گردشي خاطره انگيز با رعايت اين اصول

براي داشتن گردشي مطلوب، بايد از قبل به فکر تدارک اسباب و ملزومات آن بود. البته انتخاب فضا و مکان گردش در همان ابتداي برنامه ريزي نقش بسزائي در انتخاب ديگر موارد لازم دارد. بنابراين، با توجه به شرايط مقصد، بايد به دنبال وسايل و لوازم مورد نياز بود. گشت و گذار، در اصل به گذران جمعي اوقات فراغت در مکاني خارج از محل
شنبه، 23 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گردشي خاطره انگيز با رعايت اين اصول

 گردشي خاطره انگيز با رعايت اين اصول
گردشي خاطره انگيز با رعايت اين اصول


 

نويسنده: زهرا سادات موسوي




 
براي داشتن گردشي مطلوب، بايد از قبل به فکر تدارک اسباب و ملزومات آن بود. البته انتخاب فضا و مکان گردش در همان ابتداي برنامه ريزي نقش بسزائي در انتخاب ديگر موارد لازم دارد. بنابراين، با توجه به شرايط مقصد، بايد به دنبال وسايل و لوازم مورد نياز بود. گشت و گذار، در اصل به گذران جمعي اوقات فراغت در مکاني خارج از محل مسکوني و به خصوص در فضاي باز، و سرگرم کردن خود با صرف غذا، بازي، گفتگو و ساير تفريحات گفته مي شود. امروزه، گشت و گذار اغلب در محل هاي توسعه يافته و مجهز به تسهيلات رفاهي از جمله بوستان هاي ملي صورت مي گيرد که کار را تا حد زيادي آسان کرده است.

سياهه اي از وسايل مورد نياز
 

هميشه هر کار خوب و بي عيب، نيازمند برنامه اي دقيق و کامل است. پيک نيک رفتن هم از اين بابت مستثنا نيست و براي داشتن گردشي مطلوب، به برنامه اي دقيق نياز داريم. البته تجربه هم به هنگام برنامه ريزي به کمکمان مي آيد. براي مثال بعد از هر بار گردش رفتن، دستمان مي آيد که به چه چيزهائي نياز داريم و به چه وسايلي احتياج نخواهيم داشت. در نتيجه، مي توان مطابق با نياز، گردش هاي بعدي را برنامه ريزي کرد. در اين جا پيک نيک، هم گردش هاي دوستانه و هم بيرون رفتن هاي خانوادگي را شامل مي شود و از آن جا که اکثراً رده هاي سني افراد در خانواده متفاوت است، گردش دسته جمعي آن ها با هم، مستلزم برآورده شدن نيازها و توقعات کل آن هاست. اکنون شما بايد فهرستي تهيه کنيد تا تمام موارد ذکر شده در آن لحاظ شود.

ادويه ها
 

نمک، فلفل، سس و در صورت نياز ترشي، چاتني و ليمو ترش را فراموش نکنيد.

دسر
 

شايد بهترين دسر براي بعدازظهر و بعد از صرف غذا، همان ميوه هاي شسته و پوست گرفته ي فصل باشد.

آب و هوا
 

قبل از رفتن به گردش، از شرايط آب و هوا مطمئن شويد تا با توجه به آن شرايط، وسايل و لوازم مورد نياز را همراه ببريد.

ساعت و زمان گردش
 

در انتخاب ساعت و زمان مناسب گردش دقت کنيد. زيرا بيش تر اوقات شرايط طوري پيش مي آيد که ساعت هاي بيش تري را در آن جا سپري خواهيد کرد. همچنين، حواستان به خوردني هائي که داخل ماشين مانده است، باشد تا با گذشت زمان فاسد نشوند.

نوشيدني
 

در گردش، همه چيز بستگي به خودتان دارد که آيا دوست داريد از ظروف چيني و يا از نوع پلاستيکي آن استفاده کنيد. با اين که کلمن سنگين است، ولي براي خنک نگه داشتن مايعات لازم مي باشند. براي بچه ها، چه براي نوشيدن چاي و يا مايعات گرم و چه براي مايعات خنک، از ليوان هاي پلاستيکي استفاده کنيد. دربازکن را نيز فراموش نکنيد.

سبد گردش
 

بيش تر سبدهاي گردش، سبدهاي زيبائي هستند. ولي در واقع زيبائي ظاهر آن تأثير خاصي بر گردش شما نخواهد داشت. سعي کنيد از بردن ساک هاي خيلي بزرگ خودداري کنيد. زيرا مسافتي که بايد با آن طي کنيد، شما را خسته مي کند. به اين فکر نکنيد که بچه ها يا کسان ديگري هستند که در حمل آن کمکتان خواهند کرد. چون که بچه ها به محض رسيدن، آنقدر هيجان زده هستند که شما را تنها خواهند گذاشت.

ميز
 

بايد در ابتدا ديد که با توجه به شرايط موجود، آيا قرار است غذا بر روي زمين خورده شود يا افراد روي صندلي مي نشينند و نياز به ميز دارند. در صورت استفاده از ميز، از نوع سبک، مقاوم و قابل حمل آن استفاده کنيد. اگر از يک روميزي پلاستيکي و ارزان استفاده مي کنيد، تميز کردن ميز راحت تر و آسان تر خواهد بود.

سرگرمي
 

افراد پر انرژي، دوست دارند که در چنين محيط هائي، بدوند و بازي کنند. بنابراين توپ، بدمينتون و... را فراموش نکنيد. اگر امکان شنا وجود دارد، وسايل مورد نياز را براي خود و اسباب بازي بچه ها را برايشان برداريد. برخي افراد ترجيح مي دهند تا در فضاي باز و سرسبز بيش تر مطالعه کنند و يا به موسيقي گوش دهند. ولي سعي کنند صداي آن را کم کنند تا مزاحم افراد ديگر نشود.

ساير لوازم
 

مي توان با تهيه يک چتر سبک و ساده، از خود و مهمانانتان در برابر نور آفتاب و يا باران غير منتظره محافظت کرد. سعي کنيد تا يک باراني، يک کلاه و يک هوله ي اضافي همراهتان باشد تا اگر کسي فراموش کرده بود، به او کمک کنيد. هميشه و حتا در هواي ابري ضد آفتاب را فراموش نکنيد.

گرما و سرما
 

ضروري است غذا را در دماي مناسب نگه داري کرد. بهتر است غذاهاي فاسد شدني را تا حد امکان خنک نگاه داشت و آن ها را در ساعت هاي آخر ترک خانه تهيه کرد. امروزه، ابزار و وسايل متنوع و زيادي در اندازه هاي گوناگون وجود دارند که مواد غذائي را خنک نگاه مي دارند. براي سهولت در حمل وسايل، بهتر است نوشيدني ها و آب را درون فريزر گذاشت و بعد از يخ زدن آن هارا به همان شکل با خود برد. فلاسک هاي موجود در بازار- گزينه ي مناسبي براي اين روزها مي باشند. ولي دقت کنيد که آن ها را صاف و ايستاده جا به جا کنيد تا نشکند.

امنيت
 

اگر قصد دور شدن از محيط اطراف را داريد، به بقيه ي افراد بگوئيد و نيز زمان برگشتنتان را اطلاع دهيد تا نگرانتان نشوند. اگر براي پخت و پز و يا ايجاد گرما آتش روشن کرديد، به هنگام رفتن از خاموش شدن آن اطمينان حاصل کنيد.

زباله ها
 

براي پاکيزه نگه داشتن محيط زيستمان، بايد نهايت تلاش را کرد. اگر براي گردش به محيطي عمومي و مجهز مي رويد، دور انداختن آشغال و زباله در مکان هاي مشخص شده و سطل هاي موجود، کار راحتي است. ولي اگر به مکاني مي رويد که فاقد سطل است، از قبل با خود کيسه هاي زباله را ببريد و در هنگام برگشت، آن را در جايي مناسب دور بيندازيد. يک اسفنج مرطوب همراه داشته باشيد تا ظرف ها را با آن تميز کنيد و بعداً در خانه خوب بشوييد.

زيراندازها
 

سعي کنيد زيراندازي تهيه کنيد که زيرش ضدآب و قابل شستشو باشد. البته چادرهاي مسافرتي هم براي اين مواقع خوب است و مي توان آن را با خود به همراه برد. همچنين، بايد بچه ها را به نحوي متقاعد کرد که بردن اين گونه وسايل لازم است و تنها راه رفتن و دويدن نيست که گردش را شامل مي شود. نشستن روي زمين براي برخي افراد دشوار است. پس بايد براي آن ها صندلي هاي سبک و تاشو تدارک ديد.

ظروف پذيرائي
 

در انتخاب ظروف مناسب براي پذيرائي از ميهمانانتان دقت کنيد. چرا که برخي ظروف به رغم حمل آسانشان، مناسب براي بعضي غذاها مانند استيک نيست. در چنين شرايطي، مي توان از ظروف استيل و سبک استفاده کرد. قاشق، چنگال و چاقو را فراموش نکنيد و سعي کنيد دورشان را با پلاستيکي ببنديد تا دستتان را نبرد.
منبع: آشپزباشي شماره 51



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.