با نوجوانان بالغ چگونه رفتار کنيم؟

در پروسه تربيت فرزندان، دوران بلوغ آنها را مهمترين برهه مي نامند. والدين کودک ناگهان متوجه سرکش شدن او مي شوند و در اين ميان ناآگاهي از اصول تربيتي مخصوص اين دوره مي تواند بسيار خطرناک باشد. به تعاريف، نکات و توصيه هايي در مورد بلوغ نوجوانان توجه کنيد:
يکشنبه، 3 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با نوجوانان بالغ چگونه رفتار کنيم؟

با نوجوانان بالغ چگونه رفتار کنيم؟
با نوجوانان بالغ چگونه رفتار کنيم؟


 





 
برزخ بلوغ!
در پروسه تربيت فرزندان، دوران بلوغ آنها را مهمترين برهه مي نامند. والدين کودک ناگهان متوجه سرکش شدن او مي شوند و در اين ميان ناآگاهي از اصول تربيتي مخصوص اين دوره مي تواند بسيار خطرناک باشد. به تعاريف، نکات و توصيه هايي در مورد بلوغ نوجوانان توجه کنيد:
1- بلوغ در واقع حد فاصلي بين کودک و نوجواني است که با ظهور برخي از ويژگي هاي فيزيکي و جسماني همراه مي شود. سن رسيدن به بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، اما غالباً بين 10 تا 14 سالگي رخ مي دهد.
2- به عنوان والدين يک نوجوان، پيش از هر چيز ديگري لازم است اطلاعات خود از دوران بلوغ فرزندتان را افزايش بدهيد. اگر بتوانيد نسبت به روحيات او اشراف پيدا کنيد و رفتارهاي بعدي اش را پيش بيني کنيد، غافلگير نخواهيد شد.
3- خيلي زود در مورد سن بلوغ با او صحبت کنيد. نبايد بگذاريد دير شود و نوجوان، با حالت هاي خاص فيزيکي يا سوالات متعدد خاص اين دوره تنها بماند. به او در مورد تغييراتش توضيح بدهيد و سوالات وي را بدون پاسخ نگذاريد، اما توجه داشته باشيد اطلاعات اضافي که نمي تواند هيچ کمکي به وي بکند را نيز در اختيارش نگذاريد.
4- هر چقدر بحث در مورد دوران بلوغ را به آينده موکول کنيد، سوء تفاهم کودک افزايش پيدا کرده و از تغييرات روحي و جسمي که برايش اتفاق مي افتد، بيشتر رنج خواهد برد.
5- خودتان را جاي نوجوان تان بگذرايد. با او در رنجي که از اين دوران مي کشد همدردي کنيد و اقتضائات اين دوره را درک کنيد.
6- قطعاً ضرورت دارد که موضع خود را در برابر تمايلات جديد و تقاضاهاي تازه نوجوانان خود مشخص کنيد. ممکن است او در مورد تردد با دوستان، پوشيدن لباس هاي عجيب يا ايجاد تغيير در نحوه آرايش خود، مطالبات عجيبي از شما داشته باشد. بهتر است بدون فکر کردن در مورد پيشنهادات او، با همه آنها مخالفت نکنيد و هر از گاهي اجازه دهيد برخي از آنها را تجربه کند.
7- اعتراض به رفتارهاي تازه نوجوانان را براي وقتي بگذاريد که مي خواهد کارهاي خطرآفرين و مشکل ساز انجام بدهد. مصرف تنباکو الکل يا مواد مخدر از اين دسته است.
8- انتظارات خود از نوجوانان را ثابت نگهداريد. با تغيير مداوم توقعات تان از او، نوجوان خود را دچار سرگيجه و سردرگمي نکنيد. در صورت نشان دادن رفتارهاي خوب، تشويق را هرگز فراموش نکنيد.
9- به او آگاهي بدهيد. کتاب هاي مخصوص بلوغ که مناسب همين رده سني است را در اختيار او قرار دهيد و البته خودتان هم اطلاعات تازه به دست آوريد.
10- با والدين دوستان کودک خود در ارتباط باشيد. دوران بلوغ، برهه اي است که نوجوان براي برقراري ارتباط با گروه همسالان خود اصرار عجيبي دارد. در ارتباط بودن با والدين رفقاي نوجوان تان باعث مي شود دورادور او را کنترل کنيد.
11- اين درست است که بروز تغييرات در اين دوره اجتناب ناپذير خواهد بود، اما نه هر تغييري و نه هر ميزان.افت تحصيلي تا حدودي طبيعي است، اما اگر نوجوان شاگرد ممتازتان به تنبل ترين بچه مدرسه تبديل شد، واکنش نشان بدهيد.گرايش پيدا کردن به هنجارشکني گسترده، مصرف الکل و... در کنار هر نوع تغيير عجيبي که بيش از شش ماه ادامه داشته باشد، خطرناک است. در اين نوع موارد، کنترل خود را افزايش بدهيد و حتماً نوجوان خود را نزد پزشک متخصص ببريد.
12- به تنهايي نوجوان در حال بلوغ خود احترام بگذاريد. از کليات کارهايي که مي کند باخبر باشيد، اما جزييات را به خودش بسپاريد. انتظار نداريد که او شما را هم به جمع دوستانش دعوت کند؟
13- نگران ور رفتن زياد نوجوان با اينترنت و تلويزيون نباشيد. فقط بدانيد که چه مي بيند و چه مي خواند.
14- قوانين طبيعي و منطقي وضع کنيد تا مجبور به نافرماني نشود. وقتي به شدت به مسابقه فوتبالي که ساعت 23 شب شروع مي شود علاقمند است، نمي توانيد او را مجبور کنيد ساعت 20/30 بخوابد.
15- شخصيت در حال شکل گيري اش را هرگز در جمع خرد نکنيد. اين کار عواقب عجيب و خطرناکي دارد.
16- اين دوره نيز سرانجام به پايان خواهد رسيد. مثل همه والدين خوب به کودک تان يادآوري کنيد که: «با کمک هم وارد اين دوران مي شويم و با کمک هم از آن خارج مي شويم.»
منبع:کوچه ما شماره 7.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.