مايه حيات كودكان

تغذيه با شير مادر از چنان اهميت بالايي برخوردار است كه در دين اسلام به آن تاكيد شده است؛ چه اين مهم نقش بسيار قابل توجهي در وضعيت سلامت آينده كودك از نظر جسمي و رواني دارد.
دوشنبه، 7 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مايه حيات كودكان

مايه حيات كودكان
مايه حيات كودكان


 

نويسنده: محمد علي يار محمدي




 
ليس للصبي لبن خير من لبن امه
براي فرزند شيري بهتر و نافع تر از شير مادر نيست
رسول اكرم (ص)
تغذيه با شير مادر از چنان اهميت بالايي برخوردار است كه در دين اسلام به آن تاكيد شده است؛ چه اين مهم نقش بسيار قابل توجهي در وضعيت سلامت آينده كودك از نظر جسمي و رواني دارد.
نوزاد بعد از آن كه چشم به جهان مي گشايد براي طي مسير تكامل در رشد سيستم هاي مختلف بدن به مواد غذايي مناسبي بسته به اعمال فيزيولوژي بدن خود نياز دارد که اين نياز از طريق تغذيه باشير مادر به طور کامل تأمين مي گردد. خود نياز دارد كه اين نياز از طريق تغذيه با شير مادر به طور كامل تأمين مي گردد.شير مادر همان مايه حيات است كه دربردارنده مواد مصونيت بخش بي شماري براي نوزادبوده و اثر مثبت عاطفي و رواني دلنشيني بر جاي خواهد گذاشت.وقتي نوزاد در آغوش مادر شير مي خورد،با نگاهي به چهره مادر، باعث تحكيم زيربناي ارتباط عاطفي بين آن دو مي شود. هم چنين به اثبات رسيده است نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي شوند در آينده رابطه فيزيكي و عاطفي مطلوبي با مادر خود برقرار خواهند كرد. در حقيقت بخش مهمي از زندگي طبيعي يك زن مرتبط به دوران شيردهي كودكش است. اين عمل مادر، با به مايه گذاشتن ذخاير جسمي خود و كوشش بي دريغ در ادامه تغذيه كودك با شير خودش، همه و همه نشان از مهرو علاقه بي كران نسبت به فرزندش است.

مايه حيات كودكان

شير مادر حاوي تمام مواد مورد نياز نوزاد مخصوصاً در روزهاي اول بعد از تولد است؛ غذاي طبيعي براي نوزاداني كه به طور طبيعي و كامل به دنيا آمده اند. اين ماده غذايي با ارزش به آساني قابل دسترس مادر و نوزاد است. گفتني است تأمين نياز كودك با شيرمادر بسيار راحت و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است ضمن اين كه شير مادر از هر عامل آلوده كننده به دور است.
شير مادر حاوي ويتامين ها ومواد معدني مورد نياز نوزاد مي باشد. اين ماده غذايي طبيعي داراي كربوهيدرات، چربي، پروتئين و آب است كه ميزان اين مواد بسته به نياز كودك مي باشد.
شير مادر جذب و هضم راحتي براي نوزاد دارد و مانع از بروز بسياري از مشكلات گوارشي و ... (مانند برخي شرايطي كه كودك به ناچار با شير مصنوعي تغذيه مي شود) در نوزاد مي گردد.

مايه حيات كودكان

متأسفانه دربرخي فرهنگ ها بنا به دلايل كاملاً پوچ و غير منطقي، برخي از مادران بدون وجود هيچ مشكل خاصي، از شير دادن نوزاد خود امتناع مي ورزند و كودك خود را از اين مايه حيات بي بهره مي سازند. در صورتي كه نوزادي كه با شير مادر تغذيه مي شود نسبت به نوزادي كه شير مصنوعي مي خورد از سلامت جسمي و رواني بهتري مخصوصاً درآينده برخوردار خواهد بود. چه خوب است كه مادران در هر گوشه و كنار اين كره خاكي نوزاد خود را از اين ماده غذايي ارزشمند بهره مند سازند و به فرزند خود اين امكان را بدهند كه در آغوش گرم مادر خود در كمال آرامش تغذيه شود.
گفتني است گاهي اوقات بنا به دلايل مختلف از جمله بروز برخي از بيماري ها در مادر، تغذيه كودك با شير مادر منع مي شودكه در اين شرايط لازم لاجرم بايد از تغذيه با شير مادر صرف نظر شود.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما