توت سفید

توت به دلیل خاصیت ضد سرطانی که دارد مورد مطالعه قرار گرفته است.مزایای استفاده از توت سفید شامل توانایی آن برای درمان بیماری دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خستگی و کاهش اضطراب می‌شود.
سه‌شنبه، 28 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توت سفید

درخت توت سفید، درختی بزرگ و تنومند، به بلندی ده تا پانزده متر و دارای برگهای پهن است که به آن درخت کرم ابریشم هم می گویند زیرا درتغذیه کرم های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد. میوه آن، آبدار، ریز، شیرین و لذیذ است.
 

فواید مصرف توت سفید

مزایای استفاده از توت سفید شامل توانایی آن برای درمان بیماری دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خستگی و کاهش اضطراب می‌شود.

• خواص ضد التهاب

وجود طیف متنوعی از اسید‌های فرار و ترکیبات فعال در این نوع از توت سبب ایجاد خواص ضد التهابی در توت می‌شود. این خاصیت باعث شده است که فرآورده‌های جانبی حاصل از این گیاه برای بیماران آرتریت بسیار ایده آل و برای کاهش علائم افرادی که از التهاب مزمن، بیماری نقرس، میگرن یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می‌برند، مفید باشد.

 

توت سفید

• سلامت قلب

پژوهش‌ها نشان داده است که خوردن توت سفید می‌تواند به کاهش کلسترول کلی بدن در حالی که سبب افزایش سطوح HDL که " چربی خوب" است می‌شود کمک می‌کند و از همین رو منجر به کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروزیس (تصلب شرایین)، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

• کاهش علائم افسردگی

یکی از مولفه‌های فعال پوست توت سفید، هنگامی که به چای تبدیل می‌شود، دارای ویژگی ضد افسردگی است. قبل از مصرف این چای گیاهی به طور مداوم و پیوسته، ابتدا با پزشک خود در این باره مشورت کنید، به خصوص اگر شما در حال حاضر دارو‌های ضد افسردگی را استفاده می‌کنید.

• مبارزه با بیماری دیابت

این گیاه شاید بیشتر به دلیل اثرات مثبتی که بر دیابت دارد از محبوبیت بالایی در میان عموم افراد برخوردار است. ماده فعال در توت سفید که عموما با نام DNJ شناخته می‌شود، قادر به کاهش یا پایین آوردن سرعت فرایند قند در بدن است و سطوح قند خون را کنترل می‌کند. این امر می‌تواند کیفیت زندگی را در بیماران دیابتی به میزان چشمگیری افزایش دهد.

 

توت سفید

• کاهش خطر ابتلا به سرطان

توت به دلیل خاصیت ضد سرطانی که دارد مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ‌ها و انواع توت‌ها موجب مرگ سلول‌ها سرطانی و جلوگیری از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند. در حالی که اکثر این پژوهش‌ها بر روی اثرات سرطان روده بزرگ (کولورکتال) تمرکز دارد، تحقیقات بیشتری برای سایر انواع سرطان ادامه دارد.

• کاهش پاسخ‌های استرسی

پاسخ استرس در بدن مسئولیت همه چیز را از سطوح اضطراب تا فرآیند‌های متابولیک را بر عهده دارد، در نتیجه استفاده از چای توت برای ایجاد تعادل در سیستم عصبی و کاهش استرس بسیار مؤثر است. در نهایت می‌تواند به کاهش التهاب مزمن، نوسانات خلقی و تمامی اینجور مسائل کمک کند!

• کاهش خستگی

در صورتی که از خستگی مزمن رنج می‌برید یا به کمی انرژی بیشتر نیاز دارید، یک فنجان چای توت سفید می‌تواند میزان انرژی فیزیکی و ذهنی شما را تامین کند.

 

توت سفید

• کمک به توانایی شناختی

عصاره برگ این گیاه به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است تا اثر آن بر حافظه و عملکرد مغز مشخص شود. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از عصاره توت می‌تواند فعالیت عصبی را تحریک کند که همین امر ممکن است به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

 

در ایران توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستانی وقتی رسید، آن را خشک می کنند و به عنوان غذایی پرانرژی مثل کشمش مصرف می نمایند.

«خواص غذایی- دارویی توت سفید»
 

- طبیعت توت، شیرین، گرم و تر است.

- توت سفید طعمی شیرین و مطبوع دارد و سرشار از مواد قندی است، بدین جهت مقوی بدن، مدر، محرک و فربه کننده است.

- افراد چاق می توانند آن را قبل از غذا مصرف کنند تا جلو اشتها را بگیرد.

 
توت سفید


- توت سفید، آرامبخش اعصاب بوده و در بیماریهای دستگاه تنفس اثرات شفابخشی دارد.

- بیماران قندی می توانند از توت خشک به جای قند استفاده کنند.

- پروتئین توت، پروتئین گیاهی است و برای رشد و بقای ماهیچه ها و دیگر بافتها مفید است.

- مجرای خون را باز می کند و مولد خون است.

- توت علاوه بر اینکه یک مسهل ملایم می باشد، سوءهاضمه را رفع کرده و به بدن نیرو می بخشد.

- توت خشک به علت نیروبخش بودن، برای کوهنوردان بسیار مفید است، به همین خاطر در کوله اکثر کوهنوردان توت خشک را می توان یافت.

- توت تازه و خشک اثر ملین داشته و بر روی کبد و طحال نیز اثر بسیار خوبی دارد.

 
توت سفید


- اسید چرب غیراشباع الاژیک موجود در انواع توت، از تکثیر و رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند و ظرف 72 ساعت باعث مرگ سلولی در سرطانهای سینه، پانکراس، مری، پوست، روده بزرگ و پروستات می شود. دارای خاصیت ضد باکتری است و هلیکو باکترپیلوری را که منجر به زخم معده می شود از بین می برد. عمل کبد را تقویت می کند. با مواد سرطان زا ترکیب شده و آنها را غیرفعال می کند. میزان گلوکز را کاهش می دهد و در نتیجه به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.

توت سفید سرشار از آهن است. آهن در دوران رشد و بارداری دارای اهمیت ویژه ای است.

- ویتامین «ث» موجود در توت، برای ساخت و بقای استخوانها، غضروف و عروق خونی ضروری است.

- شربت توت سفید برای گلودرد مفید است و بدن را فربه می کند.

- اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که التیام و جوش خوردن زخمها را تسریع می کند.

- ضماد کوبیده برگ توت با روغن زیتون برای درمان سوختگی مؤثر است.
 
توت سفید

«تذکر»
 

1- مواد غذایی توت سفید وقتی جذب بدن می شود که صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام خورده شود (یعنی درست زمانی که شکم از غذا خالی است).
2- معمولاً اگر روی غذاهای سنگین، مخصوصاً گوشتی خورده شود، هضم آن مشکل می شود و در شکم و روده ها نفخ تولید می کند.
 

نویسنده: محبوبه بهرام مصیری

 

منبع: نشریه روزهای زندگی، شماره 330.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما