زن بودن چیست؟ زن موفق کیست؟

سالهاست که روان شناسان و جامعه شناسان برای رساندن جامعه ی زنان به وضعیت مطلوب، تلاش می کنند و در این راستا بسیاری از اوقات بدون توجه به ویژگی های فطری زنان برای حل مسائل آنها راه حل پیشنهاد می دهند. با توجه به اینکه ما مسلمان و معتقد به ربانی بودن برنامه شریعت هستیم صاحب این شریعت با لحاظ نمودن خصوصیات فطری نه
يکشنبه، 2 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زن بودن چیست؟ زن موفق کیست؟

زن بودن چیست؟ زن موفق کیست؟
زن بودن چیست؟ زن موفق کیست؟


 

نویسنده : سمیه امینی




 
سالهاست که روان شناسان و جامعه شناسان برای رساندن جامعه ی زنان به وضعیت مطلوب، تلاش می کنند و در این راستا بسیاری از اوقات بدون توجه به ویژگی های فطری زنان برای حل مسائل آنها راه حل پیشنهاد می دهند. با توجه به اینکه ما مسلمان و معتقد به ربانی بودن برنامه شریعت هستیم صاحب این شریعت با لحاظ نمودن خصوصیات فطری نه تنها زنان بلکه مردان تکالیف را به اندازه توانایی و وسعت بر آنها قرار داده تا با انجام آن به کمال مطلوب نائل آیند و در مسیر کسب فضایل، زن و مرد با توجه به آیه ۳۵ سوره احزاب از مساوات کامل برخوردارند.
آنجا که خداوند می فرماید:
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا».
جالب توجه است که روان شناسان بعد از ارائه راهکارهای فراوان در راستای موفقیت زنان در تازه ترین نظریاتشان، بازگشت به خویشتن و فطرت واقعی زن و مرد را راه رسیدن به موفقیت شمرده اند.
نگارنده ی این مقاله کوشیده است تا با تکیه بر این نظریات نزدیکترین راه موفقیت معرفی کند. زن بودن؛ لازمه ی موفقیت زن در همه ی عرصه های حیات این است که خوی را بیشتر و بهتر بشناسد و به زن بودنش ببالد. همچنین نقاط قوت و ضعف خویش را باز شناسد و با بهره گیری از فرصت های پیش رو نهایت استفاده را در راستای رسیدن به موفقیت را داشته باشد. اما شناختن موفقیت و راهکارهای کسب آن از دیدگاه روان شناسان از ضروریات است که در تازه ترین بررسی هایشان چنین آمده است:
۱) زن باید با توجه به توانایی هایی که دارد برای تغییر زندگی خویش تصمیم جدی بگیرد و وابسته به پدر و مادر و دوستان وفرزندان و همسر. .. نباشد. متأسفانه شخصیت زنان همیشه در اطرافیانشان گم شده است چرا که همیشه با توجه به نظر اطرافیان و نه خودشان تصمیم می گیرند و معمولاً برای دیگران بیشتر از خود ارزش قائلند، البته این به معنای نشنیدن و استفاده نکردن از تجارب و نظرات دیگران و نکات مثبت و سازنده ی آنها نیست، اما برای رسیدن به شخصیت واقعی با بر خود و توانمندیهای خویش تکیه کرد چون «آن بی بصر بود که کند تکیه برعصا» و به قول علامه اقبال: «تا توانی به جهان بال و پر خویش گشودن آموز که پریدن نتوان با پر و بال دگران ».
۲) زنان باید بیاموزند که اولویت اصلی در زندگیشان کدام است؟ زن موفق باید بیشتر توان و زمان خود را بر روی مسائل اساسی متمرکز نماید و اولویات زندگی موفق و پویا را مشخص کند.
۳) زن موفق از اطمینان و آرامش برخوردار است و با اعتماد به نفس زندگی می کند و امور زندگیش را با توجه به اولویتها تنظیم می کند.
۴) زن موفق از روح و جسم و ذهن خود به شدت مراقبت می کند. یک زن واقعی هرگز ذکر خدا را به خاطر این و آن فراموش نمی کند. همواره ورزشی منظم و مستمر دارد و به تقویت ذهن و روح خود می پردازد و حد و مرزها را می شناسد و می داند که چگونه با رعایت حدود از آثار مثبت فعالیتهای خویش دیگران را بهرثمند سازد.
۵) زن موفق با عشق ورزیدن؛ مهربانی و عاطفه را از دیگران هدیه می گیرد و از مطرح نمودن نیازهای عاطفی خودداری نمی کند. چرا که با برطرف شدن نیازهای عاطفی، یک زن می تواند به آسانی به دیگران عشق بورزد و اهل ایثار و فداکاری شود.
۶) زن موفق از خلاقیت و توانمندیهایش در جهت تأمین لحظات مسرت بخش و مفید برای خود و دیگران بهره می برد و اوقات فراغت را با کارهای مفید مانند خیاطی، آشپزی، نقاشی، نویسندگی، خانه داری و ... پر می کند.
۷) زن موفق از کارهای سخت و طاقت فرسا خسته نمی شود بلکه با مهارت بر تنبلی خود فائق می گردد و در پایان هر کار، با تشویق و خود آرام سازی راهش را ادامه می دهد. چون زنده بودنش را در گرو آرام نگرفتن می داند و آسودگی را عدم و نابودی قلمداد می کند.
۸) زن موفق زیبا است و زیبایی هایی را دوست دارد؛ زیرا بنده ی خدایی است که جمیل است و یحب الجمال، خودآرایی به معنی استفاده از لوازم آرایشی و صرف هزینه های گزاف نیست، بلکه همواره تمییز و مرتب بودن و پوشیدن بهترینها برای همسر و داشتن چهره و پوستی شاداب که مستلزم اهل ذکر بودن، تحرک، نشاط و تغذیه ی مناسب است.
۹) یک زن موفق زیباییش را درداشتن جواهرات زیاد و امکانات آنچنانی نمی بیند بلکه او زیبایی را در یک پیاده روی معمولی در یک پارک با همسرش می بیند و بهترین لحظات عاشقانه را در آنجا تجربه می کند.
۱۰) یک زن موفق زمان و مکان بروز احساسات خود به همسرش را می شناسد و بر احساسات منفی غلبه دارد اما هرگز از ابراز احساسات عاشقانه ی خود به همسرش دریغ نمی ورزد. مطمئن باشید هیچ مردی از ابراز احساسات عاشقانه ی همسرش سوء استفاده نمی کند مگر اینکه زن در بیان احساساتش صادق نبوده باشد. مردان، زنانی را که به آنها عشق می ورزند دوست دارند اما در زندگی و رفتار، زنان عاقل را می پسندند.
۱۱) زن موفق اعتماد به نفس دارد و به دنبال تأیید دیگران نیست چون او در درونش محکم است و نیرویی قوی او را پوشش می دهد که نیازمند تأیید دیگران نیست. او با توکل به خدا قویترین فرد در زندگیش است و خود واقعی و مطلوب خود را ابتدا در رضایت خدا یافته، و رضایت همسر و فرزندان و اجتماع را در راستای رضایت خدا می داند. بنابراین همسرداری و بچه داری را هرگز اتلاف عمر نمی پندارد، بلکه همانند بقیه امور زندگیش این عمل را حرکت به سوی سعادت و کمال می داند.
۱۲) زن موفق خود را می شناسد و به دنبال جبران ضعف ها و نقص هایش است. زنان هرگز نباید فکر کنند با یافتن فردی ممتاز و برتر آنها هم به برتری می رسند، چرا که شخصیت زن همانی است که باقی می ماند، تغییر فرایندی است که از درون آغاز می شود و رسیدن به خوشبختی و سعادت هم درونی است. پس با آرزوها و خیال های بی خود وغیر واقعی عمر را ضایع نکنیم. خوشبختی همین جاست. وقت را تلف نکنیم ما خوشبخت هستیم به شرط اینکه زن بودن خود را فراموش نکنیم و درست حرکت کنیم ... با آرزوی موفقیت برای همه کسانی که طالب تغییر و رفتن به سوی بهتر شدن هستند.
منابع:
۱ قرآن کریم.
۲ امینی، سمیه ؛ افسردگی زنان اسباب و آثار آن. پایان نامه کارشناسی ارشد.
۳ بهداشت روانی زنان. کارن جی، کارلسون استفانی، ایزنستات ترازیبزرین (۲۰۰۷م)
۴ سلامت روانی زن. ترجمة: خدیجه ابوالمعالی. هائیدة صابری، جینوس لطیفی، مهدی محی الدین نباب.ط۲. طهران: نشر ساوالان.
۵ روان شناسی زن. ت کارن هورنای( ۲۰۰۸م )ترجمة: سهیل سُمی.ط۴. طهران: انتشارات ققنوس.
پایگاه اطلاع رسانی اصلاح ( www.islahweb.org)

ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.