فعال یا غیر فعال کرده و تأثیرات مربوطه را مشاهده نمائید. این روزها بسیاری از طراحان برای تأمین روش مشابهی جهت اداره زنده CSS به سمت ضمائم( Add-on) مرورگرها نظیر Firebug گرایش پیدا کرده اند، اما اکنون شما می توانید بازرسی و ویرایش این موارد را مستقیماً در Dreamweaver CS5 انجام دهید.
LIVE View برای صفحات استاتیک HTML/CSS کاملاً عالی است، اما صفحات مبتنی بر CMS چه می شوند؟ این صفحات تا زمانیکه بر روی سرور ایجاد نشده و در اختیار مرورگر قرار نگرفته باشند اساساً وجود ندارند و این یک مشکل حل نشدنی به نظر می رسد. برای رفع این مشکل، LIVE View قابلیت Live Navigation را ارائه می کند. کافی است بر روی یک لینک Ctrl-Click نمائید تا منطق مورد نیاز بر روی سرور آزمایشی شما اجرا گردیده و صفحه بطور متناظری راندو شود. اگر گزینه Follow Links Automatically را انتخاب کنید، می توانید کد مرورگر و راندوی هر صفحه CMS را مشاهده نمائید.
توانائی مشاهده کد نهائی، تمام ماجرا نیست؛ صفحات CMS در عین حال نتیجه تعامل یک مجموعه کامل از ماجولهای PHP مبتنی بر منطق و فایلهای CSS هستند. در اینجا نیز Dreamweaver CS5 با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. این برنامه با استفاده از قابلیت Dynamically Related Files خود می تواند بطور خودکار تمام مؤلفه های وابسته آماده را بصورت آماده برای مشاهده و ویرایش بارگذاری نماید. از آنجائیکه هر صفحه می تواند با تعداد زیادی از فایلها سر و کار داشته باشد، شما در عین حال می توانید فایلهای مرتبط را به سرعت براساس نام یا نوع فایل فیلتر گذاری کنید.
تا اینجا فرض بر این بوده است که صفحاتی که در LIVE View مشغول مشاهده آنها هستید بطور محلی بر روی سیستم خودتان ذخیره و یا ایجاد شده اند، اما این یک ضرورت به حساب نمی آید. Dreamweaver CS5 با فراهم نمودن این امکان برای شما که یک URL وب را در فیلد Address بر روی نوار ابزار جدید BrowserNavigation وارد کنید، LIVE View را به نقطه نهائی منطقی آن رسانده است. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا نه تنها صفحات وب استاتیک، بلکه صفحات CMS تولید شده و فایلهای دارای ارتباط دینامیک که آنها را تشکیل می دهند را نیز مشاهده، بازرسی و ویرایش نمائید.
این قابلیت در عین حال شما را به صفحات زنده خودتان محدود نمی کند. شما می توانید هر صفحه وبی را مرور کرده و کد درگیر در ایجاد آنها را مشاهده نمائید. در نتیجه، Dreamweaver CS5 به یک مرورگر وب مجلل تبدیل می شود که نه تنها از توانائی نمایش هر صفحه ای برخوردار است، بلکه می تواند آن را تجزیه نموده و نشان دهد که دقیقاً چطور ایجاد شده است. پتانسیل آموزش( و البته کپی برداری) در این بخش واقعاً عظیم است.
تمام این موارد بسیار تأثیرگذار به نظر می رسند، اما طراحان وب در عین حال نیاز دارند که نمایش همسان صفحات خود را بر روی تمام مرورگرها تضمین کنند. شما می توانید محبوب ترین مرورگرها را بر روی سیستم خود نصب کرده و صفحات خود را بطور محلی مشاهده نمائید، اما اکثر نرم افزارهای کاربردی به شما اجازه نمی دهند که نسخه های متعددی از آنها را بطور همزمان بر روی سیستم خود داشته باشید. نصب مرورگرها بر روی سیستمهای عامل متفاوت نیز یک مسئله دشوارتر خواهد بود.
راه حل این مشکلات، سرویس BrowserLab در Dreamweaver CS5 است. این سرویس یک نرم افزار کاربردی مبتنی بر Flash است که تصاویر لحظه ای از صفحات شما را به همان صورتی که توسط نسخه های مختلف مرورگر بر روی سکوهای متفاوت راندو خواهند شد تهیه می کند و سپس به شما اجازه می دهد تا آنها را بر روی صفحه نمایش خود مقایسه نمائید. تنها مشکل سرویس مذکور در این است که تنها برای یکسال رایگان خواهد بود و هنوز مشخص نیست که پس از این مدت چقدر هزینه خواهد داشت. جنبه مثبت قضیه این است که روش مبتنی بر Cloud این سرویس امکان بررسی Cross-Platform را از یک سیستم واحد فراهم می سازد. در واقع این سرویس باعث می شود مشاهده SuperPreview مبتنی بر دسک تاپ Microsoft Expression Web نه تنها بسیار ضعیف، بلکه یک قابلیت دچار سوء تفاهم به نظر برسد.
حالا که درباره ضعف و سوءتفاهم صحبت کردیم، باید بگوئیم که Adobe در عین حال Contribute CS5 را نیز ارتقاء داده است. این مؤلفه اکنون از توانائی اضافه کردن متن Subscripted/Superscripted و Hotspoهای تصویری برخوردار است و در عین حال می تواند جاسازی Flash را نیز اداره کند. قابل ذکرترین ویژگی، توانائی آن برای راه اندازی انواع مضامین از پیش تعریف شده با تنظیمات جریان کاری خودشان و پشتیبانی از ویرایش مستقیم مضمون XML است. با اینحال روش Contribute در مقایسه با نسل جدید CMSهای قدرتمند Open-Source تا حدودی قدیمی به نظر می رسد.

Adobe Fireworks CS5
 

هنگامیکه Adobe شرکت Macromedia را تصاحب کرد، این احتمال احساس می شد که توسعه Fireworks را به نفع نرم افزارهای کاربردی گرافیکی قدرتمندتر خودش متوقف نماید. در مقابل، Adobe پشتیبانی از صفحات متعدد را به Fireworks اضافه کرده و با افزودن امکان تولید طراحیهای اینترفیس کاربری جدید و پیش نمایشهای کامل سایت، روح تازه ای را در کالبد آن دمیده است.
این بار بخش عمده ای از تلاشهای توسعه ای بر روی حذف اشکالات، ساده سازی عمومی و تقویت پاسخ دهی برنامه متمرکز بوده است. دامنه از الگوهای ابتدائی پیش بینی شده است و پروژه ها می توانند مستقیماً از Device Central CS5 شروع شوند که اندازه صفحه را برای ابعاد صحیح تنظیم نموده و به شما اجازه می دهد تا به سرعت کار خود را در تمام انواع ابزارهای هدف مشاهده کنید.
در زمینه قدرت گرافیکی جدید، Fireworks CS5 پیشرفتهای مختلف کوچکی را به همراه دارد. برای مثال، امکان محدود کردن نسبت تصویری مستطیلها و همچنین Snapping به نزدیکترین پیکسل برای اجتناب از هموار سازی( Antialiasing) وجود خواهد داشت. Adobe در عین حال پانل Properties را مورد بازنگری کامل قرار داده است تا دسترسی سریعتری به کنترل بر روی Strokeها و Gradientها را فراهم نموده و توانائی ایجاد مسیرهای مرکب را بصورت تعاملی و غیر مخرب ( non-Destructive) را اضافه کند.
شما می توانید برای انتخاب صفحه ای که مایل به بازکردن آن هستید به تماشای پیش نمایشهای Thumbnail بپردازید و صفحات را در یک سند باز درج نمائید. کنترل ارتقاء یافته متن بسیار نویدبخش به نظر می رسد، اما تنها به اندکی بیشتر از پشتیبانی از میان برهای Kerning و Undo محدود می شود.
در اینجا چیز زیادی برای صحبت وجود ندارد و Adobe تلاشهای خود را بر روی Flash Catalyst متمرکز نموده است که قابل درک به نظر می رسد. با اینحال، Catalyst برای تولید طراحیها از نقطه صفر در نظر گرفته نشده است، بلکه برای تبدیل کارهای هنری از سایر نرم افزارهای کاربردی Creativr Suite بکار گرفته می شود. در نتیجه، مهمترین ویژگی جدید Fireworks CS5، خروجی FXG2 توسعه یافته آن است که امکان درج فایلهای این برنامه توسط Catalyst را فراهم می سازد. با پشتیبانی FXG از ویژگیهائی نظیر لایه ها، فیلترهای زنده و صفحات متعدد، شما می توانید اینترفیس صفحه خود را با Fireworks CS5 طراحی نموده و سپس آن را با Catalyst زنده کنید. بنابراین، در حالیکه Fireworks CS5 یک عرضه مستقل کوچک به حساب می آید، اما در یک زمینه گسترده تر می تواند یک نقش بالقوه مهم جدید را بدست آورد.

Adobe Flash Professional CS5
 

Adobe جاه طلبی های کاملاً تسلط جویانه ای را برای Flash بعنوان سکوی منتخب طراحان و برنامه نویسان وب در ذهن دارد، اما این برنامه کار خود را بعنوان یک بسته انیمیشن ساده برای تولید کارتونهای آنلاین آغاز کرد.
همه چیز در مقایسه با دوران افکتهای ابتدائی Tween که Flash شهرت خود را از آنها بدست آورد، بطور چشمگیری پیشرفت کرده است. در عرضه CS4 قبلی، Flash پشتیبانی از Inverse Kinematics را برای متحرکسازی واقعگرایانه شکلهای متصل ( Jointed Figures) اضافه کرد. اکنون CS5 یک موتور فیزیکی را اضافه می نماید که به استخوانها امکان می دهد ویژگیهای ارتجائی ( Spring) و میرائی( Damping) داشته باشند. این همان چیزی است که شما برای ایجاد افکتهای طبیعی نظیر جنبش آبجکتها در زمانی که ناگهان متوقف می شوند به آن نیاز دارید. مزیت اصلی که Flash برای انیمیشن آنلاین به همراه دارد، اداره گرافیکهای برداری با مراعات محدودیتهای پهنای باند است. در اینجا، Flash Professional CS5 ابزار Procedural Deco خود را بطور بنیادی مورد بازنگری قرار داده است تا امکان اضافه نمودن عناصری نظیر ساختمانها، درختان، گلها و افکتهای ذرات متحرکسازی شده را به آن بیفزاید.
پشتیبانی ویدیوئی نیز بطور چشمگیری تغییر کرده و امکان کدگذاری فایلها در هنگام Import آنها را فراهم می سازد( Media Encoder هنوز برای تأمین کنترل بیشتر در بسته بندی قرار دارد). پس از کدگذاری، حتی ویدیوهائی که بصورت خارجی بارگذاری شده اند نیز مستقیماً نمایش داده خواهند شد و شما می توانید به سرعت آنها را برای اضافه کردن نقاط اشاره( Cue) بررسی نمائید.
اداره متن در Flash Professional CS5 نیز با پشتیبانی از Adobe Text Layout Framework دچار تحول شده است. این چارچوب، کنترل چاپی پیشرفته ای را بر روی ویژگیهائی نظیر Kerning، Ligature و Tracking فراهم می نماید. مهمتر اینکه، این قابلیت به Flash Professional امکان می دهد تا بلکوهای متنی رشته بندی شده ( Threaded) واقعی را برای اولین بار عرضه نماید که با کنترل بر روی چیدمان چند ستونی، گرافیکهای Inline، تورفتگی( Indentation) و Padding تکمیل می گردد.
قابلیت جدید اداره چیدمان متن در Flash Professional CS5 هنگام کار با نشرهای تعاملی که در InDesign CS5 ایجاد شده اند، به نقطه اوج خود می رسد زیرا به معنای آن است که بلوکهای متنی می توانند کاملاً قابل ویرایش باقی بمانند. اما یک پرسش در ذهن ایجاد خواهد شد: از آنجائیکه InDesign CS5 اکنون می تواند خودش نشرهای SWF پیشرفته مبتنی بر Flash را ایجاد کند، چرا اساساً ممکن است که بخواهید Flash Professional را در این فرآیند درگیر نمائید؟ یک دلیل محکم برای این تصمیم، دامنه گسترده تر گزینه های خروجی است که پیش از همه Adobe AIR در میان آنها خودنمائی می کند. Flash Professional CS5 در عین حال توانائی تبدیل فایلها به نرم افزارهای کاربردی بومی iPhone را معرفی می کند. با اینحال، پس از هیاهوی اولیه ای که اعلام این خبر را در بر گرفت، Adobe به سختی در این زمینه عقب نشینی کرده است. Packager معرفی شده برای مؤلفه iPhone تنها بصورت یک « پیش نمایش» ارائه شده است و شما تشویق می شوید تا بجای استفاده خشمگینانه، آن را« بررسی و مرور» نمائید.
دلیل اصلی بعدی برای آوردن نشرهای InDesign به Flash Professional، اضافه کردن تعامل سفارشی است. Flash Professional CS5 یک پانل Code Snippets مبتنی بر ActionScript 3 را معرفی می کند که به شما اجازه می دهد یک مجموعه کامل از وظایف نظیر هدایت خط زمانی، انیمیشن، صدا و ویدیو را اداره نمائید. برای کدنویسی سنگین تر، اشارات سفارشی کد کلاس، تکمیل کد و توانائی مراجعه کارآمدتر به کتابخانه های کد به معنای آن است که شما می توانید دستاوردهای بسیار بیشتر را در Flash Professional CS5 داشته باشید.
این هنوز مؤثرترین سکوی برنامه نویسی به حساب نمی آید، بنابراین اکنون گزینه ای جهت ترک کامل برنامه به منظور ویرایش و اشکال زدائی ActionScript در Flash Builder( یک ضمیمه جدید به Web Premium Creative Suite) برای کدنویسان جدی در نظر گرفته شده است.
Flash Professional CS5 با معرفی XFL که یک فرمت « FLA فشرده سازی نشده» بومی جدید به حساب می آید، یک قدم مهم دیگر را به سمت تجربه برنامه نویسی مدرن بر می دارد. XFL تمام اطلاعات را بصورت کد XML باز ذخیره می کند و مضمون باینری درج شده را بصورت فایلهای مرجع اداره می نماید. این قابلیت تا حدود زیادی بازدهی جریان کاری را تقویت خواهد کرد و به مضمون امکان می دهد تا به سادگی با جایگزین شدن فایلهای لینک شده بروزرسانی گردد .در عین حال، این ویژگی به کاربران متعدد امکان می دهد تا بطور همزمان بر روی یک پروژه واحد کار کنند.
برای آنکه Flash بتواند پتانسیل کامل خود بعنوان یک سکوی وب را تحویل دهد، فرمت باید از گذشته مستقل، باینری و انحصاری خود دور شده و به سمت یک آینده مدرن، یکپارچه و بازتر حرکت نماید. Adobe هرچه در توان دارد را برای حرکت Flash Professional در این مسیر انجام می دهد، اما تصمیم گیری برای کشاندن Flash Builder به حوزه عمومی CS و تأمین یک نرم افزار کاربردی جایگزین در قالب Flash Catalyst است که بیشترین تأثیر را به همراه خواهد داشت.
بطور مؤثری، این وضعیت Flash Professional CS5 را از مسئولیت وظایف برنامه نویسی پیشرفته که آشکارا با آنها تناسب ندارد، خلاص خواهد کرد و به این برنامه امکان می دهد تا بر روی آنچه که همیشه به بهترین نحو ممکن انجام داده است یعنی تولید محتوای کارآمد وب با تأثیرگذاری بالا، تمرکز نماید. طراحان Flash به این ترتیب نفس راحتی خواهند کشید.

Adobe Flash Catalyst CS5
 

برای سالهای متمادی، Flash یک فرمت انیمیشن برداری ساده به حساب می آمد و تنها راه برای ایجاد آن، استفاده از برنامه اختصاصی Flash Professional بود. با Creative Suite 5، فرمت Flash به یک سکوی وب همه منظوره با وسایل مختلفی برای تولید تبدیل می شود که مهمترین عنصر برای انجام اینکار، نرم افزار کاربردی کاملاً جدید Flash Catalyst است.
Flash Catalyst که در داخل هر سه مجموعه Premium CS قرار دارد، برای تحویل گرفتن مسئولیت ایجاد محتوای تعاملی مبتنی بر صفحه نمایش از نرم افزار مبتنی بر فریم Flash Professional در نظر گرفته شده است.
با اینحال، در اولین نگاه نمی توان چیز زیادی از آن فهمید. اگر فرمان New را از منوی File انتخاب کنید، یک جعبه محاوره ای ساده نمایش داده خواهد شد که می توانید اندازه پیش فرض صفحه و رنگ پس زمینه را در آن تنظیم نمائید. با یک مجموعه ابتدائی از ابزارهای ترسیمی، می توانید عناصر گرافیکی نظیر خطوط مستقیم، مستطیلها و چند شکل دیگر را اضافه کنید. عناصر اینترفیس کاربری نظیر نوارهای لغزنده و کلیدها بر روی Stage ترسیم می شوند و امکان تغییر سبک آنها با استفاده از تنظیماتی نظیر رنگ پر کننده و خطوط به همراه جلوه های ابتدائی Bevel، Shadow، Blur و Glow وجود خواهد داشت.
در این مرحله، طراحان احساس ناخوشایندی خواهند داشت. این همان قدرت خلاقانه پیشرفته ای نیست که Adobe بخاطرش شهرت پیدا کرده. ابزارهای تأمین شده در اینجا بطور خجالت آوری محدود هستند.
با اینحال، نیازی نیست که سردرگم شوید، زیرا Catalyst طراحی نشده است تا یک نرم افزار کاربردی تألیف کامل باشد. در مقابل، همانطور که از نام آن مشخص است، این برنامه طراحی شده تا کارهای هنری ایجاد شده در سایر برنامه ها( خصوصاً در Photoshop، Illustrator و Fireworks) را تبدیل نماید. وظیفه اصلی Catalyst زندگی بخشیدن به کارهای هنری ثابت است و این کار را به روشهای مختلفی انجام می دهد. پیش از هرچیز، به شما اجازه می دهد تا فایلهای رسانه ای نظیر فیلمهای SWF Flash و ویدیوهای FLV یا F4V را اضافه کنید. سپس با استفاده از پالت Interactions می توانید Actionهای کنترل و پخش را اضافه نمائید، بدون آنکه مجبور باشید کدی را بنویسید.
قدرتمندترین ویژگی Catalyst، توانائی ایجاد سریع وضعیتهای متفاوت برای مؤلفه ها و صفحات با استفاده از پانل Pages/States است که در قسمت بالائی صفحه قرار دارد. این پانل بطور خودکار انیمیشنها یا Transitionهای ابتدائی را مابین وضعیتها اضافه می نماید و شما سپس می توانید آنها را از طریق پانل Timelines مدیریت کرده، تغییر داده و یا مشاهده نمائید.
تمام این موارد مفید هستند، اما باز هم قدرتی که ارائه می کنند به هیچوجه بی نظیر یا حیرت آور نیست. آخرین نسخه InDesign به طراحان امکان می دهد تا کارهای مشابهی را در یک محیط نشر قدرتمندتر انجام دهند و مطمئناً گسترش قابلیتهای طراحی UI یا پیش نمایش سایت در FireWorks نیز می توانست بسیار آسانتر باشد. بنابراین چرا Adobe تصمیم گرفته تا دوباره چرخ را اختراع کند؟
اگر Catalyst را به فضای کاری Code آن سوئیچ کنید، دلیل این تصمیم کاملاً آشکار خواهد شد. در اینجا، شما خواهید دید که همه چیز در رابطه با اینترفیسی که ایجاد کرده اید بصورت کد MXML(Macromedia eXtensible Markup Language) اداره می شود. این موضوع قابل توجه است زیرا MXML یک زبان مبتنی بر XML به حساب می آید که توسط Flash Builder برای اداره Presentationها مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند یکپارچه سازی بسیار ظریف بوده و Flash Catalyst فایلهای خود را بصورت FXP ذخیره سازی می کند، همان فرمت فایلی که توسط Flash Builder مورد استفاده قرار می گیرد.
در یک دوره بلند مدت، روش مبتنی بر MXML در Flash Catalyst و جداسازی آشکار مابین نمایش و منطق نرم افزار کاربردی، می تواند با ویژگیهای پیشرفته UI نظیر چیدمانهای تطبیقی( Adaptive) برای همه سودمند باشد. با اینحال، در حال حاضر مزیت این روش به کاربرانی محدود خواهد شد که اینترفیسهائی را برای توسعه بیشتر در Flash Builder تهیه می کنند.
در عین حال، محدودیتهای تألیف مبتنی بر MXML به معنای آن است که Catalyst بیشتر شبیه به یک ابزار برنامه نویسی رفتار خواهد کرد تا یک نرم افزار کاربردی خلاقانه و از آنجائیکه Adobe آن را از نقطه صفر آغاز کرده است، تا حدودی ضعیف به نظر می رسد. این موضوع نه تنها در مورد ابزارهای خلاقانه، بلکه درباره ویژگیهای هسته ای آن نیز صادق است. برای مثال، هیچیک از مواردی نظیر Guideهای هوشمند، اداره متن غنی، صفحات Master، انیمیشن سفارشی، گزینه های پیشرفته و یک پیش نمایش تعاملی در این برنامه به چشم نمی خورند.
فیل داخل اتاق، Expression Blend است که یک نقش طراحی تعاملی بسیار مشابه را براساس زبان نمایشی XMAL مایکروسافت و ادغام با ویژوال استودیو بازی می کند. Catalyst سه مزیت عمده را نسبت به Expression ارائه می نماید: ادغام با ابزارهای خلاقانه CS، یک محبوبیت گسترده تر در میان کاربران موجود و نفوذ بسیار مهم Flash Player در میان کاربران . در ورای این موارد، هیچ نقطه رقابتی وجود ندارد. Expression Blend مدل یک نرم افزار کاربردی طراحی تعاملی مدرن، قدرتمند و کارآمد به حساب می آید، در حالیکه Flash Catalyst فاقد این ویژگیها می باشد.
منبع: بزرگراه رایانه، شماره 129



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط