بازتاب فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي

دوره هاي فرهنگي هر جامعه تنها از طريق زندگي سياسي، نظام فرهنگي، باورها و اعتقادات، هنر، علم، ارزش ها و... خود را نشان نمي دهد بلكه مهر غلبه فرهنگي خود را بر تمامي وجوه زندگي اجتماعي نيز مي زند. انقلاب اسلامي ايران نه تنها در تاريخ دگرگوني هاي اجتماعي ملت ايران مهر خود را بر تمامي جلوه هاي زندگي، باورها، اعتقادات،
چهارشنبه، 5 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازتاب فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي

بازتاب فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي
بازتاب فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي


 





 
در ملت هاي مسلمان و ساير مستضعفين جهان
دوره هاي فرهنگي هر جامعه تنها از طريق زندگي سياسي، نظام فرهنگي، باورها و اعتقادات، هنر، علم، ارزش ها و... خود را نشان نمي دهد بلكه مهر غلبه فرهنگي خود را بر تمامي وجوه زندگي اجتماعي نيز مي زند. انقلاب اسلامي ايران نه تنها در تاريخ دگرگوني هاي اجتماعي ملت ايران مهر خود را بر تمامي جلوه هاي زندگي، باورها، اعتقادات، هنر، علم و ارزش ها زد بلكه جهان پيراموني خود را نيز دگرگون كرد. تأثيرگذاري انقلاب اسلامي بر دگرگوني مفاهيم ، شالوده شكني گفتمان هاي رسمي در سياست و تغييرات اجتماعي، توليد ادبيات حماسي جديد، بازخواني نظريه هاي انقلاب و از همه مهم تر تبلور آرمان هاي جديد براي امت اسلامي و ملت هايي كه سال ها رنج مبارزه با نظام هاي استبدادي و استكبار جهاني را بر دوش دارند ـ اما به دليل فقدان رهبري و ايدئولوژي شوق برانگيز، به نتايج مثبتي دست نيافته اند ـ ترديد ناپذير است.
با انقلاب اسلامي الگوي آرماني جديدي براي مقابله با نظام هاي استبدادي و امپرياليسم جهاني متولد شد و الگوهاي چپ ماركسيستي و مائوئيستي براي هميشه به زباله داني تاريخ سپرده شد. به ويژه كاركرد تأثير گذار اين الگو براي مبارزين مسلمان لبنان و فلسطين عليه تجاوزهاي رژيم صهيونيستي و دخالت هاي شيطان بزرگ امريكا در جهان انكار ناپذير است .تولد انتفاضه در فلسطين و مشخص شدن ماهيت سازشكار گروه هاي چپ، تولد حزب الله در لبنان و دفاع جانانه مبارزين شيعه از تماميت ارضي مردم لبنان و ناكام كردن تجاوزهاي رژيم صهيونيستي و امريكابه منطقه و از همه مهم تر اخراج اسرائيل از سرزمين هاي اشغالي لبنان، همه و همه نماد تبلور آرمان هاي ديني برآمده از انقلاب اسلامي در منطقه و جهان است.
دگرگوني آرمان هاي ملت هاي مسلمان و تأثير پذيري از فرهنگ عاشورايي انقلاب اسلامي را مي توان در شعارها، بيانيه ها و از همه مهم تر در وصيتنامه شهداي استشهادي مبارزان فلسطين و لبنان مشاهده كرد.
اين وصيت ها گوياي آن اند كه بي شك اين شهيدان تربيت يافتگان اسلام ناب محمدي (ص) و مكتب كربلايي سيد الشهداء اباعبدالله الحسين (ع) و خط امام خميني كبير(ره) هستند. همچنين بر اين واقعيت تأكيد دارند كه حضرت امام (رضوان الله تعالي عليه) الهام بخش،رهبر، اسوه و مقتداي اين شهيدان است و حكايت از وابستگي و تعلق شديد و ايمان آنان به رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (دام ظله) و آمادگي و عشق آنان به شهادت در سايه رهبري حكيمانه آن بزرگوار نيز دارد.
سيد حسن نصرالله

علي منيف اشمر
 

شهيد عمليات شهادت طلبانه
 

در روز 20 مارس 1996 م و مطابق با 29 اسفند 1374، علي منيف اشمر (1) طي يك عمليات شهادت طلبانه، در منطقه مثلث العدسيه، موفق شد چند سرباز صهيونيست را زخمي و دو نفر را به هلاكت برساند و دقيقا 21 روز پس از اين عمليات رژيم صهيونيستي به يك تهاجم گسترده در جنوب لبنان تحت عنوان «خوشه هاي خشم» اقدام نمود كه در خلال همين تهاجم در روز 18 آوريل اردوگاه پناهندگان سازمان ملل در روستاي قانا هدف حمله توپخانه اي اسرائيل قرار گرفته و بيش از صد نفر از زنان و مردان و كودكان بي گناه را به خاك و خون كشيد.
شيمون پرز نخست وزير موقت رژيم صهيونيستي كه با مرگ اسحاق رابين در نوامبر 1995، مأمور برگزاري انتخابات زودرس شده بود، به دنبال انجام اين عمليات ضربه سختي به چهره نه چندان صلح طلبش وارد گرديد و در انتخابات نيز شكست سختي متحمل شد. اهميت عمليات علي منيف اشمر زماني معلوم مي شود كه به درستي مروري تراكم وقايع به ويژه در عرصه سياسي و نظامي لبنان در آن مقطع داشته باشيم.
مرور زندگينامه و وصاياي شهداي جهادي از آن جهت با اشمر آغاز مي شود كه وي را قمر شهداي استشهادي نام نهاده اند. ياد آن عزيز گرامي و راهش پر رهرو باد.

متن وصيتنامه شهيد علي منيف اشمر
 

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام بر مولا و سرورم سيدالشهدا، امام حسين (ع) و برادرش ابالفضل العباس (ع)
سلام بر سيد و مولايم حضرت صاحب العصر و الزمان (عج)، امام مهدي منتظر (عج)
سلام بر زنده كننده قيام مسلمانان و بنيانگذار انقلاب اسلامي مبارك ايران، امام خميني (ره)
سلام بر رهبر امت اسلامي و ولي امر مسلمين حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي (دام ظله)
سلام بر سيدالشهداي مقاومت اسلامي «شهيدسيد عباس موسوي» و شيخ الشهدايمان «شهيدشيخ راغب حرب»
سلام بر رهبر عزيز، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن نصرالله (دام ظله)
سلام بر مجاهدان مقاوم و قهرمان شجاع مقاومت اسلامي، رحمت و بركات خداوند بر آنها مولاي من، يا اباعبدالله (ع)!
با خداوند پيمان بستم و با شما عهد كه در راه خداوند گام بردارم. در حالي كه جانم را بر كف دست گرفته و خونم را به خاك جبل عامل آميخته ام، همان طور كه خون شما بر خاك مقدس كربلا ريخته شد و امروز به عهدي كه بسته بودم وفا مي كنم.
مولاي من، يا صاحب الزمان (عج)!
چقدر آرزو داشتم كه شهادتم در مقابل ديدگان و وجود مبارك شما باشد ولي طولاني بودن غيبت شما و اشتياق من به مولا وسرورانم و اجداد پاكت، موجب شد تا نتوانم بيش از اين در انتظار بمانم. از خداوند مي خواهم كه با اين شهادت، اجر شهادت را در ركاب شريف شما به من عطا فرمايد.
برادران عزيزم، قهرمان دلير مقاومت اسلامي!
اگر شما از آنان به رنج و زحمت مي افتيد، آنها نيز از دست شما رنج مي كشند. با اين تفاوت كه شما به لطف خدا اميدواريد و آنها اميدي ندارند.(2)
براي شما چند مورد را كه در رابطه با خط مااصول اساسي به شمار مي ورد، يادآور مي شوم:
راه جهادگرانه ما، سخت و طولاني پر از مشقت و ابتلائات است ؛ لذا براي پيمودن اين راه بايد تلاش كنيد تا روحيه هاي عالي و پاك داشته باشيد. بايد سينه ها را از هر گونه تيرگي و حجابي كه انسان را از خدايش دور مي سازد، پاك كنيد؛ همان گونه كه قبل از من، برادران شهيدم به شما توصيه كرده اند، به اين خط شريف تمسك جوييد و اين راه را كه همان طريق مقاومت است، بپيماييد ؛ چون اين راهي است كه خداوند فقط ما را بر پيمودنش برگزيده است و ما هم نبايداين فرصت را از دست بدهيم و مهم تر از آن اينكه نبايد خون شهدا را پايمال كنيم و بايد امانات آنها را كه نزد ماست، به خوبي پاس داريم.
بر دستورهاي فرماندهي عزيز و فرماندهان مقاومت اسلامي ملتزم باشيد. به راهنمايي هاي حضرت رهبر ـ‌ خامنه اي جانم به فدايش ـ‌ و دبير كل حزب الله لبنان جناب سيد حسن نصرالله، ملتزم باشيد.
عكس هاي شهدا را هميشه مقابل چشمانتان قرار دهيد و براي محقق شدن اهدافي كه آنان به خاطرش به شهادت رسيدند، سعي و تلاش كنيد و در خط آنها باقي بمانيد.
وصاياي حضرت اميرالمؤمنين (ع) به فرزندانش حسن و حسين (عليهم السلام) را كه راه و روش زندگي مورد رضاي خداوند را به ما نشان مي دهد و همين طور وصاياي امام خميني (قدس سره) وراهنمايي هاي ارزشمند و پربركت ايشان را بخوانيد، ياد بگيريد و به آن عمل كنيد.
قبل از اينكه در جنگ شركت كنيد، همانطور كه برداشتن اسلحه را ضروري مي دانيد، وضو گرفتن را لازم بدانيد؛ چون دستي كه با وضوست و مي جنگد، ممكن نيست شكست بخورد.
خانواده هاي عزيزي كه در نوار مرزي و تحت اشغال، همچنان مقاومت مي كنيد!
كمي بعداز نوشتن اين جملات و كلمات، ان شاء الله پيكرم آتشي خواهد شد كه اشغالگران صهيونيسم را كه هر روز و هر لحظه در اذيت شما سعي و تلاش مي كنند، خواهد سوزاند. دشمن گمان مي كند كه شما را ذليل كرده، لكن هيهات و پايان اين آزار و اذيت به دست مجاهدان مقاومت اسلامي، نزديك خواهد بود. ان شاءالله
خانواده عزيزم!
بدانيد كه اشغال و اشغالگران به زودي مضمحل خواهند شد و ان شاءالله پيروزي نزديك و آزادي در راه است و سرنوشت صهيونيست ها و مزدورانشان، كشته شدن و نيستي است.
برادران و خواهران صابرم در بازداشتگاه هاي اشغال گران در نوار مرزي تحت اشغال و در فلسطين اشغالي!
سلام خدا بر شما! از خدامي خواهم كه بر شما منت گذارده و شما را آزاد گرداند و من نيز اين كار كوچك را كه بازگو كننده احساسات من نسبت به شما صابرين است، به شما هديه مي كنم و اميدوارم كه اين هديه را از من بپذيريد و ان شاءالله به زودي براي شما و به خاطر شكنجه هايي كه در طول سال ها در شكنجه گاه ها و زندان ها و بازداشتگاه ها متحمل شده ايد، قيام خواهم كرد.
قلب هايمان با شماست و شما را فراموش نخواهيم كرد. شما وجدان بيدار اين امت و مايه كرامت آن هستيد.
سلام بر شهداي انتفاضه اسلامي در فلسطين اشغالي
سلام بر كودكاني كه از وطن دور ماندند
سلام بر مجاهدان انتفاضه اسلامي
سلام بر پدران و مادران شهدا
سلام بر اراضي مقدس
سلام بر قدس شريف
همانا گروه گروه مسلمانان را مي بينم كه در مسجد الاقصي به امامت حضرت حجت منتظر (عج) نماز به پا داشته اند.
برادرانم در انتفاضه اسلامي !
بايد اين عمل (عمليات شهادت طلبانه خويش) را به شما هم هديه كنم و ان شاءالله پيروزي نزديك است و اين وعده اي است كه خداوند به ما داده است. بر شماست كه بدانيد دشمن صهيونيستي رو به زوال است و زمين مقدس به شما باز خواهد گشت و اين وعده الهي است.
و ما بعد از تورات در زبور داود نوشتيم كه البته بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.(3)
خانواده عزيزم!
از خداوند متعال براي شما صبر و شكيبايي خواستارم. در شهادت من اندوهگين مباشيد و ازهيچ كس پذيراي تسليت مباشيد و فقط تبريكات افراد را بپذيريد و به گونه اي برخورد كنيد كه روز شهادت من، روز خوشحالي و سرورم باشد. برادران كوچك تر و برادرزادگان كوچكم را براي پيمودن راهي كه من رفتم، تعليم و آموزش دهيد و به آنها ياد دهيد كه من براي چه چيز شهيد شدم و «آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمين».
و آنان كه در راه ما به جان و مال، جهد و كوشش كردند. محققا آنها را به راهمان هدايت مي كنيم و هميشه خدايار نيكوكاران است.(4)
برادرتان علي اشمر

پي‌نوشت‌ها:
 

1 ـ علي منيف اشمر در سال 1976 در خانواده اي مؤمن و شيعي در منطقه شمالي العديسه متولد شد. وي در جواني به گروه بسيجيان امام مهدي (عج) و گردان امام رضا (ع) پيوست و به فراگيري مهارت هاي مختلف مقدماتي مشغول شد و سپس مدتي به عنوان طلبه در حوزه هاي علميه تحصيل نمود. در سال 1995 به طور رسمي به حزب الله پيوست و يك سال پس از آن در سال 1996، دقيقا در 29 اسفند 1374، با انجام يك عمليات استشهادي به شهادت رسيد.
2 ـ إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لا يَرْجُونَ. نساء :104.
3 ـ وَ لَقَدْ كتَبْنَا فى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الاَرْض يَرِثُهَا عِبَادِى الصالِحُونَ. انبياء: 105.
4 ـ وَ الَّذِينَ جَهَدُوا فِينَا لَنهْدِيَنهُمْ سبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ. عنكبوت: 69.

منبع:فصلنامه تخصصی 15 خرداد ش 9




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.