عوامل جلب و زوال نعمت در قرآن
نعمت ها همه زندگی ما را تشکیل می دهد؛ اما ما از بسیاری از آنها غافل هستیم و تنها برخی از چیزها مانند ثروت انبوه و آسایش و رفاه را نعمت می دانیم. کمتر دیده شده کسی از نعمت وجود سخن بگوید و خدا را بدان سپاس گوید.
خداوند در آیه 20 و 21 سوره لقمان، توجه یابی انسان ها به نعمت های ظاهری و باطنی خداوندی را مانعی مهم در سر جدال های ناآگاهانه افراد درباره خود معرفی می کند و بر این توجه و دقت نظر تشویق و ترغیب می نماید.
ازنظر قرآن، نعمت هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چنان فراوان است که از آن به نعمت های بی حساب و بیشمار و غیرقابل احصاء یاد می کند.
بازگو کردن نعمت های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه ها و سفارش های خداوند در آیاتی از جمله آیه 11 سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت های خداوندی از نمودهای رشد عقلی وکمالی وجودی انسان است
در یک کلام ایمان و عمل صالح براساس آموزه های عقلانی و عقلایی و شرعی مهم ترین عامل جلب و افزایش نعمت است که در این آیات برآن تأکید شده است.
البته نباید از نقش امنیت در افزایش نعمت و فراوانی آن غافل ماند (نحل، آیه211) و معلوم است که کسب امنیت نیز مبتنی بر تحقق اموری از جمله عوامل پیش گفته است. بنابراین، هرچه انسان به خدا نزدیک تر و متاله و خدایی تر شود، خداوند عنایت خاص خود را مشمول او می کند و او را از برکات و نعمت های فراوان بهره مند می سازد.
خداوند در آیات بسیاری از جمله 35 سوره انفال و 9سوره هود و 11 سوره رعد از زوال پذیری نعمت های عطاشده از سوی خدا به انسان ها سخن به میان می آورد و به آنها هشدار می دهد تا مواظب اعمال و رفتار خود باشند.
از مهم ترین عوامل زوال نعمت می توان به کفران نعمت (نساء، آیه741 و ابراهیم، آیات7 و 82)، گناه (انفال، آیات25و 35)، کفرورزی (همان)، ظلم و ستم(همان)، تکذیب آیات الهی و عمل نادرست و ناپسند اشاره کرد.
انسان ها در نتیجه چنین رفتارها و کارهایی گرفتار زوال نعمت می شوند و در نتیجه زوال نیز گرفتار یاس و نومیدی (هود، آیات9 و 11 و اسراء، آیه38) و تضرع و ناله و انابه (نحل، آیه35) می گردند. آنان وقتی به کفران نعمتی آن را از دست می دهند، تازه متوجه نعمت می شوند و به سوی خداوند متوجه می گردند تا خداوند نعمت را به ایشان بازگرداند. (نحل، آیه35 و فصلت، آیه15 و قلم، آیات62و 72و 23)
این گونه است که با دعا و نیایش خواهان بازگشت روزی می شوند و از خداوند می خواهند تا نعمت را برگرداند. (فصلت، آیه15) این درحالی است که تا زمان وجود نعمت از خدا و نعمت غافل بودند و به کفران نعمت مشغول.
البته مشکلی که نعمت های زیاد برای بشریت دارد این است که انسان ها را مغرور و متکبر می سازد (اسراء آیه38 و فصلت، آیه15) و این سرمستی و غرور و خودپسندی، وضعیت انسان ها را بدتر از بد می کند (آل عمران، آیه881 و انعام، آیه44 و هود، آیه01 و فجر، آیه51) و از خداوند دور می سازد. (فصلت، آیه15)
از این روست که گفته اند ثروت و نعمت زیاد برای بسیاری از مردم به جای این که نعمت باشد، نقمت است؛ زیرا عامل سقوط ایشان می شود. به سخن دیگر، گاه امکانات و نعمت های مادی در دنیا خود مقدمه ای برای عذاب افراد و جوامع بشری است و آن چه به ظاهر نعمت و فراوانی آن است، خود عذاب و بلایی است که فرد و جامعه بدان دچار آمده است. این همان عذاب استدراجی است که انسان ها باید از آن دل نگران باشند. (اعراف، آیه 59؛ توبه، آیه 55؛ یونس، آیه 88 و مزمل، آیات 11 تا 31)
انسان اگر بخواهد افزون بر این نعمت های الهی، از نعمت های خاص و بیشتر بهره مند شود یا نعمت ها افزایش یا تداوم پیدا کند، می بایست افزون بر شکر نعمت که نعمت را افزون می کند، به عوامل دیگری نیز توجه یابد و بدان پای بند باشد
خداوند یادآوری نعمتها را از آداب دعا و نیایش می شمارد و انسان را متوجه می کند که با این روش باید همواره شاکر خداوند باشد. (یوسف، آیه 101 و قصص، آیه 71)
بازگو کردن نعمت های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه ها و سفارش های خداوند در آیاتی از جمله آیه 11 سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت های خداوندی از نمودهای رشد عقلی وکمالی وجودی انسان است. (احقاف، آیه 51) بنابراین کسانی که یادآور نعمت می شوند و به درستی از آن بهره می گیرند، انسان های رشیدی هستند که در مسیر کمال رشد وجودی خویش گام برمی دارند و مظهریت در خدا و ربوبیت او را فعلیت می بخشند.
بسیاری از مردم از گفتن نعمت هایی که خداوند به ایشان داده، خودداری می کنند و گمان می کنند که بیان آنها به معنای تکبر و تفاخر است؛ درحالی که اگر کسی از نعمت های الهی که به او داده شده، سخن بگوید و حتی به دیگران بگوید که این نعمت را خداوند به او داده است، دیگران نیز متوجه یادآوری می شوند. خداوند می فرماید: و« اما درباره نعمت های پروردگارت سخن بگو.» (ضحی، آیه 11)
تنها نکته ای که در این رابطه قابل توجه است اینکه بیان نعمت باید بدور از هرگونه تفاخر و فخر فروشی باشد و صاحب نعمت همه آنها را از خداوند و فضل او بداند و خود را دراین باره هیچ کاره محسوب کند.
به هرحال، انسان باید همواره در اندیشه باشد که نعمت های الهی چنان بی حد و حصر است که نمی تواند آنان را به شمارش در آورد چه رسد که شکرگزار آن ها باشد؛ پس می بایست به گونه ای عمل کند که بهترین شکل استفاده از نعمت باشد و شخص و جامعه را به کمال شایسته و بایسته ای برساند و زمینه رشدی همگانی را فراهم آورد.
منبع : سایت ام الکتاب
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb
اقسام نعمت
خداوند در آیه 20 و 21 سوره لقمان، توجه یابی انسان ها به نعمت های ظاهری و باطنی خداوندی را مانعی مهم در سر جدال های ناآگاهانه افراد درباره خود معرفی می کند و بر این توجه و دقت نظر تشویق و ترغیب می نماید.
ازنظر قرآن، نعمت هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چنان فراوان است که از آن به نعمت های بی حساب و بیشمار و غیرقابل احصاء یاد می کند.
عوامل جلب و افزایش نعمت
بازگو کردن نعمت های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه ها و سفارش های خداوند در آیاتی از جمله آیه 11 سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت های خداوندی از نمودهای رشد عقلی وکمالی وجودی انسان است
شکر نعمت
عمل به شریعت اسلام
تقوا
در یک کلام ایمان و عمل صالح براساس آموزه های عقلانی و عقلایی و شرعی مهم ترین عامل جلب و افزایش نعمت است که در این آیات برآن تأکید شده است.
البته نباید از نقش امنیت در افزایش نعمت و فراوانی آن غافل ماند (نحل، آیه211) و معلوم است که کسب امنیت نیز مبتنی بر تحقق اموری از جمله عوامل پیش گفته است. بنابراین، هرچه انسان به خدا نزدیک تر و متاله و خدایی تر شود، خداوند عنایت خاص خود را مشمول او می کند و او را از برکات و نعمت های فراوان بهره مند می سازد.
عوامل کاهش یا زوال نعمت
خداوند در آیات بسیاری از جمله 35 سوره انفال و 9سوره هود و 11 سوره رعد از زوال پذیری نعمت های عطاشده از سوی خدا به انسان ها سخن به میان می آورد و به آنها هشدار می دهد تا مواظب اعمال و رفتار خود باشند.
از مهم ترین عوامل زوال نعمت می توان به کفران نعمت (نساء، آیه741 و ابراهیم، آیات7 و 82)، گناه (انفال، آیات25و 35)، کفرورزی (همان)، ظلم و ستم(همان)، تکذیب آیات الهی و عمل نادرست و ناپسند اشاره کرد.
انسان ها در نتیجه چنین رفتارها و کارهایی گرفتار زوال نعمت می شوند و در نتیجه زوال نیز گرفتار یاس و نومیدی (هود، آیات9 و 11 و اسراء، آیه38) و تضرع و ناله و انابه (نحل، آیه35) می گردند. آنان وقتی به کفران نعمتی آن را از دست می دهند، تازه متوجه نعمت می شوند و به سوی خداوند متوجه می گردند تا خداوند نعمت را به ایشان بازگرداند. (نحل، آیه35 و فصلت، آیه15 و قلم، آیات62و 72و 23)
این گونه است که با دعا و نیایش خواهان بازگشت روزی می شوند و از خداوند می خواهند تا نعمت را برگرداند. (فصلت، آیه15) این درحالی است که تا زمان وجود نعمت از خدا و نعمت غافل بودند و به کفران نعمت مشغول.
البته مشکلی که نعمت های زیاد برای بشریت دارد این است که انسان ها را مغرور و متکبر می سازد (اسراء آیه38 و فصلت، آیه15) و این سرمستی و غرور و خودپسندی، وضعیت انسان ها را بدتر از بد می کند (آل عمران، آیه881 و انعام، آیه44 و هود، آیه01 و فجر، آیه51) و از خداوند دور می سازد. (فصلت، آیه15)
از این روست که گفته اند ثروت و نعمت زیاد برای بسیاری از مردم به جای این که نعمت باشد، نقمت است؛ زیرا عامل سقوط ایشان می شود. به سخن دیگر، گاه امکانات و نعمت های مادی در دنیا خود مقدمه ای برای عذاب افراد و جوامع بشری است و آن چه به ظاهر نعمت و فراوانی آن است، خود عذاب و بلایی است که فرد و جامعه بدان دچار آمده است. این همان عذاب استدراجی است که انسان ها باید از آن دل نگران باشند. (اعراف، آیه 59؛ توبه، آیه 55؛ یونس، آیه 88 و مزمل، آیات 11 تا 31)
انسان اگر بخواهد افزون بر این نعمت های الهی، از نعمت های خاص و بیشتر بهره مند شود یا نعمت ها افزایش یا تداوم پیدا کند، می بایست افزون بر شکر نعمت که نعمت را افزون می کند، به عوامل دیگری نیز توجه یابد و بدان پای بند باشد
لزوم یادآوری نعمت
خداوند یادآوری نعمتها را از آداب دعا و نیایش می شمارد و انسان را متوجه می کند که با این روش باید همواره شاکر خداوند باشد. (یوسف، آیه 101 و قصص، آیه 71)
بازگو کردن نعمت های خداوندی و مستور نداشتن آنها از مردم از توصیه ها و سفارش های خداوند در آیاتی از جمله آیه 11 سوره ضحی است. از نظر قرآن یاد کردن نعمت های خداوندی از نمودهای رشد عقلی وکمالی وجودی انسان است. (احقاف، آیه 51) بنابراین کسانی که یادآور نعمت می شوند و به درستی از آن بهره می گیرند، انسان های رشیدی هستند که در مسیر کمال رشد وجودی خویش گام برمی دارند و مظهریت در خدا و ربوبیت او را فعلیت می بخشند.
آثار یادآوری نعمت
بسیاری از مردم از گفتن نعمت هایی که خداوند به ایشان داده، خودداری می کنند و گمان می کنند که بیان آنها به معنای تکبر و تفاخر است؛ درحالی که اگر کسی از نعمت های الهی که به او داده شده، سخن بگوید و حتی به دیگران بگوید که این نعمت را خداوند به او داده است، دیگران نیز متوجه یادآوری می شوند. خداوند می فرماید: و« اما درباره نعمت های پروردگارت سخن بگو.» (ضحی، آیه 11)
تنها نکته ای که در این رابطه قابل توجه است اینکه بیان نعمت باید بدور از هرگونه تفاخر و فخر فروشی باشد و صاحب نعمت همه آنها را از خداوند و فضل او بداند و خود را دراین باره هیچ کاره محسوب کند.
به هرحال، انسان باید همواره در اندیشه باشد که نعمت های الهی چنان بی حد و حصر است که نمی تواند آنان را به شمارش در آورد چه رسد که شکرگزار آن ها باشد؛ پس می بایست به گونه ای عمل کند که بهترین شکل استفاده از نعمت باشد و شخص و جامعه را به کمال شایسته و بایسته ای برساند و زمینه رشدی همگانی را فراهم آورد.
منبع : سایت ام الکتاب
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb
/ج