ايرج نوذري: به حرف پدرم گوش کردم

ايرج نوذري از فروردين 1357 در کنار پدر وارد اين حرفه شد. او را بايد بازيگر نقشهاي خاکستري و منفي دانست. بازيهاي زيبا و جذاب او در مجموعه هاي مسافري از هند و کلانتر 1 و 2، هنوز در خاطره هاست. مجموعه تلوزيوني کلانتر 3 با بازي او مدتي است روي آنتن رفته. با او درباره زندگي، کار و چند و چون حرفه بازيگري گپ و گفتي داشتيم.
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايرج نوذري: به حرف پدرم گوش کردم

 ايرج نوذري:     به حرف پدرم گوش کردم
ايرج نوذري: به حرف پدرم گوش کردم


 

نويسنده:جعفر گودرزي




 
ايرج نوذري از فروردين 1357 در کنار پدر وارد اين حرفه شد. او را بايد بازيگر نقشهاي خاکستري و منفي دانست. بازيهاي زيبا و جذاب او در مجموعه هاي مسافري از هند و کلانتر 1 و 2، هنوز در خاطره هاست. مجموعه تلوزيوني کلانتر 3 با بازي او مدتي است روي آنتن رفته. با او درباره زندگي، کار و چند و چون حرفه بازيگري گپ و گفتي داشتيم.

چرا بازيگري را انتخاب کرديد و به دنبال چه بوديد؟
 

با توجه به اينکه در دانشگاهي به نام دانشگاه منوچهر نوذري درس خوانده و زندگي کردم، خدمتگزاري به مردم را آموختم و کسب تجربه کردم. از نگاه شخصي ام:به بررسي و تحليل اعماق گسترده ي ابعاد دروني و روحيم مي پردازم و به نداي دروني و موروثي و ذاتي خودم، پاسخ مي دهم.

توانستيد در اين عرصه به خواسته هايتان برسيد؟
 

اصولا در هنر و علم، ايستگاه آخري وجود ندارد. بازيگري هم اين چنين است، اما با توجه به مسيري که در ابتداي نخستين گام، در عرصه ي هنر و بازيگري براي خودم مشخص کردم خير، هنوز فاصله دارم.

چقدر به مخاطب فکر مي کنيد ؟
 

آنقدر برايم اهميت دارد که اگر مخاطبان (مردم) نباشند، ايرج نوذري معنايي نخواهد داشت. هميشه در خدمت مردم بوده و هستم و از اين پنجره، دست همه آنها را مي بوسم.

چرا مدتي کم کار بوديد ؟
 

کم کار نبودم، هنوز برخي از کارهايم پخش نشده، البته هر کاري را نمي پذيرم و با هر کسي کار نمي کنم و اين روزها فيلمنامه مناسب به همراه مرام، خيلي کم پيدا مي شود. ضمن اينکه مقوله هاي ديگري به جز بازيگري نيز دارم و مشغول آنها هستم. مثل ترجمه، و همچنين در کار واردات لب تاپ در شرکت تحليل گر داده هاي پاليز به عنوان رئيس هيات مديره، فعاليت مي کنم.
کارهاي آماده پخش هم دارم از جمله مجموعه تلويزيوني گلريزان به کارگرداني مسعود رشيدي که 3 سال پيش کار کردم و در نوبت پخش قرار دارد. فيلم سينمايي دوستي از جنس آتش، به کارگرداني شادروان امير قويدل که آخرين کارشان شد (روحش شاد). فيلم سينمايي بر باد رفته به سفارش و تهيه کنندگي ارتش که فعلا اکران داخلي داشته و به کارگرداني پرويز جعفري است. سري جديد مسابقه هفته (استاد منوچهر نوذري) با نام از کي بپرسم!؟ که اجرا، کارگرداني و طراحي سوالات عمومي به عهده بنده بوده که به زودي از شبکه تهران پخش خواهد شد.

افسوس چه چيزهايي را مي خوريد ؟
 

افسوس که آنچه برده ام باختني است / بشناخته ها، تمام نشناختني است / برداشته ام هر آنچه، بايد بگذاشت / بگذاشته ام هر آنچه، برداشتني است.

به دنبال ايفاي نقش خاصي هستيد؟
 

به دنبال فضاي کار بيشتر، در نقشهاي پيشنهادي هستم و اينکه ببينم چه ويژگيهايي براي متفاوت بازي کردن در اين نقش وجود دارد. ممکن است شخصيت و ژانر فيلم، در يک سبک باشد، اما امکان شخصيت پردازي و متفاوت بودن برام مهيا باشد که بتونم آن شخصيت در داستان را به خوبي، بسازم، مثل نقشهاي منفي و خاکستري که داشتم، و تمام سعي ام را به کار گرفتم که هيچ کدام از بازيهام شبيه هم نباشد، و به لطف مردم و منتقدين، اينگونه شد. شکر خدا (البته از 3 سال پيش نقش هاي منفي و خاکستري را کنار گذاشتم و به توصيه پدرم گوش فرادادم) در اينجا اگر نقش منفي را خوب کار کني، به منفي کار بودن بدل مي شوي و تمام نقشهاي پيشنهادي منفي و خاکستري خواهد بود!) به هر حال فقط نقش اول و مثبت را ايفا مي کنم و خدمتگزار مردم هستم.

نقطه ضعف و قوت شما در چيست ؟
 

در يک چيز، اينکه همه انسانها را خوب و مثبت مي بينم و...

نقش خانواده در موفقيت يک هنرمند را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
 

بسيار تعيين کننده و بسيار تاثير گذار است. پشت هر هنرمند موفق در جامعه، يک همسر فهيم و يک خانواده متفکر، قرار دارد.

ايرج نوذري: به حرف پدرم گوش کردم

شغل اصلي شما چيست؟
 

اگر در پروژه سينمايي يا تلويزيوني نباشم، ترجمه، ترجمه همزمان، رئيس امور بين الملل در فدراسيون کونگ فوي جمهوري اسلامي ايران.

در اين سالها کار سينما براي شما جذاب تر بوده يا تلويزيون ؟
 

برايم فرقي نمي کند که در کدام بخش کار کنم و هدفم اين است که در خدمت مردم باشم. اصولا يک بازيگر حرفه اي، نبايد برايش فرقي کند که مثلا در سينما کار کند، يا فقط در تلويزيون يا فقط در تئاتر... در هر 3 فضا، بايد با تمام توان به مسووليت بازيگري که به عهده گرفته بپردازد. اما به طور کلي، درحال حاضر، وضعيت سينماي ما، اصلاً مناسب نيست وتقريباً تعطيل است حضور لحظه اي مخاطب را شاهديم ودرکل سال هيچ ارتباطي بين مخاطب وسينما، برقرار نمي شود، از نظر اقتصادي وتهيه وتوليد نيز، شرايط بسيار سختي را سينماي ما تجربه مي کند...!

رمز ماندگاري در عرصه هنر به نظر شما چيست؟
 

با مرام بودن وبراي مردم بودن هنرمند.

از ديدن چه صحنه اي در اجتماع ناراحت مي شويد؟
 

جوان معتادي که در خيابان پرسه مي زند... کودکي که در سر چهار راه گل و خوراکي مي فروشد و امرار معاش مي کند..... ونامرداني که دارو وقرصهاي تقلبي وتاريخ گذشته را با قيمت هاي بسيار بالا به مردمي که در شرايط بد وغير قابل پيش بيني وعدم تفکر صحيح درمقابل بيمارستان، قرار دارند، مي فروشند! وباعث از دست رفتن آن بيمار مي شوند.

بهترين سکانس زندگي ايرج نوذري چيست؟
 

هميشه گفته ام انتخاب بهترين، درهر مقوله اي، برايم خيلي سخت است اما بهترين سکانس هاي زندگي ام = ازدواج با همسرم و متولد شدن اولين دخترم وتولد دومين دخترم.

همسرتان هم هنرمند است؟
 

همسرم مشاور وکارشناس حرفه اي در انتخاب کاري ام، بوده وهست واگر بنده موفقيت ومحبوبيتي دربين مردم عزيز کسب کردم، سرچشمه آن همسرم بوده وهست، ايشان همسري نمونه وعروسي ويژه وخاص براي خانواده نوذري هستند. ايشان در هر دو مسووليتي که داشته (عروس وهمسر)، بي نظير، نمونه وفداکار، حضوري فعال وپررنگ در بخش هاي مختلف زندگي مشترک داشته و دارد. همسرم استاد زبان آلماني ومتخصص پوست و زيبايي ست.

بزرگترين آرزوي شما؟
 

هيچ جنگي درجهان نباشد چرا که متأسفانه در جنگ ها مردم وخانواده ها، قربانيان هميشگي هستند.

از مجموعه کلانتر برايمان بگوييد.
 

پس از 8 ماه کار بي وقفه وشبانه روزي، سري جديد کلانتر يا فصل سوم از مجموعه ي کلانتر، تهيه وتوليد گرديد، چارچوب وسبک وسياق کار، به همان شيوه دو فصل قبلي بود، چرا که اگرغيرازاين بود ديگر کلانتر نبود وکار ديگري مي شد. اما قصه ها داراي تعليق وجذابيت هاي به روز و پرکشش براي مخاطب، درنظر گرفته شده وتا اينجاي کار که اپيزود اول به پايان رسيده، پيش بيني مي شود که مثل دو سري قبلي کلانتر، مورد استقبال قرار بگيرد.
بنده هم که در نقش سرگرد اميري (کلانتر) هستم، همان کلانتري ام که از جنس مردم است وخودش را از مردم مي داند.
سرگرد اميري (کلانتر) متخصص دربوجود آوردن فضاي آرام براي متهمين ومضنونين بوده ودر نهايت آرامش و به کمک تجربه و هوش بالا وقدرت تصميم گيري سريع درلحظه، پرده از راز قتل ها واتفاقات پيچيده وناگوار، برمي دارد.
درفصل سوم کلانتر، سرگرد اميري با 4 دستيار، سرپرستي گروه عملياتي خود را اداره مي کند وهميشه، خودش در صحنه جرم حضور دارد و با مديريت ونظارت کارشناسانه اش، مسير تحقيقات را براي دستيارانش، مشخص مي کند.

جريان راه اندازي موسسه رزمي شما با دوستتان انيوس دانه کار به کجا انجاميد؟
 

داستان راه اندازي موسسه سينماي هنري رزمي، که به تاريخ پيوست وبنده وآقاي دانه کار، از خير آن گذشتيم. آموزشگاه بازيگري رزمي را از 6/5 سال پيش در دستور کار داشتيم، که در 3 بار اقدام با اشخاص ودوستاني که به شکل و در تاريخ هاي جداگانه، قصد همکاري وشراکت را داشتند، به نتيجه نرسيد و دليل آن هم نيت غلط وسود جويانه اين اشخاص بود. اما به لطف پروردگار به گونه اي ديگر و اصولي تر اين خدمت گزاري را آغاز کرديم.
من و انيوس دانه کار، در فدراسيون کونگ فوي جمهوري اسلامي ايران، روشي از کونگ فو را پايه گذاري کرديم که مربوط به نمايش و فيلمسازي ست وبراي نخستين مرتبه در دنياي هنرهاي رزمي جهان وسينماي مربوطه، اين اتفاق فرهنگي، هنري و ورزشي، روي داده وفعلاً تمرين ما به شکل تدريس به تعدادي بازيگران علاقه مند، مدتهاست آغاز گرديده است. اين روش طراحي شده ونمايشي درکونگ فو، الهام گرفته از روش بازيگري رزمي بروس لي فقيد(اسطوره سينماي هنرهاي رزمي جهان) مي باشد. من وآقاي دانه کار (مدير برنامه ام) هر دو بروس لي شناس هستيم. وآقاي انيوس دانه کار کارشناس سينماي هنرهاي رزمي جهان وقهرمان اسبق آسيا هستند.

ايرج نوذري: به حرف پدرم گوش کردم

تفاوت ايرج نوذري بازيگر با ايرج نوذري به عنوان يک شهروند چيست؟
 

تفاوت ايرج نوذري بازيگر با ايرج نوذري زبان شناس/ مترجم / ورزشکار/ کارگردان / بازيگردان/ نويسنده/ و....فکر مي کنيد درچه چيزي ست؟ تفاوتي ندارد، برعکس نقطه اشتراک هم دارد، او پسر استاد بزرگ منوچهر نوذري است وبايد درست قدم بردارد و درمقابل مردم وخانواده مسوول است.

شما از اولين هنرمنداني بوديد که مدير برنامه داشتيد کمي دراين باره برايمان بگوييد.
 

در همه جاي دنيا! اين مهم به شکل کاملاً حرفه اي، مرسوم بوده وانجام مي شود. براي هنرمند، ورزشکار و...وقتي يک شخص، مقوله هاي کاري اش ومشغله کاري اش گسترده و وسيع مي شود به تنهايي نمي تواند آن را سامان بدهد وبرنامه ريزي کند، قطعاً به يک برنامه ريز نياز دارد.
بازيگران حرفه اي جهان، مخصوصاً در باليوود، داراي يک تيم هستند، از روابط عمومي وبخش مطبوعاتي بازيگر گرفته تا مدير برنامه که در رأس امور قرار دارد. برنامه ريز، دستيار 1 و 2، گريمور شخصي، مسوول قرار داد، راننده و ماشين ويژه درتيم مدير برنامه قرار دارند. براي من هم آقاي دانه کار به تنهايي يک تيم است وتمام اين امور را برايم کنترل وانجام مي دهد، اما هنوز در کشور ما و در بين هنرمندان وبازيگران، جا نيفتاده که اصلاً معني مدير برنامه، يعني چه؟! يک مدير برنامه در ابتدا مي بايست محرم راز واسرار شخصي آن بازيگر باشد. براي اينکه از قراردادها وزندگي شخصي او باخبر است ودر واقع زندگي اش در دست مديريت وبرنامه ريز مدير برنامه است.
اکثراً مدير برنامه را صرفاً براي کلاس ! وسرکار گذاشتن مطبوعات و ردگم کردن و...به کار مي گيرند.

نظرتان درباره پيمان ابدي چيست؟
 

هنوز باور کردني نيست، روحش شاد و يادش گرامي.
پيمان نخستين برنامه رسمي اش را با من آغاز کرد وبا هم بوديم، در برنامه بدلکاران.

به جوانان علاقه مند به بازيگري چه توصيه اي داريد؟
 

اول درس دوم درس وسوم درس وتحصيلات، سپس، يک بار خودشان را محک بزنند وببينند که آن چيزي که در ذهن پرورانده بودند، همين است يا نه! کار بسيار دشوار وسنگين است...

حرف آخر.
 

عاشق هم باشيم وبه يکديگر عشق بورزيم.
منبع:نشريه اطلاعات هفتگي، شماره 3406.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.