مقدمه اي بر بلوتوث

تکنولوژی Bluetooth به ارتباط بی سیم با برد کوتاه مربوط می شود و این تکنولوژی در تمام وسایل الکتریکی کاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبکه ها و اینترنت ها مربوط نمی شود . به طوری که این تکنولوژی را حتی در موس و کیبرد و چاپگر خود می توانید داشته باشید .
دوشنبه، 4 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقدمه اي بر بلوتوث

مقدمه اي بر بلوتوث
مقدمه اي بر بلوتوث


 





 

مقدمه :
 

تکنولوژی Bluetooth به ارتباط بی سیم با برد کوتاه مربوط می شود و این تکنولوژی در تمام وسایل الکتریکی کاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبکه ها و اینترنت ها مربوط نمی شود . به طوری که این تکنولوژی را حتی در موس و کیبرد و چاپگر خود می توانید داشته باشید .

تاریخچه تکنولوژی Bluetooth :
 

کلمه Bluetooth در واقع بی ارتباط با دندان آبی نیست . Bluetooth نام پادشاه دانمارکی و جنگجوی اسکان دیناوی herald blatand (در زبان انگلیسی Bluetooth به معنای دندان آبی) در قرن دهم است . این پادشاه توانست دانمارک و نروژ را که در جنگ های مذهبی دچار اختلال بودند با هم متحد کند و در واقع تکنولوژی Bluetooth بر پایه اتحاد یک پارچه سیستم های کامپیوتر در قالب ارتباط های بی سیم ایجاد شده که نماد کار و تلاش این پادشاه دانمارکی است . (هارولد علاقه زیادی به خوردن قره قروط داشت و به همین دلیل رنگ دندان های او تغییر کرده بود و لقب دندان آبی Bluetooth را گرفته بود .)
اولین بار در سال 1994 شرکت اسکاندیناوی موبایل Ericsson این سیستم را به بازار عرضه کرد این شرکت به همراه چند شرکت دیگر یک استاندار مشترک برای انواع وسایل ارتباطی ایجاد کردند تا ارتباط میان آنها تحت یک پروتکل ثابت و معین برقرار شود .
این شرکت ها عبارتند از : Toshiba , IBM , Nokia , Intel , Ericsson . این شرکت ها با تشکیل گروهی به نام Bluetooth special interest group : (SIG) توانستند این استاندارد مورد نظر را ایجاد کنند . وسایلی که در ارتباطات بی سیم شرکت می کنند مانند تلفن های بی سیم ، ماهواره ها ، موبایل ها
از امواج رادیویی برای انتقال صدا و تصویر و داده ها (Data) استفاده می کنند .در واقع امواج رادیویی سیگنال هایی هستند که توسط فرستنده در هوا پخش می شوند Bluetooth از امواج رادیویی ولی با برد کوتاه بهره می گیرد و از پروتکل خاصی برای ارسال اطلاعات خود استفاده می کند . و تمام دستگاههایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند باید با این استاندارد مشخص سازگاری داشته باشند.

ساختمان Bluetooth :
 

Bluetooth در باندGHZ 45/2 داده ها را منتقل می کند و در هر ثانیه بین 79 فرکانس مختلف (کانال ارتباطی) ، 1600 بار سیگنالهایش را تغییرمی دهد . هر کدام از این کانالهای ارتباطی قابلیت ارسال یک مگابایت اطلاعات را دارد و اگر تداخلی از طریق وسایل دیگر موجود در منزل بوجود آید ، مخابره اطلاعات متوقف نشده و فقط سرعت آن کاهش می یابد . در واقع Bluetooth از (Afh) :
Adaptive frequency hopping برای کاهش دادن دخالت دستگاههای دیگر استفاده می کند . با جا سازی کردن یک گیرتده و تراشه Bluetooth درون محصولات ، کابلهایی که به طور عادی برای محل سیگنالها و داده ها به کار می روند می تونند حذف شوند Bluetooth می توند برای کسانی که از سیم های طویل و دنباله دار بی زارند ، روش مناسبی باشد .همانطور که گفته شد این کار با استفاده از یک ارتباط مبتنی بر امواج رادیویی صورت می گیرد که به کمک آن می توان وسایل مختلف را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد . Bluetooth یک استاندارد باز برای ارتباطات دیجیتال صدا و داده در فواصل کوتاه بین lap tap ، PDA و سایر دستگاههای رومیزی می باشد. Bluetooth انتقال داده ها را با سرعت 725 در محدوده 10 متری انجام می دهد که اگر افزایش قدرت نیز صورت گیرد ، این رقم به 100 متر افزایش می یابد .
Bluetooth از امواج رادیویی چند لایه ای استفاده می کند که از بین دیوار و موانع غیر فلزی نیز عبور می کند . علاوه بر این Bluetooth تحت حمایت لیسانس های صنعتی (Industrial ) ، عامی (Scientific) و پزشکی در باند GHZ 45/2 ارائه می شود .

اساس کار Bluetooth :
 

تمام ابزارهای موجود در منزل یا محیط کار شما اگر دارای Bluetooth باشند . می توانند بدون وجود کابل ها با هم ارتباط برقرار کنند .
هر ابزاری (دستگاهی) یک سیگنال را توسط Bluetooth خود صادر می کند که این سیگنال ها توسط دستگاه های دیگر دریافت می شود . سایر دستگاه ها هم در فرستادن و گرفتن سیگنالها شرکت می کنند . به این ترتیب Bluetooth یک شبکه خانگی را ایجاد می کند که آن را PAN : personal area network یا piconet می نامند . به این ترتیب وسایل خانگی در یک روش پیوسته و موثر بوسیله عدم حضور سیم و کابل بر یکدیگر عمل می کنند . بطور مثال headset شما برای اتصال به تلفن همراه شما دیگر نیازی به سیم نخواهد داشت و یا lap tap شما به راحتی می تواند اطلاعاتش را به چاپگری که در اتاق مجاور قرار دارد بفرستد و یا دستگاههای ماکروویو منزلتان می تواند پیغامی را به تلفن همراه شما بفرستد و شما را از آماده شدن غذا با خبر سازد و نیز می تواند از طریق تلفن همراه خود بسته بودن اتومبیلتان را کنترل کنید. این دستگاهها که ایجاد یک piconet می کنند . بدون اینکه در کار یکدیگر مداخله کنند هر یک وظایف خود را انجام می دهند . هر piconet می تواند یک (master) رئیس و تا هفت slave – دستگاه کمکی داشته باشد . هر دستگاهی می تواند بطور هم زمان با یک یا چند دستگاه دیگر درون یک piconet واحد ارتباط برقرار کند و یا هر دستگاهی می تواند بطور هم زمان وابسته به چندین piconet مختلف باشد .
همانطور که گفته شد Bluetooth در هر ثانیه 1600 بار با استفاده از (AFH) فرکانس های خود را برای کاهش مداخله دستگاههای دیگر در واقع سرعت انتقال داده ها در Bluetooth بستگی به نوع سیستم دارد . اگر از ارتباط هم زمان یا synchronous استفاده شود نرخ انتقال داده ها 423 کیلو بایت در ثانیه خواهد شد . در این نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گیرنده بطور هم زمان قادر به دریافت و ارسال اطلاعات هستند . با این روش گروهی از دستگاهها در piconet برای نقل و انتقال داده ها هم زمانه و هنگام می شوند و این ها ترکیب بنیادی و اساس ارتباط برقرار کردن در تکنولوژی بی سیم Bluetooth است . در واقع قابلیت اصلی Bluetooth این است که بطور هم زمان هم با داده ها و هم با مخابره و ارسال صوت سر و کار دارد و این توانایی کاربرد را قادر می سازد تا از تنوع و گوناگونی اختراعات بهرمند شود . سایز کوچک و هزینه های کم تراشه های Bluetooth ، این تکنولوژی را قادر ساخته تا از آن در ریزترین و کوچکترین وسایل استفاده شود . هزینه تراشه های Bluetooth زیر 3 دلار است .

ورژن های Bluetooth :
 

(Enhanced Data Rate) 1- version 2/0 + EDR Data Rate : 3 Mbps Adapted November 2004
2- Version 1/2 adapted November 2003 Data rate: 1 mbps
صنعت IT در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد تحولات بسيارى را به خود ديده است. هر روزه مردم با يك تكنولوژى جديد روبه رو مى شوند و دنياى پيچيده و پيشرفته امروزى مردم را وادار به حركت مى كند. اما سرعت اين حركت به قدرى زياد است كه حتى متخصصين IT را هم به تعجب واداشته است. با ايجاد هر تكنولوژى مردم مشتاق شده تا با آن آشنا شوند ولى بلافاصله تكنولوژى پيشرفته ديگرى متولد مى شود.
يكى از اين تكنولوژى ها، Bluetooth است كه به ارتباط بى سيم با برد كوتاه مربوط مى شود. اين تكنولوژى در تمام قطعات، وسائل الكترونيكى و ارتباطى كاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبكه ها و اينترنت مربوط نمى شود، به طورى كه امروزه حتى موس و كى بورد Bluetooth هم به بازار آمده است.
فرض كنيد در منزلتان از تكنولوژى Bluetooth استفاده مى كنيد و در حال چك كردن E-mailهاى خود از طريق تلفن همراه هستيد، در همان حال نامه اى از دوست خود دريافت مى كنيد. شما هم نامه او را از طريق Bluetooth به پرينتر كه به اين سيستم مجهز است ارسال كرده و يك پرينت از آن تهيه مى كنيد. در همين زمان تلويزيون هم مشغول پخش برنامه اى است كه بلافاصله تصوير را به مانيتور انتقال داده و توسط CD-Writer كه به تكنولوژى Bluetooth مجهز است تصاوير را روى CD ذخيره مى كند. اينها تنها برخى از موارد استفاده تكنولوژى Bluetooth در زندگى امروز است. تجهيزات مجهز به اين تكنولوژى در كنار هم شبكه اى خانگى به نامPAN (Personal Area Network) را ايجاد مى كنند.

دندان آبي Bluetooth:
 

شايد جالب باشد تا از تاريخچه نام Bluetooth هم اطلاع داشته باشيم. اين نام از نام يك پادشاه دانماركى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگليسى به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنى دندان آبى است. اين پادشاه كه بين سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى زيست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ هاى مذهبى با هم مشكل پيدا كرده بودند متحد كند و از آن پس شهرت زيادى كسب كرد. در واقع تكنولوژى Bluetooth هم , بر پايه اتحاد يكپارچه سيستم هاى كامپيوتر در قالبى بدون سيستم تاكيد دارد كه نماد كار و تلاش پادشاه دانماركى است.
ايده اصلى ايجاد اين سيستم در سال ۱۹۹۴ توسط شركت موبايل Ericsson ارائه شد. اين شركت به همراه چند شركت ديگر به دنبال يك سيستم ارتباطى بين وسايل الكترونيكى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با هم باشند.
امروزه بسيارى از وسايل ارتباطى مانند PC، PDA، موبايل، پرينتر و... از پروتكل هاى متفاوت و ناسازگار با يكديگر استفاده مى كنند و همين امر باعث عدم ارتباط مناسب بين آنها خواهد شد. بنابراين شركت هاى مربوطه تصميم به ايجاد يك استاندارد مشترك براى انواع وسايل ارتباطى گرفتند تا ارتباط ميان آنها تحت يك پروتكل ثابت و مشخص برقرار شود. در حال حاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پديدآورندگان و توسعه دهندگان اين تكنولوژى هستند. اين شركت ها با تشكيل گروهى به نامBluetooth SIG (Special Interest Group) موفق شدند استاندارد مورد نظر را ايجاد كنند.
هر وسيله اى كه از سيم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى كند از امواج راديويى بهره مى گيرد در واقع امواج راديويى سيگنال هايى هستند كه توسط فرستنده در هوا پخش مى شود. امواج راديويى قادر به انتقال صدا، تصوير و هر نوع Data هستند. تلفن هاى بى سيم، موبايل، ماهواره ها، اداره تلويزيون و غيره جزء وسايلى هستند كه ارتباط خود را از طريق اين امواج فراهم مى كنند. حتى دزدگير اتومبيل هم از طريق امواج راديويى كنترل مى شود.
Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج راديويى ولى با برد كوتاه است و از پروتكل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى كند و به همين دليل است كه شركت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و كامپيوترى علاقه زيادى دارند تا در اين پروژه شركت كنند . در واقع تمام دستگاه هايى كه بر پايه Bluetooth ايجاد مى شود بايد با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند. همان طور كه مى دانيد فركانس هاى امواج راديويى با استفاده از واحد هرتز محاسبه مى شوند. فرستنده اين فركانس ها كه Transmitter نام دارد كه امواج مورد نظر را در يك فركانس خاص ارسال مى كند و دستگاه گيرنده در همان طول موج اقدام به دريافت اطلاعات مى كند و دامنه آن 2.40 GHZ تا 2.48 GHZ است.
عوامل بسيارى موجب شده تا شركت ها و موسسات ارتباطى به دنبال استفاده از Bluetooth باشند. يكى از اين عوامل محدوديت در انتقال Data از طريق سيم است. دستگاه هايى كه با سيم كار مى كنند از طريق رابط هاى سريال يا پارلل و يا USB به كامپيوتر متصل مى شوند. اگر از ارتباط سريال استفاده شود در هر سيكل زمانى يك بيت ارسال مى شود و ارتباط پارلل در هر سيكل ۸ تا ۱۶ بيت را ارسال مى نمايد. اين مقادير در دنياى ارتباطات پرسرعت امروزى بسيار كم است. تا چندى پيش در مقام كشورهاى پيشرفته براى ارتباط اينترنت به طور كامل از ارتباطات سيمى و تكنولوژى هايى چونISON و DSL استفاده مى شد. البته اين سيستم ها هنوز هم جزء پرطرفدارترين و كاربردى ترين وسايل ارتباطى در جهان هستند.
به لطف تكنولوژى جديد , Bluetooth كشورهايى چون آمريكا و برخى كشورهاى اروپايى كه در زمينه تكنولوژى حرف اول را در دنيا مى زنند به سمت استفاده از ارتباطات بى سيم بين شبكه ها و اينترنت حركت مى كنند كه علاوه بر سرعت زياد، كيفيت بسيار خوبى را در اختيار كاربرانش قرار مى دهد. از ديگر مشكلاتى كه متخصصين بخش ارتباط با آن سروكار داشتند عدم وجود يك استاندارد مشخص و ثابت براى ارتباط دستگاه هاى مختلف با يكديگر بود. تا پيش از اين هر شركت دستگاه هاى خود را براساس استانداردهاى ارتباطى خود توليد مى كرد و به همين خاطر اغلب آنها براى ارتباط با دستگاه هايى از همان نوع ولى متعلق به يك كمپانى ديگر دچار مشكل مى شدند زيرا پروتكل ثابتى وجود نداشت. حال اين مشكل توسط استاندارد Bluetooth به راحتى قابل حل است. قبل از مطرح شدن مسئله استفاده از Bluetooth متخصصان اعتقاد داشتند كه در ارتباطات نزديك از اشعه مادون قرمز استفاده شود.
مثلاً در كنترل از راه دور تلويزيون از اين سيستم استفاده مى شود. تكنولوژى مادون قرمز IrDA نام دارد و مخفف Infrared Data Association است. در عمل ثابت شده كه استفاده از اين استاندارد قابل اطمينان است و هزينه بسيار كمى به خود اختصاص مى دهد. ولى با اين وجود معايبى نيز دارد. اولين مشكل حركت نور در خط راست است. فرستنده مادون قرمز و گيرنده آن مى بايست در مقابل هم قرار بگيرند تا ارسال اطلاعات صورت گيرد، در غير اين صورت و وجود داشتن مانعى در بين راه، انتقال اطلاعات به درستى صورت نمى گيرد.
يكى ديگر از مشكلات مادون قرمز اصطلاح «يك به يك» است. به اين معنى كه شما فقط مى توانيد اطلاعات را از يك دستگاه تنها به يك دستگاه ديگر ارسال كنيد و در يك لحظه قادر به ارسال اطلاعات از يك دستگاه به چند دستگاه نخواهيد بود اما هر دو مشكل IrDA از طريق Bluetooth قابل رفع است. يكى ديگر از دلايل استفاده از تراشه هاى Bluetooth قيمت بسيار مناسب آن است.
قيمت اين تراشه ها عملاً 8 تا 25 دلار است كه با توجه به كارايى بسيار خوب، اين قيمت كاملاً مناسب به نظر مى رسد.
همان طور كه اشاره شد اين تكنولوژى از محدوده فركانس 2.4 تا 2.48 گيگا هرتز كه محدوده اى رايگان است استفاده مى كند كه ۷۹ كانال ارتباطى را شامل مى شود. البته اين محدوده در اكثر نقاط جهان مورد استفاده قرار مى گيرد و براي مثال در ژاپن اين محدوده بين 2.47 تا 2.49 گيگا هرتز است و ۲۳ كانال ارتباطى را شامل مى شود. هر كدام از اين كانال هاى ارتباطى قابليت ارسال يك مگابايت اطلاعات را دارد و برد موثر آن ۱۰متر ذكر شده كه شركت هاى ارائه كننده اين سيستم ها تا برد ۷ متر را ضمانت مى كنند و بيشتر از آن به فضاى اتاقى بستگى دارد كه دستگاه ها در آن قرار دارند و همچنين به ميزان وجود ديگر امواج راديويى هم وابسته است. سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد Bluetooth بستگى به نوع سيستم ارتباطى دارد. مثلاً اگر از ارتباط همزمان يا Synchronous استفاده شود نرخ انتقال اطلاعات ۴۲۳ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. در اين نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گيرنده به طور همزمان قادر به دريافت و ارسال اطلاعات هستند.
در نوع ديگر ارتباط كه ارتباط غيرهمزمان يا Asynchronous نام دارد نرخ انتقال اطلاعات ۷۲۱ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. البته با وجود سرعت بيشتر اين ارتباط نسبت به ارتباط همزمان، قابليت ارسال و دريافت در يك زمان را ندارد. البته تكنولوژى هاى مانند Wi-Fi كه بر پايه Bluetooth است برد موثر و نرخ انتقال اطلاعات بيشتر مى شود. Bluetooth از سيستم بسيار حساسى نيز برخوردار است و از اين لحاظ با استفاده از آن احتمال تداخل بين دستگاه هاى مجهز به امواج راديويى به حداقل خود مى رسد و حتى در صورت بروز تداخل در ارتباط بلافاصله اطلاعات از بين رفته مجدداً به طور خودكار براى دستگاه گيرنده ارسال خواهد شد.

معماري انتقال داده ها در بلوتوث
 

انتقال داده ها در بلوتوث از يك معماري لايه اي پيروي مي كند. اين توصيف از سيستم بلوتوث لايه های انتقال هسته ای بلوتوث که شامل كانال های L2CAP هستند را تعریف میکند. تمام قابليتهاي بلوتوث از نوع معماري انتقال یکسان پيروي مي كنند.
به منظور راندمان و بهره وري بالاتر , معماري انتقال اطلاعات در بلوتوث شامل زیر بخش هاي لايه اي منطقي مي شود كه بين پيوند منطقي و انتقال اطلاعات منطقي متمايز مي شوند. اين زیر بخش ها شامل درک عمومي و مشتركی از پیوند منطقی که انتقال مستقلی را بین دو یا چند وسیله فراهم میکند . زیرا لایه انتقال منطقي لازم واقع می شود تا وابستگي متقابل ميان برخي از اتصالات منطقي را مخصوصا برای دلایل رفتار منطقي توصيف كند.
مشخصات بلوتوث 1.1 رابط های ACL وSCO را بعنوان اتصالات فيزيكي تعریف میکند. با اضافه کردن SCO توسعه یافته ((eSCO و براي توسعه در آينده بهتر است این ها را انواع انتقال منطقی ای که هدف خود را دقیق تر کپسوله میکنند فرض کنیم. اگر چه آنها به اندازه ای که تعریف میشوند مستقل نیستند، مرتبط با استفاده اشتراکی از منابع مثل LT_ADDR و طرح تصدیق/ تکرار درخواست ((ARQ .Hence معمار قادر به تهیه کردن این انتقالات منطقی توسط یک لایه انتقال واحد است. لایه انتقال منطقی اضافه شده، این رفتار را توصیف می کند.
هسته حامل ترافيك سيستم هسته بلوتوث تعدادی از حامل های ترافیک استاندارد را برای انتقال پروتکل سرویس و اطلاعات مورد نياز فراهم می کند.
اتصال منطقي استفاده مي كند از نام هم پيوند انتقال منطقي و پسوند كه نمايانگر نوع داده مورد انتقال است.
C براي لینک های کنترل که پيام های LMP را حمل می کنند.
U براي اتصال L2CAP که اطلاعات كاربر را حمل می کنند (L2CAP PDUs).
S براي به اجرا درآمدن اتصال داده های هماهنگ یا ناهماهنگ بي قالب (بی فرمت).
اين يك امر عادي براي پسوند ميباشد كه از اتصال منطقي بدون معرفی ابهامات حذف شود, بدين ترتيب مرجعي قرار دادي براي اتصال منطقي ACL ميتواند مقرر گردد براي در نظر گرفتن اتصال منطقي ACL-Cدر وضعيتي كه پروتوكل LMP در زمان قطع ارتباط و يا اتصال منطقي ACL-U زماني كه لايه اي از L2CAP قطع مي شود ميتواند مقرر گردد.
نقشه كاربرد موقعيت ترافيك در هسته حامل بلوتوث مبتنی بر تطبيق مشخصات ترافيك با مشخصات حامل است. استفاده از این نقشه ها توصیه می شود زیرا آنها موثر ترین و طبیعی ترین روش انتقال داده با مشخصات داده شده اش را تهیه می کند.
يك كاربرد و يا انجام سيستم بلوتوث اصلي ممكن است استفاده از یک حامل ترافیک متفاوت یا نقشه کشی های متفاوت را انتخاب کند تا نتیجه مشابهی را دریافت نماید. براي مثال در يك پيكونت (پيكونت يك شبكه ويژه از محاسبه گرها ميباشد.) تنها با يك فرمانبر، رییس ممكن است انتخاب بكند كه L2CAP (كنترل اتصال منطقي و قرار داد انطباق) بر روي ACL-U را حمل بكند تا اينكه آن را بر روي ASB-U و يا ارتباط منطقي PSB-U پخش بكند. احتمالا اين امر در ضوابط پهناي باند موثر تر خواهد بود. همچنين اگر كيفيت كانال فيزيكي تنزل پيدا نكند استفاده از مسير هاي انتقال تنها چاره قابل قبول است. در اين حال بايد به مشخصات ترافيكي برنامه كاربردي نيز توجه داشت.
انواع ترافيك كاربردی براي طبقه بندي نوع داده ها كه ممكن است به هسته اصلي بلوتوث ارايه شده باشد استفاده مي شود. نوع ترافیک داده هاي اصلی مشابه نوع آن به هسته اصلي سیستم بلوتوث ارايه شده است اين در حالي است كه يك فرآيند مداخله كننده آن را اصلاح بكند. براي مثال داده ها در يك سرعت غير قابل تنطيم انتقال ميبابد اما يك فرآيند رمز گذاري مياني (براي مثال رمز گذاري MPEG4براي فايل هاي صوتي و تصويري) ممكن است اين سرعت تغيير پذير را با تغيير مواجه سازد.

ترافيك داده هاي فرمت دار (داراي قالب)
 

سرویس های لايه L2CAP یک انتقال قاب گرارا براي داده کاربر غیر هم زمان و هم زمان فراهم می کند. داده ارایه شده کاربردی به این سرویس در قاب های با سایز های مختلف (بيشتر از اندازه قرار دادي برای کانال) و این قاب ها به همان روش مشابه به اجرا ها(کاربرد های) یکسان روی وسیله خارجی (دور دست) تحویل داده می شوند. برنامه هاي كاربردي هيچ نيازي براي براي الحاق كردن اطلاعات اضافي به داده هاي در حال انتقال ندارند, اگرچه در صورت نياز ممكن است اين كار را انجام بدهد. (اينگونه كه در چارچوب هسته سيستم بلوتوث اضافه كردن اطلاعات اضافي غير محسوس است.)
كانال هاي اتصال گرا L2CAP ممكن است براي انتقال نقطه به نقطه داده ها ما بين دو بلوتوث فعال ايجاد شده باشندیک كانال ارتباط قطع شده L2CAP براي انتشار راديويي داده ها بوجود آمده است. در مورد پيكونت ميتوان اينگونه گفت كه هميشه توپولوژي ها وسيله اصلي منبع داده هاي انتشاري است و وسيله هاي فرمانبر گيرنده ها هستند. ترافيك روي كانال L2CAP انتشاري يك طرفه است. كانال هاي تک حسابی(unicast) L2CAP ممكن است یک طرفه و یا دو طرفه باشند.
كانالهاي L2CAP يك تنظيم QoS وابسته دارند كه محدوديتهايي روي چارچوب داده ها تعريف مي كنند. تنظيم هاي اين QoS معمولا ممکن است برای مشخص کردن ، براي مثال، داده ای كه منظم است و بنابراين يك عمر محدود بعد از اینکه باطل شود دارد، داده هايي بايد در يك دوره زماني معين تحويل داده شوند و يا داده هايي كه معتبرند و بايد بدون خطا منتقل شوند هر چند كه زمان زيادي را بگيرند.
مدير كانال L2CAP وظيفه تدارك دادن براي مرتب سازي انتقال داده ها براي كانال L2CAP روي ارنباط منطقي باند پايه مناسب را داراست, شايد تسهيم بندي آن روي ارتباط منطقي با همان باند پايه اما با كانالهاي L2CAP ديگري كه داراي همان مشخصات ميباشند حمل كنند.

ترافيك داده هاي بدون قالب
 

در صورتي كه برتامه كاربردي به تحويل داده ها در چارچوب(قاب) نیاز نداشته باشند, شايد به خاطر اينكه جريان جاري را شامل مي شود با به اين خاطر كه داده ها يك جريان خالص است در آن وقت ممكن است كه براي استفاده كانالهاي L2CAP اجتناب بكنند و يك ارتباط منطقي با باند پايه بسازند.
سيستم هسته بلوتوث انتقال مستقيم داده هاي كانال که منظم است و از يك سرعت غير قابل تنظيم با نسبت بيتي (bit – rate) يا چارچوبي (frame – rate) پيروي ميكند را پشتیبانی می کند توسط استفاده از رابط منطقی SCO – S يا esco – s . اين رابط های منطقي پهناي باند كانال فيزيكي را ذخيره و يك انتقال كه با سرعت غير قابل تنظيم به ساعت piconet قفل (وصل) می باشد را تامین می کند. داده در بسته هايي با اندازه ثابت و در فواصل غير قابل تغيير با هر دوی این پارامتر ها که در طول تاسیس کانال ها انتقال می یابند،انتقال داده میشود. Esco انتخاب بزرگتري از bit – rates را يراي اتصال فراهم ميكند. همچنين Esco قابليت اطمينان بيشتري را نسبت به خطا در هنگام مخابره محدود كاربر فراهم مي كند. عمليات سرعت داده افزايش داده شده برای esco پشتيباني شده است ولی نه برای انتقال های منطقی SCO . انتقال منطقي SCO و eSCO اتصال منطقي تسهيم شده يا هرگونه لايه بندي اضافی در هسته سيستم بلوتوث را پشتيباني نمي كنند. يك برنامه كاربردي انتخاب مي كند كه تعدادی از جریان ها را لایه ای کند در مدت جاري و در محدوده جرياتهاي ثبت شده SCO / eSCO ، بسته به این که جریان ثبت شده جریان سرعت غیر قابل تنظیم را داشته باشد.
برنامه كاربردي مناسبترين نوع ارتباط منطقي از گزينه هاي موجود در باند پایه را انتخاب ميكند و آن را ايجاد و پيكر بندي مي كند تا جریان داده را انتقال دهد و زماني كه پايان پذيرد آن را آزاد مي كند. (برنامه كاربردي نيز عموما از كانال L2CAP unicast قالب دار استقاده مي كند تا اطلاعات سطح C را به برنامه كاربردي نظير خود يا يك سرعت تغيير پذير در دستگاه دورتر منتقل سازد.) اگر داده کاربردی منظم و از یک سرعت متغیر باشد،پس این ممکن است فقط توسط کانال تک حسابی (unicast) L2CAPحمل شود، و بنا بر این بعنوان یک داده قاب شده با آن رفتار میشود.

قابليت اعتماد در حامل های ترافيك
 

تکنولوژی بلوتوث یک سیستم ارتباطی بدون سیم است.در محیط های RFفقیر ،این سیستم باید به طور موروثی غیر قابل اعتماد فرض شود.برای اینکه این را خنثی کنیم ،سیستم سطوحی از مراقبت ها را در هر لایه فراهم می کند.هدر(سر آمد) بسته باند پایه از کد بندی تصحیح خطای پیشاپیش (FEC) استفاده می کند تا اجازه دهد به تصحیح خطا که توسط دریافت کننده (receiver) و یک چک کننده خطای هدر (HEC) خطا های باقی مانده بعد از تصحیح را کشف کند.
روي انتقال های منطقی ACL عموما نتايج الگوریتم کشف خطا برای راه انداختن یک پروتوکل ARQ ساده استفاده می شوند. این یک قابلیت اعتماد گسترش یافته را توسط بسته های برگشتی (re-transmitting) که الگوریتم چک کردن خطای دریافت کننده را انتقال نمی دهند فراهم می کند. اين امكان نيز وجود دارد كه طرح را براي حمايت از عكس العمل حساس تغيير دهد. اين تغيير توسط دور انداختن بسته هاي رسيده ناموفق كه عمر آنها به پايان رسيده است صورت ميگيرد. اتصال eSCO از نسخه اصلاح شده اين طرح براي بهبود دادن قابليت اعتماد توسط محدود سازي تعداد مخابره مجدد استفاده مي كند.
قابليت اطمينان بدست آمده توسط این طرح ARQ تنها به آن مقدار قابل وابستگی است که کد های HEC و CRC قادر به پيدا كردن خطاها هستند. اين امر در اغلب موارد كافي است هر چند كه مشاهده مي شود براي بسته هاي مفصل تر احتمال يك خطاي نايافته كه امكان پشتيباني آن وحود دارد بالاتر است , خصوصا آنهايي كه احتياج يه انتقال داده هاي بزرگتر دارند.
لايه L2CAP يك سطح اضافي كنترل خطا را فراهم می کند که طراحي شده است كه خطاهاي نايافتني اتفاقي را در لايه باند پايه و همچنين درخواست كننده مخابره مجدد از داده هاي تحت تاثير واقع شده پيدا كند. اتصال هاي پخش شده مسير برگشت ندارند و در استفاده از ترتيب اتصال ARQ براي بازگشت ناتوان هستند. اگر چه دريافت كننده هنوز قادر است كه خطاها را در بسته هاي معيار پيدا بكند. در عوض هر بسته منتقل شده كه چندين بار به دريافت كننده مي زسد اميد است كه حداقل يكي از كپي كردن ها با موفقيت صورت دريافت شود با وجود تعادل هنوز گارانتي براي دريافت موفق نيست و بنابراين اين اتصال ها غير قابل اعتماد تصور شده اند.
در خلاصه اينكه, اگر يك اتصال يا كانال مشخص شده قابل اطمينان باشد باشد بطوري كه گيرنده لايق پيدا كردن اشتباه ها در بسته هاي معيار و تقاضاي مخابره مجدد باشد تا زماني كه خطاها حذف شوند. اولويت با سيستم كشف خطا مي باشد تا خطاهاي ممكن يافت نشده احتمالي را كشف كند. در اين حالت كانالهاي L2CAP در سطح قابل مقايسه اي با ديگر سيستم هاي ارتباطي دارد هر چند كه براي ارتباط منظقي ميزان خطالهاي باقي مانده نسبتا بالا است.
فرستنده قادر است كه بسته هايي را از صف مخابره كننده به دريافت كننده خارج كند چنانكه دريافت كننده تمام رشته را دريافت نكند. اگر اين اتفاق بيفتد کشف بسته هاي گم شده بر عهده لايه L2CAP ميباشد.
روي يك اتصال غير قابل اعتماد دريافت كننده ها لايق پيدا كردن خطاها در بسته هاي معيار ميباشند اما نمي توانند مخابره مجدد درخواست كنند. بسته ها با اين امكان كه بدون خطا هستند توسط دريافت كننده عبور مي كنند , اما آنجا هيچ ضمانتي نيست كه تمام بسته هاي رشته دريافت شده اند. به اين دليل اين ارتباط غير قابل اطمينان تصور شده است. تعداد محدود استفاده براي چنين اتصالي است. به طور عادي تا زماني كه داده ها معتبر هستد وابستگی روي تكرار همجوار داده ها از لايه هاي بالاتر وجود دارد. اتصال هاي جاري يك قابليت با مشخصه هايي مابين مطمئن و غير قابل اعتماد بسته به شرايط كار جاري دارد.
ساختار بسته اي سازمان يافته بلوتوث ساختار بسته عمومي , معماري لايه اي بلوتوث را نشان مي دهد. اين ساختار براي استفاده بهينه در عمليات عادي طراحي شده است.
معمولا بسته ها تمامي قسمت هاي مهمي براي نمايش هستند كه به تراكنش نياز دارند. بدين صورت كه يك درخواست , استعلام ساده اي به كانال اسكن كردن استعلام هاي فيزيكي يك ارتباط منطقي يا بالاتر اعلام مي كند و بنابراين تنها از كد دستيابي به كانال تشكيل شده است. (به كانال فيزيكي نياز دارد.)
ارتباط عمومي در مدت يك پيكونت از بسته هاي شامل تمامي فيلد ها (جزييات و اطلاعات) استفاده مي كند. به طوري كه از تمامي لايه هاي وابسته به معماري استفاده مي كند.
تمامي بسته ها شامل كد دستيابي به كانال ميباشند. آنها از يك كانال فيزيكي ويژه استفاده مي كنند براي اينكه بسته ها را در كانال فيزيكي متفاوت بپذيرند و يا آنها را ناديده بگيرند كه بهترين حالت در نزديكي كانال فيزيكي همان RF است.
در ساختار بسته هاي بلوتوث هيچ محلي براي اينكه آنها را نمايش بدهند يا اطلاعات مربوط به اتصال منطقي را شامل شود وجود ندارد. اين اطلاعات به طور ضمني در ابتداي بسته ها و در نشاني انتقال منطقي (LT_ADDR) وجود دارد.
بيشتر بسته ها يك بسته سرآيند را شامل مي شوند. بسته هاي سرآيند هميشه در بسته هاي منتقل شده روي كانالهاي فيزيكي كه توسط اتصالات فيزيكي , انتقال هاي منطقي و اتصالات فيزيكي پشتيباني مي شوند وجود دارند.
سرآيند پاكت ها شامل LT_ADDR ميباشد كه به وسيله هر دستگاه گيرنده براي تعيين كردن استفاده ميكند. اگر بسته به وسيله آدرس داده شده باشد و به مسير مياني بسته عادت داشت , سرآيند بسته ها در اين عمليات , براي انتقال منطقي اطلاعات , هم هميشه قسمتي از پروتوكل LC را شامل مي شود. (بجز براي انتقال اطلاعات به صورت هاي ACL و SCO كه اين عمليات در حمل و انتقال اطلاعات به صورت منطقي با پروتوكل LC مشترك ميباشد. بسته هاي EDR داراي يك زمان محافظور و همگام ساز كه قبل از بار مفيد ترتيب داده مي شوند هستند. اين يك زمينه براي تغيير فيزيكي لايه هاي مدولاسیون ميباشد.
سرآيند بار مفيد حاظر در تمامي بسته ها , در انتقالهاي منطقي , آن ارتباط هاي منطقي چندگانه را پشتيباني مي كند. سرآيند بار مفيد را شامل مي شود. كه يك مسير ياب و يك نشان دهنده طول بار مفيد شامل مي شود. تعدادي از بسته ها شامل CRC بعد از بار مفيد بسته اي كه داراي خطاهاي بيشتري نسبت به بسته هاي معيار است شامل مي شوند. بسته هاي EDR يك پشت بند بعد از CRC دارند.
بارمفیدبسته ای داده های کاربر را حمل می کند. تفسیر این داده ها وابسته به انتقال منطقی وشناسه های ارتباطمنطقی است. و سيگنال هاي براي L2CAP به بار مفيد بسته , در طول كلي از برنامه هاي كاربردي , انتقال داده مي شوند. بار مفيد شامل داده كاربر براي ارتباط منطقي است. esco و SCO براي انتقال منطقي.

كانال هاي فيزيكي
 

پايين ترين لايه وابسته به معماري در سيستم تكنولوژي بلوتوث بي سيم كانال فيزيكي است. تعدادي از انواع كانالهاي فيزيكي تعريف شده اند. تمام كانال هاي فيزيكي بلوتوث توسط يك فركانس RF با پارامتر هاي جسمي (فيزيكي) تركيب شده اند و با دقت فضايي محدود شده اند. براي كانال هاي فيزيكي پيكونت پايه و متناسب , نوسان فركانس براي تغيير تناوب فركانس استفاده مي شود تا تاثيرات تداخلات را براي دلايل منظم كاهش دهد.
دو وسيله فعال بلوتوث يك كانال فيزيكي شريكي را براي ارتباط استفاده مي كنند. برای بدست آوردن این خاصیت گیرنده هایشان باید به سمت فرکانس آر-اف مشابه در زمان یکسان بچرخند، و باید در محدوده اسمی یکدیگر باشند.
گفته شده است که تعدادی از حامل های آر- اف محدود شده اند و اینکه بسیاری از وسیله های فعال بلوتوث ممکن است در محدوده فیزیکی و فضایی بطور مستقل عمل کنند،یک احتمال قوی از دو وسیله فعال بلوتوث مستقل که گیرنده هایشان به سمت حامل آر-اف چرخیده اند،به یک برخورد کانال فیزیکی منجر شوند. برای کاهش تاثیرات نخواسته این برخورد ،هر انتقال روی این کانال فیزیکی با یک کد دست یابی شروع می شود ،که بعنوان یک کد هم بستگی وسیله هایی که به کانال فیزیکی تبدیل شده اند استفاده می شود. این کددستیابی به کانال یک خصوصیت ازکانال فیزیکی است. همیشه کددستیابی درشروع هربسته انتقال داده شده حاضر است.
4 کانال فیزیکی برای بلوتوث تعریف شده اند که هر یک برای منظور متفاوت بهینه سازی شده است و استفاده می شود 2 تا از این کانال های فیزیکی (کانال اصلی پیکونت و کانال متناسب شده با پیکونت) برای ارتباط بین وسیله متصل شده و وابسته بر اساس پیکونت استفاده میکند. کانال های فیزیکی باقی مانده برای کشف کردن و برقراری ارتباط وسیله های بلوتوثی استفاده می شوند.
وسیله بلوتوثی فعال در یک زمان می تواند تنها از یکی از این کانال های فیزیکی استفاده کند. بترتیب پشتیبانی از عملیات همزمان چند گانه به وسیله تسهیم سازی زمانی مابین کانال های استفاده کننده. در این روش یک وسیله بلوتوثی قادر است که در چندین پیکونت به خوبی عمل کند.
زمانی که وسیله بلوتوثی به تنظیم زمان , فرکانس , هم زمان شده باشد و کد دستیابی از یک کانال فیزیکی , به گونه ای که به آن "متصل" به کانال گفته می شود. (چه در صورتی که فعالانه یا غیر فعال در ارتباط بر روی کانال باشد.) مجموعه مشخصات بلوتوث فرض می کند که یک وسیله تنها لایق متصل شدن به یکی از کانال های فیزیکی در هر لحظه است. وسیله های پیشرفته لایق ممکن است در یک طمان به بیشتر از یک کانال فیزیکی دسترسی داشته باشند اما مجموعه مشخصات فرض نمی کند که این ممکن است.

كانال اصلي پيكونت
 

ديد كلي كانال اصلي پيكونت براي برقراي ارتباط مابين وسيله هاي متصل در طول عمل عمومي استفاده ميكند. كانال اصلي پيكونت توسط رشته شبه تصادفي كه با كانال هاي RF ميباشد , مشخص شده است. رشته براي پيكونت منحصر به فرد ميباشد و توسط بلوتوث تعيين شده است و نشاني وسيله اصلي را داراست. فاز رشته توسط ساعت اصلي بلوتوث تعيين مي شود . تمامي وسايل بلوتوثي قادرند در اين زمان شريك باشند و با زمان پيكونت و همچنين با كانالها همزمان باشند.
هر شكاف كه در برش هاي زماني تقسيم شده است , با يك فركانس RF تطبيق ميشود. توالي آنها هر كدام به يك فركانس متفاوت RF اشاره دارد. برش هاي زماني توسط ساعت اصلي بلوتوث با پيكونت اصلي زمان بندي مي شود. بسته ها توسط شريك شدن وسيله هاي بلوتوثي در يك پيكونت هم تراز روي يك مرز شكاف منتقل مي شوند. هر بسته اي با يك كد دسترسي خاص كانال شروع مي شود كه از سوي وسيله بلوتوثي با پيكونت تعيين شده است.
روي كانال اصلي پيكونت يك كنترل كننده دسترسي اصلي به كانال ها وجود دارد. كنترل كنده اصلي مخابره اش را در برش هاي زماني مشخص شروع ميكند. بسته ها با شروع شيار و مشخص شدن زمان پيكونت منتقل مي شوند. بسته ها توسط هسته اصلي منتقل ميشوند و ممكن است هر بسته 5 بار شكاف ها را اشغال كند.
هر ارسال اصلي در هر انتقال منطقي اطلاعات بسته اي را منتقل مي كند. وسيله هاي فرمانبردار ممكن است روي كانال فيزيكي پاسخي منتقل كنند. مشخصات پاسخ توسط آدرس دهي انتقال منطقي مشخص شده باشد.
براي مثال روي اتصال گر ناهمگام منطقي , وسيله فرمانبر نشاني داده شده به وسيله ارسال , يك جواب شامل بسته اي براي جواب را مي دهد كه با شروع شيار (كه شناره دار عجيب است) هم تراز است. چنانچه يك بسته ممكن است بيش از 5 برش زماني را اشغال كند و اين بستگي به نوع بسته اشغال كننده دارد. در يك انتقال منطق انتشاري به هيچ فرمانبري اجازه پاسخ داده نشده است.
يك مشخصه ويژه از كانال اصلي اين است كه تعدادي از شكاف ها را خود براي منتقل كردن يك راهنما اشغال ميكند. اين آموزش دادن تنها در صورتي كه كانال فيزيكي پيكونت سليوها را روي خود پارك كرده باشد. در اين روش هسته اصلي بسته ها را به شكافهاي اشغال شده ميفرستد. هسته اصلي ممكن است بسته ها را از هر انتقال منطقي روي اين شكاف ها منتقل كند به شرطي كه در آنجا يك شروع كنده ارسال در هر شكاف باشد. در حقیقت هر جایی که این اطلاعات از جانشین پارک شده پراکنده (PSB) باشد , در انتقال منطقی اطلاعات , شیار های راهنما اولویت بیشتری نسبت به سایر انتقال های منطقی دارند.

توپولژی
 

کانال های اصلی پیکونت ممکن است با تعدادی از وسایل بلوتوثی شریک باشند , که به صورت محدود و تنها به وسیله وجود منابع روی پیکونت وسیله اصلی میباشد. تنها یک وسیله از پیکونت اصلی و بقیه به پیکونت فرمانبر متصل هستند. ارتباط کاملی ما بین وسیله اصلی و وسیله های فرمانبر وجود دارد. که این ارتباط مستقیم ما بین وسیله های فرمانبر روی کانال پیکونت نیست.

اتصال های فیزیکی
 

اتصال فیزیکی یک اتصال باند پایه مابین وسایل بلوتوثی را نشان می دهد. اتصال های فیزیکی معمولا به یک کانال فیزیکی وابسته است. (اگر چه که کانال فیزیکی ممکن است بیشتر از یک اتصال فیزیکی را پشتیبانی کند.)
در میان تکنولوژی سیستم بلوتوث , کانال های فیزیکی مفهوم مجازی آن نمایش مستقیم را در میان ساختار یک بسته منتقل شده ندارند. میدان بسته کد دستیابی , به همراه ساعت و نشانی از هسته اصلی بلوتوث , از باز شناخت کانال های فیزیکی استفاده می کند. به هر حال در آنجا هیچ پس آیندی از قسمتی از بسته ها که مستقیما باز شناخت اتصال فیزیکی است وجود ندارد. در عوض اتصال فیزیکی ممکن است توسط وابسته سازی انتقال منطقی باز شناخته شود. در حالی که هر یک از انتقال منطقی تنها یک اتصال فیزیکی را دریافت میکند.
برخی از اتصال های فیزیکی دارای جزئیاتی هستند که ممکن است تغییر داده شوند. یک مثال از این توان مخابره کردن برای ارتباط ها است. دیگر انواع اتصال های فیزیکی دارای چنین جرئیاتی نمی باشد. در مورد اتصالات فیزیکی با جزئیات قابل اصلاح , پروتوکل LM از وفق دادن این جزئیات استفاده می کند.. بطوری که پروتوکل LM (به وسیله یک ارتباط منطقی) پشتیبانی شده در لایه بالاتر از ارتباط فیزیکی مناسب به طور ضمنی از اتصال منطقی که توسط سیگناهای LM انتقال داده شده است باز شناخته میشود.
در موقعیت مخابره تعداد مختلفی از اتصالات فیزیکی پراکنده میشود , بنابراین پارامتر های ارسالی ای انتخاب میشوند که مناسب تمامی کانال های فیزیکی باشند.
اتصال های پشتیبانی شده توسط کانال فیزیکی پیکونت اصلی و تطبیق شده
کانال فیزیکی اصلی و تطبیق شده از اتصال فیزیکی که ممکن است فعال و یا پارک شده باشد پشتیبانی می کند. اتصال فیزیکی اتصالی نقطه به نقطه بین وسیله اصلی و وسیله جانبی است. این همیشه عرضه می شود در همزمان بودن وسیله جانبی در پیکونت.
ارتباط فیزیکی فعال ارتباط فیزیکی ما بین وسیله اصلی و دستگاه جانبی در صورتی فعال می باشد که انتقال منطقی ACL , ما بین دو وسیله وجود داشته باشد. ارتباط منطقی فعال بازشناسایی هدایت شده ای از خود ندارد , اما توسط انجمن با انتقال منطقی ACL , که با تناظر یک به یک هستند باز شناسایی می شود.
ارتباط فیزیکی فعال به مشخصات قدرت رساندن رادیویی در تمام جهات وابسته است. مخابره از هر وسیله جانبی معمولا دارای جهتی فراتر از ارتباط های فیزیکی فعال است و از قدرت پراکندن که دارای خاصیت ارتباط از وسیله جانبی به اصلی در تمام جهات است , استفاده می کند. ارسالها از وسیله اصلی ممکن است به یک ارتباط فعال تکی فیزیکی (به یک فرمانبردار خاص) و یا به تعدادی فرمانبردار (گروهی از فرمانبردار ها) انجام شود. در مورد ارسالهای نقطه به نقطه ارسالها از وسیله اصلی , توان مخابره کردن مناسب برای ارتباط فیزیکی را در درخواست استفاده می کند. (در مورد نقطه به چند نقطه (point-to-multipoint) , انتقال در تمام جهات وسیله اصلی از توان پراکنی مناسب برای قرار دادن آدرس وسیله استفاده می کند.)
اتصال فیزیکی فعال ممکن است در محل نگه داشتن و یا مد سنیف ترتیب داده شود. اثر این مدها باعث تغییر دوره تناوبها در زمانی که ارتباط فیزیکی برقرار است میگردد و ممکن است باعث حمل ترافیک گردد. انتقال منطقی با مشخصات زمانی تعریف شده , نمی تواند تحت تاثیر این مدها قرار گیرد و همچنین ادامه آن مطابق قبل از تعریف رفتار زمان بندی. انتقال منطقی (اصلی) ACL و دیگر ارتباط ها با مشخصات زمان بندی تعریف نشده پیرو حالت ارتباط فیزیکی فعال هستند.
کانال های فیزیکی پارک شده ارتباط فیزیکی مابین یک وسیله اصلی و وسیله فرمانبر در زمانی که وسیله فرمانبر دارای اثر همزمانی در پیکونت است , پارک شده است , اما انتقال منطقی (اصلی) ACL ندارد. چنان که یک فرمانبر همیشه در حالت پارک شده گفته میشود. دیدگاه ترتیبی از فراهم کردن تقارن همزمان برای تمامی فرمانبر های پارک شده متصل به کانال فیزیکی پیکونت استفاده میکند. انتقال منطقی فرمانبر پارک شده پراکنده (PSB) , از اجازه دادن به ارتباط زیر مجموعه از سیگنالهای LMP و پخش L2CAP برای فرمانبرهای پارک شده استفاده می کند. انتقال منطقی PSB , به دقت به سلسله راهنمایی وابسته است.
یک وسیله فرمانبر پارک شده است (ارتباط فعالش به یک ارتباط پارک شده تغییر یافته) , از رویه پارک کردن استفاده کرده است. وسیله اصلی به وسایل فرمانبر (جانبی) اجازه پارک کردن نمی دهد و آنها هر انتقال منطقی ساخته شده توسط کاربر را بوسیله ارتباط فیزیکی پشتیبانی می کنند. انتقال های منطقی ابتدا حذف میشوند و هر کانال L2CAP که توسط این انتقال منطقی ساخته شده را نیز حذف میکند. انتقال منطقی پخش شده و انتقال منطقی ACL , برای ساخته شدن توسط کاربر مطرح نشده اند به گونه ای که کاربر بتواند آنها را ایجاد کند و به صراحت خارج نشده اند. زمانی که یک ارتباط فعال با ارتباط پارک شده جایگزین می شود , انتقال منطقی (قرار دادی) ACL نیز به طور ضمنی حذف می گردد. ارتباط منطقی پشتیبانی شده و کانال های L2CAP , موجود باقی می مانند , اما مناسب معلق شدن هستند. این ممکن نیست که این ارتباط ها و کانال L2CAP برای انتقال سیگنالها و اطلاعات , زمانی که ارتباط فعال موجود نباشد , از آن استفاده کند.
یک وسیله جانبی (فرمانبر) پارک شده , ممکن است مناسب استفاده فعال از رویه پارک نکردن باشد. این رویه توسط وسیله جانبی (فرمانبر) در پنجره دستیابی و به راه انداخته شده توسط وسیله اصلی , درخواست شده باشد. دنباله رویه پارک نشده , ارتباط فیزیکی پارک شده به یک ارتباط فیزیکی فعال تغییر پیدا می کند و انتقال منطقی (قرار دادی) ACL , دوباره ساخته می شود. کانالهای L2CAP که معلق هستند باید باید در طول رویه پارک با انتقال منطقی (قرار دادی) ACL , وابسته باشند و مناسب فعالیت دوباره باشند.
ارتباط های پارک شده توسط توان کنترل رادیویی پشتیبانی نمی شوند , بطوریکه در آنجا مسیر بازگشتی از پاکت های وسیله جانبی (فرمانبر) به پیکونت وسیله اصلی وجود ندارد. و آن میتواند از سیگنال دریافت سیگنال استحکام در وسیله جانبی و یا برای وسیله اصلی به میزان دریافت سیگنال مقاومت از وسیله جانبی , استفاده کند. مخابره داده ها منجر به مصرف جزیی توان در وسیله پارک شده می شود.
ارتباط پارک شده از برخی کانال های فیزیکی پارک شده وابسته به ارتباط فعال استفاده می کند. اگر وسیله اصلی پیکونت را که شامل وسیله های پارک شده استفاده کننده از کانال های فیزیکی اصلی پیکونت را مدیریت کند و نیز وسیله های جانبی (فرمانبر) پارک شده که از پیکونت کانال فیزیکی تطبیق شده استفاده می کنند که آنها باید انتقال منطقی پخش شده (و وابسته به انتقال) را بسازند برای هر یک از این کانال های فیزیکی.
وسیله فرمانبر پارک شده ممکن است از دوره تناوبهای غیر فعال در انتقال منطقی وسیله های جانبی پخش شده برای ذخیره سازی توان مصرفی استفاده می کنند و یا ممکن است در زمانی که پارک هستند , فعالیت ها در دیگر کانال های فیزیکی نامربوط به پیکونت انجام داده شود.
ارتباط های پشتیبانی شده به وسیله پویش کانال های فیزیکی در این مورد , درخواست ها و کانالها پویش (اسکن) می شوند , ارتباط فیزیکی برای زمان نسبتا کوتاه وجود دارد و نمی تواند با هیچ راهی کنترل و یا تغییر داده شود.در این نوع از ارتباط فیزیکی به شرح بیشتر جزیات نمی پردازیم.
ارتباط منطقی و انتقال منطقی یک تنوع از ارتباط ها برای پشتیبانی انتقال انواع مختلف داده ها لازم است. هر ارتباط منطقی به انتقال منطقی وابسته است , که تعداد مشخصات را داراست. این مشخصات شامل روند کنترل میباشد. مکانیزم تصدیق و تکرار , ترتیب شماره گذاری و رفتار زمان بندی. انتقال های منطقی می توانند از انواع مختلفی از اتصال های منطقی باشند (که به نوع انتقال منطقی وابسته اند.) در مورد برخی از نسخه های بلوتوث , اتصال منطقی در 1.1 در برخی از انتقالهای منطقی تسهیم شده است. انتقالهای منطقی ممکن است توسط ارتباط های فیزیکی در هر یک از دو نوع کانالهای فیزیکی پیکونت (اصلی و تطبیق شده) حمل شود.
شناسایی انتقال منطقی و بلادرنگ (کنترل ارتباط) سیگنال بندی آنها در سرآیند بسته ها وجود دارد. برای بعضی از اتصالات منطقی , ماهیت اطلاعات در سرآیند بار مفید وجود دارد. علامت دهی کنترل به مدت پاسخگویی شیار تکی نیازمند نیست و از پروتوکل LMP تشکیل شده است.
جدولی که در ادامه لیست شده است تمامی انواع انتقال های منطقی , اتصال های پشتیبان , کانال های فیزیکی و اتصال های فیزیکی که آنها را پشتیبانی میکنند را نشان مي دهد و یک توصیف کلی از آن انتقال منطقی را نشان می دهد.

انتقال منطقي اتصال پشتيبان پشتيباني شده توسط ديد كلي
 

اتصال مقصد گرای ناهمگام(ACL) کنترل LMP
(ACL-C)
کابر L2CAP
((ACL-U کانال های فیزیکی فعال , کانال های رفیزیکی اصلی و یا تطبیق شده قابل اطمینان با زمان کران دار , بدون جهت (در تمام جهت ها قابل فعالیت است) , نتقطه به نقطه

اتصال مقصد گرای همگام (SCO) جاری (بدون قالب)
 

(SCO-S) کانال های فیزیکی فعال , کانال های رفیزیکی اصلی و یا تطبیق شده بدون جهت , متقارن , نقطه به نقطه , کانال های AV , برای سرعت 64Kb/s (نسبت زمانی انتقال اطلاعات)

اتصال مقصد گرای همگام مدت دار(eSCO) جاری (بدون قالب)
 

(eSCO-S) کانال های فیزیکی فعال , کانال های رفیزیکی اصلی و یا تطبیق شده بدون جهت , متقارن و نامتقارن , نقطه به نقطه , انتقال منظم کلی , ارسال مجدد محدود. (برای نسبت زمانی همگام شده با ساعت اصلی بلوتوث)

جانشین فعال پراکنده (ASB) کابر L2CAP
 

((ASB-U کانال های فیزیکی فعال , کانال های رفیزیکی اصلی و یا تطبیق شده نامطمئن , به صورت یک جهته به پراکنده سازی داده ها برای هر وسیله با کانال فیزیکی همزمان می شود. برای پراکنده کردن داده های گروه L2CAP بکار میرود.

جانشین پارک شده پراکنده(PSB) کنترل LMP (PSB- C)
 

کابر
L2CAP
(PSB-U) اتصال های فیزیکی پارک شده , کانال های رفیزیکی اصلی و یا تطبیق شده نامطئن , به صورت یک جهته به پراکنده سازی داده ها برای تمام وسیله های پیکونت. برای ترافیک LMP و L2CAP استفاده میشود و برای دسترسی دادن به درخواستهای ارسال شده از وسایل پارک شده روی ترافیک.
اتصال جهت دار ناهمگام (ACL) انتقال منطقی مربوط به اتصال جهت دار ناهمگام (ACL) از حامل LMP و کنترل سیگنال L2CAP استفاده می کند و بهترین تلاش برای داده های کاربر غیر همزمان (ناهمگام) است. انتقال منطقی ACL از روش ساده 1 بیتی ARQN/SEQN برای فراهم آوردن کانال ساده قابل اطمینان استفاده می کند. هر وسیله جانبی (فرمانبر) در یک پیکونت یک انتقال منطقی ACL به پیکونت اصلی دارد , چنانچه ACL پیش فرض دارد.
ACL پیش فرض بین وسیله اصلی و وسیله جانبی (فرمانبر) در زمانی که وسیله ها به پیکونت ملحق شده اند ایجاد شده است. (وصل بودن به کانال فیزیکی پیکونت اصلی). ACL پیش فرض توسط پیکونت اصلی به آدرس انتقال منطقی (LT_ADDR) واگذار شده است. این LT_ADDR نیز از تشخیص کانال های فیزیکی فعال در زمان نیاز استفاده می کند. (یا مانند عضو فعال پیکونت معین کننده , بطور اثر گذار برای برخی از مقاصد)
LT_ADDR برای ACL اصلی به منظور همزمان سازی انتقال منطقی ارتباط جهت دار بین وسیله اصلی و وسیله جانبی (فرمانبر) , دوباره استفاده می کند. (این کار به چند دلیل با خصوصیات قبلی بلوتوث سازگاری دارد.) به این ترتیب LT_ADDR نمی تواند بدون نیاز به بقیه اجزا به باز شناخت ACL شناخته شده بپردازد. هر چند که نوع پاکت استفاده شده در ACL از نوع استفاده شده در ارتباط جهت دار همزمان متفاوت است. بنابراین , انتقال منطقی ACL می تواند توسط رشته LT_ADDR در سرآیند بسته ها در ترکیب با نوع رشته پاکت ها , باز شناخته شود.
ACL شناخته شده ممکن است توسط انتقال داده ها به صورت منظم به منظور پیکر بندی بسته های خودکار هم سطح , بعد از اینکه عمر پاکت ها به پایان می رسد استفاده شده باشد.
اگر ACL شناخته شده از اتصال فیزیکی فعال حذف شود , در این صورت سایر انتقال های منطقی دیگر موجود بین وسیله اصلی و وسیله جانبی نیز حذف می شوند. در این مورد از فقدان غیر منتظره , همزمانی بین کانال فیزیکی پیکونت , ارتباط فیزیکی و سایر انتقال های منطقی . ارتباط های منطقی برای موجودیت در آن زمان , این فقدان همزمان سازی پیدا شده است.
یک وسیله ممکن است ACL شناخته شده خود را حذف کند (که بطور ضمنی ارتباط فیزیکی آنها فعال است.) اما باقی ماندن همزمانی برای پیکونت است. این رویه پارک کردن را آشکار می سازد و وسیله ها کخ با پیکونت همزمان شده اند , اما اتصال فیزیکی فعال ندارند و در میان پیکونت پارک شده اند.
زمانی که وسیله به حالت پارک می رسد , ارتباط منطقی شناخته شده ACL که روی انتقال منطقی شناخته شده ACL , منتقل شده است , موجود باقی می ماند اما به حالت معلق. هیچ داده ای امکان انتقال از اتصال منطقی معلق را ندارد. زمانی که وسیله ها از حالت پارک شده به حالت فعال باز می گردند , یک حامل منطقی ACL جدید ایجاد می گردد. (که ممکن است LT_ADDR متفاوتی از قبلی داشته باشد.) و ارتباط منطقی معلق به ACL پیوت داده می شود و دوباره به حالت فعال در می آید.

اتصال گراي هماهنگ (همگام)
 

انتقال منطقي اتصال گراي هماهنگ (SCO) يك كانال متقارن نقطه به نقطه (point to point) بين قطعه اصلي و يك فرمانبردار خاص است. انتقال منطقي SCO شكاف خايي را روي كانال فيزيكي ذخيره مي كند و بنابراين ميتواند بعنوان يك اتصال انتحاب مدار بين قطعه اصلي و فرمانبردار فرض شود.
انتقال هاي منطقي SCO , 64kb/s (كيلو بايت در ثانيه) اطلاعات همگام را با سرعت piconet حمل مي كند. در حقيقت اين اطلاعات يك جريان صداي كدبندي شده است. 3 پيكربندي SCO متفاوت وحود دارد , با توجه به پيشنهاد تعادل بين نيرومندي , تاخير و مصرف پهناي باند.
هر رابط منطقي SCO-Sتوسط يك انتقال منطقي SCO واحد كه LT-ADDR هاي مشابه را بعنوان انتقال منطقي ACL ناقص مابين وسيله ها تخصيص مي دهد , پشتيباني شود. بنابراين ميدان LT-ADDR براي تشخيص مقصد يك بسته دريافت شده كافي نيست. چون رابط هاي SCO شكاف هاي ذخيره شده را استفاده مي كنند , يك وسيله تركيبي از LT-ADDR , شماره هاي شكاف (يك خاصيت كانال فيزيكي) و نوع بسته را استفاده مي كند تا انتقال روي رابط SCO را تعريف كند.
استفاده مجدد از LT _ ADDR هاي ناقص ACL براي انتقال هاي منطقي SCO بسته به رفتار ارثي مشخصات بلوتوث نسخه 1.1 است. در اين نسخه جديد مشخصات بلوتوث LT _ ADDR (كه بعدا به عنوان آدرس عضو فعال شناخته شده) براي تعريف عضو پيكونت كه وابسته به هر انتقالي است استفاده مي شود. كه اين به راحتي قابل تمديد براي قادر ساختن رابط هاي منطقي بيشتر نبود و بنابراين هدف اين زمينه براي ويژگي هاي جديد دوباره تعربف شده بود. بعضي ويژگي هاي بلوتوث نسخه 1.1 در هر صورت متناسب با معماري توصيف شده نيست.
اگر چه شكاف ها براي SCO ذخيره شده اند مجاز است كه از از يك شكاف ذخيره شده كانال ديگر كه اولويت بالاتري دارد براي ترافيك استفاده كنيم. اين ممكن است بعنوتن نتيجه تعهدات QoS يا براي فرستادن علامت دهي LMP روي ACL ناقص وقتي كه پهناي باند كانال فيزيكي كاملا توسط SCO ها اشغال شده است , هنگامي كه SCO ها انواع مختلف بسته ها را به ACL ها حمل مي كنند , نوع بسته براي تعريف ترافيك SCO (كه به شماره Slot و LT-ADDR اضافه شود) مورد نياز واقع شود. لايه هاي معماري بيشتري توسط مشحصات هسته اي (مركزي) بلوتوث كه روي يك رابط SCO انتقال داده شده اند تعريف نشده است.
تعدادي فرمت استاندارد براي جريان 64 kb/s كه انتقال داده شده است را تعريف مي كند. كد بندي جريان مجاز مسئول است.

اتصال گرايي هماهنگ گسترش يافته (eSCO)
 

انتقال منطقي اتصال گرايي هماهنگ گسترش يافته (eSCO) نامتقارن با رابط نقطه به نقطه بين دستگاه اصلي و فرمانبر مشخص است.
eSCO شكاف ها را روي كانال فيزيكي ذخيره مي كند و بنابراين مي تواند بعنوان يك اتصال انتخاب مدار بين دستگاه اصلي و فرمانبر فرض شود. رابط هاي eSCO تعدادي انشعاب روي رابط هاي SCO استاندارد به وجود مي آورند كه در آن تركيب انعطاف پذيرتري از انواع بسته ها و محتويات داده قابل انتخاب در بسته ها و دوره هاي زماني قابل انتخاب slot را پشتيباني ميكنند. با اجازه دادن به محدوده اي از مقادير بيت

هماهنگ كه پشتيباني شوند.
 

رابط هاي eSCO ميتوانند انتقال دوباره محدود بسته ها را پيشنهاد كنند (بجز رابط SCO هايي كه در آن جا هيچ انتقال دوباره اي نيست.) اگر اين انتقال دوباره نياز شود , در شكاف هايي كه شكاف هاي ذخيره شده را دنبال مي كنند , اتفاق مي افتد (پيدا مي شوند) , در غير اينصورت شكافها شايد براي ترافيك خاي ديگر مورد استفاده قرار گيرند.
هر رابط منطقي eSCO-S توسط يك انتقال منطقي eSCO واحد پشتيباني ميشود كه آن توسط يك LT-ADDR كه در پيكونت منحصز به فرد است براي مدت رابط هاي eSCO و eSCO-S كه توسط علامت دهي LM بوجود آمده اند و قوانين زمان بندي را دنبال ميكنند تعريف شده است , مشابه رابط هاي SCO-S.
هيچ معماري بيشتر تعريف شده اي كه توسط مشخصات هسته (مركزي) بلوتوث كه روي يك رابط eSCO انتقال يافته باشند وجود ندارد. در عوض , تقاضاها (كاربرد ها) ممكن است جريان داده را براي هر هدفي كه نيازمند آن هستند بر اساس مشخصات انتقال جريات مه در حين انتقال براي داده مناسي است , استفاده كنند.

پخش فرمانبر فعال ((Active Slave Broadcast (ASB)
 

انتقال منطقي پخش فرمانبر فعال براي انتقال ترافيك كاربر L2CAP به همه وسيله هاي درون پيكونت كه اخيرا به كانال فيزيكي اي كه توسط ASB استفاده شده متصل ميشوند. هيچ پروتوكل اعلام شده اي وجود ندارد و ترافيم راهنماي واحد از دستگاه اصلي پيكونت به فرمانبرها است. كانال ASB ممكن است براي گروه ترافيك L2CAP (يك مشخصه نسخه 1.1 به ارث برده شده) مورد استفاده قرار گيرد و هرگز براي كانال هاي اتصال گرايي L2CAP , علامت دهي كنترل L2CAP يا علامت دهي كنترل LMP استفاده نميشود.
انتقال منطقي ASB بطور ارزشي و وجودي غير قابل اطمينان است بدليل فقدان تصديق.
براي بيشتر كردن قابليت اطمينان, هر بسته مقداري زمان را انتقال مي دهد. يك شماره ترتيبي مساوي براي كمك كردن به فيلتر كردن انتقال هاي دوباره روي وسيله فرمانبر استفاده ميشود.
انتقال منطقي ASB توسط يك LT_ADDR ذخيره شده تعريف شد است. (آدرس LT_ADDR ذخيره شده همچنين توسط انتقال منطقي PSB استفاده ميشود.) يك فرمانبر فعال ترافيك را روي هر دو انتقالات منطقي دريافت خواهد كرد و نميتواند به سهولت بين آنها تمايز ايجاد كند. همانطور كه انتقال منطقي ASB ترافيك LMP را حمل نمي كند , يك فرمانبر فعال مي تواند از بسته هاي دريافت شده رابط منطقي LMP روي انتقال منطقي ASB چشم پوشي كند. هر چند ترافيك L2CAP اي كه روي انتقال PSB انتقال پيدا كرده , هم چنين توسط فرمانبري فعال روي انتقال منطقي دريافت شده و نمي تواند از روي ترافيكL2CAP كه روي انتقال ASB فرستاده شده تشخيص داده شود.
يك ASB هر جايي كه يك پيكونت وجود دارد , بطور ضمني ايجاد ميشود و هميشه يك ASB كه وابسته است به كانال هاي فيزيكي پيكونت تطبيق شده و پيكونت ابتدايي كه در پيكونت وجود دارد , موجود است. چون كانال هاي فيزيكي پيكونت تطبيق شده و ابتدايي اكثرا با هم منطبق و موافق هستند , يك وسيله كاربر نمي تواند تشخيص دهد كه كدام يك از كانال هاي ASB براي انتقال بسته ها استفاده مي شوند. كه به عدم اطمينان (اعتبار) كانال ASB مي افزايد (اگر چه اين عدم اعتبار وجود دارد , ولي بي اعتبار تر از بسته هاي از دست داده شده كلي نيست.)
يك وسيله اصلي ممكن است تصميم بگيرد كه فقط يكي از دو ASB ممكنش را استفاده كند. (هنگامي كه هر دو كانال فيزيكي پيكونت تطبيق شده و ابتدايي را دارد.) , با انتقال هاي مجدد كافي آدرس دهي هر دو گروه فرمانبرها , روي كانال ASB مشابه , ممكن است. كانال هاي ASB هرگز براي حمل سيگنالهاي كنترلي LMP يا L2CAP.
انتقال منطقي پخش فرمانبر پارك شده براي برقراري ارتباط بين وسيله اصلي و فرمانبر هايي كه پارك شده اند , استفاده مي شود. (يعني از انتقال منطقي ACL ناقصشان دست كشيده اند). رابط پخش فرمانبر پارك شده , تنها انتقال منطقي است كه بين وسيله اصلي پيكونت و فرمانبرهاي پارك شده وجود دارد.
انتقال منطقي PSB از ديگر انتقال هاي منطقي پيچيده تر است زيرا شامل تعداي فاز است كه هر كدام هدف مختلفي دارند. اين فاز ها , فاز اطلاعات كنترلي (كه براي حمل رابط منطقي LMP استفاده مي شود) , فاز دستيابي (access) (كه سيگنال دهي باند پايه را حمل مي كند) هستند. فاز هاي كنترل اطلاعات و پخش اطلاعات معمولا بطور متقابل انحصاري هستند (محدود هستند) بطوري كه فقط يكي از آنها مي توانند در يك وقفه علامت واحد پشتيباني شود. (حتي اگر هيچ فاز اطلاعات كاربر كنترل كننده اي وجود نداشته باشد , هم چنان لازم است كه وسيله اصلي يك بسته را در شكاف هاي علامت انتقال دهد كه در اين صورت فرمانبر هاي متوقف شده مي توانند دوباره همگام شوند.)
فاز دستيابي به طور نرمال آماده است تا وقتي كه در يك پيام كنترل اطلاعات cancel شود.
فاز اطلاعات كنترلي براي وسيله اصلي استفاده مي شود تا اطلاعات را به فرمانبرهاي متوقف (پارك شده) بفرستد كه شامل: اصلاحاتي براي صفات انتقال PSB , اصلاحاتي براي صفات علامات سلسله اي (Beacon train) و يا يك درخواست براي يك فرمانبر پارك شده (متوقف) كه در پيكونت فعال مي شود. (كه به عنوان ضد پارك كردن (unparking) شناخته مي شود.) هستند. اين اطلاعات كنترلي در پيام هاي LMP روي رابط منطقي LMP حمل مي شوند. (فاز اطلاعات كنترلي هم چنين بعنوان يك فاز اطلاعات كاربر حاظر است در آناطلاعات كاربر به بيشتر از يك بسته باند پايه احتياج دارد.)
بسته ها در فاز اطلاعات كنترلي هميشه به شكاف هاي سلسله اي علامت (Beacon train slots) انتقال داده مي شوند و روي هيچ شكاف ديگري نمي توانند انتقال داده شوند. اطلاعات كنترلي يك بسته DMI واحد را اشغال مي كنند و در هر شكاف سلسله اي علامت در طول يك وقفه , علامت واحد تكرار مي شود. (اگر هيچ اطلاعات كنترلي وجود نداشته باشد , ممكن است يك فاز اطلاعات كاربر كه شكاف هاي علامت را استفاده مي كنند وجود داشته باشد. اگر هيچ كدام از فازها استفاده نشوند , شكاف هاي علامت براي ترافيك انتقال منطقي ديگر يا براي بسته اي تهي استفاده مي شوند.)
فاز اطلاعات كاربر براي وسيله اصلي (مستر يا همان متبوع) استفاده مي شود تا بسته هاي L2CAP را كه براي همه فرمانبر هاي پيكونت تعيين شده اند بفرستد. اطلاعات كاربر ممكن است يك بسته باند پايه و يا بيشتر اشغال كند. اگر اطلاعات كاربر يك بسته واحد را اشغال كند , سپس بسته اطلاعات كاربر در هر شكاف سلسله اي علامت كانال پيكونت تكرار مي شود.
اگر اطلاعات كاربر بيتشر از يك بسته باند پايه را اشغال كند سپس به شكاف هاي بعد از سلسله علامت (پنجره اسكن پخشي) , انتقال پيدا مي كند. و شكاف هاي علامت براي انتقال يك پيام فاز اطلاعات كنترلي استفاده مي شوند كه شامل نسبت هاي زماني اين پنجره اسكن پخشي است. اين لازم است كه فرمانبرهاي متوقف شده (پارك شد) به كانال فيزيكي پيكونت , براي دريافت اطلاعات كاربر متصل باقي مي مانند.
فاز دستیابی به طور عادی عرضه داده می شود , مگر آنکه موقتا بوسیله پیام کنترل حمل شده به درون فاز پخش اطلاعات کنترل باطل گردد. پنجره دستیابی از یک رشته شیار که از سلسله مراتب پیروی می کند تشکیل شده است. بترتیب برای وسایل جانبی پارک شده که برای فعال شدن در پیکونت , که باید ارسال شود
حامل منطقی PSB توسط ذخیره LT_ADDR از 0 باز شناخته می شود. این بازشناسایی آدرس LT_ADDR همچنین توسط حامل منطقی ASB استفاده می شود. وسیله پارک شده نمی تواند به صورت عادی توسط تکثیر از از LT_ADDR استفاده کند. آن هم LT_ADDR تنها متصل به کانال فیطیکی پیکونت در طول زمانی که حامل PSB در حال استفاده است.

ارتباط منطقي
 

ارتباط منطقي توسط بيت هاي شناسه ارتباط منطقي (LLID) در هدر دادن (بالاي) بار مفيد بسته هاي پهناي باند پايه كه بار مفيد داده را حمل مي كنند مشخص شده است.
رابط هاي منطقي بين يك سري پروتوكل هاي هسته محدود كه قادر به مخابره كردن و دريافت اطلاعات روي انتقال هاي منطقي هستند تمايز ايجاد مي كنند. همه انتقال هاي منطقي قادر به حمل همه رابط هاي منطقي نيستند. بطور خاص انتقالهاي منطقي SCO و eSCO فقط قادر به حمل دائمي جريانهاي سرعت داده هستند و اين ها منحصرا توسط LT _ ADDR مشخص شده اند. چنين انتقالهاي منطقي اي فقط از بسته هايي استفاده مي كنند كه شامل هدر (بالاي) بار مفيد داده نباشند. بطوري كه طولشان از پيش معلوم باشد و هيچ LLID اي لازم نباشد.

رابط منطقي كنترل ACL (ACL-U)
 

رابط منطقي كنترل (ACL-C) براي انتقال علامت دهي LMP بين وسيله ها در پيكونت استفاده مي شود. رابط كنترلي فقط روي انتقال منطقي ACL ناقص و انتقال منطقي PSB (در فاز كنترل اطلاعات) پيش مي رود. به رابط ACL هميشه تداوم داده مي شود. در رابط ACL-U همان انتقال منطقي پيش مي رود. (در زير به شرح اين مورد مي پردازيم.)

رابط منطقي ناهماهنگ كاربر (ACL-U)
 

رابط منطقي ناهماهنگ / همزمان كاربر (ACL-U) براي حمل همه داده هاي كاربر قاب ناهماهنگ (آسنكرون ها) و همزمان استفاده مي شود. رابط ACL-U روي همه بجز انتقال هاي منطقي ناهماهنگ پيش مي رود.
بسته ها روي رابط ACL-U توسط يكي از دو مقدار از رو شده LLID مشخص شده اند. يك مقدار براي مشخص كردن اينكه بسته باند پايه شامل شروع يك قاب L2CAP است يا نه استفاده مي كند و ديگري استمرار قالب قبلي را مشخص مي كند. اين ناهماهنگي درستي از L2CAB Reassember را با دنبال كردن بسته هاي بوجود امده (جاري) تهيه مي كند. استفاده از اين تكنيك نياز به يك هدر (بالاي) L2CAB پيچيده تر را در بسته هاي شروع L2CAB نيازمند است.) اما نياز به اين كه يك قاب L2CAP كامل ممكن است قبل از اينكه يك جديدترش انتقال پيدا كند , منتقل شود و آن را اضافه كند. (يك اسنثنائ براي اين قانون قادر بودن براي ايجاد يك قاب L2CAB اي كه بخشي از آن انتقال داده شده , به نفع يك قاب L2CAP ديگر است.)
هماهنگي كاربر / رابط هاي منطقي هماهنگ گسترش يافته (SCO-S/eSCO-S):
رابط هاي منطقي هماهنگ SCO-S)) و هماهنگ گسترش يافته (eSCO-S) براي پشتيباني از داده همزمان كه در يك جريان قاب بندي شده تحويل داده مي شود. هيچ LLID اي در اين انتقال ها دربسته نيست و فقط يك رابط منطقي پشتيباني مي شود و طول بسته و دوره زمان بندي شده از پيش تعيين شده هستند و در طول عمر رابط ثابت مي مانند.
داده هاي همزمان با سرعت متغيير نمي توانند توسط رابط هاي منطقي SCO-S يا eSCO-S حمل شوند. در اين حالت داده بايد روي رابط هاي منطقي ACL-U كه از بسته هاي با هدر (بالاي) بار مفيد (Payload header) استفاده مي كنند , حمل مي شود.
تلنولوژي بلوتوث هنگامي كه از داده همزمان پشتيباني مي كند با سرعت متغير مصادف و همزمان با داده كاربر مطمئن , داراي محدوديت هايي است.

كانال هاي L2CAP
 

L2CAP يك نقش تسهيمي را تامين مي كند , توسط اجازه دادن به بسياري از كاربرد هاي (تقاضاهاي) مختلف كه منابع يك رابط منطقي ACL-U را بين دو وسيله شريك مي كند. كاربردها (تقاضاها) و پروتوكل هاي سرويس با L2CAP توسط يك اتصال (ارتباط) كانال گرايي بهم وصل مي شوند تا اتصالها را بوجود آورند و موجوديها را در وسايل ديگر يكي كنند.
نكات نهايي كانال L2CAP براي سرويس گيرنده هايشان توسط يك شناسه كانال (CID) مشخص نموده شده اند. كه خود آن توسط L2CAP معين شده است و هر نقطه نهايي كانال L2CAP روي هر وسيله CID متفاوت است.
كانال هاي L2CAP شايد پيكر بندي شده باشند تا يك QoS مناسب را براي يك تقاضا (كاربرد) فراهم كنند. L2CAP كانال را روي رابط منطقي ACL-U طراحي ميكند.
L2CAP كانال هايي را كه اتصال گرا هستند و ديگر كانال هايي را كه گروه گرا هستند پشتيباني ميكند. كانال هاي گروه گرا ممكن است روي رابط منطقي ASB-U طراحي شوند و يا بعنوان انتقال مجدد (تكراري) به هر عضو در برگشت يك رابط منطقي ACL-U پياده سازي شود و يا بعنوان انتقال مجدد (تكراري) به هر عضو در برگشت يك رابط منطقي ACL-U پياده سازي شود.
جدا از بوجود آمدن پيكر بندي و باز كردن كانال ها , نقش اصلي L2CAP تسهيم كردن واحد هاي داده سرويس (SDUs) از سرويس گيرنده هاي كانال به رابط هاي منطقي ACL-U و انجام يك سطح ساده زمان بندي توسط انتخاب واحد هاي داده سرويس بر اساس تقدم متناسب است.
L2CAP مي تواند لايه L2CAP همانند را براي هر جريان كانال فراهم كند. اين گزينه توسط تقاضا (كاربرد) در زماني كه كانال برقرار شده باشد انتخاب مي شود. L2CAP همچنين ميتواند كشف خطاي ترقي داده شده و انتقال دوباره به (a) كاهش امكان اين كه خطاهاي كشف نشده به كاربرد رفته باشند و به (b) ترميم (بهبودي) از فقدان قسمت هاي داده كاربر , هنگامي كه لايه باند پايه يك تخليه حافظه روي رابط منطقي ACL-U انجام ميدهد و آن را تامين مي كند.
در هر صورت , هر جايي كه يك HCI حاظر است , L2CAP نيز لازم است كه L2CAP SDU ها را به قطعه هايي كه مناسب بافرهاي باند پايه باشد تقسيم كند. همچنين يك رويه كنترل جريان بر پايه نشانه را روي HCI انجام دهد. كه با دادن قطعه ها به باند پايه فقط موقعي كه اجازه است اين كار را انجام دهد. اين امر ممكن است بر الگوريتم زمان بندي تاثير بگذارد.

مسئله امنيت در بلوتوث
 

امنیت در بلوتوث
بلوتوث میتواند در 3 مدل امنیتی کار بکند:
• مدل 1 که بدون امنیت است.
• مدل 2 که در مرحله سرویس دهی(Service Level) امنیت را برقرار میکند , بعد از اینکه کانال ارتباطی پیدا شد.
• مدل 3 که در مرحله لینک (Link Level) امنیت را ایجاد میکند ,قبل از اینکه کانال ارتباطی پیدا شود.
هر وسیله مبتنی بر بلوتوث یک آدرس 48 بیتی منحصر بفرد دارد. رویه تایید , استفاده از کلیدهای متقارن هست و رمزنگاری با کلیدی 128 بیتی انجام میشود (البته دردستگاههای مختلف این طول کلید رمزنگاری مختلف است و بستگی به مقداری دارد که در کارخانه تعریف میشود). این کلید 128 بیتی که بصورت رندوم انتخاب میشود وظیفه انجام مذاکرات امنیتی بین دستگاهها را بعهده دارد.
وقتی دو سیستم مبتنی بر بلوتوث یک کانال ارتباطی بین همدیگر برقرار میکنند.. هر دو یک کلید آغازین را ایجاد میکنند. برای اینکار یک کلید عبور (Pass Key) یا شماره شناسایی شخصی وارد ارتباط میشود و کلید آغازین ساخته میشود و کلید پیوندی (Link Key) بر اساس کلید آغازین محاسبه میشود. از این به بعد کلید پیوندی برای شناسایی طرف ارتباط استفاده میشود.
اولین چالش امنیتی کلید عبور (Pass Key) هست که به اختصار PIN نامیده میشود. مثل هر کلید دیگری... کلیدهای طولانی از کلیدهای کوتاه امن تر هستند. اگر هکری بتواند کلید عبور را کشف کند میتواند کلیدهای آغازین ممکن را محاسبه کند و بعد از آن کلید پیوندی را بدست آورد. کلید عبوری طولانی میتواند محاسبات را برای یافتن کلیدهای بعدی بسیار سخت بکند.
کلید آغازین جایگزین لینکهای رمزنگاری نشده میشود که این یک نقطه ضعف اساسی بحساب می آید. بهتر است که در پردازش هر دو دستگاه بلوتوث .. این قسمت در محل امن تری قرار بگیرد. چرا که یک هکر میتواند داده های انتقالی که به یک دستگاه بلوتوث فرستاده میشود را ضبط کند و از آن برای خلق PIN استفاده کند.
همچنین استفاده از یک کلید عبوری ثابت در تمام مواقع میتواند امنیت یک ارتباط بلوتوث را کاملا بخطر بیاندازد.
کلیدهای لینک میتواند ترکیبی از کلیدها یا کلیدهای واحد باشد. بهترین حالت امنیتی اینست که از کلیدهای ترکیبی شامل کلیدهای واحد استفاده شود. وقتی شما از یک کلید واحد استفاده میکنید ... باید برای همه تعاملات امنیتی از همان کلید استفاده کنید و این کلید باید برای تمامی دستگاههای مجاز به اشتراک گذاشته شود. این یعنی هر دستگاه مجاز میتواند به ترافیک شبکه دسترسی داشته باشد.

چرا امنیت در بلوتوث مهم است ؟؟
 

خیلی از کاربران بلوتوث فقط از امکاناتی نظیر اتصال تلفن های همراه بهم... یا اتصال دستگاههایی نظیر این به کامپیوتر های قابل حمل استفاده میکنند. والبته برای این دسته از کاربران اهمیت امنیت بسیار دور از ذهن است ! پیاده سازی امنیت حتی در همین سطح استفاده میتواند از سوء استفاده کاربر غیرمجاز از این دستگاهها جلوگیری بکند.
استفاده دیگر بلوتوث ایجاد شبکه موقت کامپیوتری است. برای مثال چند نفر در یک جلسه میخواهند لپ تاپهای مبتنی بر بلوتوث خود را به هم متصل کنند تا بتوانند فایلهای خود را در با اشتراک بگذارند.
وقتی شما از بلوتوث برای ایجاد یک شبکه موقت کامپیوتری استفاده میکنید... معمولا یک شبکه تخصصی خواهید داشت. یعنی اینکه کامپیوترها مستقیما باهم در تعامل هستند و دیگر نیازی به یک نقطه دسترسی بی سیم (WAP)نیست. این یعنی اینکه شما نقطه مرکزی برای تامین و تبیین سیاستهای امنیتی ندارید و در حقیقت مرکز سقلی برای امنیت شبکه وجود ندارد ! اینجاست که امنیت تبدیل به دغدغه اصلی میشود چرا که شما اطلاعات مهم خودتان را بی پناه بر روی لپ تاپ خود ذخیره میکنید تا دیگران روی شبکه از آنها استفاده کنند. یادتان باشد که برد کلاس 1 بلوتوث حدودا 300 فوت میباشد. یعنی آنقدر دور که تکنیکهای War-Driver کاملا جوابگوی هکرها میباشد و کاملا هم از دید شما مخفی خواهد بود.
استفاده دیگر بلوتوث در موبایلها است. این تلفنها اطلاعات مهمی از قبیل آدرسها – تلفنها – تماسها و... را در خود ذخیره میکنند. هک کردن این تلفنها از طریق بلوتوث Bluesnarfing نامیده میشود. حتما توجه داشته باشید که نرم افزارهای موبایل خود را بروز کنید.
شیوه دیگری از هک کردن موبایلها BlueBugging هست که بمعنی اجرا کردن فرمان روی موبایل هدف میباشد. برقراری تماس – حذف کردن اطلاعات از حافظه – عوض کردن تنظیمات داخلی از این جمله حملات هستند. برای اینکه از این حملات محفوظ بمانید پچ های امنیتی را از شرکت سازنده موبایل خود دریافت کنید و تلفنهای خود را به مدلهای بالاتر ارتقا دهید.
کرمهای تلفنهای همراه هم به بازار آمده اند!! کرمهایی مثل Cabir که تلفنهای با سیستم عامل Simbian رو هدف قرار میدهند. قطعا در آینده این کرمها زیادتر و خطرناکتر میشوند و گستره بیشتری از تلفنها را مورد هدف قرار خواهند داد.
توصيه مي كنيم كه نرم افزار هاي گوشي هاي خود را هميشه بروز نگه داريد و در صورت امكان از نرم افزار هاي امنيتي معتبر براي گوشي هاي خود استفاده كنيد و امنترين نكته , بلوتوث گوشي و يا وسيله بلوتوثي خود را در صورت عدم نياز خاموش نگه داريد و فقط در مواقع لزوم از آن استفاده كنيد.

نتيجه گيري كلي
 

با توجه به پيشرفت روز افزون و چشمگير تكنولوژي پيش بيني مي شود كه شاهد پيشرفت تكنولوژي بلوتوث براي برد كم باشيم. چه بسا در آينده نزديك بتوان با يك كنترل بلوتوثي تمامي وسايل يك خانه و يا محل كار را كنترل كرد. اما براي فاصله هاي بيشتر تكنولوژي wi-fi كه تا امروز نيز پيشرفتهاي زيادي داشته , رقيب اصلي بلوتوث مي باشد و نظر شخصي من بر اين است كه wi-fi برنده اين رقابت خواهد بود.
منبع:کلیک
ارسال توسط کاربر محترم سایت :majidshehneh




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.