عشق خياباني و پيامدهاي آن

انسان داراي نيازهاي مختلف زيستي، اجتماعي، عاطفي و شناختي مي باشد. او نيازمند خوردن، آشاميدن و تعامل با ديگران است. اين تعامل در پي پاسخ به سؤال هاي شناختي خود است و بالاخره مهمترين نياز انساني، محبت کردن و مورد محبت واقع شدن است. برخي از روان شناسان با بررسي نيازهاي مختلف بشري و سطح بندي آن، بر
چهارشنبه، 15 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عشق خياباني و پيامدهاي آن

عشق خياباني و پيامدهاي آن
عشق خياباني و پيامدهاي آن


 






 
NO LOVE
انسان داراي نيازهاي مختلف زيستي، اجتماعي، عاطفي و شناختي مي باشد. او نيازمند خوردن، آشاميدن و تعامل با ديگران است. اين تعامل در پي پاسخ به سؤال هاي شناختي خود است و بالاخره مهمترين نياز انساني، محبت کردن و مورد محبت واقع شدن است. برخي از روان شناسان با بررسي نيازهاي مختلف بشري و سطح بندي آن، بر تأمين نيازهاي عاطفي در دوران نوجواني و جواني تأکيد فراوان دارند. اما مسأله اي که در اينجا مي تواند مطرح باشد، تأمين نيازهاي عاطفي از طريق رابطه با جنس مخالف است که اصطلاحاً در جامعه ما از آن با نام دوست دختر و دوست پسر ياد مي کنند.
مقصود از دوستي هاي دختر و پسر رابطه اي نسبتاً صميمانه، گرم و پنهاني که از طريق ديدارهاي مخفيانه و رد و بدل کردن هديه يا برقرار ساختن ارتباط تلفني بين دختر و پسر ايجاد مي شود. اين دوستي ها داراي ويژگي ها و پيامدهايي است که عمدتاً پيامدهاي آن مي تواند متوجه دختران باشد. در اين مقاله سعي مي کنيم برخي از اين ويژگي ها و پيامدها را بررسي کنيم:

ويژگي هاي عمومي دوستي هاي خياباني
 

1- در اين نوع روابط عاطفي معمولاً پسران با دختران طرح دوستي مي ريزند.
2- اين گونه دوستي ها به صورت پنهاني و دور از چشم خانواده و آشنايان صورت مي گيرد.
3- به دليل مخفي بودن اين روابط، دختر و پسر براي ملاقات يا برقراري ارتباط با يکديگر انرژي و وقت زيادي به منظور طرح ريزي و فراهم آوردن مقدمات صرف مي کنند.
4- معمولاً اين دوستي ها بدون مانع و با سرعت انجام مي گيرد.
5- در اين نوع روابط، دوستان نقش بسزايي در به وجود آمدن اين روابط دارند.
6- انگيزه داشتن روابط معمولاً نامشخص مي باشد، اما آن انگيزه اي که بين پسران رايج است، اين است که پسران داشتن دوست دختر را يک قدرت فردي و اجتماعي براي خود تلقي مي کنند و دختران نيز داشتن دوست پسر را يک جاذبه فردي و اجتماعي براي خود به حساب مي آورند. به همين دليل بين افرادي که اين افکار وجود دارد، نداشتن دوست دختر يا دوست پسر نوعي بي عرضگي به حساب مي آيد.
7- تقريباً تمام پسران به دوست هاي دختر خود وعده ازدواج مي دهند و دختران نيز در تخيل، ازدواج با دوست پسر خود را در ذهن مي پرورانند. اما از آنجا که اين تخيلات براي دوري از اضطراب و نزديک شدن به هنجارهاي جامعه صورت مي گيرد، در اغلب موارد به دليل مخالفت خانواده ها به دليل ناپختگي دختر و پسر، جامه عمل نمي پوشد.

پيامدهاي منفي اين روابط
 

پيامدهاي منفي اين روابط به دليل لطافت روح و حساسيت اجتماع روي دختران، بيشتر متوجه دختران است. در اينجا به برخي از اين پيامدها اشاره مي کنيم:
1- اطمينان خاطري که دختران و پسران در برقراري اين دوستي ها به دنبال آن هستند، زياد طول نمي کشد و آنان مي بينند که اين اطمينان خاطر به قيمت از دست دادن بسياري از اطمينان خاطرهاي ديگر به دست آمده است. وجود اضطراب مستمر در درون اين گونه افراد از جمله عوامل مهم در سلب اطمينان خاطر آنهاست که باعث قطع اين روابط مي شود.
2- عمر اين دوستي ها بسيار کوتاه است و آنچه که در پي آن باقي مي ماند، تعارض فکري و احساسي دختران و پسران است. در اين زمينه تعارض و احساس از دست دادن ارزشمندي و شرافت خويش، از جمله آسيب هايي است که دختر بايد آن را تحمل کند.
3- در موارد اندکي که دختران وعده ازدواج پسران را جدي مي گيرند، آنها را از پذيرفتن ازدواج با ديگري بازمي دارد. زماني که دختر در اثر فشارهاي اطرافيان در مورد ازدواج با ديگري قرار مي گيرد، تعادل روحي و رواني خود را به نحو چشمگيري از دست مي دهد. در اينجا دختر باشد فشار روحي و رواني زيادي را تحمل کند. اما در مواردي که دختر به ازدواج با ديگري تن مي دهد، همواره بايد فشار رواني فراواني را تحمل کند که نکند زماني همسرش به رابطه هاي او در دوران تجرد پي ببرد. چنين افرادي از اين رابطه ها به عنوان تلخ ترين زمان زندگي شان ياد مي کنند.

راهکارهاي موجود
 

دختراني که اين تجربه تلخ و ناگوار را دارا هستند، غالباً نمي توانند چنين تعارضي را تحمل کنند. در اين هنگام دست نياز به سوي معلم يا مربي خود دراز کرده و از او کمک مي خواهند. به چنين افرادي توصيه مي شود که در جايگاه مشاور، اين گونه دختران را ابتدا از طريق بازگشت به سوي خداوند و طلب مغفرت و استدعاي پرده پوشي از خداوند اميدوار سازند و از اين طريق حرمت و شرافت شخصيتي وي را براي او بازسازي کنند. به دختران در مورد نحوه ساختن آينده خويش و ايجاد کانون گرم خانواده مبني بر عفت و پاکدامني و صداقت، توصيه هاي لازم را بکنند. به او بفهمانند که او مي تواند با پرورش فرزنداني صالح و پاکدامن، گذشته خود را جبران کند.

اما نکته آخر...
 

وظيفه همه پدران و مادران است که در دوران جواني و نوجواني به دختران و پسران خود محبت کافي داشته باشند تا آنها براي ارضاي اين احساس، به افراد غير پناه نبرند و سنگ بناي زندگي آينده خود را سست و مخرب نسازند. آيا شما پدر و مادر محترمي که از دوست شدن فرزندتان با فردي از جنس مخالف ناراحت و عصباني هستيد، نياز به محبت را در آنها ارضا کرده بوديد؟
منبع:کوچه ما شماره 13



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.