قاتلان سريالي جوان ها

منظورتان اين نيست که جوان ها ديگر عاشق نمي شوند چون خوشبختانه جوان ايراني هر کاري را بلد نباشد عاشق شدن را خوب ياد گرفته است اما دست روزگار طوري چرخيد که مي خواهد همين فرصت را هم از جوان ها بگيرد؛ به اين خاطر که يکي ديگر از عوامل مهم مرگ و مير جوانان، ايست قلبي است. اينکه ناگهان بازيکني وسط بازي روي زمين
چهارشنبه، 19 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قاتلان سريالي جوان ها

قاتلان سريالي جوان ها
قاتلان سريالي جوان ها


 






 
متخصصان هشدار مي دهند که قاتلان جوان ها در اين سريال ها چهره عوض کرده اند و پاي عوامل جديدي به ميان کشيده شده
قديم ترها اصطلاح« جوانمرگ شدن » راحتي براي 40 ساله ها هم به کار نمي بردند؛ چون به قول خودشان، آن زمان اگر کسي از بيماري هاي لاعلاج بچگي جان سالم به در مي برد، ديگر تا 80-70 سالگي شيرين عمر مي کرد اما الان اگر کسي 40 سال عمر کند مي گويند که طرف چقدر خوب عمر کرده است. البته اين چيزي است که خيلي از متخصص ها نفي اش مي کنند ومي گويند قديم ها هم جوان ها به اندازه امروز مي مرده اند. ولي چون آن زمان بيماري ها تشخيص داده نمي شده و سيستم اطلاع رساني ضعيف بوده، خبر مرگ جوان ها به اندازه حالا سر و صدا نمي کرد است. به هر حال براي اينکه بدانيم اين روزها جوان ها چقدر مي ميرند و چرا مي ميرند، سراغ آمار و ارقام و متخصصان مختلف رفته ايم که نتيجه اش گزارشي است که مي خوانيد.
اگر توقع داريد در ايران آمار درست و حسابي اي از مرگ و مير جوان ها وجود داشته باشد، سخت در اشتباهيد؛ چون دراين مورد مثل خيلي از موارد ديگر، عدد و رقم قابل استنادي وجود ندارد. با اين حساب هيچ سازمان و وزارتخانه اي هم نمي داند که در مجموع سالانه چند جوان در ايران مي ميرند يا چند درصد از مرگ و مير کشور به جوان هاي زير 30 سال مربوط مي شود. اما در مورد علل مرگ، شواهدي وجود دارد که مي شود به طور تخميني گفت چه عواملي بيشتر باعث مرگ و مير جوانان مي شوند.

قاتل شماره يک: جاده ها
 

بزرگترين قاتل جوانان که اولين عامل مرگ و مير آنها هم در ايران و جهان به شمار مي رود اسم عجيب و غريبي دارد: « تروما »!
تروما در اصل يعني ضربه و آسيب ولي دامنه وسيعي از حوادث و سوانح را شامل مي شود: «تصادفات جاده اي، سوختگي، سقوط از ارتفاع، غرق شدگي، گازگرفتگي، مسموميت، برق گرفتگي، ضربه، خشونت، خودکشي و گزيده شدن توسط حشراتي مثل مار و عقرب.» آنچه ما در رابطه با تروما کشف کرده ايم اين است که چند نفر از پزشکان مرکز تحقيقات تروما و جراحي بيمارستان سينا در يک مقاله علمي، تروما را عامل مرگ 2 ميليون و 911 هزار و624 نفر ايراني در طول سه سال گذشته معرفي کرده اند(از سال 1384 تا 1387). مهم ترين بخشي مرگ و مير ناشي از تروما حوادث رانندگي و آمار ها در اين مورد خيلي قاطع هستند چون هر سال 30 هزار نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگي مي ميرند و اين رقم را همه تاييد مي کنند. 30هزار نفر هم يعني اينکه هر سه ساعت يک نفر جان خودش را بر اثر حوادث از دست مي دهد. بنابراين ما از اين لحاظ رتبه اول دنيا را در اختيار داريم. حالا اگر انگشتتان را زير چانه تان گذاشته ايد و مي گوييد حالا چرا اين تعداد مرگ و مير به ما جوان ها ربط دارد، بايد به عرضتان برسانيم که بر اساس اعلام معاونت اداره بيماري ها غير واگير مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، متوسط سن مرگ و مير حوادث جاده اي را افراد زير 35 سال تشکيل مي دهند؛ يعني تعدادي از جوان هايي که شما و ماها در اطرافمان مي بينيم در اين سن بر اثر حادثه رانندگي جوانمرگ مي شوند! سوختگي و سقوط از ارتفاع هم بيشترين حوادث کشور را تشکيل مي دهند که آمار سوختگي ها دو برابر سقوط از ارتفاع در کشور است و از قضا اينها را هم جوان ها مرتکب مي شوند.

قاتل شماره 2: سکته قلبي
 

منظورتان اين نيست که جوان ها ديگر عاشق نمي شوند چون خوشبختانه جوان ايراني هر کاري را بلد نباشد عاشق شدن را خوب ياد گرفته است اما دست روزگار طوري چرخيد که مي خواهد همين فرصت را هم از جوان ها بگيرد؛ به اين خاطر که يکي ديگر از عوامل مهم مرگ و مير جوانان، ايست قلبي است. اينکه ناگهان بازيکني وسط بازي روي زمين مي افتد يا جوان 25 ساله اي شب سالم مي خوابد و صبح از جا بلند نمي شود، در بسياري از موارد به خاطر ايست قلبي است. البته اين عارضه بيشتر موجب مرگ جوان هاي زير 30 سال مي شود ولي براي افراد بالاي 30 سال، آمار سکته قلبي در جوان ها ذکر شده، شامل بيماري هاي ويروسي آنفلانزاي نوع A، مصرف مواد مخدر محرکي مثل شيشه کوکائين که موجب اسپاسم در عروق کرونور و در نهايت مرگ مي شود هستند. البته پزشکان متخصص معتقدند که ميزان سکته هاي قلبي درسنين زير 50 سال بين مردها خيلي بيشتر از زن هاست چون هورمون هاي زنانه عامل حفاظت از رگ ها و جلوگيري از سکته قلبي هستند. آمار هاي سازمان بهشت زهرا(س) در تهران هم نشان مي دهد که سکته قلبي همچنان شايع ترين علت مرگ و مير تهراني هاست. علاوه بر تهران، ديگر کلانشهرهاي کشور هم وضعيتي مشابه تهران دارند، به طوري که رئيس مرکز بهداشت شهرستان تبريز شايع ترين علت مرگ و مير در اين شهرستان را بيماري هاي قلبي و عروقي تشخيص مي دهد. اين مقام مسئوول، سهم مرگ و مير هاي ناشي از بيماري ها قلبي و عروقي در تبريز را 40 در صد عنوان کرده است. اين وضعيت در شهرهاي گلستان، مشهد و.... هم به همين صورت است؛ به طوري که آمار مرگ و مير بر اثر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي در گلستان طي سال گذشته 2 هزار مورد بوده است. اين آمار را از آنجا اهميت پيدا مي کند که پزشکان سکته قلبي در سن زير 50 سالگي را مرگ زودرس مي نامند. ميانگين بسياري از سکته هاي قلبي نشان مي دهد که ايراني ها در زير 50 سالگي سکته مي کنند و مي ميرند و اين يعني هشدار جدي!

قاتل شماره 3: سکته مغزي
 

علل مغزي مرگ و مير به چند دسته تقسيم مي شوند که بعضي هايشان اصلاً به جوان ها ربطي ندارند؛ مثل سکته هاي مغزي ايسکميک که در اثر گرفتگي رگ و نرسيدن خون به مغز اتفاق مي افتد و سکته هاي مغزي خونريزي دهنده که به علت پاره شدن رگ در اثر فشار خون بالا ايجاد مي شود که هر دو مختص سنين بالا هستند. اما آن دسته از علل مغزي که باعث مرگ ومير جوانان مي شود، آنوريسم مغزي است. آنوريسم پارگي رگ يا شرياني است در مغز که به طور مادرزادي در مغز چهار درصد از مردم وجود دارد و گفته مي شود يکي از علل اصلي مرگ ناگهاني افراد 20 تا 40 ساله است. ممکن است هر يک از ما اين رگ را داشته باشيم و خودمان بي خبر باشيم؛ زن و مرد هم ندارد چون بروز اين عارضه در هر دو جنس يکسان است. متخصصان مي گويند الان بيشترين آمار مربوط به سکته مغزي مربوط به آنوريسم است که ما جوان ها هم آن را داريم.

قاتل شماره 4: سرطان
 

حرف ما را که قبول نداريد، لااقل از زبان يک مسوول و متخصص بگوييم تا باورتان شود. رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران مي گويد: «نمي توان آمار دقيقي از افراد مبتلا به سرطان در کشور ارائه داد ولي چيزي که قطعي است اينکه در گذشته سن ابتلا به سرطان ها در ايران بالاي 40 سال بود ولي در حال حاظر مواردي از علائم ابتلا به سرطان در سنين 20 تا 30 سالگي هم مشاهده مي شود ». دکتر ايرج خسرونيا سرطان هاي دستگاه گوارش و پوست را از شايع ترين سرطان ها در ايران مي داند اما از گفتن اينکه سن سرطان هاي ريه، پروستات، سينه، کليه و مثانه هم کاهش پيدا مي کند نمي تواند بگذرد. به اعتقاد اين متخصص بيماري هاي داخلي، تغيير فرهنگ غذايي، استرس، آلودگي هوا، مصرف زياد فست فود ها و غذاهاي آماده و مصرف دخانيات(سيگار و قليان) از جمله علل ابتلا به سرطان ها هستند.
منبع: هنر آشپزي 74



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.