کره بادام زميني، فوايد و هشدارها

کره بادام زميني جزء لذيذترين محصولات تهيه شده از بادام زميني است و حدود يک سوم بادام زميني کشت شده در سراسر دنيا، صرف تهيه کره آن مي شود. کره بادام زميني تقريبا همان خواص بادام زميني را دارد. بادام زميني حاوي پروتئين با کيفيت عالي و ميزان زيادي چربي است، اما ببينيم مصرف کره بادام زميني به چه کساني توصيه مي شود و براي چه افرادي ممنوع است.
يکشنبه، 5 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کره بادام زميني، فوايد و هشدارها

کره بادام زميني، فوايد و هشدارها
کره بادام زميني، فوايد و هشدارها


 





 

فوايد کره بادام زمينی
 

کره بادام زميني جزء لذيذترين محصولات تهيه شده از بادام زميني است و حدود يک سوم بادام زميني کشت شده در سراسر دنيا، صرف تهيه کره آن مي شود. کره بادام زميني تقريبا همان خواص بادام زميني را دارد. بادام زميني حاوي پروتئين با کيفيت عالي و ميزان زيادي چربي است، اما ببينيم مصرف کره بادام زميني به چه کساني توصيه مي شود و براي چه افرادي ممنوع است.

کره بادام زميني و چربي خون
 

تحقيقات و بررسي هاي متعدد نشان داده اند، چربي بادام زميني و کره بادام زميني براي انسان مفيد است و از ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي پيشگيري مي کند، زيرا 85 درصد چربي موجود در بادام زميني، غير اشباع است. چربي هاي غير اشباع، کلسترول خون را پايين مي آورند و از اين طريق در سلامت قلب موثرند. بادام زميني و کره آن فاقد چربي هاي ترانس و کلسترول هستند.
وقتي توصيه مي شود افراد دريافت چربي خود را به صورت متعادل تنظيم کنند، به اين معنا نيست که چربي را از رژيم غذايي خود حذف کنند. طبق توصيه هاي تغذيه اي تا 30 در صد انرژي غذا را بايد از چربي ها به دست آورد و اين مقدار مناسبي است. البته نو ع چربي که اين 30 درصد را تشکيل مي دهد، خيلي مهم است.
طي مطالعه انجام شده در يکي از دانشگاه هاي آمريکا، اثرات رژيم غذايي حاوي بادام زميني و کره آن در کاهش کلسترول خون مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد که خطر بروز بيماري هاي قلبي با مصرف متناوب و مکرر بادام زميني (هر بار به مقدار کم) کاهش مي يابد.
مصرف بادام زميني و کره آن باعث کاهش ميزان کلسترول کل، LDL کلسترول (کلسترول بد) و تري گليسيريد خون و حفظ و نگهداري ميزان HDL کلسترول (کلسترول خوب) خون مي شود.
همچنين کره بادام زميني حاوي فيتوسترول است که ساختاري شبيه کلسترول موجود در غذاهاي حيواني دارد، با اين تفاوت که بر خلاف کلسترول، فيتوسترول براي سلامتي قلب و عروق مضر نيست. هر 32 گرم کره بادام زميني حدود 50 ميلي گرم فيتوسترول دارد. براساس نتايج مطالعات، مصرف 2 گرم فيتوسترول در روز مي تواند ميزان LDL خون را تا 10 درصد کاهش دهد و در صورتي که فرد رژيم کم چربي داشته باشد، مي تواند ميزان LDL خون را تا 20 درصد کاهش دهد.
تحقيقات نشان داده اند که مصرف حداقل 4 بار بادام زميني در هفته، تا 37 درصد از ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي پيشگيري مي کند. پس اگر مي خواهيد از اين بيماري ها در امان باشيد، يک مشت بادام زميني (حاوي ده عدد) يا يک قاشق سوپخوري کره بادام زميني را 4 بار در هفته مصرف کنيد.

کره بادام زميني و سرطان
 

براساس نتايج حاصل از مطالعات، مصرف 10 عدد بادام زميني يا يک قاشق سوپخوري کره بادام زميني در هفته از بروز سرطان روده در زنان پيشگيري مي کند. فيتوسترول موجود در بادام زميني و کره بادام زميني سرعت رشد سلول هاي سرطاني موجود در پستان، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و از بروز سرطان ريه در افراد مستعد پيشگيري مي کند. همچنين بادام زميني حاوي نوعي ماده آنتي اکسيدان به نام رزوراترول است که در بدن به يک ترکيب ضد سرطاني به نام پيساتانول تبديل مي شود.
اين تبديل به کمک نوعي آنزيم که در تومورهاي سرطاني وجود دارد، ايجاد مي شود و به اين ترتيب از رشد تومورها جلوگيري خواهد شد.

کره بادام زميني و ديابت
 

ثابت شده است که مصرف منظم کره بادام زميني (حداقل 5 قاشق سوپخوري در هفته) از بروز ديابت نوع 2 در زنان پيشگيري مي کند.
فيبر و منيزيم موجود در کره بادام زميني از جمله دلايل ضدديابتي بودن اين ماده غذايي هستند.

کره بادام زميني و سنگ کيسه صفرا
 

بسياري از مطالعات نشان داده اند که مصرف مرتب کره بادام زميني احتمال ابتلا به سنگ صفرا در مردان و احتمال برداشتن کيسه صفرا در زنان را کاهش مي دهد. براساس نتايج حاصل از يک مطالعه که در طول 20 سال روي بيش از 80 هزار زن انجام گرفت، زناني که حداقل دو قاشق سوپخوري بادام زميني يا کره بادام زميني در هفته مصرف مي کردند، تا 25 درصد کمتر از ساير زنان به سنگ صفرا مبتلا شدند. دليل اين خاصيت بادام زميني وجود فيبرهاي غذايي، فيتوسترول و منيزيم در آن است.

ساير مواد مغذي موجود در کره بادام زميني
 

هر 100 گرم کره بادام زميني، حاوي 100 ميلي گرم فيتواستراديول است، مصرف فيتواستراديول باعث پيشگيري از پوکي استخوان و کاهش مشکلات قاعدگي مي شود.
کره بادام زميني منبع ويتامين ها و املاحي از قبيل ويتامين B1 ، نياسين (ويتامين B3)، اسيد پانتوتنيک (ويتامين B5)، ويتامين B6، اسيد فوليک (ويتامين B9)، ويتامين E، پتاسيم، فسفر، مس، منيزيم، روي و همچنين رنگدانه هاي گياهي و فيبر است.

شرايط نگهداري کره بادام زميني
 

کره بادام زميني طبيعي را مي توان به مدت يک يا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در يخچال نگه داشت.

هشدارها
 

در بعضي موارد بادام زميني و يا کره آن در اثر عدم دقت در توليد و يا شرايط نگهداري، به قارچ سمي افلاتوکسين (Aflatoxin) آلوده مي شوند که سرطان زا بوده و باعث ابتلا به سرطان کبد مي شود.

بادام زميني جزء مواد غذايي آلرژي زا (حساسيت زا) است.
 

اولين علايم آلرژي به بادام زميني به صورت آبريزش بيني يا خارش پوست است. ساير علايم عبارتند از تهوع ، استفراغ، اسهال، ناراحتي شکمي، سوزش زبان، سختي تنفس، گلو درد يا در ساير نواحي بدن، افت ناگهاني فشار خون، سرگيجه، بيهوشي و حتي مرگ، بنابراين افراد مبتلا به آلرژي غذايي بايد از مصرف هر گونه غذاي حاوي بادام زميني از جمله کره بادام زميني خودداري کنند و مصرف بادام زميني و فرآورده هاي آن در کودکان زير دو سال ممنوع است که به علت احتمال وجود آلرژي نسبت به آن در کودک مي باشد. گاهي پزشک به افرادي که مستعد ابتلا به سنگ کليه و مثانه هستند، توصيه مي کند از خوردن مواد غذايي حاوي اگزالات از جمله بادام زميني و کره آن خودداري کنند، زيرا اين ترکيبات احتمال بروز اين سنگ ها را افزايش مي دهند.

میزان مواد مغذی موجود در بادام زمینی و کره آن
 

مواد مغذي

کره  بادام زميني

بادام زميني

انرژي

192

174

پروتئين

8/2 گرم

7/9 گرم

چربي غير اشباع با يک پيوند دو گانه

7/9گرم

7/3 گرم

چربي غير اشباع با چندين پيوند دو گانه

4/5گرم

4/7 گرم

چربي اشباع

3/3گرم

2/1 گرم

کلسترول

0 گرم

0 گرم

کربوهيدرات

6/2 گرم

5/7 گرم

فيبر

1/8 گرم

2/2 گرم

 سديم

151ميلي گرم

130 ميلي گرم

پتاسيم

217 ميلي گرم

204 ميلي گرم     

 منيزيم

51 ميلي گرم

55 ميلي گرم

روي

0/9 ميلي گرم

2 ميلي گرم

آهن

0/04 ميلي گرم

0/039 ميلي گرم     

اسيد فوليک

24 ميکروگرم

38  ميکروگرم

ويتامين B1

0/03ميلي گرم

0/08 ميلي گرم           

 نياسين

5/7 معادل نياسين  (NE )

5/6 معادل نياسين (NE )

ويتامين B6

0/15 ميلي گرم

0/08 ميلي گرم             

فسفر

119 ميلي گرم

155 ميلي گرم             


منبع:نشريه دنياي تغذيه- ش96




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.