راه تشخیص نشاط کاذب و حقیقی
انسانها برای به دست آوردن لحظات شاد زندگی، به لذتهایی روی میآورند که در واقع زاینده شادی نشاط کاذب است و روح و جسممان را آسیب میزند. بسیاری از لذتهای آنی صدمههای شدیدی به ما میزنند که این لذتها ارزش و لذت واقعی زندگی را خدشه دار میکنند. مثلاً شخصی که برای لذتهای آنی خود مداوماًسیگار میکشد وبا توصیههای فراوان پزشکان مبنی بر ترک سیگار و خطرات آن عمرخود را کوتاه میکند و در تمام عمر با بیماری هیچ نوع لذتی از زندگی نمیبرد آیا درست زندگی میکند.
آری ما برای شاد بودن خود به لذتهای آنی و حرام روی میآوریم که ثمرهای جز نابودی روح و جسممان ندارد.
کتابهایی بنام فرهنگ لغات موجود است که به معنای کلمات در هر زبانی میپردازد، مثلاً برای شادی یک یا چند معنا ارائه داده است اما ما برای یک زندگی درست نیاز داریم که با فرهنگ لغات قرآنی آشنا شویم و ببینیم که خداوند برای شادی چه معنایی را بیان کرده است و اگر بخواهیم درست صحیح زندگی کنیم باید در چهارچوب دین که بهترین راه و روش زندگی است عمل نماییم تا آسیب نبینیم و راههای رشد و تکامل را راحت تر طی کنیم.
اولین مشخصه این نوع شادی اینست که دوام دارد یعنی شما تنها درآن لحظه شاد نیستید بلکه مانند دستگاه مولد انرژی، آن را تولید میکنید حال هر چقدر تأمین انرژی شما بیشتر باشد شادیتان افزونتر است.
جوانان تا زمانی که در این محیطها هستند، شادند و وقتی بیرون میآیند دچار غم و اندوه وافسردگی شدید میشوند و به مراتب هر چقدر حضور آنان در این مجالس بیشتر باشد درجهی بیماری و افسردگی آنان بیشتر میشود.
به معنایی دیگر این نوع شادیها زاینده روحیهی با نشاط نیستند و در حقیقت از بین برنده و آفت نشاط محسوب میشوند. در بیمارستانهای روانی بسیار مشاهده میشود افرادی که در هیجانات بسیار از طریق مصرف قرصهای روانگردان و مواد مخدر قرار گرفته اند و سالهای زیادی از عمر خود را مجبورند برای سلامتی از دست رفته که گاهی هیچوقت بدست نمیآید به سر برند.
کافی است یکبار امتحان بفرمایید. در صورت گوش دادن به موسیقیهای حرام که مثل مسکن عمل میکنند، همان لحظه حال فرد را تغییر میدهد وگاهی او را به مرز جنون میکشاند و پس از قطع موسیقی آن حالت از بین میرود.
همه ما شاد وبا نشاط بودن را دوست داریم و مایلیم همه لحظات زندگی خود را در شادی به سر بریم اما چه شادی؟
ویژگی دیگر این شادی سلامت روحی و جسمی شماست. زیرا این نشاط هیچ آسیبی به شما نمیزند و درنتیجه سلامت شما را تضمین میکند، بسیاری از شادیها حسرتهای عمیقی را به دنبال خود میآورد وگاهی سرمایههای بسیار عظیم زندگی انسان را در لحظهای به باد میدهد. پس مشخصه اصلی نشاط صادق و کاذب یا به معنایی روشنتر آنی و باقی در دوام و نوع آسیب و یا تأمین کننده سلامتی روحی و جسمی انسان است.
«اما هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا؛ ما فقط راه را نشان میدهیم انتخاب با شماست شاکر باشید یا عصیانگر.».
خداوند در این آیه به زیبایی وصف ناپذیری کارت دعوت را برای همه ارسال میکند و انتخاب را به عهده خودشان میگذارد ؛ آنان مختارند که دعوت خدا را اجابت کنند یا دعوت شیطان را.
دین اسلام برای شادی و نشاط برنامههای بسیار ارزشمندی دارد و تنها دینی است که زندگی را بدون غم، ناراحتی وآسیبهای روحی و جسمی تعریف میکند و به این خاطر هر عملی که به او صدمه بزند در دین حرام میباشد.
«قل بفضل الله وبرحمته فبذلک فلیفرحواهوخیر مما یجمعون؛ بگو تنها به فضل خدا و رحمت او باید خوشحال شوند که این از تمام آنچه گردآوری میکنند بهتر است.».
در این آیه کلمه فرح به معنای شادی و نشاط است. امید به داشتن پشتوانه و تکیه گاه محکمی که همهی حاجات و نیازهای انسان را برآورده میکند و اعتماد به خزانهی غیبی که هیجگاه پایان نمیپذیرد به انسان نیروی فوقالعاده میبخشد و همیشه او را به معنایی شارژ میکند. آدمهایی که پشتوانه محکمی دارند شادترند تا آدمهایی که دستشان در این دنیا با تمام مشکلات و سختیها به هیچ جایی بند نیست.
حال هر چقدر این پشتوانه سرمایه دار تر، قدرتمندتر، علیم تر باشد شادی بیشتر است و چه قدر زیبا و دوست داشتنی است لحظاتی را که انسان از همه جا ناامید میشود و به سوی خدای تعالی رو میآورد و امیدوار میشود.
چه خوش باشد که بعد از انتظاری به امیدی رسد امیدواری.
گناه کارترین انسانها در این مجالس، روحیهی خوبی به دست میآورند و در پناه اهل بیت غم و اندوه و غبار حاصل از گناه و غفلت و فراموشی را از صفحه دل پاک میکنند.
گفته بودم چوبیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی
منابع :
1-تفسیر المیزان – علامه محمد حسین طباطبایی.
2- تفسیر نمونه – آیة الله مکارم شیرازی.
3- فرهنگ لغات معین – دکتر معین.
4- باورهای غلط شما – پروفسور وین دایر.
تبیان
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sukhteh
آری ما برای شاد بودن خود به لذتهای آنی و حرام روی میآوریم که ثمرهای جز نابودی روح و جسممان ندارد.
کتابهایی بنام فرهنگ لغات موجود است که به معنای کلمات در هر زبانی میپردازد، مثلاً برای شادی یک یا چند معنا ارائه داده است اما ما برای یک زندگی درست نیاز داریم که با فرهنگ لغات قرآنی آشنا شویم و ببینیم که خداوند برای شادی چه معنایی را بیان کرده است و اگر بخواهیم درست صحیح زندگی کنیم باید در چهارچوب دین که بهترین راه و روش زندگی است عمل نماییم تا آسیب نبینیم و راههای رشد و تکامل را راحت تر طی کنیم.
اولین مشخصه این نوع شادی اینست که دوام دارد یعنی شما تنها درآن لحظه شاد نیستید بلکه مانند دستگاه مولد انرژی، آن را تولید میکنید حال هر چقدر تأمین انرژی شما بیشتر باشد شادیتان افزونتر است.
نشاط بر دو قسم است: مفید و مضر یا صادق و کاذب
جوانان تا زمانی که در این محیطها هستند، شادند و وقتی بیرون میآیند دچار غم و اندوه وافسردگی شدید میشوند و به مراتب هر چقدر حضور آنان در این مجالس بیشتر باشد درجهی بیماری و افسردگی آنان بیشتر میشود.
به معنایی دیگر این نوع شادیها زاینده روحیهی با نشاط نیستند و در حقیقت از بین برنده و آفت نشاط محسوب میشوند. در بیمارستانهای روانی بسیار مشاهده میشود افرادی که در هیجانات بسیار از طریق مصرف قرصهای روانگردان و مواد مخدر قرار گرفته اند و سالهای زیادی از عمر خود را مجبورند برای سلامتی از دست رفته که گاهی هیچوقت بدست نمیآید به سر برند.
کافی است یکبار امتحان بفرمایید. در صورت گوش دادن به موسیقیهای حرام که مثل مسکن عمل میکنند، همان لحظه حال فرد را تغییر میدهد وگاهی او را به مرز جنون میکشاند و پس از قطع موسیقی آن حالت از بین میرود.
همه ما شاد وبا نشاط بودن را دوست داریم و مایلیم همه لحظات زندگی خود را در شادی به سر بریم اما چه شادی؟
نشاط مفید یا صادق
ویژگی دیگر این شادی سلامت روحی و جسمی شماست. زیرا این نشاط هیچ آسیبی به شما نمیزند و درنتیجه سلامت شما را تضمین میکند، بسیاری از شادیها حسرتهای عمیقی را به دنبال خود میآورد وگاهی سرمایههای بسیار عظیم زندگی انسان را در لحظهای به باد میدهد. پس مشخصه اصلی نشاط صادق و کاذب یا به معنایی روشنتر آنی و باقی در دوام و نوع آسیب و یا تأمین کننده سلامتی روحی و جسمی انسان است.
«اما هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا؛ ما فقط راه را نشان میدهیم انتخاب با شماست شاکر باشید یا عصیانگر.».
خداوند در این آیه به زیبایی وصف ناپذیری کارت دعوت را برای همه ارسال میکند و انتخاب را به عهده خودشان میگذارد ؛ آنان مختارند که دعوت خدا را اجابت کنند یا دعوت شیطان را.
دین اسلام برای شادی و نشاط برنامههای بسیار ارزشمندی دارد و تنها دینی است که زندگی را بدون غم، ناراحتی وآسیبهای روحی و جسمی تعریف میکند و به این خاطر هر عملی که به او صدمه بزند در دین حرام میباشد.
عوامل شادی و نشاط
1- یاد خدا
«قل بفضل الله وبرحمته فبذلک فلیفرحواهوخیر مما یجمعون؛ بگو تنها به فضل خدا و رحمت او باید خوشحال شوند که این از تمام آنچه گردآوری میکنند بهتر است.».
در این آیه کلمه فرح به معنای شادی و نشاط است. امید به داشتن پشتوانه و تکیه گاه محکمی که همهی حاجات و نیازهای انسان را برآورده میکند و اعتماد به خزانهی غیبی که هیجگاه پایان نمیپذیرد به انسان نیروی فوقالعاده میبخشد و همیشه او را به معنایی شارژ میکند. آدمهایی که پشتوانه محکمی دارند شادترند تا آدمهایی که دستشان در این دنیا با تمام مشکلات و سختیها به هیچ جایی بند نیست.
حال هر چقدر این پشتوانه سرمایه دار تر، قدرتمندتر، علیم تر باشد شادی بیشتر است و چه قدر زیبا و دوست داشتنی است لحظاتی را که انسان از همه جا ناامید میشود و به سوی خدای تعالی رو میآورد و امیدوار میشود.
چه خوش باشد که بعد از انتظاری به امیدی رسد امیدواری.
2.مجالس ذکر و یاد اهل بیت
3- ذکر و دعا
گناه کارترین انسانها در این مجالس، روحیهی خوبی به دست میآورند و در پناه اهل بیت غم و اندوه و غبار حاصل از گناه و غفلت و فراموشی را از صفحه دل پاک میکنند.
4- زیارت حرم معصومین
گفته بودم چوبیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی
5- طبیعت
6- ورزش
نتیجه :
منابع :
1-تفسیر المیزان – علامه محمد حسین طباطبایی.
2- تفسیر نمونه – آیة الله مکارم شیرازی.
3- فرهنگ لغات معین – دکتر معین.
4- باورهای غلط شما – پروفسور وین دایر.
تبیان
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sukhteh
/ج