شتاب توسعه پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی

میدان گازی پارس جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی جهان است، اهمیت فوق‌العاده و استراتژیکی برای کشور دارد و توسعه آن با تعریف 28 فاز در اولویت کاری دولت قرار گرفته است. تاکنون نزدیک به 10 فاز پارس جنوبی فعال شده که بخش عمده‌ای از گاز مصرفی کشور در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و خانگی را تامین می‌کند.‌
چهارشنبه، 9 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شتاب توسعه پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی

 

شتاب توسعه پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی
شتاب توسعه پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی


 

نویسنده : زیبا اسماعیلی



 
طبق مصوبه کارگروه نفت در سال گذشته پیمانکاران توسعه فاز‌های باقیمانده پارس جنوبی با ضرب‌الاجل 35 ماهه در این میدان به فعالیت می‌پردازند. میدان گازی پارس جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی جهان است، اهمیت فوق‌العاده و استراتژیکی برای کشور دارد و توسعه آن با تعریف 28 فاز در اولویت کاری دولت قرار گرفته است. تاکنون نزدیک به 10 فاز پارس جنوبی فعال شده که بخش عمده‌ای از گاز مصرفی کشور در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و خانگی را تامین می‌کند.‌
توسعه این میدان به دلیل مشترک بودن در مخزن با کشور قطر از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن صورت گرفته است، اما تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و کمبود منابع مالی مانع از توسعه سریع این میدان مشترک گازی شده و باعث شده است که کشور رقیب با سرعت بالایی از این مخزن مشترک برداشت کند.
البته برداشت قطر از منابع گاز پارس جنوبی 10 سال زودتر از ایران آغاز شده و در حال حاضر شرکت‌های خارجی در این میدان برای طرف قطری به سرعت در حال فعالیت هستند.
8 فاز پارس جنوبی در دولت قبل به بهره‌برداری رسیده و فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در دولت نهم تکمیل شد، اما به دلیل عدم اتمام بخش حفاری در دریا فقط بخش پالایشگاهی این فازها با دریافت گاز از فازهای 6، 7 و 8 فعالیت داشت که در حال حاضر طبق گفته مسوولان حفاری چاه‌های دریایی این فازها نیز در حال اتمام است.
سال گذشته کارگروه نفت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای توسعه پارس جنوبی ضرب‌‌الاجل 35 ماهه را در نظر گرفت و بر این اساس به پیمانکاران داخلی اجازه داد با در دست گرفتن پروژه‌های توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی طی مدت 35 ماه اقدام کنند. از این‌رو در خرداد 89 قرارداد 21 میلیارد دلاری با حضور رئیس‌جمهوری در پارس جنوبی با شرکت‌های داخلی بسته شد. با راه‌اندازی 8 فاز 13، 14، 19، 22، 23، 24 و 20 و 21 در مجموع 250 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز سبک ایران اضافه می‌شود.
با این حال نگاهی به آخرین وضعیت توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی نشان می‌دهد که در حال حاضر اغلب این فازها از پیشرفت فیزیکی نسبتا کندی برخوردارند و بخش عمده آن از برنامه طرح‌ریزی شده عقب هستند. البته توجیه اغلب کارفرمایان و مجریان طرح کمبود اعتبارات و منابع مالی عنوان می‌شود که برای رفع آن طبق مصوبه هیات مدیره شرکت نفت قرار است بخش عمده منابع و اعتبارات مورد نیاز توسعه پارس جنوبی از اعتبارات داخلی و همچنین فروش اوراق مشارکت ریالی و ارزی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شود.
در تعطیلات نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب طی بازدیدی که از پارس جنوبی داشتند با تقدیر از تلاشگران عرصه صنعت نفت در این منطقه رهنمودهایی را برای اجرای سریع و توسعه میدان پارس جنوبی ارائه کردند که باید دید تاکنون در سال جهاد اقتصادی چند درصد از این رهنمودها محقق شده است.
با این حال ، براساس آماری که روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس از آخرین وضعیت فازهای باقیمانده پارس جنوبی در اختیار «جام‌جم» قرار داده اطلاعات مربوط به میزان عقب‌ماندگی طرح‌ها از برنامه در بخش‌های مختلف سکوهای دریایی، خطوط لوله دریایی، بخش خشکی و حفاری، حذف شده و مشخصات آن ارایه نشده است.
تکمیل حفاری فازهای 9 و 10: محمدرضا تاکائیلی معاون شرکت ملی حفاری در پروژه‌های حفاری در گفت‌وگو با خبرنگار «جام‌جم» درباره آخرین وضعیت حفاری این دو فاز می‌گوید: نمی‌توان منکر وجود برخی مشکلات در توسعه پارس جنوبی بود. چراکه با توجه به شرایط تحریم، بخشی از این پروژه‌ها با عقب‌‌افتادگی روبه‌روست، اما با استفاده از تمام ظرفیت و توان داخلی توانستیم حفاری 2 فاز 9 و 10 را به انجام برسانیم.‌ وی می‌گوید: طبق برنامه تعریف شده برای فاز 10 در حال حاضر 8 حلقه چاه به طور کامل حفاری شده که گاز 7 حلقه آن هم‌اکنون در مدار است و یک حلقه چاه دیگر تا چند روز آینده تحویل داده خواهد شد.‌ به گفته وی، 12 حلقه چاه توسعه‌ای برای فاز 10 پارس جنوبی تعریف شده است که تا نیمه دوم آبان تمام 12 حلقه چاه به طور کامل در مدار تولید قرار می‌گیرد.
در 2 فاز 9 و 10، 24 حلقه چاه طرح‌ریزی شده است که تاکنون به طور متوسط 4600 متر از هر حلقه چاه حفاری شده است که در نهایت حدود 100 هزار متر در این 2 فاز حفاری صورت خواهد گرفت.‌ وی تاکید می‌کند: با توجه به تصمیم هیات مدیره شرکت ملی نفت و دستور وزیر وقت نفت، حفاری چاه‌های این دو فاز تماما توسط متخصصان داخلی انجام شد و در مجموع به عقب‌ماندگی زیادی دچار نیست.
تاکائیلی همچنین درباره وضعیت حفاری فاز 9 پارس جنوبی می‌گوید: حفاری 10 حلقه چاه این فاز به پایان رسیده و از این تعداد گاز 7 حلقه چاه در مدار تولید قرار دارد و 3 حلقه دیگر آماده مشبک‌کاری (تست‌های اولیه)‌ است که تا پایان بهمن‌ امسال تمام 24 حلقه چاه این دو فاز به طور کامل تست و تکمیل می‌شود.‌ به گفته وی در حال حاضر از 14 حلقه چاه حفاری‌شده روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه فازهای 9 و 10 مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ بخش پالایشگاهی این دو فاز سال گذشته به پایان رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
فاز 11: توسعه این فاز از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست و از برنامه عقب است. در حال حاضر وزارت نفت به پیمانکار چینی این فاز اولتیماتوم 35 ماهه برای اتمام طرح داده است.‌ این پروژه به منظور تامین گاز ترش مورد نیاز واحد پارس ال‌ان‌جی( Pars LNG ) اجرا خواهد شد که شرکت چینی سی.ان.پی.سی طی قرارداد 5 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت اجرای آن را برعهده گرفته است اما با گذشت 27 ماه از امضای آن هنوز تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی در عسلویه آغاز نشده است.‌ توسعه این فاز طی 2 سال گذشته دستخوش تحولات زیادی شده است به طوری که پیش از این قرارداد، اجرای طرح با شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی به امضا رسیده بود اما به سرانجام نرسید.
فاز 12 : این فاز نیز مانند فاز 11 به منظور تامین گاز پروژه G ایران ال.ان.جی طراحی شده که در عقب‌ماندگی به سر می‌برد. هفته گذشته وزیر نفت با سفر به عسلویه از نزدیک در جریان مراحل اجرایی این پروژه قرار گرفت.
به گفته موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، توسعه این فاز در حال حاضر به پیشرفت 60 درصدی نزدیک شده است. به گفته وی بخش دریایی این فاز تا پایان سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد.‌ این فاز با هدف تولید روزانه 75 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برای تزریق به خط ششم گاز کشور و تحویل بخشی از آن به پروژه ایران ال.ان.جی و تولید روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در سایت دوم منطقه ویژه پارس جنوبی در دست اجراست.
فاز 13: این فاز با هدف تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 5‌/‌1‌ میلیون تن گاز مایع و تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی طراحی شده است. این طرح نیز از برنامه عقب و توسط پیمانکاران ایرانی پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا در حال اجراست.
فاز 13 در بخش خشکی حدود 57 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علیرضا ارزنده، مجری فاز 13 پارس جنوبی در گفت‌وگو‌با «جام‌جم» از انجام حفاری نخستین چاه توصیفی این فاز به منظور دستیابی به برنامه راهبردی توسعه مخزن آن خبر داد و گفت: پیشرفته‌ترین دکل حفاری فراساحل در نخستین بلوک دریایی فاز 13 در 21 شهریور ماه در محدوده آب‌های این میدان مستقر شده است.‌ وی متغیر بودن ژئوتکنیک کف دریا را ازجمله دلایل تغییر در برنامه حفاری و ساخت تاسیسات دریایی این فاز عنوان کرد و گفت: متغیرهای ایجاد شده در بستر دریا که به انجام مراحل مهندسی دوباره منجر شد، نیازمند تامین کالاهایی ویژه برای استفاده در این پروژه بود و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از آن انجام شده است.
فاز 14: این فاز نیز به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی و تولید 15 میلیون تن گاز مایع طراحی شده است ‌که در بخش دریا 19 ‌درصد پیشرفت و بخش خشکی با 51 درصد پیشرفت فیزیکی روبه‌رو است.‌ براساس این گزارش وضعیت کلی پروژه از 22‌درصد پیشرفت برخوردار است.
فازهای 15 و 16: هدف از توسعه این فاز نیز تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، تولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالانه 5/1 میلیون تن گاز مایع است که در حال حاضر بخش پالایشگاهی این فازها آماده راه‌اندازی با استفاده از گاز فازهای 9 و 10 است و قرار است طبق اظهارات وزیر نفت تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.‌ این پروژه که پیش از این توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اجرا می‌شد پس از کناره‌گیری قرارگاه به شرکت ایزوایکو واگذار شد. پالایشگاه این دو فاز در مجاورت فاز‌های 17 و 18 قرار دارد.
فاز‌های 17 و 18: این دو فاز نیز با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز توسط شرکت ایدرو در دست اجراست که طبق اظهارات مسوولان شرکت نفت و گاز پارس امکان تولید گاز در پالایشگاه آن تا پایان امسال با استفاده از گاز فازهای 9 و 10 فراهم می‌شود.‌ به گفته تاکائیلی این پروژه در بخش حفاری حدود 58 درصد پیشرفت دارد و 22 حلقه چاه برای حفاری این فاز در نظر گرفته شده است.
فاز 19: این فاز نیز مانند سایر فازها برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طراحی شده است و در بخش دریایی نزدیک به 19 درصد پیشرفت و بخش خشکی آن با 66 درصد پیشرفت روبه‌رو است.‌ این فاز توسط شرکت‌های پتروپارس و اویک در دست اجراست، اما به دلیل همزمانی اجرای فازهای 20 و 21 توسط اویک این فاز نیز به عقب‌ماندگی زیادی دچار است. اجرای این فاز سال گذشته به این دو شرکت ایرانی واگذار شد.
فاز‌های 20 و 21: خاکبرداری این فاز در حال حاضر به اتمام رسیده و در مرحله بتون‌ریزی است و از 5 درصد پیشرفت برخوردار است و از زمان‌بندی برنامه فاصله زیادی دارد.
فازهای مذکور برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی طراحی شده‌اند.‌ پیمانکار این دو فاز شرکت تاسیسات دریایی و اویک هستند که سال گذشته اجرای طرح به آنها واگذار شد.
فازهای 22 تا 24: این فازها با 4 سکوی دریایی هر‌کدام به ظرفیت تولید 500 میلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی در روز طراحی شده‌اند توسط پیمانکاران ایرانی پترو سینا آریا و صدرا در حال اجرا هستند که کل طرح تنها از 30 درصد پیشرفت برخوردار است. این فازها نیز مانند سایر فازهای قبلی پارس‌جنوبی از برنامه عقب‌ماندگی دارند. برای فازهای مزبور 38 حلقه چاه تولیدی طراحی شده است که بخش خشکی پروژه 56 درصد پیشرفت دارد.
با این وصف باید دید آیا تا پایان ‌ سال 92 می‌توان شاهد بهره برداری از تمام فازهای پارس‌ جنوبی که از خرداد سال 89 با ضرب‌الاجل 35 ماهه قرارداد آنها به امضا رسیده است، بود یا خیر.‌ مجریان و کارشناسان طرح‌های پارس جنوبی خواستار اختصاص سریع منابع مالی به این پروژه‌ها هستند و فعالیت‌هایی نیز برای تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز آنها در حال انجام است. با این حال جدیت و پیگیری همه‌جانبه وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران برای تسریع در اجرای توسعه فازهای مختلف باقیمانده پارس جنوبی براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید طی 2 سال آینده به نتیجه برسد تا عقب‌ماندگی 10 سال ایران از قطر در برداشت از این میدان مشترک جبران شود.‌ براساس آخرین گزارش‌ها در حال حاضر ایران روزانه حدود 220 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند در حالی که ظرفیت تولید قطر 370 میلیون مترمکعب در روز است. قطر‌ به دلایل مختلف روزانه بین 250 تا 320 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند.
همچنین قطر سالانه یک میلیارد بشکه از میعانات گازی این میدان مشترک برداشت می‌کند. در مقابل ایران تاکنون نزدیک به 380 میلیون بشکه میعانات با ارزش گازی میدان پارس جنوبی را برداشت می‌کند.
تفاوت در آمارهای برداشت ایران و قطر به دلیل استفاده از تکنولوژی و تجهیزات است.

منبع : روزنامه جام جم 03/08/1390
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sukhteh




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط