چرا پسرها به خواستگاري مي روند؟
تهيه و تنظيم: احمد عزيزي
در جامعه ي ما و اکثر جوامع ديگر رسم بر اين است که پسرها به خواستگاري دخترها مي روند و اين امر به صورت يک اصل در جامعه ي ما از نظر عرف و شرع هم قابل قبول و پسنديده است، اما ممکن است براي برخي از جوانان اين پرسش ها مطرح شود که چرا فقط پسرها مي توانند به خواستگاري بروند. مطالب زير مي توانند پاسخي قانع کننده و مستدل به پرسش هاي جوانان ارايه کند.
1- همان طور که زيبا و پسنديده نيست، دخترها بدون رعايت هر گونه حد و حدودي با پسران ارتباط کلامي و ... ايجاد کنند، همين طور بر پسرها نيز زيبنده نيست که بدون رعايت اصول اخلاقي و شرعي با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و هر دو طرف بايد از هر گونه ارتباط کلامي و غيرکلامي که خارج از چهارچوب معين شده توسط عقل و شرع است، اجتناب کنند. قرآن همان طور که به زنان مي گويد به چهره ي نامحرمان خيره نگاه نکنيد، به مردان نيز توصيه مي کند هرگز به زنان نامحرم و جنس مخالف نگاه نکنيد.
«قل للمؤمنات يقضضن من ابصارهن... قل للمؤمنين يغضو من ابصارهم.»
2- همچنين همانطور که به زنان توصيه مي شود با مردان به طور پنهان و در خلوت به گفت و گو ننشينند، به مردان هم توصيه مي شود با زنان و جنس مخالف در خلوت و پنهاني به گفت و گو ننشينند. بنابراين، همانگونه که براي يک زن زشت است دوست پسر داشته باشد و قرآن از آن نهي مي کند، براي يک مرد نيز به همان اندازه زشت و ناپسند است که براي خود دوست دختر انتخاب کند و در پنهان يا آشکار با او به گفت و گو بپردازد. پس در اين موضوع تفاوتي بين زن و مرد نيست و هر دو جنس مذکر و مؤنث موظفند اصول اخلاقي و شرعي را رعايت کنند و حريم عفت و پاکدامني را مورد توجه قرار دهند و به خود اجازه ندهند به بهانه هاي مختلف همچون آشنايي دختر و پسر با يکديگر و ... گرفتار لغزش شوند و به مهلکه هايي فرو افتند که بيرون آمدن از آن اگر نگوييم غيرممکن است، بسيار سخت و مشکل خواهد بود.
3- حفظ حدود و ثغور و توجه به ارزش هاي اخلاقي و رعايت برخي آداب عرفي و خانوادگي که زيربناي عفت و عزت جوانان را تشکيل مي دهد، هم براي پسران ضروري است و هم براي دختران. لکن حفظ اين امور و توجه به آن چه ذکر شد از ناحيه ي دختران ضروري تر و پسنديده تر است؛ زيرا لطافت روح دختران و غلبه داشتن عواطف و احساسات جنس مونث ايجاب مي کند که به موضوع حفظ حريم و عفاف خود بيش از جنس مذکر توجه کند؛ با پيشقدم نشدن در امر ازدواج و ايجاد ارتباط با ديگران مهر تأييدي بر گوهر بودن خود بزند و با نگهباني از پاکدامني، جذابيت خود را براي شريک زندگي آينده اش بيشتر فراهم آورد. زيرا مردان در انتخاب همسر به دنبال فردي مي روند که از نجابت و عفاف و سلامت فکري و عملي بيشتري برخوردار باشد و اين ويژگي در مردان در تجربه به اثبات رسيده است و از نظر روانشناسي هم مهر تأييد کارشناسان اين رشته است. خود شما نيز مي توانيد در بين ملاک ها و معيارهايي که مردان هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار مي دهند، اين موضوع و اهميت آن را مشاهده مي کند.
4- دختران بر اساس ساختار روحي و رواني شان به انتخاب شدن گرايش دارند. و اين گرايش در وجودشان باعث مي شود، اگر در انتخاب شريک زندگي خود اقدام به انتخاب و گزينش کنند به فردي خاص پيشنهاد ابتدايي دهند و با پاسخ سرد يا منفي طرف مقابل روبه رو شوند، چه بسا براي شان شکننده باشد و تمام غرور و لطافت زن بودن شان زير پا گذاشته شود و احساس کنند که قابليت «محبوب واقع شدن» ندارند. در حالي که اين احساس از نيازهاي واقعي هر انسان و بخصوص هر جواني بطور اخص هر دختر جواني است. زيرا همان طور که دست تکوين و نظام آفرينش «محبت ورزيدن به ديگري» را در نهاد هر انساني به وديعه گذاشته، همين طور «مورد محبت واقع شدن» را نيز در درون هر فردي به عنوان يک نياز واقعي قرار داده است. در مسير رشد و کمال بايد به هر دو طرف اين نياز پاسخ مثبت و صحيح داده شود و اگر به طور صحيح و مناسب تأمين و ارضا نشود، در روند رشد شخصيت فرد خلل ايجاد مي شود.
در دوران جواني و زماني که اين نياز از طريق جنس مخالف بايد ارضا و تأمين شود، به خاطر لطافت و حساسيت بيشتري که در جنس مؤنث وجود دارد، تقاضا و پيشنهاد ازدواج از ناحيه ي مرد آغاز مي شود تا احساس محبوب واقع شدن زن تجلي و تبلور بيشتري پيدا کند، طبيعي است که اين روش با ساختار وجودي زن تناسب بيشتري دارد و پاسخ منفي زن به مرد نمي تواند اثر نامطلوب و شکننده يي در روحيه مرد داشته باشد. همان طور که شما اين ويژگي را مي توانيد به عيان در مردان مشاهده کنيد، حال آن که اگر قضيه برعکس باشد، تاثير عميق منفي آن بسيار زياد است و اگر زن با پاسخ منفي مرد مواجه شود، عزت و کرامت زن بودنش پايمال مي شود و ممکن است ضربه ي روحي محکمي بخورد که چه بسا قابل جبران نباشد يا حداقل تعادل روحي اش بهم مي خورد. پس بايد گفت: «انتخاب شدن» زن با ويژگي ها وخصوصيات تکويني و روحي و رواني زن متناسب است.
5- در پايان پيشنهادي مطرح مي کنيم تا دختران گرامي بتوانند با عملي کردن آن، هم از حالت انتظار بيرون آيند و هم با پاسخ منفي مردان مواجه نشوند و به تعادل روحي و عزت و کرامت انساني شان لطمه وارد نشود، مشروط بر آنکه در اجراي اين پيشنهاد دقت کافي صورت گيرد. از فرد واسطه ي مورد اعتماد، دلسوز و متأهلي که رابطه ي دوستي صميمانه يي با او داريد، بخواهيد شما را به فرد يا افراد صالح و شايسته که در صدد ازدواج هستند، معرفي کند. آن فرد نيز بدون اطلاع از اين امر به طور رسمي از شما و خانواده ي محترمتان خواستگاري مي کند و مقدمات ازدواج را فراهم مي آورد. تأکيد مي شود فرد واسطه بايد دلسوز و سرنگهدار و حتماً متأهل باشد تاموجبات برخي مشکلات و عوارض سوء ديگر فراهم نشود. با اين روش چه بسا مي توانيد به گونه يي در انتخاب شريک زندگي خود نقش ايفا کنيد و از فضاي گناه آلود و خطرات برخي محيط ها زودتر نجات يابيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93
1- همان طور که زيبا و پسنديده نيست، دخترها بدون رعايت هر گونه حد و حدودي با پسران ارتباط کلامي و ... ايجاد کنند، همين طور بر پسرها نيز زيبنده نيست که بدون رعايت اصول اخلاقي و شرعي با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و هر دو طرف بايد از هر گونه ارتباط کلامي و غيرکلامي که خارج از چهارچوب معين شده توسط عقل و شرع است، اجتناب کنند. قرآن همان طور که به زنان مي گويد به چهره ي نامحرمان خيره نگاه نکنيد، به مردان نيز توصيه مي کند هرگز به زنان نامحرم و جنس مخالف نگاه نکنيد.
«قل للمؤمنات يقضضن من ابصارهن... قل للمؤمنين يغضو من ابصارهم.»
2- همچنين همانطور که به زنان توصيه مي شود با مردان به طور پنهان و در خلوت به گفت و گو ننشينند، به مردان هم توصيه مي شود با زنان و جنس مخالف در خلوت و پنهاني به گفت و گو ننشينند. بنابراين، همانگونه که براي يک زن زشت است دوست پسر داشته باشد و قرآن از آن نهي مي کند، براي يک مرد نيز به همان اندازه زشت و ناپسند است که براي خود دوست دختر انتخاب کند و در پنهان يا آشکار با او به گفت و گو بپردازد. پس در اين موضوع تفاوتي بين زن و مرد نيست و هر دو جنس مذکر و مؤنث موظفند اصول اخلاقي و شرعي را رعايت کنند و حريم عفت و پاکدامني را مورد توجه قرار دهند و به خود اجازه ندهند به بهانه هاي مختلف همچون آشنايي دختر و پسر با يکديگر و ... گرفتار لغزش شوند و به مهلکه هايي فرو افتند که بيرون آمدن از آن اگر نگوييم غيرممکن است، بسيار سخت و مشکل خواهد بود.
3- حفظ حدود و ثغور و توجه به ارزش هاي اخلاقي و رعايت برخي آداب عرفي و خانوادگي که زيربناي عفت و عزت جوانان را تشکيل مي دهد، هم براي پسران ضروري است و هم براي دختران. لکن حفظ اين امور و توجه به آن چه ذکر شد از ناحيه ي دختران ضروري تر و پسنديده تر است؛ زيرا لطافت روح دختران و غلبه داشتن عواطف و احساسات جنس مونث ايجاب مي کند که به موضوع حفظ حريم و عفاف خود بيش از جنس مذکر توجه کند؛ با پيشقدم نشدن در امر ازدواج و ايجاد ارتباط با ديگران مهر تأييدي بر گوهر بودن خود بزند و با نگهباني از پاکدامني، جذابيت خود را براي شريک زندگي آينده اش بيشتر فراهم آورد. زيرا مردان در انتخاب همسر به دنبال فردي مي روند که از نجابت و عفاف و سلامت فکري و عملي بيشتري برخوردار باشد و اين ويژگي در مردان در تجربه به اثبات رسيده است و از نظر روانشناسي هم مهر تأييد کارشناسان اين رشته است. خود شما نيز مي توانيد در بين ملاک ها و معيارهايي که مردان هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار مي دهند، اين موضوع و اهميت آن را مشاهده مي کند.
4- دختران بر اساس ساختار روحي و رواني شان به انتخاب شدن گرايش دارند. و اين گرايش در وجودشان باعث مي شود، اگر در انتخاب شريک زندگي خود اقدام به انتخاب و گزينش کنند به فردي خاص پيشنهاد ابتدايي دهند و با پاسخ سرد يا منفي طرف مقابل روبه رو شوند، چه بسا براي شان شکننده باشد و تمام غرور و لطافت زن بودن شان زير پا گذاشته شود و احساس کنند که قابليت «محبوب واقع شدن» ندارند. در حالي که اين احساس از نيازهاي واقعي هر انسان و بخصوص هر جواني بطور اخص هر دختر جواني است. زيرا همان طور که دست تکوين و نظام آفرينش «محبت ورزيدن به ديگري» را در نهاد هر انساني به وديعه گذاشته، همين طور «مورد محبت واقع شدن» را نيز در درون هر فردي به عنوان يک نياز واقعي قرار داده است. در مسير رشد و کمال بايد به هر دو طرف اين نياز پاسخ مثبت و صحيح داده شود و اگر به طور صحيح و مناسب تأمين و ارضا نشود، در روند رشد شخصيت فرد خلل ايجاد مي شود.
در دوران جواني و زماني که اين نياز از طريق جنس مخالف بايد ارضا و تأمين شود، به خاطر لطافت و حساسيت بيشتري که در جنس مؤنث وجود دارد، تقاضا و پيشنهاد ازدواج از ناحيه ي مرد آغاز مي شود تا احساس محبوب واقع شدن زن تجلي و تبلور بيشتري پيدا کند، طبيعي است که اين روش با ساختار وجودي زن تناسب بيشتري دارد و پاسخ منفي زن به مرد نمي تواند اثر نامطلوب و شکننده يي در روحيه مرد داشته باشد. همان طور که شما اين ويژگي را مي توانيد به عيان در مردان مشاهده کنيد، حال آن که اگر قضيه برعکس باشد، تاثير عميق منفي آن بسيار زياد است و اگر زن با پاسخ منفي مرد مواجه شود، عزت و کرامت زن بودنش پايمال مي شود و ممکن است ضربه ي روحي محکمي بخورد که چه بسا قابل جبران نباشد يا حداقل تعادل روحي اش بهم مي خورد. پس بايد گفت: «انتخاب شدن» زن با ويژگي ها وخصوصيات تکويني و روحي و رواني زن متناسب است.
5- در پايان پيشنهادي مطرح مي کنيم تا دختران گرامي بتوانند با عملي کردن آن، هم از حالت انتظار بيرون آيند و هم با پاسخ منفي مردان مواجه نشوند و به تعادل روحي و عزت و کرامت انساني شان لطمه وارد نشود، مشروط بر آنکه در اجراي اين پيشنهاد دقت کافي صورت گيرد. از فرد واسطه ي مورد اعتماد، دلسوز و متأهلي که رابطه ي دوستي صميمانه يي با او داريد، بخواهيد شما را به فرد يا افراد صالح و شايسته که در صدد ازدواج هستند، معرفي کند. آن فرد نيز بدون اطلاع از اين امر به طور رسمي از شما و خانواده ي محترمتان خواستگاري مي کند و مقدمات ازدواج را فراهم مي آورد. تأکيد مي شود فرد واسطه بايد دلسوز و سرنگهدار و حتماً متأهل باشد تاموجبات برخي مشکلات و عوارض سوء ديگر فراهم نشود. با اين روش چه بسا مي توانيد به گونه يي در انتخاب شريک زندگي خود نقش ايفا کنيد و از فضاي گناه آلود و خطرات برخي محيط ها زودتر نجات يابيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93