تابستان، شنا،استخر و ... قرمز چشم

روزهاي گرم فصل تابستان زمان استخر رفتن و شناکردن است. هرچند شنا از جمله ورزش هايي نيست که آسيب هاي چشمي يکي از خطرات آنهاست(مثل فوتبال، تنيس، بيس بال و...) ولي قرمزي و سوزش چشم بعد از شنا کردن به ويژه در استخر يکي از مسائلي است که بسياري با آن مواجه اند. اما آيا بايد نگارن اين مسأله بود؟ خير! قرمزي پس از
دوشنبه، 6 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تابستان، شنا،استخر و ... قرمز چشم

تابستان، شنا،استخر و ... قرمز چشم
تابستان، شنا،استخر و ... قرمز چشم


 





 
روزهاي گرم فصل تابستان زمان استخر رفتن و شناکردن است. هرچند شنا از جمله ورزش هايي نيست که آسيب هاي چشمي يکي از خطرات آنهاست(مثل فوتبال، تنيس، بيس بال و...) ولي قرمزي و سوزش چشم بعد از شنا کردن به ويژه در استخر يکي از مسائلي است که بسياري با آن مواجه اند. اما آيا بايد نگارن اين مسأله بود؟ خير! قرمزي پس از شنا در استخر سبب آسيب درازمدت نمي شود. کلر براي ضدعفوني کردن و از بين بردن باکتري ها به آب استخر اضافه مي شود و به خودي خود مشکل ساز نيست، اما مشکل زماني رخ مي دهد که کلر در مجاورت نيتروژن يا آمونياک موجود در آب قرار گيرد واز ترکيب اينها کلرامي تشکيل شود. در حقيقت علت اصلي قرمزي و چشم کلرامين است. عروق سطحي روي سفيدي چشم بر اثر تماس با کلرامين ملتهب شده و چشم قرمز مي شود. کلرامين همچنين لايه موقتي روي قرنيه ايجاد مي کند که سبب التهاب، حساسيت، خشکي و قرمزي چشم مي شود.
برخلاف بسياري که تصور مي کنند درمان اين وضعيت استفاده از قطره هايي است که قرمزي چشم را کم مي کنند،درمان صحيح استفاده از ترکيباتي نظير اشک مصنوعي است ، اشک مصنوعي لايه اي روي قرنيه ايجاد کرده و به آن فرصت مي دهد که التيام يابد. مکانيسم اثر ترکيباتي که قرمزي چشم را کم مي کنند، منقبض کردن عروق خوني است و قطع اين داروها سبب شديدتر شدن مشکل خواهد شد. اگر قرمزي و سوزش چشم شديد باشد ويا به دفعات تکرار شود،يک راه ديگر استفاده از عينک شنا است. اغلب تصور مي شود قرمزي چشم ناشي از زياد بودن کلر آب استخر است،درحالي که واقعيت دقيقاً برعکس اين بوده واين مسأله اغلب ناشي از کم بودن کلر آب است، حتي بوي تندي که اغلب افراد تصور مي کنند ناشي از زياد بودن کلر است نيز به خاطر کم بودن کلر آب ايجاد مي شود و دليل اين مسأله همان طور که گفته شده اين است که مولکولهاي آزاد کلر با نيتروژن و آمونياک ترکيب شده و کلرامين را ايجاد مي کنند. افزايش کلر آب علاوه براينکه مانع رشد باکتري ها در آب استخر مي شود، سبب شکسته شدن پيوندهاي شيميايي کلرامين و شکسته شدن مولکول هاي آن نيز شده و مشکلات مربوط را کاهش مي دهد. در صورتي که کلرآب کم باشد، احتمال عفونت چشم ناشي از وجود باکتري ها درآب افزايش مي يابد. عفونت چشمي معمولاً علاوه بر قرمزي و التهاب با درد و ترشح همراه است .در صورتي که قرمزي بعد از شنا در استخر ازحد يک التهاب خفيف فراتر رفته و با ترشح همراه باشد، بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنيد.

تابستان، شنا،استخر و ... قرمز چشم

در نهايت توصيه مي شود که بلافاصله پس از بيرون آمدن از آب دوش بگيرد، زيرا دوش گرفتن سبب مي شود که کلرامين از پوست ، مو، و چشم شما شسته شود.
منبع:نشریه ی ایرانیان ش 34




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.