معراج انسان

«نماز يهودي از ركوع خالي است» اما در مسيحيت چنانچه در قرآن آيه 43 آل عمران به مريم خطاب مي شود (اي مريم براي پروردگارت قنوت بخوان و سجده كن و با ركوع كنندگان ركوع بجا آور.) در سوره ي ابراهيم آيه 40 ، حضرت ابراهيم پس از هفت تقاضا و درخواست ، در اين آيه توفيق اقامه نماز ار براي خود درخواست مي كند و اين تقاضا را
سه‌شنبه، 3 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معراج انسان

معراج انسان
معراج انسان


 






 
«نماز يهودي از ركوع خالي است» اما در مسيحيت چنانچه در قرآن آيه 43 آل عمران به مريم خطاب مي شود (اي مريم براي پروردگارت قنوت بخوان و سجده كن و با ركوع كنندگان ركوع بجا آور.) در سوره ي ابراهيم آيه 40 ، حضرت ابراهيم پس از هفت تقاضا و درخواست ، در اين آيه توفيق اقامه نماز ار براي خود درخواست مي كند و اين تقاضا را نه تنها براي خود بلكه براي خانواده اش نيز درخواست مي كند.
در سوره ي هود آيه 87 از قول مردم مدين كه مردمي فاسد و متجاوز به حقوق خلق بودند و تعاليم حضرت شعيب را كه ضامن خير دنيا و آخرت براي آنها بودند نپذيرفتند. مي فرمايد:
«اي شعيب! به نظر ما آنچه تو را تحريك كرده كه ما را از آيين نياكانمان برگرداني و مسير خريد و فروش ما را عوض كني نماز توست . به راستي جاي تعجب است كه با ما سر ستيز داري در حالي كه ما تو را مرد بردباري مي دانيم.» همچنين در سوره ي مريم آيات 55 ،54 ضمن ستايش حضرت اسماعيل (عليه السلام) مي فرمايد: «اسماعيل هميشه اهل بيت خود را به اداي نماز و زكات امر مي كرد و او نزد خدا بنده ي پسنديده اي بود.» در سوره ي آل عمران آيات 37 تا 40 هنگامي كه از زكريا. سخن به ميان مي آيد و بيان مي شود كه چگونه زكريا از خداوند درخواست ذريه طيبه كرد.
بشارت تولد يحيي در حالي از جانب فرشتگان به زكريا داده شد كه او در محراب ، به گزاردن نماز مشغول بود.
همچنين حضرت عيسي از بين تمام برنامه هاي الهي خود بر نماز و زكات تكيه كرده است و اين نشان از اهميت اين مسأله دارد . چنين مي فرمايد: «و مرا هر كجا باشم براي جهانيان مايه بركت و رحمت گردانيد و تا زنده ام به عبادت و نمازو زكات سفارش كرد.» و سرانجام در دين مبين اسلام كه كامل ترين دين الهي است نماز به زيباترين و كاملترين شكل عرضه شد.

عبادت ، نياز روحي بشر
 

در قرن بيست و يكم ، سلامت رواني و شخصيت افراد بشري بيش از هر دوره اي از تاريخ دستخوش دگرگوني است . گسترش زندگي ماشيني و تلاش شتابزده براي صنعتي كردن كشورهيا ، ارزشها و آرمانهاي افراد را دچار تغيير كرده و سلامت روي و رواني افراد را به مخاطره انداخته است . در اين ميان انسان ها جوياي آرامش بيشترند و هيچ چيز به اندازه عبادت به انسان آرامش نمي دهد. هنري لينگ در كتاب «بازگشت به ايمان» اظهار مي دارد كه در نتيجه تجربه طلواني خود در اجراي آزمونهاي رواني به اين مطلب پي برده ام كه افراد متدين و با ايمان داراي شخصيت قوي تر و بهتر از افراد بي دين و بي ايمان هستند. در اين ميان ذكر چند نكته خالي از لطف نيست : از نظر علم پزشكي ثابت شده كه نماز و نيايش به وسيله آ‍ادي آندوفين ها ، موجب كاهش استرس و فشارهاي رواني مي شود احساس توانايي در رابطه برقرار كردن با خدا ، احساس بهبودي خلق و خوي، افزايش عزت نفس و قدرت تصميم گيري و درمان بيماري هاي جسمي از فوايد و آثار اين ارتباط معنوي است.» پيامبر (صلي اله عليه و آله و صلم) به هنگام فرا رسيدن اوقات نماز مي فرمود: اي بلال ، ما را با اذان به آرامش برسان.
منبع : موج عصر پيش شماره 9 سال 1387



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.