بارداري‌هاي پرخطر

سابقه ابتلا به برخي از بيماري‌ها و مصرف برخي از داروها، مي‌تواند بارداري را خطرساز کند. همچنين برخي از خانم‌ها مستعد ابتلا به برخي از بيماري‌ها در دوران بارداري هستند بنابراين با يک مشاوره مي‌توان از بسياري از خطرات پيشگيري کرد...
چهارشنبه، 5 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارداري‌هاي پرخطر

بارداري‌هاي پرخطر
بارداري‌هاي پرخطر


 





 
سابقه ابتلا به برخي از بيماري‌ها و مصرف برخي از داروها، مي‌تواند بارداري را خطرساز کند. همچنين برخي از خانم‌ها مستعد ابتلا به برخي از بيماري‌ها در دوران بارداري هستند بنابراين با يک مشاوره مي‌توان از بسياري از خطرات پيشگيري کرد...
در همين زمينه گفت‌وگويي داريم با دکتر شيرين نيرومنش، متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران که در ادامه مي‌خوانيد.

مهم‌ترين و شايع‌ترين بيماري‌هايي که بارداري را با خطر همراه مي‌کنند چه بيماري‌هايي هستند؟
 

فشارخون بالا و مسموميت بارداري.

فشارخون بالا چه مشکلاتي در بارداري به وجود مي‌آورد؟
 

مادري که فشارخون بالا دارد خون‌رساني به رحم و جنين او و به طور کلي همه اعضاي بدنش با مشکل مواجه و حتي ممکن است مختل شود که اين امر براي جنين خطرناک است و ممکن است باعث اختلال در رشد جنين شود. اين جنين خوب وزن نخواهد گرفت و در برخي موارد هم به دليل فشارخون بالا و مسموميت بارداري پزشک مجبور خواهد بود قبل از 9 ماه جنين را به دنيا بياورد. توجه داشته باشيد که اين افراد ممکن است در دوران بارداري فشارخون‌شان بيشتر افزايش پيدا کند بنابراين نياز به داروهاي بيشتري خواهند داشت. از سوي ديگر ابتلا به فشار خون ممکن است زمينه‌ساز ايجاد مسموميت بارداري در مادر شود.

مسموميت بارداري چه عوارضي دارد؟
 

اين بيماري ممکن است با اختلالات کليوي همراه و باعث دفع پروتئين از ادرار ‌شود. همچنين در مراحل پيشرفته ممکن است مشکلات کبدي و کليوي و مغزي و خوني را به همراه داشته باشد و باعث اختلال در انعقاد خون و کاهش پلاکت‌ها شود.

مادران مبتلا به فشارخون بالا براي کاهش و از بين بردن اين خطرات بايد چه کاري انجام دهند؟
 

بايد از ابتدا تحت نظر پزشک باشند و دفعات مراجعه آنها در دوران بارداري بيشتر باشد تا با تجويز داروهاي مناسب بيماري کنترل شود و در صورت ايجاد هر مشکلي خيلي زود بتوان آن را کنترل کرد تا مادر و جنين اين دوران را به سلامت پشت‌سر بگذارند.

آيا مصرف داروهايي که براي کنترل فشارخون استفاده مي‌شود در دوران بارداري مجاز است؟
 

نه. برخي از اين داروها به ويژه در 3 ماه اول بارداري بسيار مضر هستند. به همين دليل حتما افرادي که به فشارخون مبتلا هستند، بايد براي زمان بارداري خود برنامه‌ريزي داشته باشند و از ابتدا با نظر پزشک داروهاي مناسبي را مصرف کنند. گاهي فشار خون به علت ابتلاي فرد به يک بيماري ديگر مانند بيماري قلبي، کليوي به وجود مي‌آيد و در واقع علامت يک بيماري ديگر است که در اين وضعيت بايد بيماري اصلي را تشخيص داد و براي درمان اقدام کرد.

با توجه به افزايش آمار ابتلا به ديابت در کشور لطفا توضيح دهيد آيا اين بيماري هم مي‌تواند براي مادر و جنين در دوران بارداري خطري ايجاد کند؟
 

افرادي که به ديابت مبتلا هستند بعد از بارداري بيماري‌شان تشديد مي‌شود. در گذشته مبتلايان به ديابت نمي‌توانستند بچه‌دار شوند و مادران مبتلا به اين بيماري اغلب بچه‌هايشان سقط مي‌شد اما امروز با کمک علم پزشکي اين افراد هم مي‌توانند صاحب فرزند شوند. با اين حال بايد حتما داروهاي کنترل‌کننده ديابت با نظر پزشک مصرف شود تا خطري مادر و کودک را تهديد نکند. قندخون بالا ممکن است باعث چاقي کاذب در فرزند و حتي زايمان زودرس شود که گاه منجر به از دست دادن نوزاد مي‌شود.

برخي از مادران ديابتي به خاطر ترس از عوارض دارو در اين دوران، درمان خود را رها مي‌کنند. اين اقدام چه عوارضي به دنبال خواهد داشت؟
 

رها کردن درمان براي جنين خطرساز است و ماده‌اي که در نتيجه رها کردن درمان در خون مادر ايجاد مي‌شود براي جنين مانند سم عمل خواهد كرد و ممکن است جنين با نقايص و بيماري‌هاي مادرزادي از جمله بيماري‌هاي قلبي، کليوي يا گوارشي متولد شود.

بيماران مبتلا به صرع چطور؟ آيا آنها مي‌توانند بدون خطر باردار شوند؟
 

بله البته بايد توجه داشت که برخي از داروهايي که براي اين بيماري تجويز مي‌شود براي جنين بسيار خطرناک است و حتما بايد با نظرپزشک داروهاي مناسب استفاده کنند. اين داروها معمولا ضد اسيدفوليک است. اين در حالي است که اسيدفوليک آنقدر براي مادران باردار ضروري است که حداقل از 3ماه قبل از بارداري بايد اسيدفوليک مصرف کنند تا فرزندان‌شان از ابتلا به اختلالات سيستم عصبي و مغز و نخاع در امان بمانند.

برخي از زنان مبتلا به صرع گاهي براي پيشگيري از عوارض دارويي در دوران بارداري داروهاي خود را قطع مي‌کنند. اين اقدام چه خطراتي براي مادر و جنين دارد؟
 

ممکن است دچار حملات تشنجي شوند که عوارض آن به مراتب بيشتر از داروهاست. در زمان حمله اکسيژن‌رساني به بدن و مغز مادر و در نتيجه جنين کم مي‌شود که اين امر منجر به اختلال در رشد جنين و حتي مرگ مي‌شود.

سوال ديگرم مربوط به ناراحتي‌هاي کليوي در دوران بارداري است. آنها به چه نکاتي توجه داشته باشند؟
 

اين بيماران در دوران بارداري در معرض فشار خون، دفع پروتئين از ادرار و مسموميت بارداري هستند و حتما بايد در مراکز مجهز زايمان کنند.

و افرادي که پيوند عضو انجام داده‌اند؟
 

به آنها هم توصيه مي‌شود اگر بچه دارند و بارداري مجدد برايشان ضروري نيست از اين اقدام خودداري کنند. در غير اين صورت حتما با پزشک مشورت کنند.

مبتلايان به سرطان رحم چطور مي‌توانند بعد از درمان باردار شوند؟
 

اگر فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم باشد در صورتي كه زود تشخيص داده شود و فقط نياز باشد قسمت دهانه رحم برداشته شود ممكن است اين فرد در آينده اجازه بارداري داشته باشد اما مبتلايان به سرطان جسم رحم در بيشتر موارد ديگر نمي‌توانند باردار شوند.

آيا در مورد كساني كه سابقه سرطان پستان نيز داشته‌اند همين‌طور است؟
 

نه. اگر خانم مبتلا جوان باشد و زود تشخيص داده شود در صورتي كه با جراحي بهبود كامل پيدا كند و مشكلات غدد لنفاوي نداشته باشد و البته 5 سال از درمان گذشته و بيماري عود نكرده باشد با اجازه پزشك فرد مي‌تواند باردار شود.

و اگر كل سينه برداشته شود؟
 

باز هم اگر مشكلات غدد لنفاوي به وجود نيامده باشد و خانم اصرار به بارداري دارد با نظر پزشك مي‌تواند باردار شود.

در مورد مبتلايان به سرطان تخمدان چه توصيه‌اي داريد؟
 

اين سرطان نسبت به ساير سرطان‌ها بسيار متنوع است. پس بايد با توجه به نوع سرطان و بدخيم و خوش‌خيم بودن و سير بيماري، سن مادر و تمايل به بچه‌دار شدن با نظر پزشك تصميم گرفته شود. در نوعي از سرطان تخمدان كه در خانم‌هاي جوان شايع‌تر و سير پيشرفت بيماري كندتر است و بدخيم نيست خانم بعد از جراحي و درمان كامل مي‌تواند بعد از 5 سال در صورت عود نكردن بيماري بچه‌دار شود.
منبع:گروه تندرستی و زندگی سالم
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sajad2007




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط