در هنگام صاعقه چه کنيم؟

طبيعت گرداني که در بهار راهي کوه و دشت مي شوند، خوب مي دانند که در بهار علاوه بر تمام خطرات سفر، يک خطر جدي ديگر هم آنها را تهديد مي کند: صاعقه! براي بيشتر ما صاعقه شايد يک حادثه کمياب باشد که ذهنيت درستي از آن نداريم اما وقتي قرار باشد به عنوان يک طبيعت گرد حرفه اي در بهار راهي ارتفاعات شويم، بايد همه چيز را درباره اين حادثه سريع و جدي بشناسيم.
شنبه، 26 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در هنگام صاعقه چه کنيم؟

در هنگام صاعقه چه کنيم؟
در هنگام صاعقه چه کنيم؟


 





 
طبيعت گرداني که در بهار راهي کوه و دشت مي شوند، خوب مي دانند که در بهار علاوه بر تمام خطرات سفر، يک خطر جدي ديگر هم آنها را تهديد مي کند: صاعقه! براي بيشتر ما صاعقه شايد يک حادثه کمياب باشد که ذهنيت درستي از آن نداريم اما وقتي قرار باشد به عنوان يک طبيعت گرد حرفه اي در بهار راهي ارتفاعات شويم، بايد همه چيز را درباره اين حادثه سريع و جدي بشناسيم. همه مي دانيم که رعد و برق نوعي تخليه الکتريکي است که در اثر الکتريسته ساکن بين دو ابر و زمين ايجاد مي شود اما شايد تا به حال نشنيده باشيد که ايران يکي از صاعقه خيزترين مناطق دنياست. به خصوص دشت خوزستان، کوه هاي زاگرس و البرز.
ما معمولا به سه روش مورد آسيب صاعقه قرار مي گيريم
1- برخورد مستقيم که در آن صاعقه مستقيما به فرد برخورد مي کند.
2- جريان زميني که صاعقه در فاصله اي دورتر به زمين برخورد کرده و از طريق زمين به بدن فرد مي رسد.
3- جريان القايي: تخليه الکتريکي با بدن فرد از طريق هواي باردار اطراف.
در اين موارد معمولا بسته به شدت بار الکتريکي سوختگي، مشکلات تنفسي، ايست قلبي، ضايعات چشمي، ناشنوايي، مشکلات مغزي، شوک، خونريزي داخلي، آسيب به دستگاه عصبي، شکستگي، و ضايعات استخواني، اتفاق مي افتد. اما با توجه به حالت ابرها و صداي رعد و برق از دور مي توان وضعيت را زود تر تشخيص داد و يک نقطه امن را براي خود يافت.
چطور پناه بگيريم؟
• در مکانهاي مرتفع قرار نگيريد.
• از درختان، تپه ها، ديرکها، طناب رختشويي، سيم برق هوايي، لوله هاي فلزي و آب دور شويد.
• به اشياء فلزي ( از قبيل دوچرخه، نرده هاي آهني، قلاب ماهيگيري، لوازم فلزي خانه و واگنهاي راه آهن، باطون کوهنوردي و... ) دست نزنيد.
• اگر در فضاي باز گرفتار رعد و برق شديد، سريعا اشياء فلزي را از خود دور کرده و زير خود يک عايق مانند کوله پشتي يا زير انداز و يا هر عايق ديگري قرار دهيد و زانو و پاهاي خود را نزديک يکديگر قرار داده و سر خود را خم کنيد و به حالت چمباتمه بنشينيد.
• اگر در حال شناکردن هستيد يا روي قايق سواريد فوراً از آب بيرون بيائيد و در صورتي که نزديک به آب هستيد فورا از آن دور شويد.
• زيرتک درخت ها و يا درختان بلند پناه نگيريد. در صورتي که در منطقه اي پر درخت هستيد زير کوتاه ترين درخت پناه بگيريد.
• در نقاط مرتفع پناه نگيريد و به نقاط پست برويد.
• در صورتي که در اتومبيل هستيد،‌ در محل مطمئن توقف کنيد و موتور را خاموش کنيد و آنتن ماشين را پائين بکشيد.
• در صورتي که بار الکتريکي را حس کرديد مانند زماني که موهاي سرتان سيخ سيخ شد و يا در پوست خود احساس مور مور شدن کرديد احتمال اينکه صاعقه به شما بزند بسيار زياد است، فورا روي زمين دراز بکشيد.
• در صورتي که در منطقه اي باز بصورت گروهي حرکت مي کنيد، فورا از يکديگر فاصله گرفته و نکات فوق را انجام دهيد.

در هنگام صاعقه چه کنيم؟

علايم فرد صاعقه زده
بر اساس شدت صدمات وارده، علايم فرد آسيب ديده متفاوت است. معمولا ميزان مرگ و مير در اثر صاعقه حدود 20 تا 30 درصد بوده و در 70درصد موراد قربانيان نجات پيدا مي کنند اما عوارض ماندگاري در آنها به وجود خواهد آمد.
• اختلال عصبي ممکن است بصورت کاهش سطح هوشياري، فراموشي، تشنج، سوزن سوزن يا گزگز شدن انتهاي دست و پا، ‌لکنت زبان، خونريزي هاي مغزي و کما باشد.
• اختلالات قلبي - عروقي بصورت نامنظم شدن ضربان قلب و افزايش فشار خون شديد مي باشد.
• شايع ترين علت مرگ در افراد صاغقه زده، ايست تنفسي است. پوست از چند طريق ممکن است دچار ضايعه شود. شايع ترين آن، سوختگي حاصل از انتقال سطحي جريان الکتريکي است و همچنين سوختگي در نواحي مرطوب بدن ( زيربغل و کشاله ران ) ممکن است اتفاق بيافتد.
• بيش از 50 درصد قربانيان صاعقه دچار پارگي پرده گوش شده و همچنين ممکن است اختلال شنوايي در اثر جابجايي استخوان هاي گوش مياني بوجود آيد.
با صاعقه زدگي چه کنيم؟
در اين موارد معمولا کار زيادي از دست شما بر نمي آيد مگر آنکه به فنون کمک هاي اوليه آشنا باشيد اما در هر صورت بدانيد که:
• مصدوم بايد در هر شرايطي به بيمارستان انتقال داده شود و دست کم به مدت 24 ساعت تحت نظر قرار گيرد. تنفس و نبض مصدوم ارزيابي شود و در صورت عدم وجود نبض و تنفس، احياي قلبي - ريوي انجام شود. توجه به خونريزي داخلي مصدوم ضروري است.
• آسيب هاي ناشي از سوختگي را درمان کنيد و مراقب آسيب هاي ستون فقرات و شکستگي ها باشيد.
منبع:سايت همطناب، کتاب هنر زنده ماندن در شرايط سخت، سايت بقا در طبيعت
ارسال توسط کاربر محترم سایت : shemshi1




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.