علل ريزش مو

الوپسي (ريزش مو) آندروژنيک با الگوي مردانه طاسي در مردان بيماري نيست، بلکه پاسخ طبيعي ايجاد شده به وسيله ي آندروژن ها در مردان مستعد، از نظر ژنتيکي است. بعضي مردان جوان با طاسي سريعاً پيشرونده با الگوي مردانه داراي سطح بالايي از دهيدرواپي اندرسترون سولفات (DHFA-S) هستند. اين مساله نشان مي دهد که فعاليت
سه‌شنبه، 17 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل ريزش مو

 علل ريزش مو
علل ريزش مو


 

زير نظر محمد صديق
دکتر سعيده قمشي : پوست ومو



 
الوپسي (ريزش مو) آندروژنيک با الگوي مردانه طاسي در مردان بيماري نيست، بلکه پاسخ طبيعي ايجاد شده به وسيله ي آندروژن ها در مردان مستعد، از نظر ژنتيکي است. بعضي مردان جوان با طاسي سريعاً پيشرونده با الگوي مردانه داراي سطح بالايي از دهيدرواپي اندرسترون سولفات (DHFA-S) هستند. اين مساله نشان مي دهد که فعاليت بيش از حد غده ي آدرنال (فوق کليوي) مي تواند طاسي را در مردان جواني که از نظر ژنتيکي مستعد هستند، شروع کند. دو گروه فوليکول، در سر وجود دارند: 1- فوليکول هاي حساس به آندروژن در بالاي سر. 2- فوليکول هاي غيروابسته به آندروژن در دو طرف و پشت سر.
در افراد مستعد، فوليکول هاي ناحيه ي بالاي سر به فوليکول هاي کرکي تبديل مي شود و موي ضخيم ريزش کرده و موي کرکي ظريف و روشن جايگزين آن مي شود. بيماراني که طاسي شان در سن جواني شروع مي شود، بيشتر ناراحت و نگران مي شوند و به دنبال راهي جهت درمان هستند.

آلوپسي آندروژنيک با الگوي زنانه
 

ريزش موي منتشر، پيشرونده و مزمن در زنان، پس از دهه ي بيست تا سي مکرراً يک شکايت مطرح شده است. اين زنان معمولا دوره ي قاعدگي طبيعي دارند و هيچ اختلالي در معاينه ي باليني ايشان به دست نمي آيد. البته در بعضي از اين زنان سطوح سر مي دهيد و اپي سر مي دهيد رواپي اندروسترون سولفات که نوعي آندروژن غده ي فوق کليوي است بالاست.
در اين زنان الگوي مشخصي از آلوپسي مرکزي سر، که آلوپسي آندروژنيک آدرنال با الگوي زنانه ناميده مي شود، وجود دارد.
طاسي با الگوي مردانه منجر به پيشرفت مو در قسمت مرکزي سر و فرورفتگي تدريجي پيشاني و شقيقه ها و همچنين کاهش تدريجي قطر ساقه ي مو در نواحي ريزش مو مي شود. برعکس، اغلب زنان مبتلا به آلوپسي منتشر، دچار کاهش تدريجي مو در قسمت مرکزي سر با حفظ رويش قوي طبيعي بدون فرورفتگي پيشاني و شقيقه ها مي شوند.

پي نوشت ها :
 

مشاور کاشت مو
 

منبع: 7 روز زندگي شماره 93



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.