راهنمای خرید پردازنده‌های نسل دوم اینتل

اینتل دومین نسل از پردازنده‌های جدید خود را چند ماه پیش معرفی کرد که Sandy Bridge نامیده می‌شوند. این پردازنده‌ها جایگزین مدل‌های قبلی شده‌اند و کارآیی آنها نیز ارتقا پیدا کرده است.
چهارشنبه، 4 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنمای خرید پردازنده‌های نسل دوم اینتل

راهنمای خرید پردازنده‌های نسل دوم اینتل
راهنمای خرید پردازنده‌های نسل دوم اینتل


 





 
اینتل دومین نسل از پردازنده‌های جدید خود را چند ماه پیش معرفی کرد که Sandy Bridge نامیده می‌شوند. این پردازنده‌ها جایگزین مدل‌های قبلی شده‌اند و کارآیی آنها نیز ارتقا پیدا کرده است.
پردازنده‌های جدید تعداد زیادی ندارند و به همین دلیل انتخاب از میان آنها چندان دشوار نیست. تنها باید رده قیمت را مشخص کنید و پس از آن مدل قابل انتخاب نیز مشخص می‌شود.
این پردازنده‌ها همگی دارای پیشوند Core هستند اما مدل آنها با پردازنده‌های قبلی نیز که دارای این نام بودند متفاوت است.
در گذشته اینتل پردازنده‌های Cor 2 Duo را برای رایانه‌ها تولید می‌کرد که کمتر از دو سال پیش با ورود مدل‌های جدید Core این مدل‌ها نیز کمتر مورد توجه قرار گرفتند. تا کنون دو نسل از این پردازنده‌ها تولید شده که Sandy Bridge به نسل دوم آنها اطلاق می‌شود.
اگر قصد خرید رایانه دارید در حال حاضر پردازنده‌های این گروه از مناسب‌ترین انتخاب‌های موجود در بازار هستند و بهتر است مدل‌های نسل اول را فراموش کنید.
این پردازنده‌ها روی مادربوردهایی با سوکت LGA 1155 نصب می‌شوند و با تراشه‌های نسل ششم مادربوردهای اینتل سازگار هستند در حالی که پردازنده‌های نسل اول برای سوکت LGA 1156 تولید می‌شوند و از تراشه‌های نسل پنجم اینتل پشتیبانی می‌کنند.

راهنمای خرید پردازنده‌های نسل دوم اینتل

چگونه نسل اول و دوم را بشناسیم.
 

برای شناسایی پردازنده‌های نسل اول و دوم می‌توانید این کار را از روی مدل آنها انجام دهید. پردازنده‌های نسل اول دارای شماره مدل سه رقمی هستند.
مانند پردازنده‌های i3 540 یا i7 860. اما در پردازنده‌های نسل دوم یا سندی‌بریج عدد دو در ابتدای مدل این پردازنده‌ها اضافه شده که نشان‌دهنده نسل دوم است. مدل‌های i3 2100 یا i5 2500 در خانواده سندی بریج قرار دارند. همانطور که از مدل‌ها نیز مشخص است اعضای خانواده نسل دوم دارای شماره مدل چهار رقمی هستند.

کارت گرافیک فقط برای بازی است.
 

تمام پردازنده‌های جدید دارای یک هسته گرافیکی هستند و بنابراین اگر قصد اجرای برنامه‌های سه‌بعدی مانند انواع بازی‌ها را ندارید می‌توانید بدون نیاز به کارت گرافیکی از توان این پردازنده‌ها استفاده کنید.
در گذشته، بخش گرافیکی روی مادربورد قرار می‌گرفت و اصطلاحا به آن مادربوردها گرافیک آنبورد گفته می‌شد اما حالا این بخش درون پردازنده قرار می‌گیرد.
البته توجه داشته باشید که تمام مادربوردهای نسل ششم دارای خروجی تصویری نیستند و برای استفاده از این بخش باید مادربوردی انتخاب کنید که این توانایی را داشته باشد.
مادربوردهای نسل ششم که مدل تراشه آنها با حرف H مشخص شده است معمولا دارای خروجی گرافیکی هستند. این مادربوردها از تراشه‌های H61 یا H67 استفاده می‌کنند.

Core i3
 

زمانی که اینتل سری اول پردازنده‌های Core را معرفی کرد برای دسته‌بندی آنها سه خانواده مجزا در نظر گرفت.
اولین خانواده که شامل مدل‌های ارزان قیمت می‌شد با نام Core i3 در بازار منتشر شد. محصولات این خانواده اگرچه قرار بود رده ارزان قیمت را به خود اختصاص دهند اما قیمت آنها باعث شد عملا در گروه متوسط‌ها قرار بگیرند.
در پردازنده‌های سندی‌بریج یا نسل دوم نیز این رده‌بندی عینا تکرار شده است. یعنی مدل‌های i3 برای پردازنده‌های ارزان و نیمه‌حرفه‌ای استفاده می‌شوند و هنوز هم به دلیل قیمت و کارآیی، موقعیت واقعی آنها در گروه متوسط است.
مهم‌ترین پردازنده این گروه، مدل Core i3 2100 است که با حدود قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این پردازنده برای کاربردهای خانگی و اداری کاملا مناسب است و تقریبا تمام وظایف رایج برای سیستم‌های متوسط را انجام می‌دهد.
برای یک سیستم نیمه‌حرفه‌ای یا بازی هم می‌توان این مدل را پیشنهاد کرد.پردازنده‌های این گروه دوهسته‌ای هستند اما به دلیل وجود قابلیتی به نام Hyper-threading هر کدام از هسته‌ها در محیط سیستم‌عامل می‌تواند به عنوان دو هسته‌ منطقی درنظر گرفته شود و مانند این است که یک پردازنده چهارهسته‌ای استفاده شده است. این قابلیت نیز کمک زیادی به پردازش‌های همزمان چندین دستورالعمل می‌کند.

Core i5
 

پردازنده‌های Core i5 برای سیستم‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای بیشتر استفاده می‌شوند. این پردازنده‌ها دارای توان پردازشی بالاتری نسبه به مدل‌های i3 هستند و در آنها از قابلیتی به نام Turbo Boost استفاده شده است که در صورت نیاز به توان پردازشی بیشتر، فرکانس پردازنده را به صورت خودکار افزایش می‌دهد.
این روش نوعی اورکلاک اتوماتیک است و برای اجرای پردازش‌های سنگین کاربرد مناسبی دارد.
چهار مدل از این خانواده در بازار ایران حضور دارند که شامل i5 2300 با قیمت ۲۱۵ هزار تومان، i5 2400S با قیمت ۲۴۰ هزار تومان، i5 2500 با قیمت ۲۶۰ هزار تومان و در نهایت i5 2500K با قیمت ۲۸۰ هزار تومان می‌شوند.
بدیهی است که آخرین مدل گفته شده، قوی‌ترین مدل این گروه است. حرف k که در انتهای نام این پردازنده قرار دارد نشان‌دهنده وجود برخی مشخصات مانند توانایی اورکلاک بیشتر است با این حال از نظر توان پردازشی در شرایط پیش فرض تفاوتی میان دو مدل آخر نیست.
البته در حال حاضر مدل i5 2500K پرفروش‌ترین عضو این خانواده است. پردازنده‌های خانواده i5 دارای چهار هسته پردازشی هستند و از فناوری هایپرتریدینگ پشتیبانی نمی‌کنند.

Core i7
 

پردازنده‌های مدل Core i7 حرفه‌ای‌ترین مدل‌های نسل سندی‌بریج هستند و البته مدل‌های زیادی هم ندارند. این پردازنده‌ها از فناوری هایپرتریدینگ برای افزایش مجازی تعداد هسته و فناوری توربو بوست برای افزایش اتوماتیک فرکانس پشتیبانی می‌کنند.
تعداد هسته‌های واقعی در این گروه چهار هسته پردازشی است که در ویندوز معادل هشت هسته در نظر گرفته می‌شود. دو عضو پرطرفدار این گروه مدل‌های i72600K و مدل i72600 هستند.
مدل ۲۶۰۰k دارای ضرایب باز است و توسط اورکلاکرها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این مدل به دلیل افزایش قیمت در هفته‌های اخیر و به دنبال نوسان قیمت ارز به قیمت ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و مدل دیگر این گروه نیز که از نظر برخی ویژگی‌ها محدود شده با نام i7 2600 به قیمت ۳۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
این پردازنده‌ها برای سیستم‌های حرفه‌ای و گیم بیشترین کاربرد را دارند. توجه داشته باشید که هنگام خرید پردازنده تنها فرکانس پردازشی مهم نیست و باید به ویژگی‌هایی مانند میزان حافظه نهان، پهنای باند و فناوری‌های آن نیز توجه کرد.

منبع:http://www.barsam.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.