ابعاد شخصيت شهید عماد مغنیه(1)

پس از جنگ 33 روزه ژوئيه سال 2006 يک نويسنده عرب با چاپ مقاله اي ضمن انتقاد از برخورد غير اصولي رژيم هاي عرب در برابر پيروزي چشمگير حزب الله در جنگ با رژيم صهيونيستي نوشت، اگر سيدحسن نصر الله دبيرکل حزب الله لبنان تابعيت يک کشور اروپايي يا غربي را داشت، هيچ شکي نبود که به نشانه سپاس و قدرداني از اين پيروزي
چهارشنبه، 8 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابعاد شخصيت شهید عماد مغنیه(1)

ابعاد شخصيت شهید عماد مغنیه(1)
ابعاد شخصيت شهید عماد مغنیه(1)


 





 
گفتگو با انيس نقاش، کارشناس لبناني مسايل راهبردي

درآمد
 

پس از جنگ 33 روزه ژوئيه سال 2006 يک نويسنده عرب با چاپ مقاله اي ضمن انتقاد از برخورد غير اصولي رژيم هاي عرب در برابر پيروزي چشمگير حزب الله در جنگ با رژيم صهيونيستي نوشت، اگر سيدحسن نصر الله دبيرکل حزب الله لبنان تابعيت يک کشور اروپايي يا غربي را داشت، هيچ شکي نبود که به نشانه سپاس و قدرداني از اين پيروزي بزرگ براي او در ميادين و پارک هاي عمومي تنديس نصب مي کردند. چندي پيش نويسنده ديگري در واکنش به همکاري و همدستي برخي دولت هاي عربي با رژيم صهيونيستي در اقدام خائنانه براي ترور فرمانده مقاومت اسلامي لبنان تأکيد کرد که حاج عماد مغنيه موجب عزت و سربلندي ملت هاي مسلمان بوده و اگر چنين شخصيتي تابعيت يکي از کشورهاي اروپايي را داشت از او در محافل فرهنگي و سياسي تجليل و قدرداني به عمل مي آوردند. ولي افسوس که چنين شخصيت هايي در جهان عرب زندگي مي کنند، که معيارهاي حاکم در آن وارونه است. آقاي انيس نقاش کارشناس مسائل راهبردي که از دوران نوجواني همرزم و همراه حاج عماد مغنيه بوده در این گفت و گو خاطر نشان ساخته که حاج عماد کسي است که سران جنبش هاي آزادي بخش و بسياري از شخصيت هاي مردمي جهان براي او احترام خاص قائل هستند. او در اين مصاحبه ابعاد شخصيت زنده ياد فرمانده مقاومت را بازگو کرده که با هم مي خوانيم:

اولين سوال را درباره هويت حاج عماد مغنيه آغاز مي کنيم. ايشان چه نقشي در جنبش اسلامي لبنان و قضيه فلسطين داشت؟
 

بسم الله الرحمن الرحيم. شهيد حاج عماد مغنيه مشهور به حاج رضوان يکي از فرزندان غيور و شجاع لبنان بود. از زماني که بحران فلسطين در نيمه قرن گذشته ميلادي آغاز شد، و مردم مسلمان و متدين جنوب لبنان گرفتار تجاوزگري هاي دشمن صهيونيستي شدند، آگاهي ايشان از دوران جواني با انديشه اسلامي و آرمان فلسطين شکل گرفت، و فراگيري علوم ديني را از سن 15 سالگي در مدارس ديني علامه سيد محمد فضل الله آغاز کرد. جهاد و فؤاد دو برادر کوچکتر عماد نيز اين راه را ادامه دادند. عماد مغنيه و دو برادرش از دوران جواني که جريانات چپگرا و ناسيوناليست در فضاي سياسي لبنان حاکميت داشتند، به گرايشات اسلامي، و پيگيري مسائل سياسي و انقلابي و مقاومت ضد صهيونيستي روي آوردند. شهيد عماد مغنيه از زماني که خود را شناخت به انقلاب فلسطين نزديک شد و در دوره هاي آموزش نظامي و فرهنگي شرکت کرد، و در زمينه شناخت مسائل سياسي و مبارزاتي و کسب اطلاعاتي عمومي به کمال مطلوب رسيد. در پي حمله رژيم صهيونيستي به لبنان در سال 1982 اوضاع سياسي و اجتماعي اين کشور رو به وخامت گراييد. حضور مقاومت فلسطين و حدود 300 هزار پناهنده فلسطيني در لبنان، براي اين کشور مشکل ساز شده بود. همچنين در آن مرحله موضوع بازگشت آوارگان فلسطيني به ميهن شان، در محافل سياسي لبنان و ميان احزاب ملي و طوايف مسيحي کشمکش هاي تندي به وجود آورده بود. اما يورش اسرائيل به لبنان و اشغال بخش وسيعي از خاک اين کشور، مسئوليت نيروهاي انقلابي و اسلامي را سنگين تر کرد، و همه اين تلاش ها روي آزادسازي جنوب متمرکز شد. در اين ميان جريانات اسلامي لبنان که از انقلابيون فلسطيني پشتيباني مي کردند، ضمن ادامه پشتيباني، تلاش هاي فزاينده خود را براي آزادسازي جنوب بکار گرفتند.

آموزش نظامي و پرورش فکري و استعدادهاي شهيد مغنيه ابتدا همگام با مقاومت فلسطين آغاز شد. چه دلايلي موجب شد که ايشان به مقاومت اسلامي لبنان گرايش پيدا کند؟
 

در حقيقت حاج رضوان از دو فرهنگ موازي برخوردار بود. يکي فرهنگ ديني و اعتقادي و ديگري فرهنگ سياسي و انقلابي با گرايش جنگ مسلحانه در چارچوب مقاومت فلسطين. در جنبش فتح مسئله عقيده به هيچ وجه مطرح نبود. هويت فکري و فرهنگي جنبش فتح فقط سياسي و ملي بوده است. اما حاج مغنيه از زماني که خود را شناخت فعاليت هاي خود را با نيروهاي اسلامي متعهد آغاز کرد. چرا که در لبنان نيروهاي اسلامي سنتي نيز حضور داشتند و به فعاليت هاي فرهنگي نيز دست مي زده اند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و در پي تشکيل حزب الله در لبنان، افراد بسياري به اسلام و دينداري گرايش پيدا کردند. لذا شهيد عماد مغنيه از سنين جواني به اسلام تعهد داشت و در رديف اسلامگرايان راستين عمل مي کرد.

آيا عماد مغنيه فرهنگ ديني خود را در مکتب علامه سيد محمدحسين فضل الله آموخت؟
 

ايشان در کلاس هاي درس علامه سيد محمد فضل الله شرکت مي کرد. اما آموزش هاي نظامي و سياسي خود را در کلاس آموزشي بنده در پادگان جنبش فتح آغاز نمود و در چند دوره آموزش نظامي شرکت کرد.

چگونه با شهيد مغنيه آشنا شديد؟
 

زماني که حاج عماد مغنيه همراه تعدادي از جوانان مبارز لبناني کوشيد به انقلاب فلسطين بپيوندد، با ايشان آشنا شدم. اين برادران مبارز تصميم گرفته بودند در دوره هاي آموزش نظامي و فراگيري تکنيک هاي جنگ مسلحانه شرکت کنند، و به انقلاب فلسطين کمک نمايند. اين اولين مرحله آشنايي من با شهيد عماد مغنيه بود که بيدرنگ به پادگان نظامي پيوست.

رفتار ايشان در پادگان چگونه بود؟
 

رفتار و کردار حاج عماد در پادگان نشان داد که او يک انسان وارسته و کم نظير و با ديگران تفاوت دارد. آنچه که شهيد عماد مغنيه را از ديگران متمايز ساخته بود، تدين و تعهد او بود. در پادگان دو قشر از نيروهاي آموزشي وجود داشت. قشري از برادران متدين لبناني و قشر ديگري از وابستگان به احزاب و گروه هاي سياسي چپگرا و مائوئيست و کمونيست و ملي گرا. شهيد عماد مغنيه و شهيد شيخ محرم عارفي دو تن از نيروهاي متدين آن دوره آموزشي بودند. شيخ محرم عارفي مدت زمان نسبتاً طولاني فرماندهي گردان والفجر در شهر صيدا در جنوب لبنان را بر عهده داشت. اين نيروها با اشغالگران صهيونيست مي جنگيدند.
نيروهاي آموزشي شيعه و سني در نمازهاي مشترک جماعت پادگان شرکت مي کردند. نيروهاي آموزشي سکولار با نيروهاي مذهبي شوخي مي کردند و آنان را شيخ مي ناميدند.
به رغم تفاوت گرايشات سياسي و مذهبي نيروهاي آموزشي، ولي ميان شان الفت و محبت وجود داشت. ميزان بسيار بالاي آمادگي و استعداد عماد مغنيه و هم رسته هاي او براي فراگيري انواع تاکتيک هاي جنگ مسلحانه از ديگر ويژگي هاي آنان بوده است. آنان مي کوشيدند تاکتيک هاي جنگ مسلحانه و چريکي را خوب بياموزند.
حاج رضوان ديدگاهها و سخنراني هاي مربيان آموزش نظامي را يادداشت مي کرد. با اساتيد و مربيان به بحث و مناظره مي پرداخت. برنامه هايي که در پادگان آموزش داده مي شد، راهبردي نبوده و بيشتر جنبه تاکتيکي داشت. اما حاج عماد علاقه داشت شيوه هاي کمين، هجوم، جنگ و گريز، شناسايي و شيوه پاتک زدن به دشمن را فرا گيرد.

عماد با کدام يک از رهبران سازمان آزادي بخش فلسطين ارتباط داشت؟
 

در پي پيشرفت هايي که در عملکرد و کيفيت فعاليت هاي عماد مغنيه حاصل شد، بي درنگ ميان ايشان و خليل الوزير (ابو جهاد) مرد شماره دو سازمان آزادي بخش فلسطين و سپس با ياسر عرفات(ابو عمار) رئيس سازمان آزادي بخش فلسطين ارتباط برقرار شد. من به علت اين که از سال 1980 تا سال 1990 در فرانسه زنداني بودم از رويدادهاي لبنان بي خبر بودم. اما پس از آزادي و بازگشت به لبنان و تماس مجدد با حاج عماد بسيار غافلگير شدم. به رغم بحران هاي فزاينده اي که در آن 10 سال گريبانگير لبنان بوده، و در نتيجه آن سازمان آزادي بخش فلسطين از اين کشور خارج شده بود، اطلاع يافتم که ميان شهيد عماد مغنيه و ياسر عرفات روابط دوستانه وجود دارد. در همان حال ياسر عرفات به رغم مشکلات فراوان که با آن مواجه بود عقيده داشت که عماد مغنيه يک انسان بسيار جدي است، و مي توان به او اعتماد کرد. گفتار و کردار ايشان يکنواخت بود. هرگاه قول مي داد به آن عمل مي کرد.

آيا با رهبران امنيتي و عملياتي جنبش مقاومت فلسطين همچون ابو اياد، داوود و ابوحسن سلامه هم همکاري داشت؟
 

خير، با افراد ياد شده ارتباط مستقيم نداشت.

در جنبش فتح چه مسئوليتي داشتيد؟
 

در آن زمان مسئوليت روابط عمومي جنبش فتح را بر عهده داشتم، و پرونده ارتباط مبارزان ايراني با جنبش فتح به من واگذار شده بود. جنبش فتح به جنبش هاي انقلابي و مبارز در جهان کمک مي کرد.برخي از گروه هاي لبناني تقاضاي اسلحه و امکانات مي کردند، و جنبش فتح هم به آن ها اسلحه و امکانات مي داد. تا با اسرائيل بجنگند. از طريق جنبش فتح با انقلابيون ايراني مانند شهيد محمد منتظري، جلال الدين فارسي، شهيد محمدصالح حسيني، شهيد دکتر چمران که در لبنان مستقر بودند، ارتباط برقرار کردم. برخي از انقلابيون ايراني به فلسطين اشغالي مي رفتند، و براي جنبش فتح اطلاعات جمع آوري مي کردند. در آن زمان مسافرت ايرانيان به فلسطين اشغالي آزاد بود.

آيا انقلابيون ايراني در لبنان آموزش نظامي هم مي ديدند؟
 

مبارزان ايراني در اردوگاه آموزشي منطقه الدامور در 15 کيلومتري جنوب بيروت دوره مي ديدند. البته عماد مغنيه هم در دوره هاي آموزشي اردوگاه هاي الدامور و الجيه در شمال شهر صيدا شرکت مي کرد. اردوگاه ديگري هم در نزديکي شهر صور وجود داشت که تعداد زيادي از ايرانيان وابسته به تشکيلات جلال الدين فارسي و محمد منتظري در آنجا دوره مي ديدند.

در اين دوره ها چه نوع آموزش هايي مي آموختند؟
 

به کارگيري انواع اسلحه و استفاده از مواد منفجره و شيوه جنگ پارتيزاني مي آموختند. اصولاً جنبش فتح به هر متقاضي کمک مي کرد. روزي حاج عماد مغنيه از من اسلحه و امکانات تقاضا کرد. به او گفتم که تقاضاي شما را به ابوجهاد منتقل مي کنم. اين تقاضا را با شهيد ابوجهاد در ميان گذاشتم، و به او گفتم که يک گروه لبناني متقاضي امکانات نظامي شده است. ابوجهاد گفت: اگر اين گروه مي خواهد با صهيونيست ها بجنگند؟ نيازهاي او را تأمين کنيد. روزي خواهد رسيد که لبناني ها با اسرائيل جنگ خواهند کرد. به همين دليل حاج عماد ميان ملت فلسطين شهرت يافته است. امروزه فلسطيني ها اعتراف مي کنند که حاج عماد بيش از فلسطيني ها براي آزادي فلسطين مبارزه کرده است.

موقعيت جنبش امل در آن مرحله چگونه بود؟
 

در آن مرحله حدود هفتاد درصد اعضا و هواداران احزاب سياسي سکولار لبنان شيعه بودند، شيعياني با گرايشات کمونيستي و ناسيوناليستي و مائوئيستي. چنانکه بيشتر رهبران اين احزاب مسيحي بودند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران همه چيز دگرگون گرديد. جنبش امل نيز که يک سازمان کاملاً مذهبي نبود. برخي نيروهاي مذهبي آن به انقلاب اسلامي گرايش پيدا کردند. عماد مغنيه يک انسان مؤمن و نمازخوان و معتقد بود، و در آن مرحله همکاري با جنبش امل را نمي پذيرفت.

پس از گذراندن ده سال زندان سرگذشت روابط شما با شهيد حاج رضوان چگونه بود؟
 

از دوران جواني روابط برادرانه بر مبناي احترام متقابل با يکديگر داشتيم. اين روابط فراتر از مسائل سياسي بود. من به داشتن چنين برادري مباهات مي کردم. گاهي فکر مي کردم اگر به فرانسه نمي رفتم و 10 سال زنداني نمي شدم، شايد همکاري مان را ادامه مي داديم. زيرا همفکر و هم عقيده بوديم. پس از آزادي از زندان، هنگامي که ديدم حاج عماد اينگونه پيشرفت کرده، و به قله هاي عظمت صعود کرده احساس غرور و افتخار کردم.
ايشان يک انسان خوش فکر و خلاق و شايد بتوان گفت مغز متفکر بود. اطلاعات گوناگون را جمع آوري و به صورت علمي و کارشناسي تحليل مي کرد. زيبايي و آرايش نظامي را دوست داشت. هرگاه نيروهاي مقاومت در مراسم خاصي در خيابان هاي بيروت و ساير شهرهاي لبنان رژه مي رفتند، دستور مي داد با آراستگي و نظم و ترتيب خاصي حرکت نمايند، تا در دل دشمن رعب و وحشت ايجاد کنند.
حاج رضوان علاقمند بود رزمندگان از نظر لباس و غذا و تجهيزات نظامي و همه مسائل رفاهي تأمين شده باشند. همواره تأکيد مي کرد که يک رزمنده بايد در سطح کمال رسيده باشد. احساس کمبود و بي نظمي رزمندگان را هرگز نمي پذيرفت. بر اين باور بود که يک رزمنده در ميدان جنگ اگر به يکصد گلوله تفنگ نياز داشته باشد، بايد 120 گلوله در اختيار او گذاشت. اگر سلاح هاي پيشرفته به بازارهاي بين المللي آمده باشد، لازم است اينگونه سلاح ها را خريداري کرد. نبايد به سلاح هاي کهنه اکتفا کرد. بنابراين حاج عماد همواره مي کوشيد نيازهاي رزمندگان را تأمين کند، و از نظر کيفي و کمي بهبود بخشد.
اين از نظر ظاهري بود. شهيد عماد مغنيه از نظر کيفي و محتوايي هم به خوبي درک کرده بود که جنگ مراحل متعددي دارد. روند عمليات و رويارويي از يکديگر متفاوت هستند. من بر اين باورم که تاکتيک هاي متنوع مقاومت اسلامي لبنان در جنگ هاي قبل از سال 2000 و جنگ ژوئيه سال 2006 فرماندهان نظامي رژيم ارتش صهيونيستي را غافلگير کرد. عمليات مقاومت بر ضد اشغالگران در مراحل ابتدايي به شيوه جنگ پارتيزاني بوده است. اين عمليات در آغاز بصورت نصب کمين، بمب گذاري و هدف گيري نظاميان اسرائيل انجام مي شده است. مقاومت اسلامي پس از آزادي بيشتر خاک جنوب لبنان در سال 2000 شيوه و روش و تاکتيک هاي جنگي خود را دگرگون کرد. شيوه تاکتيک هاي پيشين را کنار گذاشت، و ابتکارات و مفاهيم جديدي بکار گرفت. هنگامي که دشمن صهيونيستي در سال 2006 با حزب الله وارد جنگ شد، گمان کرده بود مقاومت با همان شيوه ها و تاکتيک هاي پارتيزاني گذشته با او مي جنگد. اما شيوه ها و تاکتيک هاي جديد رزمندگان مقاومت اسلامي دشمن را غافلگير کرد.
من بر اين باورم اگر دشمن صهيونيستي در آينده بخواهد مجدداً به لبنان حمله کند، و با حزب الله وارد جنگ شود، بي ترديد غافلگير خواهد شد. چرا که حاج عماد مغنيه قبل از شهادتش مفاهيم و روش هاي جديدي در عقيده جنگي مقاومت اسلامي وارد کرد که بدون شک با روش هاي گذشته متفاوت است.
پس از آزادي از زندان، با حاج عماد در جلسه اي ملاقات کردم. او خودش را به نام ديگري معرفي کرد. گمان کرده بود او را نمي شناسم يا فراموش کرده ام. به او گفتم که او عماد مغنيه است. بعد متوجه شدم که هويت خود را از دوستان نزديک هم پنهان مي کند. من براي رعايت مسائل امنيتي احترام قائل هستم.

شما يکي از همرزمان شهيد مغنيه بوديد، آيا براي آزادي تان از زندان فرانسه تلاش هم کرد؟
 

آري تلاش هاي فراواني به عمل آورد. پرونده زنداني بودن من و همراهانم را پيگيري مي کرد. اصولاً عملياتي که در صدد انجام آن در فرانسه بوديم بسياري از جوانان متعهد و دلسوز و مدافع آزادي لبنان و فلسطين را تحت تأثير قرار داد. بسياري از اين افراد به جنبش هاي مقاومت پيوستند. پس از آزادي از زندان ميزان گرايش جوانان انقلابي را به روشني درک کردم. اگرچه عمليات پاريس ناکام ماند، اما اين حرکت انقلابي براي بسياري از انقلابيون به نماد تبديل شد. اين حرکت نشان داد که افرادي براي جانفشاني و زنداني شدن در راه دفاع از اعتقادات و باورهاي ملت هاي منطقه آمادگي و استعداد کامل دارند. تيمي که سرپرستي آن را بر عهده داشتم از افراد ايراني لبناني فلسطيني تشکيل شده بود. ترکيب اين گروه نمادين بودن اين حرکت را مي رساند.

گفته شده که ربودن دو فرانسوي در لبنان در سال 1365 توسط سازمان جهاد اسلامي، تلاشي براي نجات شما بوده است؟
 

گروگان گيري فرانسوي ها در لبنان فقط به خاطر من نبود. مسائل ديگري نيز در بر داشته است. در آن سال دولت فرانسه در يک اقدام بي سابقه دو تن از مخالفان صدام را تحويل رژيم عراق داد. يکي ديگر از خواسته ربايندگان فرانسوي ها بازگرداندن آن دو عراقي از عراق بود. خواسته چهارم آدم ربايان اخراج گروهک منافقين از خاک فرانسه بود.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 49
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی