تلاش براي شکستن رکورد سرعت

اين بار رسيدن به سرعت 360 کيلومتر با يک سوپر اتومبيل هيدروژني توسط «جسي جيمز» صورت گرفت. وي که برنامه اش از سوي شبيکه هاي مختلف راديو تلويزيوني در سراسر جهان پوشش خبري داده شده بود، به صحراي مجاوه در کاليفرنيا رفت و در حالي که هيولاي دست سازش مجهز به پيشرانه 8سيلندر شورلت با 740 اسب بخار بود
سه‌شنبه، 12 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلاش براي شکستن رکورد سرعت

 تلاش براي شکستن رکورد سرعت
تلاش براي شکستن رکورد سرعت


 






 

هيدروژني ها و رکورد سرعت
 

اين بار رسيدن به سرعت 360 کيلومتر با يک سوپر اتومبيل هيدروژني توسط «جسي جيمز» صورت گرفت. وي که برنامه اش از سوي شبيکه هاي مختلف راديو تلويزيوني در سراسر جهان پوشش خبري داده شده بود، به صحراي مجاوه در کاليفرنيا رفت و در حالي که هيولاي دست سازش مجهز به پيشرانه 8سيلندر شورلت با 740 اسب بخار بود توانست به کمک سوخت هيدروژن به حداکثر سرعت 322 کيلومتر دست يابد.
«جسي جيمز» پيش از اين نيز با بي ام و H2R در آلمان توانسته بود به رکورد سرعت 282 کيلومتر دست يابد.
او در اين راه از معروف ترين راننده رکورهاي سرعت يعني Mike Cook کمک گرفته بود تا کنترل ابرهيولايش را در دست بگيرد. جسي از سال 2000 با توليد موتور سيکلت و خودروهاي دست ساز تبديل به چهره اي معروف شده است که ساليانه بين 12 تا 14 موتورسيکلت خاص مي سازد.
شش سال پيش او به فکر ساخت يک Stream Liner افتاد تا رکورد سرعت را توسط يک پيشرانه هيدرژني ثبت کند.
خودرويي که او ساخته بود در کنار دماغه از داخل مجهز به يک تانکر پر از آب و يخ بود. تا زماني که دماي موتور به 170 درجه سانتي گراد مي رسد آن را کاهش دهد و اين کار دقيقا در کمتر از 2 دقيقه انجام مي گرفت.
پيشرانه 8 سيلندر خورجيني اين سوپرهيولاي هيدروژني نيز داراي 24 نازل پاشنده سوخت به سيلندرهاست و خودرو توانايي حمل سه تانکر هيدروژن با فشار هزار psi را دارد.
البته پيش از اين فورد فوژن هيدروژني با نام فوژن 999 توانسته بود به رکورد 333 کيلومتر در ساعت دست يابد که اين کار در درياچه نمک بونويل صورت پذيرفته بود.
ضريب پسار اين نمونه دست نيافتني با تغييرات انجام گرفته روي اتاق و سيستم تعليق از 0/34 به 0/21 رسيد و انرژي حرکتي خود را از يک تانک هيدروژن با فشار بالا مي گرفت که به نسبت 40 به 60 از هليوم و اکسيژن پر شده بود. البته فوژن که وزني حدود 3039 کيلوگرم پيدا کرده بود از مجموعه تعليق ترمز و فرمان ماشين هاي نسکار استفاده مي کرد که با کمک سامانه سلول سوختي 250 کيلوواتي قدرت خروجي پيشرانه را به 770 اسب بخار مي رساند و توسط جعبه دنده 6 سرعته دستي که از روي فورد GT به عاريت گرفته شده بود، توانست توسط نيروي هيدروژن به يکي از برترين رکوردهاي دنيا دست يابد.
ديگر سوپر خودروي هيدروژني که توسط کمپاني ب ام و ساخته شده در پيست Miramas فرانسه، در سپتالمبر 2004 به ثبت رکورد سرعت پرداخت.
اين نمونه نوعي سوپر خودروي هيدروژني تک نفره محسوب مي شود که روي آن پيشرانه 6 ليتري و V12 مدل 760 سوار شده بود که اين موتور در حالت معمولي توان توليد 210 کيلووات قدرت و رساندن اين جثه آيروديناميک به حداکثر سرعت 302 کيلومتر را دارا بود و با وزن 1560 کيلوگرم با شاسي فضايي مونوکوک آلومينيومي و بدنه اي از آلومينيوم و فيبر کربن به رکوردهاي جالب توجهي دست يافت که از آن دست مي توان به کسب حداکثر سرعت 300 کيلومتر در 11 ثانيه و يا طي مسافت 400 متر با سرعت 96 کيلومتر در زمان 14 ثانيه اشاره داشت.
در توليد يک خودروي هيدروژني عوامل فراواني همچون استفاده از پيشرانه قدرتمند با توانايي درکارکرد دور بالا و فشار افزايش يافته در حين گرماي شديد، بدنه و شاسي سبک توليد شده از فيبر کربن و مونوکوک، سود بردن از براگيرها در بدنه براي ورود و شکاف بهتر باد جهت افزايش سرعت و کاهش مصرف سوخت و به کار بردن تکنولوژي هاي مدرن براي حمل مقدار بيشتري از سوخت فشرده در قالب تانکرهاي سوخت مدنظر قرار مي گيرد که به زودي سازندگان و حتي کارخانجات سوپر اسپرت ساز به اين پارامتر روي خواهند آورد.
منبع : نشريه نوآور شماره 60



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.