بچه ها را به حمام کردن عادت ندهيد

عوامل مضر شامل شوينده هاي قوي، محلول هاي مثل استون و استحمام مکرر، موجب خشکي ،پوست مي شوند.در اثر خشکي ،پوست کودکان لايه لايه شده و به تدريج درآن ترک و شقاق ايجاد مي شود.پوست تحريک شده ملتهب و خارش دار شده واين وضعيت در نواحي از بدن که چربي کمتري دارند مانند بازوها، ساق پا و تنه شديدتر خواهد بود. در
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بچه ها را به حمام کردن عادت ندهيد

بچه ها را به حمام کردن عادت ندهيد
بچه ها را به حمام کردن عادت ندهيد


 

نويسنده: دکتر بهروز باريک بين




 

راه هاي مراقبت از پوست کودکان در فصل زمستان
 

درفصل زمستان،يکي از شايع ترين شکايات والدين اطفال، خشکي بيش از حد پوست کودکان و گاهي خارش هاي پوست آنها است. برخي از اين کودکان مبتلا به اگزماي سرشتي پوست يا درماتيک آتوپيک بوده و برخي ديگر نيز مبتلا به آن نيستند .بايد توجه داشت که حتي کودکاني هم که فقط خشکي پوست دارند، عدم مراقبت از پوست شان به خصوص در فصل زمستان مي تواند منجر به رخداد خارش و اگزماي پوستي در آنها بشود و لذا لازم است والدين رفتار مناسب برخورد با پوست کودکانشان را ياد بگيرند تا کمتر شاهد مراجعه به پزشک به دليل خشکي هاي بيش از حد پوست و گاهي خارش ثانويه آن باشيم.

حمام زياد ممنوع
 

عوامل مضر شامل شوينده هاي قوي، محلول هاي مثل استون و استحمام مکرر، موجب خشکي ،پوست مي شوند.در اثر خشکي ،پوست کودکان لايه لايه شده و به تدريج درآن ترک و شقاق ايجاد مي شود.پوست تحريک شده ملتهب و خارش دار شده واين وضعيت در نواحي از بدن که چربي کمتري دارند مانند بازوها، ساق پا و تنه شديدتر خواهد بود. در قديم مردم عموما فقط يکي دو بار در هفته استحمام مي کردند و به اين ترتيب پوست فرصت ترميم چربي هاي از دست رفته سطحي اش را مي يافت؛ ولي امروزه گاه شاهديم افراد حتي روزي (2) بار دوش مي گيرند!

پس از حمام
 

در مورد بچه ها توصيه مي کنيم پس از استحمام و هنگام خشک کردن بدن آنها با حوله هاي نرم همچنان که در محيط حمام به سر مي برند، از روغن بچه يا لوسيون هاي بدن ملايم مخصوص بچه ها استفاده کنيد.

شوينده لطيف
 

اين، لطيف ترين شوينده اي است که مي توانيد براي پوست نوزاد استفاده کنيد.شما به جاي صابون، مي توانيد از شامپو بدن مخصوص پوست کودکان استفاده کنيد.چربي اين شامپو جايگزين چربي طبيعي پوست کودک مي شود و باعث مي شود پوست کودک شما بعداز شست و شو با آن به هيج وجه خشک نشود.

صابون بچه
 

اگر از صابون خودتان به پوست بچه هم بزنيد، خشکي پوست او را چند برابر کرده ايد.صابو هاي قليايي به پوست بچه آسيب مي رسانند. به جاي آنها، بهتر است از صابون هاي مخصوص کودک براي شستن پوست او استفاده کنيد.اين صابون ها ملايم تر از صابون بزرگترها هستند. در ضمن مي توانيد لباس هاي بچه را با آن بشوييد.

مرطوب کننده
 

فقط شما به مرطوب کننده احتياج نداريد.پوست کودکان هم بعضي وقت ها ،مخصوصا در زمستان خشک و قرمز مي شود.اين کرم دست و صورت ،مخصوص کودکان است. مواد شيميايي کمتر درآن استفاده شده اند. اگر صورت يا دست کودکتان را زياد مي شوييد، بهتر است از اين مرطوب کننده استفاده کنيد.

چرب کننده
 

معمولا بعد از شست وشو ،پوست کودک کمي خشک مي شود. شما با مواد شوينده مخصوص کودکان، مي توانيد اين خشکي را برطرف کنيد، اما اگر باز هم بعد از شست وشو، کودک شما با خشکي پوست مواجه مي شود، مي توانيد بعد از حمام بدنش را با اين روغن مخصوص چرب کنيد . موقع ماساژ دادن کودک هم مي توانيد از اين روغن استفاده کنيد.

چه مرطوب کننده اي؟
 

مسئله مهم بعدي، پس از توجه به چگونگي شست و شوي پوست، مصرف مکرر مرطوب کننده هاست،توصيه مي شود پس هر بار شست وشوي دست يا صورت، از يک مرطوب کننده ملايم استفاده کنند.يکي از بهترين مرطوب کننده ها و چرب کننده ها، وازلين است ؛اما متاسفانه خيلي از بچه ها به دليل احساس چرب بودن و ظاهر براقي که وازلين در آنها ايجاد مي کند آن را نمي پسندند . در مورد کرم هاي مختلف مرطوب کننده، بايد دانست که به طور کلي کرم ها،امولسيون هاي نيمه جامدي هستند که هم حاوي آب و هم چربي هستند.از آنجا که ميزان آب در کرم ها از پمادها بيشتر است ،بنابراين احتمال آلودگي ميکروبي و قارچي کرم ها بالاتر است و لذا کارخانجات سازنده، مجبور به استفاده از مواد آنتي باکتريال و نگهدارنده براي جلوگيري از آلودگي و فساد کرم ها هستند. همين مواد افزوده شده ،باعث مي شوند احتمال آلرژي زا بودن کرم ها افزايش يابد. به همين دليل به والدين توصيه مي کنيم از مرطوب کننده هاي ساده تر مثل اوسرين ساده استفاده کنيد. همچنين بهتر است از کرم هاي معطر پرهيز کنيد، زيرا احتمال آلرژي زا بودن آنها وجود دارد.

چرا پوست خشک مي زند؟
 

به طور کلي خشکي پوست مي تواند مادرزادي يا اکتسابي باشد. از جمله بيماري هاي پوستي مادرزادي که با خشکي پوست ظاهر مي شود، مي توان به بيماري ايکتيوز اشاره کرد. اين افراد مجبور ند همواره از مرطوب کننده ها و چرب کننده ها براي فائق آمدن بر خشکي شديد پوست خود استفاده کنند؛ اما اکثر موارد خشکي پوست،اکتسابي هستند. از جمله عوامل شايعي که در ايجاد خشکي پوست موثرند عبارتند از :آب داغ،آلودگي هوا، مواد شوينده و دتراژانت ها،سايش ناشي از لباس ها، مسافرت هاي هوايي مکرر و تهويه هوا.علت خشکي پوست، از دست رفتن رطوبت در لايه شاخي پوست است. براي اينکه پوست در ظاهر نرمال باشد، بايد محتواي آب لايه شاخي بيشتر از (10) درصد باشد.

ليف نزنيد
 

توصيه مي کنيم در اين فصل وهنگام استحمام بچه ها، از ليف و کيسه جهت پاک کردن بدن کودک استفاده نکنيد، زيرا اين وسايل، موجبات خشک تر شدن پوست را فراهم مي آورند. استحمام را به هفته اي يک يا (2)بار محدوده کرده، از عادت دادن کودکان به استحمام روزانه خودداري کنيد.سعي کنيد براي شست وشوي پوست، از آب ولرم به جاي آب داغ استفاده کنيد.

صابون مخصوص بچه ها
 

در مورد بچه ها ، در بسياري از موارد مجبور به شست وشوي دست ها مثلا به دنبال دست زدن به وسايل آلوده مثل خاک يا خمير بازي يا حتي تاب و سرسره هستيم. دراين موارد توصيه مي کنيم از شوينده هاي خيلي ملايم مانند صابون بچه يا پن ها استفاده کنيم. پن ها شوينده هاي غيرصابوني مناسبي هستند که عليرغم پاک کنندگي ،چربي هاي مناسب سطح پوست را جدا نکرده و لذا کمتر باعث خشکي پوست مي شوند. در بسياري از موارد، شست و شوي دست و صورت فقط با آب روان هم کافي است.
منبع: نشريه شهرزاد شماره 16



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.