«قهرمان» و الگوي فرزندتان باشيد!

كودكان عاشق قهرمانان هستند، در واقع هر كودك قهرمان خاص خودش را دارد و با بزرگتر شدن كودك اين قهرمان هم تغيير مي كند.
شنبه، 9 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«قهرمان» و الگوي فرزندتان باشيد!

«قهرمان» و الگوي فرزندتان باشيد!
«قهرمان» و الگوي فرزندتان باشيد!


 

نويسنده: سارا کريمي




 
كودكان عاشق قهرمانان هستند، در واقع هر كودك قهرمان خاص خودش را دارد و با بزرگتر شدن كودك اين قهرمان هم تغيير مي كند.
والدين هميشه گله مي كنند كه چرا كودكان شان به آنها به عنوان قهرمان نگاه نمي كنند. شما مي توانيد راه كارهايي را در تربيت فرزندان تان انجام دهيد كه وقتي آنها بزرگتر مي شوند شما را قهرمان و الگوي خود قرار دهند:

1- حرف نزنيد عمل كنيد تا شما را قبول داشته باشند.
 

زماني كه به فرزندتان قولي مي دهيد، هر چه زودتر به قول تان عمل كنيد. فكر نكنيد فقط به اين خاطر كه كوچك هست چيزي را كه ديروز يا قبلا به او گفته ايد به ياد نمي آورند. بدانيد كه بچه ها حافظه خوبي دارند! شايد چيزي را كه گفته ايد، خودتان فراموش كنيد اما او فراموش نمي كند. بنابراين هر زمان كه حرفي زديد و قولي داديد، به آن عمل كنيد. او در تمام طول زندگي اش آن را به ياد مي آورد.

2- فحش و ناسزا را از گنجينه لغات خود حذف كنيد.
 

بعضي از والدين مي گويند كه نمي توانند در مواقع عصبانيت فحش و ناسزا ندهند يا در گنجينه لغات خود حرف هاي بدي دارند كه هميشه به كار برده اند. بدانيد كه بچه ها خيلي سريع ياد مي گيرند! آنها هيچ وقت به اين فكر نمي كنند كه اين لغات پسنديده هستند يا نه و به محض شنيدن اين حرف هاي بد، آنها را در مهدكودك يا مدرسه و جاهاي ديگر به كار مي برند و در آن جاها است كه كودك به وسيله ديگران به خاطر حرف بدش مورد سرزنش قرار مي گيرد. والدين قهرمان هرگز فحش و ناسزا نمي گويند! اگر احساس كرديد زماني لازم است و مي خواهيد فحش و ناسزا بگوييد، چند لحظه اي مكث كنيد و تا 10 بشماريد يا يك نفس عميق بكشيد و به ياد آوريد كه نبايد فحش بدهيد.

3- هر دوي شما زمان كافي براي كودك تان صرف كنيد.
 

بدانيد كه بچه ها سريع بزرگ مي شوند اما سريع فراموش نمي كنند! پس آنها فراموش نخواهند كرد كه والدينشان هميشه مشغول به كار خود بوده اند. زماني كه حتي فقط يك ساعت در هر روز را براي او وقت مي گذاريد، آن ساعت با ارزش ترين لحظه ها در طول سال هاي رشد او خواهد بود. كودك تان لازم ندارد كه اسباب بازي ها و لباس هاي گران براي او بخريد، او لازم دارد كه وقت بيشتري را براي او صرف كنيد و در آن ساعت فقط توجه تان به او معطوف باشد نه چيز ديگري. براي مثال: با او برنامه تلويزيوني يا سي دي كارتوني مورد علاقه اش را نگاه كنيد، با هم داستان بخوانيد با هم نجاري كنيد يا كاردستي درست كنيد، با هم به باغچه برويد و به گلها آب بدهيد يا گل بكاريد و...: اين ها كارهاي ساده اي هستند كه براي كودك باارزش هستند.

4- از غيبت و شكايت كردن از ديگران در حضور فرزندتان اجتناب كنيد.
 

والدين اغلب در حضور كودك غيبت مي كنند يا بدي ديگران را مي گويند. بدانيد كه بچه ها واقعا دستگاه هاي كپي خوبي هستند! هر آنچه را از شما مي بينند و مي شنوند بدون آنكه حتي معني آن را بدانند تكرار مي كنند و با بزرگ تر شدن به اين كار عادت مي كنند. مسلما شرم آور خواهد بود كه آنچه را در مورد ديگري شنيده، در جلوي آن ها تكرار كند. در آن وقت او را به خاطر كارش، بي گناه سرزنش نكنيد بلكه خود را به خاطر بي دقتي و اشتباه تان سرزنش كنيد.

5- عشق و مهرباني را به او بياموزيد.
 

كودكان تا زماني كه در مورد عشق و مهرباني با آنها صحبت نكنيد و با عمل به آنها نشان ندهيد نمي دانند كه عشق و محبت چيست. بنابراين شما اولين كسي هستيد كه بايد عشق و مهرباني را به او بياموزيد، به او ياد بدهيد كه دوست داشته باشد!

6- از او حتي به خاطر كوچك ترين موفقيتش قدرداني كنيد.
 

والدين بايد هميشه از كودك شان قدرداني كنند حتي اگر پيروزي و موفقيت او بسيار كوچك و ساده باشد. قدرداني از او برايش يك تشويق بزرگ خواهد بود و اين بناي اعتماد به نفس در وجود او مي شود.

7- او را به خاطر كارهاي اشتباهش سرزنش نكنيد.
 

بعضي از والدين فكر مي كنند با سرزنش كردن كودك مي توان مانع از تكرار كارهاي اشتباه او شد، اين يك تصور كاملا اشتباه است. كودكان با سرزنش شدن ياد نمي گيرند كه ديگر نبايد آن كار را انجام دهند. به جاي سرزنش كردن، در مورد كار اشتباهش با او صحبت كنيد و به او راه درست و خوب را بياموزيد.

8- سرمشق خوبي براي فرزندتان باشيد.
 

بدانيد كه بچه ها مشاهده گران ماهري هستند! آنها مدام اطرافيان خود را مشاهده مي كنند و از آنها ياد مي گيرند، به خصوص از والدين. آنها انتخاب نمي كنند كه چه چيز را ياد بگيرند، همه چيز را ياد مي گيرند چه خوب باشد چه بد. پس مطمئنا بايد سرمشق و الگوي خوبي در خانه باشيد.
آنها عشق يا نفرت، مهرباني يا نامهرباني، خوبي يا بدي، دروغ يا راست، غيبت كردن يا نكردن را از شما ياد مي گيرند، پس به گونه اي باشيد كه «قهرمان» و الگوي كودكي و بزرگسالي اش شويد.
منبع: ماهنامه آموزشي کودک شماره 50



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.