مراقبت هاي بهداشتي در فصل تابستان

تابستان از راه رسيد و اوقات فراغت را بايد با تفريحات تابستاني پر كرد. يكي از اين تفريحات تابستاني شنا و رفتن به استخرها است. كارشناسان معتقدند حتي بسياري از مكان هاي تفريحي عمومي مانند استخرها كه به نظر پاكيزه و سالم مي آيند، ممكن است داراي ميكروب ها و آلودگي هاي پنهاني باشند كه در ظاهر به چشم نمي آيند؛ بنابراين، در انتخاب استخر نهايت دقت را داشته باشيد تا اين كه تفريحات فرح بخش شما را بيمار نكند!
دوشنبه، 4 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت هاي بهداشتي در فصل تابستان

مراقبت هاي بهداشتي در فصل تابستان
مراقبت هاي بهداشتي در فصل تابستان


 

نويسنده: منيره نوري فرد




 
تابستان از راه رسيد و اوقات فراغت را بايد با تفريحات تابستاني پر كرد. يكي از اين تفريحات تابستاني شنا و رفتن به استخرها است. كارشناسان معتقدند حتي بسياري از مكان هاي تفريحي عمومي مانند استخرها كه به نظر پاكيزه و سالم مي آيند، ممكن است داراي ميكروب ها و آلودگي هاي پنهاني باشند كه در ظاهر به چشم نمي آيند؛ بنابراين، در انتخاب استخر نهايت دقت را داشته باشيد تا اين كه تفريحات فرح بخش شما را بيمار نكند!

آلودگي هاي استخرها:
 

طبق آمارهاي گرفته شده، 65 درصد از افرادي كه براي شنا به استخرها مي روند برخود لازم نمي بينند كه پيش از وارد شدن به داخل آب دوش بگيرند؛ در نتيجه، بدون دوش گرفتن و شامپو كردن بدن خود وارد آب استخر مي شوند! سرپرست مؤسسه كنترل بيماري ها «ليندا گولدنر» اظهار مي دارد: دوش نگرفتن پيش از ورود به آب استخر، همان چيزي است كه سبب مي شود فرد شناگر آلودگي ها را همراه خود وارد آب استخر كند. شيوع بيماري هايي مانند اسهال، بيماري هاي تنفسي، عفونت هاي گوش، عفونت هاي پوستي همگي در اثر آلوده بودن آب استخر به وجود مي آيد.
بدترين آلودگي ها از مدفوع و ادرار كردن در آب استخر حاصل مي شود، بنابراين، مؤسسه كنترل بيماري ها توصيه مي كند پيش از رفتن به استخرها، اين نكات بهداشتي را رعايت كنيد:
ـ اگر به بيماري اسهال مبتلا هستيد، هرگز به استخر نرويد.
ـ هرگز آب استخر را قورت ندهيد.
ـ نظافت و بهداشت را رعايت كنيد و پيش از شنا كردن حتماً دوش گرفته و شامپو كنيد.
ـ اگر همراه با كودكان تان به استخر مي رويد، حتماً كودك خود را با شامپو و يا صابون كاملاً شسته و تميز كنيد و سپس او را وارد آب كنيد.
ـ حتماً به استخرهايي برويد كه از تميزي و سالم بودن آب آن مطمئن هستيد.
ـ از حواس بويايي خود كمك بگيريد تا از آلوده بودن آب استخر، البته تا حدي اطمينان حاصل كنيد. وجود بوي بيش از حد كلر در محوطه استخر مي تواند در واقع ناشي از آلودگي آب استخر، و فعل و انفعالات كلر آب با تركيبات حاصل از ادرار در آب استخر باشد!

كباب كردن گوشت در فضاهاي بيرون از منزل
 

هنگامي كه در روزهاي تعطيل و تابستاني به بيرون از منزل مانند كوه و جنگل و دشت مي رويد و قصد داريد غذا را بيرون از منزل بخوريد، به هنگام كباب كردن گوشت روي منقل و يا زغال و يا استفاده از «باربيكيو» كاملاً مراقب باشيد. زيرا، اگر گوشتي كه در حال كباب شدن مي باشد، به خوبي پخته و كباب نشود مي تواند منبع خطرناكي از باكتري E.Coli «سالمونلا» باشد كه سبب بروز بيماري و يا حتي مرگ افراد مي گردد. براي اطمينان يافتن از اين كه گوشت به خوبي پخته شده و باكتري هاي بيماري زا ندارد، بايد مطمئن شويد كه درجه حرارت بسيار بالا باشد (در حدود 160 درجه سانتيگراد) تا قسمت هاي مياني گوشت نيز به خوبي پخته شود و تنها از نظر ظاهر و رنگ گوشت بر پخته بودن آن قضاوت نكنيد!
براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هايي كه مي تواند از طريق مواد غذايي آلوده مانند گوشت به انسان منتقل شود، بايد دقت و وسواس لازم را داشته باشيم؛ دستان خود را قبل از آماده كردن گوشت و همچنين پس از آن بايد بشوييم و هر وسيله اي را كه با گوشت خام در تماس بوده حتماً شسته و گوشت خام را در تماس با ساير مواد غذايي قرار ندهيم. براي جلوگيري از رشد و نمو باكتري ها در گوشت، حتماً پيش از پختن گوشت آن را در محيط كاملاً سرد نگه داري كنيم. هنگام خريد مواد غذايي از فروشگاه ها توجه داشته باشيم مواد گوشتي را در آخرين مرحله بخوريم.

تماس با خاك شن و يا جانوران (به هنگام رفتن به پيك نيك)
 

اين گفته درست است كه «كثيفي سبب بيماري نمي شود» بلكه اين انگل ها و ميكروب هاي بيماري زا هستند كه در محيط هاي كثيف رشد و نمو زندگي مي كنند و سبب بروز بيماري در افراد را سبب مي شوند! اگر به هنگام فصل تابستان به كنار دريا، درياچه و يا رودخانه مي رويد و كودكان تان در كنار ساحل با شن و يا خاك بازي مي كنند، حتماً نكات بهداشتي زير، را رعايت كنيد:
يك كارشناس انگل شناسي اظهار مي دارد: ميكروب ها و انگل هاي موجود در خاك مي توانند سبب بيماري افراد شوند، به خصوص كرم هاي ريزي كه از حيواناتي مانند سگ و گربه خارج شده و در خاك مي مانند، حتي تخم انگل ها مي توانند در خاك مانده و پس از يك ماه به انگل بالغ تبديل شوند.
بنابراين، كودكاني كه در كنار ساحل و در محيط هايي با شن و خاك بازي مي كنند بايد كاملاً مراقب باشند و حتماً پس از بازي كردن، دستان خود را با آب و صابون كاملاً بشويند. حيواناتي مانند سمور، وزغ و قورباغه كه ممكن است افراد آنها را لمس كنند، نيز مي توانند بيماري زا باشند. شايع ترين باكتري كه از طريق حيواناتي مانند سگ و گربه به ويژه از طريق مدفوع آنان به انسان منتقل مي شود، همان «سالمونلا» است. اين باكتري در بين حيواناتي كه در قفس نگه داري مي شوند، نسبت به حيوانات وحشي كه در جنگل زندگي مي كنند، بيشتر است.

انگل هاي موجود در آب هاي شيرين
 

تعداد مشخص و معيني از ميكروارگانيسم هاي بيماري زا وجود دارند كه از حيوان به انسان منتقل شده و سبب بيماري مي گردند. يكي از اين ميكروارگانيسم ها كه بسيار شايع است، باكتري (E.Coli) نام دارد كه مي تواند از طريق فضولات حيواني و يا انساني ريخته شده در آب، وارد معده انسان گردد و فرد را بيمار كند. اگر شما در رودخانه و يا درياچه اي شنا مي كنيد كه ممكن است از طريق انسان و يا حيوانات آلوده شده باشد، احتمال ابتلا به بيماري E.Coil در شما افزايش مي يابد.
يكي ديگر از ميكروب هاي موجود در آب هاي شيرين مانند: آب رودخانه ها و يا آب هاي recreational (آب هاي استخر، جكوزي، فواره ها، چشمه ها) ميكروب «ژيارديا» (Giardia) است كه از ميكروب هاي شايع بوده و بيماري (اسهال) را موجب مي گردد. كارشناسان توصيه مي كنند براي مصون ماندن از ورود اين ميكروب ها به بدن، هرگز آب اين مناطق را نخوريد؛ همچنين، مراقب باشيد به هنگام شنا كردن آب استخر را قورت ندهيد.

گردش هاي تابستاني (پيك نيك)
 

رفتن به بيرون از شهر و پناه بردن به دامان كوه، دشت و جنگل يكي ديگر از تفريحاتي است كه به طور معمول در فصل تابستان بيشتر خانواده ها انجام مي دهند. بسياري از خانواده ها غذاهاي پخته شده و آماده را با خود مي برند و برخي ديگر نيز مواد غذايي غير آماده از قبيل مواد گوشتي خام را با خود برده تا در آنجا پخته و يا به صورت كباب پز آماده و ميل كنند. اما، در اين مواقع بايد كاملاً مراقب و محتاط باشند؛ زيرا، مگس، مورچه و يا ديگر حشراتي كه در فضاهاي باز وجود دارند و به خصوص در فصل تابستان تعداد آنها بيشتر مي شود، مي توانند مواد غذايي شما را آلوده كنند. به طور مثال مگسي كه روي سگ و گربه و يا فضولات آنها نشسته و سپس روي مواد غذايي شما مي نشيند، غذاي شما را آلوده و در نهايت شما را بيمار مي كند.
از طرفي مراقب باشيد كه براي ساعت هاي طولاني مواد غذايي را بيرون از يخچال نگه داري نكنيد؛ زيرا، منطقه خطر براي مواد غذايي اعم از خام و يا پخته، همان گرماي محيط بيرون است كه زمينه مساعد براي رشد و نمو ميكروب ها را فراهم مي كند. بنابراين، سعي كنيد بيشتر از 2 ساعت مواد غذايي در فضاي بيرون نگه داري نشود، حتي اگر قصد داريد براي رفتن به پيك نيك از فروشگاهي مواد غذايي خريداري كنيد، سعي كنيد مواد غذايي گوشتي جزو آخرين اقلامي باشد كه خريداري مي كنيد، در اين صورت مدت زماني كه در بيرون از يخچال نگه داري مي شوند، كمتر است. با رعايت نكات بهداشتي مي توانيد خود و اعضاي خانواده را از ابتلا به بيماري هاي عفوني مصون بداريد.

نگه داري غذاهاي سرد در محيط بيرون و خارج از يخچال:
 

نگه داري غذاهاي سرد مانند سالاد اوليه و يا سالاد كلم و... در محيط خارج از يخچال از آن جايي كه اين غذاها حاوي مقدار فراوان سس مايونز هستند، مي تواند زمينه را براي ايجاد مسموميت هاي ناشي از مواد غذايي فراهم سازد. برخلاف تصور عامه مردم، سس مايونز به خودي خود محيط مناسبي براي رشد باكتري هايي از قبيل سالمونلا و يا E.coil نيست، به ويژه آنكه اين سس داراي مقادير فراواني سركه و يا آبليمو بود كه اين محيط اسيدي، محيطي مناسب براي رشد و نمو ميكروب ها نيست؛ اما، زماني شما اين سس را با مقادير فراوان سيب زميني مخلوط مي كنيد، PH محيط بالا رفته و زمينه براي رشد ميكروب ها فراهم مي شود و از آنجايي كه غذاهاي سرد معمولاً سرد خورده مي شوند و حرارتي نمي بينند، ميكروب هاي رشد كرده در اين مواد غذايي به هيچ وجه از بين نمي روند. در نتيجه، نگه داري اين مواد غذايي در محيط هاي بيرون سبب افزايش دماي اين مواد غذايي شده و گرما زمينه را براي رشد و نمو ميكروب ها و باكتري ها فراهم مي كند.
بنابراين، با رعايت اين توصيه ها و مراقبت هاي بهداشتي از بيماري خود و عزيزان مان در فصل تابستان پيشگيري مي كنيم.

منبع:نشريه دنياي زنان، شماره 50. .



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.